Onorand predecesorii

13 septembrie 2014
 

  1. Trecutul în mișcarea transpersonală și în astrologie
  2. Contribuția lui Stan Grof: Studiul științific al stărilor holotropice ale conștiinței
  3. Nivelele psihicului și matricele perinatale
  4. Contribuția lui Richard Tarnas: Astrologia arhetipală – Piatra de la Rosetta sau cheia înțelegerii psihicului uman
  5. Prometheus The Awakener
  6. Cosmos și Suflet
  7. Astrologia arhetipală și nașterea unei noi viziuni asupra lumii

 
 
 
 

Trecutul in miscarea transpersonala si in astrologie

ADRIAN: Bună Renn, îți mulțumesc că ai acceptat invitația de a discuta despre munca ta!
RENN: Mulțumesc pentru ocazie, Adrian. Văd că este târziu în România.

ADRIAN: Da… Renn, ai scris o carte minunată despre cum să folosești astrologia arhetipală pentru a ghida călătoria interioară pe tărâmurile transpersonale, cum să o folosești pentru a susține munca terapeutică internă profundă. Dar înainte de a discuta despre cartea ta, aș vrea să spui câteva cuvinte despre trecutul tău în astrologie și în domeniul transpersonal.
RENN: În anii ’60, tatăl meu, nemulțumit de credința tradițională în care fusese crescut și inspirat de valul energiilor evolutive și transformatoare ale conjuncției Uranus-Pluto din anii 1960-1972, a mers în cele din urmă la Institutul Esalen din Big Sur, California. A făcut un workshop de o lună și apoi s-a întors de mai multe ori…

După ce părinții mei au divorțat în 1973, mama mea a mers la Esalen și a trăit acolo mai mulți ani, așa că am avut rădăcini adânci în California. La sfârșitul anului 1979, am avut ocazia să merg la Esalen cu o bursă de muncă după primul meu an universitar (începusem să studiez științele politice și economia) și am ajuns să locuiesc acolo pentru tot restul anului 1980. În acel an am reușit să am multe conversații fascinante și inspirate cu Richard Tarnas, pe care l-am întâlnit într-o vizită anterioară, în anii ’70… A fost atât de amabil și generos cu timpul său. El m-a încurajat să-l studiez pe Stanislav Grof și am vorbit mult despre interfața dintre astrologia arhetipală și cercetarea lui Stanislav Grof în psihologia transpersonală.

Îmi amintesc unele conversații ca și cum s-ar fi întâmplat ieri… în timpul uneia din ele, stăteam în grădină iar el vorbea foarte animat despre unele experiențe pe care le au oamenii în stadiul dinamic al travaliului, când accesează acea parte a psihicul lor… Am reușit să încununez acel an fantastic de bogat și plin de revelații la Esalen cu un seminar de o lună cu Stan și Christina Grof și cu invitații lor, în toamna lui 1980. A fost o experiență uimitoare…

În cele din urmă m-am întors la universitate un an mai târziu, am trecut la studiul limbii engleze și religiei și mi-am luat diploma. Am participat la o serie de ateliere de respirație holotropică în Bay Area, la sfârșitul anilor ’80 și în cele din urmă am fost certificat ca facilitator de respirație holotropică în al doilea an de certificare în Dahlonega, Georgia, în octombrie 1989. M-am mutat înapoi în Canada și am ținut workshopuri în Victoria, British Columbia din 1992.

În ceea ce privește astrologia, o prietenă a mamei mele mi-a facut astrograma în februarie 1978, pe când am stat la ea în San Francisco timp de trei luni, după ce am absolvit liceul. Am fost fascinat, exista un fel de putere arhetipală în astrologie. Îmi amintesc că o ascultam pe acea femeie minunată, mă uitam la harta mea și totul rezona atât de puternic cu mine: erau părți încurajatoare și părți înfricoșătoare. Nu m-am gândit prea mult la astrologie timp de un an și jumătate, dar apoi în septembrie 1979 am găsit la ferma noastră unde am crescut, unde tatăl meu încă trăia cu frații și surorile mele, o copie a clasicului The Astrologer’s Handbook a lui Sakoian și Acker și am citit-o cu aviditate în toamna aceea. Apoi am venit la Esalen pe 2 decembrie 1979 și am avut ocazia să am toate acele conversații inspirate cu Rick Tarnas. Îmi amintesc că am menționat în cererea mea de încadrare faptul că am anumite aspecte planetare în casa muncii, care spun că sunt silitor. Rick Tarnas a discutat cererea cu Brian Lyke, directorul general al Institutului Esalen în acea perioadă, și amândoi au fost cumva intrigați că aveam acele cunoștințe de astrologie.

Am avut de asemenea posibilitatea să particip la un atelier de weekend cu Robert Hand la Esalen în 1980, care a fost uimitor. Este un om strălucit, am fost foarte impresionat de el, era atât de cald, inteligent, și totuși atât de lipsit de pretenții. O serie de alte cărți pe care le-am citit mai apoi la Esalen m-au inspirat, de asemenea, foarte tare: unele dintre lucrările lui Stephen Arroyo și lucrările lui Hamaker-Zondag, The Combination of Stellar Influences a lui Ebertin și cărțile lui Liz Greene, în special Saturn – A New Look at an Old Devil.
 
 
 
 

Contributia lui Stan Grof:

Studiul stiintific al starilor holotropice ale constiintei

ADRIAN: Ce moment potrivit pentru a aduce un omagiu predecesorilor… și din moment ce activiitatea ta se bazează pe cercetările și descoperirile lor, ai vrea să discutăm despre Stanislav Grof și Richard Tarnas? În acest fel putem încadra munca ta în contextul potrivit iar apoi putem să subliniem contribuția ta personală.
RENN: Grof, după cum știi, este cel mai remarcabil cercetător care a folosit LSD în psihiatrie. La mijlocul anilor ’50, Institutul de Cercetare Psihiatrică din Praga, Cehoslovacia a primit de la laboratoarele Sandoz din Elveția probe de LSD-25 pur. În acea perioadă LSD era folosit și investigat de către cercetătorii din domeniul clinic, printre altele, ca modalitate prin care personalul medical putea avea experiențe asemănătoare celor corespunzând atitudinilor mentale și stărilor de conștiință ale pacienților lor, așadar a fost privit ca un mod de a intra în interiorul psihicului uman și de a-și face o impresie directă, personală asupra unora dintre acele zone interioare, pentru a dezvolta empatia și înțelegerea pentru cele prin care trecuseră pacienții lor.

Grof s-a înscris cu entuziasm în acel program ca tânăr intern – sau poate era psihiatru pe vremea aceea, iar prima lui experiență a fost incredibilă. Parametrii “experimentului” (cred că așa l-au numit) presupuneau ca psihiatrul care conducea sesiunea să proiecteze o lumină strălucitoare asupra lui (râde). Erau probabil toți în halate albe, într-un fel de cameră puternic luminată, dar el a fost de acord cu asta și îmi amintesc din ceea ce spunea în When the Impossible Happens, că în timpul acestei experiențe a simțit că părăsește conștiința corporală și trece în spațiul cosmic depășind viteza luminii, și se conectează cu Divinitatea. Aceasta a fost prima lui experiență cu LSD. El a reflectat apoi asupra incredibilei ironii că Divinitatea i se revelase și îi permitea să aibă această experiență de trezire în contextul unui experiment medical, în limitele unui model științific tradițional, catalizat de un compus chimic care a fost creat într-un laborator și toate acestea având loc într-o țară marxistă ateistă …

ADRIAN: Și dominată de Uniunea Sovietică!
RENN: Da! Deci, aceasta a fost ironia incredibilă care i-a schimbat dramatic viața, iar el și-a dedicat restul carierei cercetării stărilor de conștiință neobișnuite – pe care le numim acum holotropice sau “mișcându-se spre totalitate “. Holotropic este termenul creat de Grof, împrumutat de la cuvintele grecești “trepein”, care înseamnă “mișcare spre” și “holos”, care înseamnă “totalitate”, la fel cum o plantă heliotropă se îndreaptă spre Soare (Helios). În aceste stări, psihicul știe automat cum să elimine amintirile toxice rămase și energiile blocate și să se extindă către Conștiința Divină.

Deci, în cele din urmă a avut ocazia – de la sfârșitul anilor 1950 și până la mijlocul anilor 1960 – să lucreze cu o serie de pacienți voluntari folosind sistematic psihoterapia cu LSD, și a condus peste 4000 de sesiuni. El supraveghea personal două sesiuni pe zi: una în prima parte a zilei, urmată de alta, 6 zile pe săptămână, timp de mai mulți ani. Dupa cum spunea cu propriile sale cuvinte, a fost “foarte implicat” și a avut, de asemenea, acces la înregistrările a încă 2000 de sesiuni cu LSD de la colegii din întreaga lume. Multe dintre experiențele pe care le-a observat au depășit limitele modelului psihiatric freudian tradițional în care lucra, ca să nu mai vorbim de paradigma newtonian-carteziană, iar el a trecut prin mai mulți ani de confuzie conceptuală foarte dureroasă și dificilă, însă în cele din urmă a reușit atât să cartografieze sistematic psihicul uman, folosind observațiile din timpul sesiunilor sale cu clienții, precum și să ajungă în zonele spirituale descrise de marile tradiții religioase ale lumii.

După isteria legată de droguri, în mare parte cauzată de relatările senzaționale ale unor accidente tragice și a sinuciderilor din anii ’60 datorate utilizării nesupravegheate a substanțelor psihedelice de către tineri, urmată apoi de interdicția autorităților privind cercetarea psihiatrică legitimă, Stan Grof și soția sa Christina au dezvoltat un înlocuitor non-farmacologic pentru cercetările sale anterioare pe care l-au numit Respirație Holotropică (Holotropic Breathwork). Această tehnică puternică utilizează respirația profundă și rapidă, muzica sugestivă, lucrul corporal concentrat și desenarea de mandale și se desfășoară într-un mediu suportiv sigur, adesea într-un grup, permițând persoanelor să acceseze stările holotropice sau non-ordinare ale conștiinței.


Stan Grof. Pictură de Alex Gray
 
 
 
 

Nivelele psihicului si matricele perinatale

Ar fi util să prezentăm acum pe scurt matricele perinatale. Deci, ceea ce a descoperit Grof, extrapolând miile de rapoarte clinice provenite de la aceste sesiuni, a fost că experiențele oamenilor tind să se împartă în trei mari categorii. El a simțit că substanțele psihedelice sunt pentru psihologie și psihiatrie ceea ce este microscopul pentru biologie sau telescopul pentru astronomie și, folosite într-un mod responsabil, aceste substanțe oferă perspective de neegalat asupra unor dinamici mai profunde și mai vaste ale psihicului uman. A descoperit că experiențele oamenilor apar pe trei nivele generale ale psihicului.

El a numit primul strat al psihicului BIOGRAFIC, aici fiind conținute experiențele clasice bine cunoscute psihoterapiei convenționale. Multe dintre acestea au fost prezentate de Freud, prin urmare am putea numi acest nivel și stratul freudian al psihicului. Acest strat include abuzul fizic și sexual, diverse traume din copilărie, rivalitatea între frați, educația severă în ceea ce privește utilizarea toaletei și o atmosferă familială ostilă. Pe acest nivel se află și o altă categorie de experiențe care n-au fost încă integrate în majoritatea școlilor de psihoterapie și anume bolile, operațiile sau accidentele foarte grave. Grof a constatat că aceste evenimente (mai ales dacă reprezintă o amenințare la adresa vieții sau împiedică respirația, cum ar fi sufocarea, experiențele de înec, încercarea de strangulare de către un frate, tusea convulsivă și alte boli grave) lasă deseori o urmă permanentă în psihic care poate fi eliberată mai târziu, atunci când iese la iveală, în mod obișnuit după un număr de ani, odată cu explorarea profundă de sine.

Grof a numit cel de-al doilea strat al psihicului PERINATAL (“peri” înseamnă “în jurul”, așa cum un periscop merge de jur împrejur și “natal”, desigur, înseamnă naștere). Experiențele perinatale reprezintă o întâlnire foarte profundă cu nașterea biologică, precum și cu moartea și mortalitatea. El a constatat că aceste experiențe au tendința să apară în patru mari grupuri tematice pe care le-a numit Matrice Perinatale de Bază (BPM).

Prima matrice perinatală (BPM I) are la bază uniunea cu mama, în condițiile intrauterine ideale prin cordonul ombilical este furnizat oxigenul și sunt îndepărtate produsele reziduale. Fătul plutește într-un sac amniotic și este în esență un organism acvatic. Când oamenii accesează această matrice în timpul sesiunilor sau uneori spontan, ei tind să aibă experiențe de conexiune extatică, unitate, sentimentul unui înțeles superior și pot vedea imagini ale unor paradisuri din diferite tradiții ale lumii, chiar și unele de care n-au auzit niciodată. Ei pot descrie detaliile specifice ale acestor terenuri arhetipale, detalii care pot fi apoi verificate în cărțile de specialitate din biblioteci. Aceasta a fost de fapt dovada experimentală a ideii lui Jung despre inconștientul colectiv. Există, de asemenea, experiențe uterine toxice, în cazul în care mama a fost supusă unui stres, a fost bolnavă, a avut accidente grave sau consuma droguri sau alcool – atunci în uter pot exista diferite grade de toxicitate și acestea pot lăsa o urmă în psihic, până în momentul când sunt confruntate și se lucrează asupra lor.

A doua matrice perinatală (BPM II) are la bază debutul contracțiilor travaliului, când cervixul este încă închis. Când oamenii accesează această amintire, ei pot simți că sunt înghițiți de o forță de compresie. Întregul Univers pare să se închidă în jurul lor – pot vedea imagini precum cele în care sunt înghițiți de o balenă, strânși de o caracatiță uriașă sau prinși într-o uriașă pânză de păianjen, și au sentimentul lipsei de speranță, neputință și victimizare. Oamenii se gândesc adesea la povestea biblică despre Adam și Eva, pe când au fost izgoniți din Paradis și au fost blestemați “în durere veți aduce pe lume copii”… foarte interesant.

A doua matrice perinatală este o sursă foarte puternică și clară a depresiei clinice, ceea ce numim depresie endogenă, în care oamenii nu simt nici un interes față de nimic și nu au încredere, lumea le pare a fi absolut lipsită de sens, ca o lume absurdă în care moartea, suferința și înstrăinarea sunt tot ceea ce există cu adevărat. Când oamenii accesează această matrice în viața lor interioară, li se pare că trăiesc în iad. Cu toate acestea, Grof remarcă faptul că percepția că iadul este veșnic reprezintă o confuzie între timpul real și timpul subiectiv. Cu toate că senzația este că sunteți într-un tărâm infernal al suferinței și nu puteți face nimic și nu există nici o cale de ieșire, nici o scăpare, capitularea completă în fața acestei experiențe o consumă din psihic și permite procesul de trecere la etapa următoare. Sentimentul de a fi într-o situație negativă eternă poate dura doar câteva minute în timp real, însă poate fi resimțit ca o eternitate.

A treia matrice perinatală (BPM III) are la bază stadiul dinamic al travaliului. Aici, cervixul este deschis și fătul este împins încet în jos pe canalul îngust prin contracții uterine care oscilează între 25 și 45 de kilograme-forță. În acest moment are loc o activare a imenselor energii biologice, pe care Grof o descrie ca pe un fel de infern biologic și instinctual. Este un eveniment care poate pune viața în pericol, și aceasta datorită sufocării. În timpul nașterii, fătului îi este furnizat oxigen printr-o arteră din cordonul ombilical, alimentată de arterele care sunt înfășurate în pereții uterului și, de fiecare dată când se produce o contracție, aceasta reduce sau diminuează fluxul de oxigen către făt. Acest lucru este experimentat ca o sufocare și dacă este suficient de grav, poate produce leziuni cerebrale permanente.

Luna viitoare împlinesc 22 de ani de când muncesc într-un centru de îngrijire, și aproape toți oamenii cu care am avut privilegiul de a lucra au experimentat paralizia cerebrală datorită anoxiei, a lipsei de oxigen la naștere. Această situație poate fi agravată și de cordonul ombilical înfășurat în jurul gâtului sau presat între cap și osul pelvian. Așadar, este o experiență foarte intensă și există o activare enormă a energiilor agresive în făt dar, pentru că nu poate riposta, nu poate țipa și nu poate părăsi situația, aceste energii sunt reținute și blocate în propriul corp și în musculatură pentru a fi ulterior descărcate. În plus, fătul asimilează și integrează puternic forța motrice a contracțiilor corpului mamei în propria sa musculatură și aceasta va constitui baza judecăților, pedepsirii, atitudinilor crude și dorinței de a răni pe alții din perioadele ulterioare ale vieții – o rădăcină foarte importantă a sentimentelor sadice.

Legat de această etapă a nașterii, oamenii pot experimenta, de asemenea, excitare sexuală, datorită sufocării din timpul travaliului și de asemeni energii demonice. Există, de asemenea, experiențe scatologice care par a fi legate de contactul fătului în etapele finale ale nașterii cu sângele, lichidul fetal, mucusul și uneori cu fecalele și urina. Uneori acestea le intră în gură – oamenii au grimase, gâfâie și tușesc puternic în timp ce retrăiesc acest lucru. Pot exista și sentimente foarte intense de dezgust, deoarece se confruntă cu deșeurile inerente ale existenței biologice. Trăirile au o calitate arhetipală, incluzând imagini ale unor gropi gigantice sau grămezi de excremente, precum și imagini de cadavre descompuse. Aceste experiențe par să atragă atenția asupra adevărului budist că toate lucrurile sunt trecătoare și că de fapt, partea biologică a naturii noastre este ceva efemer. Experiențele perinatale ne accentuează nevoia de a accesa ceva aflat dincolo de domeniul fizic, pentru a ajunge la transcendență. În cele din urmă, persoanele pot avea experiențe de pirocatharsis – trecerea prin focul purificator. Cred că Grof a menționat undeva că Jung observase acest lucru în visele pacienților săi, dar n-a reușit să-i găsească o explicație. Poate că unii cunoscători mai în detaliu ai lucrărilor lui Jung ar putea furniza o lămurire. Focul pare să aibă o calitate purificatoare, curățând tot ceea ce este putred în sufletele oamenilor și pregătindu-i pentru renaștere.

Cea de-a patra matrice perinatală, matricea finală (BPM IV), are la bază intensificarea bruscă a presiunii din stadiul final al nașterii, urmată de eliberarea explozivă pe măsură ce copilul iese din canalul de naștere. Acest lucru este experimentat ca o eliberare extatică de pericol și amenințare, ca o decompresie enormă a spațiului. Spațiul se deschide spre infinit și oamenii pot avea reprezentări ale unor săli gigantice și catedrale, care ilustrează această calitate a vastității spațiului. Ei pot vedea imagini ale sfârșitului războaielor sau revoluțiilor, sfârșitul furtunilor. Femeile pot retrăi în acel moment nașterea fericită a copiilor lor. Oamenii accesează de asemenea Divinul, diferite experiențe ale Zeiței Mamă ca Isis, Demeter, Lakshmi, Parvati sau Maria sunt foarte frecvente în sesiunile oamenilor și nu par să depindă de cultura de origine sau de credințele lor, ele pur și simplu apar și au foarte puternice calități numinoase. Ei simt că se află în prezența unei ființe mărețe. Pot accesa, de asemenea, fețele masculine ale Divinului: identificarea cu învierea lui Hristos, Dionysos sau Osiris, cu Dumnezeu sau cu Divinitatea într-o formă mai abstractă, cum ar fi lumina strălucitoare.

Acesta a fost deci al doilea strat al psihicului, PERINATAL.

Straturile cele mai profunde ale psihicului, cele care sunt dincolo de perinatal, sunt numite de Grof TRANSPERSONALE. Cred că el a inventat acest termen în 1968, și pe scurt, acest strat include frecvent amintiri ancestrale, rasiale sau colective; de exemplu caucazieni pot experimenta episoade din comerțul cu sclavi sau identificarea cu evreii aflați în lagărele de concentrare sau cu invaziile mongolilor în Orientului Mijlociu din secolul al XII-lea și multe altele. Sunt experiențe ale vieților trecute, nu foarte obișnuite, dar foarte puternice și adesea conțin elemente verificabile cum ar fi detalii istorice pe care subiectul nu le-ar fi putut cunoaște. Oamenii se pot identifica, de asemenea, cu conștiința altor oameni sau grupuri de oameni, cu întreaga viață sau cu întreaga creație. Ei pot experimenta conștiința unui animal sau a unei plante, chiar și a materialelor și proceselor anorganice, trăiri arhetipale, secvențe mitologice, experiențe ale Minții Universale, ale Conștiinței Absolute sau ale Vidului Supraconștient. Acestea sunt experiențele cele mai înalte menționate în tradițiile mistice, pe care oamenii moderni le pot accesa cu ajutorul acestor metode de auto-explorare holotropică.
 
 
 
 

Contributia lui Richard Tarnas:

Astrologia arhetipala – cheia intelegerii psihicului uman

ADRIAN: Ce model al realității! Și în acest peisaj aproape incredibil, au avut o enigmă imposibil de soluționat…
RENN: Da, de ani de zile, Grof și colegii lui căutau un fel de tehnică de diagnosticare pentru a anticipa experiențele clienților lor în sesiunile psihedelice. Ei au avut în vedere testul Rorschach, categoriile DSM-III, Minnesota Multiphasic Personality Inventory și altele, dar nu au reușit să găsească nicio tehnică predictivă de încredere.

ADRIAN: Și tocmai când căutarea părea zadarnică, apare brusc o lumină, Piatra Rosetta…

By © Hans Hillewaert, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3153928

RENN: (râzând) Aici intră în scenă Richard Tarnas, fusese educat de iezuiți, apoi la Harvard și fusese deja expus unor cercetări ale lui Grof. Avea o educație excelentă, și a fost de asemenea inspirat de valul evolutiv contracultural al anilor ’60 în timp ce se afla la Harvard. La mijlocul anilor ’70 s-a mutat în California, la Institutul Esalen pentru a se lucra cu Stanislav Grof și au legat o prietenie foarte strânsă, precum și o relație profesională pe care au păstrat-o de atunci.

Tarnas era familiar cu descoperirea lui Grof a acestor patru grupuri de bază ale experiențelor pe care le au oamenii atunci când accesează stratul perinatal al psihicului lor, fundamentate pe etapele nașterii biologice și denumite matrice perinatale (BPM). Spre uimirea sa, Tarnas a realizat că toate calitățile tematice distincte ale celor patru matrice perinatale se potrivesc exact și în detaliu cu caracterul arhetipal tradițional al celor patru planete din sistemul solar: Saturn, Uranus, Neptun și Pluto. (Acum Pluto a fost reclasificat drept planetă pitică, dar puterea sa arhetipală și simbolică în astrologie nu pare să fi fost afectată). Grof a fost uimit și impresionat de această descoperire și a trebuit să remarce încă o ironie a carierei sale: faptul că singura tehnică predictivă de succes care ar putea lămuri conținutul sesiunilor psihedelice și holotropice ale oamenilor s-a dovedit a fi ceva și mai greu de acceptat de către știința convențională decât psihedelicele – și aceasta a fost astrologia!

ADRIAN: “Supremul etalon al superstiției…”
RENN: (râzând) Da. Deci, Tarnas a descoperit apoi cu uimire – și nu dintr-o dată – că influențele astrologice cele mai puternice, care sunt activate la un moment dat în harta natală a unei persoane de către ceea ce numim tranzite, vor dezvălui calitatea tematică de bază și sincronizarea experiențelor lor în stările holotropice.

Din nou, corelația cea mai uimitoare a fost cu matricele perinatale. Dacă o persoană avea un tranzit al lui Neptun interacționând puternic cu orice punct al hărții natale, atunci avea mai multe șanse să acceseze experiențele din prima matrice perinatală (BPM I), cele care au la bază uniunea cu mama, sentimente de unitate cosmică sau extaz oceanic. Oamenii pot avea o viață interioară bogată, o deschidere spre spiritualitate, un sentiment al siguranței și al unui înțeles superior, sentimente de granițe mai fluide, deschise cu alții, cu natura, cu întregul cosmos. Partea dificilă nu pare a fi legată de arhetipul lui Neptun în sine, ci sugerez că ar fi cauzată de rămășițele amintirilor uterului toxic, când sentimentul lipsei granițelor este experimentat ca dificil, toxic sau confuz, când oamenii simt că nu sunt siguri unde încep limitele lor și cele ale celorlalte persoane și așa mai departe. Acest lucru pare că este legat de perturbările situației lor intrauterine.

Așadar, Tarnas a fost capabil nu numai să descopere aceste corelații, cum ar fi cea a lui Neptun cu experiențele oceanice, ci și să arate că acestea sunt mai apoi influențate de celelalte arhetipuri care interacționează cu Neptun. Dacă Venus interacționa cu Neptun, atunci experiențele oceanice erau modulate de arhetipul Afroditei, aducând elemente de frumusețe, dragoste, bucurie, prietenie, revelații ale frumuseții superioare și așa mai departe. Dacă Luna interacționa cu Neptun, adăuga elementele feminine în ceea ce privește hrănirea, sentimentele materne, comunitatea, familia, relațiile. Dacă Soarele interacționa cu Neptun, exista tendința de a scoate în evidență calitățile arhetipale masculine, astfel încât indivizii experimentau natura spirituală, oceanică a lui Neptun, modulată de arhetipul masculin al Soarelui: oamenii cu tranzit Soare-Neptun pot avea acces mai ușor la întruchipări masculine ale Divinului, cum ar fi Apolo, Buddha, Hristos, Tatăl Ceresc sau Soarele Divin.

Atunci când Saturn era puternic aspectat, oamenii aveau tendința să fie mai conectați cu stadiul fără ieșire al nașterii (BPM II) și se simțeau comprimați, simțeau că au pierdut ceva și că nu există nici o cale de scăpare. Ei tindeau să vadă partea goală a paharului, orizonturile lor aveau tendința să se îngusteze… Desigur, există și o latură pozitivă a lui Saturn: construirea conștiinței morale, integritate, responsabilitate, disciplină, sentimente pragmatice, concentrarea pe momentul prezent și pe partea materială a vieții.

Atunci când Pluto era puternic aspectat, Tarnas a constatat că oamenii erau mai interiorizați și că în timpul sesiunilor holotropice accesau intens stadiul dinamic al travaliului, a treia matrice perinatală a lui Grof (BPM III): activarea energiilor biologice extreme, sentimente de agresivitate, un sentiment de a fi într-o luptă titanică de moarte-renaștere, posibile sentimente sexuale sau sadomasochiste, sentimente demonice, probleme scatologice sau “purificarea prin foc” (pirocatharsis).

Iar atunci când Uranus era intens aspectat, oamenii tind să trăiască sentimente de renaștere, revelație, libertate, intensificarea bruscă a suferinței și apoi eliberarea dramatică din aceasta, deschiderea de noi orizonturi, salturi cuantice, rezolvarea bruscă a tuturor problemelor și așa mai departe. Ca și în cazul tuturor celorlalte influențe arhetipale majore, caracteristicile uraniene sau prometeice asociate tranzitelor lui Uranus sunt apoi modulate de celelalte arhetipuri cu care interacționează Uranus. Deci, dacă Uranus interacționează cu Marte, caracteristicile uraniene dețin o componentă fizică decisivă, energică, rapidă, toate asociate cu arhetipul Marte. Oamenii se pot identifica în interiorul lor cu rebelii și proscrișii, cu arhetipul piratului, cu imagini în care își taie calea de ieșire dintr-o balenă sau uciderea balaurului, uciderea tiranului, scăparea din închisoare, rebeliune eroică și așa mai departe.

Dacă Jupiter interacționează cu Uranus, arhetipul lui Uranus tinde să fie lărgit și extins de Jupiter: ivirea zorilor pretutindeni, lumea este reînoită – poate un sentiment de mântuire universală, senzația ca rebeliunea și genialitatea prometeică – calitățile înnoitoare legate de Uranus, sunt celebrate, glorificate și onorate în cultura de masă, și nu văzute ca fiind antagoniste ei.
 
 
 
 

Prometheus The Awakener

ADRIAN: Cu adevărat uluitor este că au descoperit aceste corelații uluitoare calculând totul manual și nu folosind calculatorul, nu-i așa?
RENN: (râzând) Oh, da. . . Acestea se întâmplau cu mult înainte de apariția computerelor personale. Cred că Rick a făcut multe dintre cele mai importante descoperiri ale sale aproximativ în toamna anului 1976. Știu că în timpul solstițiului de iarnă, pe 21 decembrie 1976 – așa cum scrie în introducerea manualului său Prometheus The Awakener, despre care aș putea spune că este cea mai bună introducere în astrologie – a făcut asocierea dintre planeta Uranus și arhetipul lui Prometeu. El a considerat că Uranus fusese numit greșit: el a fost denumit astfel conform unei logici liniare, pentru că se afla în afara orbitei lui Saturn, iar în mitologie Uranus fusese tatăl lui Cronos (Saturn). Dar, deși există unele asemănări formale fundamentale între planeta Uranus și arhetipul figurii mitologice a lui Ouranos, găsim o mult mai mare similaritate cu caracterul lui Prometeu, rebelul care a furat focul zeilor și l-a dăruit umanității. Aceasta a fost o descoperire uimitoare și unul dintre momentele cele mai interesante din prima parte a carierei lui Tarnas, în decembrie 1976.

Tarnas a reușit să realizeze destul de mult din cercetarea sa atunci. Îmi imaginez că a fost un moment foarte interesant pentru amândoi și nu numai că își explora propriul psihic și își studia tranzitele astrologice, dar de asemenea, se apleca cu entuziasm asupra Enciclopediei Britannica. Aceasta se întampla la Esalen, inima contraculturii din California (râzând), renumit pentru un etos oarecum anti-intelectual – dar a fost foarte important pentru el și a reușit să facă corelații între experiențele pe care le avea și diferitele calități și experiențe tematice, folosind hărțile natale ale unor oameni celebri din istoria occidentală: filozofi, artiști, pictori, scriitori, figuri istorice… el se uita la hărțile lor natale și apoi la contribuțiile lor majore – care era stilul lor de pictură, contribuțiile lor filosofice, etc. Apoi trasa paralele între aceste teme și experiențele pe care le întâlnea în propriile explorări interioare, în aceleași momente în care avea activate exact aceleași arhetipuri astrologice pe care le aveau ei de-a lungul întregii lor vieți.

Nu numai asta, dar a putut vedea că momentul precis al creațiilor lor, cum ar fi momentul când și-au publicat cărțile, când au realizat marile picturi, când au avut aventuri militare notabile – precum Napoleon, toate acestea și multe altele au fost percepute și înțelese ca influențe ale tranzitelor, partea din astrogramă care se schimbă în timp. Cred că a fost o periodă de extaz prometeic pentru el. Ei au inventat acest termen – extaz prometeic – pentru a descrie tipul de extaz în care simți că ți se deschide capul, chakra coroanei se deschide și ești inspirat de un val de în ințelegeri. El a descris adesea acest sentiment uranian ca pe o lovitura de fulger, o inspirație bruscă, și cred că a fost în aceste stări perioade lungi de timp.

ADRIAN: Toate acestea au fost în apusul marii conjuncții Uranus-Pluto.
RENN: (râzând) Da, cred că ai putea spune asfel. În 1976, cred că a fost, de asemenea, o opoziție Jupiter-Uranus, care probabil era încă activă în decembrie, să verific… da, opoziția Jupiter-Uranus era încă în orb în decembrie 1976, deci… Combinația Jupiter-Uranus a fost unul dintre cele mai distincte cicluri pe care le-a identificat, probabil cel mai distinct ciclu din istorie. El a descoperit că anii în care Jupiter și Uranus se aflau în conjuncție sau opoziție (în special aceste două aspecte, pe care el le-a numit aliniamente axiale) au corespuns în istorie unor mari salturi cuantice în termeni de înflorire culturală, noi revelații sau descoperiri neașteptate și nu cred că este o coincidență că într-un astfel de an, 1976, el și-a făcut marile descoperiri alături de Grof.

ADRIAN: Sunt extrem de impresionat de descrierea extazului prometeic, pare să fie chiar Grația Divină.
RENN: Cu siguranță. Rick este cu zece ani mai în vârstă decât mine și este un erou pentru mine în toate sensurile cuvântului. Îmi aduc aminte că într-o zi eram pe dealurile din Big Sur pentru o cercetare proprie și m-am întors după-amiaza târziu. Îmi amintesc că am trecut peste pârâu și uitându-mă pe cealaltă parte, spre magazia de lemne, l-am văzut pe Rick acolo, lucrând ceva. Tăia niște lemne cu un fierăstrău, muncind cu hărnicie. Avea părul lung prins într-o coadă de cal, care curgea parcă dintr-o parte în alta în timp ce lucra iar eu stăteam acolo, uitându-mă la el de la aproximativ 30 de metri distanță, fără ca el să mă vadă. El m-a încurajat și m-a inspirat să fac sesiunea, m-a încurajat să urmez această cale iar eu stăteam acolo, privindu-l cu recunoștință. Părea atât de liber și inspirat, cu adevărat un mare erou cultural.

Am avut posibilitatea să citesc versiunile inițiale ale tuturor celor trei cărți ale sale. Am citit Prometheus The Awakener ca manuscris nepublicat în 1980 și am scris niște comentarii despre el. Cred că a fost genial, absolut excepțional.
 
 
 
 

Cosmos si Suflet

ADRIAN: Am simțit exact același lucru când am citit Prometheus The Awakener… aceasta a fost cartea care m-a lansat pe această cale.
RENN: Pe la sfârșitul anului 1980 sau poate în 1981 a început să simtă că, deși acea carte i-ar fi influențat pe unii, ea totuși nu avea genul de maturitate prometeică necesară pentru a influența elita intelectuală din cultura dominantă. Așa că a revenit la planșetă – deși deja depusese multă muncă în acest manuscris – și practic și-a petrecut următorii 10 ani lucrând la o altă carte care a devenit Patimile minții occidentale (The Passion of the Western Mind). A câștigat premii și a fost numită de către Joseph Campbell cea mai bună istorie a concepțiilor despre lume ale Occidentului pe care a văzut-o vreodată cuprinsă într-un singur volum și este citită la cursuri universitare din întreaga lume.

Apoi a urmat scurtul său Prometheus The Awakener deja menționat. Cred că este cea mai bună carte pentru oricine începe să studieze astrologia. În sfârșit, în 2006 a apărut Cosmos and Psyche. La Esalen, așa cum spunea el că “de acolo vin toate lucrurile, fie ele mari sau mici “, a avut ocazia să vadă mișcarea potențialului uman. Oricine a trăit la Esalen a putut să vadă întreaga varietate a lucrurilor atunci cind apareau. De multe ori oamenii au fost foarte interesați de ceva pentru un timp apoi și-au pierdut interesul și s-au interesat de altceva pentru o vreme, deci era un fel de cultură tânară, foarte rapidă, o California excesivă, totul trebuia să fie interesant și nou – deși au existat desigur multe excepții de la acest lucru, masajul Esalen și Gestalt-ul au rezistat cu siguranță testului timpului și vor continua să o facă, fără îndoială. Dar faptul ca Rick a muncit atât de mult timp la proiectele sale literare și de cercetare și n-a fost publicat, probabil că unii au crezut că acest lucru nu se va întâmpla niciodată dar, într-un mod foarte puternic și inspirat, el a continuat să lucreze. El nu este doar un scriitor strălucit și talentat – cineva a descris felul său de a scrie ca fiind ca și cum ai privi un scufundător olimpic – unele dintre propoziții… vezi doar aceste răsuciri și piruete, iar apoi coboară și atinge ținta perfect – el este, de asemenea, foarte muncitor și a fost persoana potrivită pentru aceasta sarcină herculeană de a introduce noua cosmologie.

Așadar, în 2006, Cosmos and Psyche a fost publicată și am menționat într-una dintre notele finale din cartea mea că probabil savanții vor privi înapoi la anul 2006 ca fiind momentul oficial al schimbării de paradigmă, dar asta e doar speculația mea.

ADRIAN: Am același sentiment…
RENN: Am aceeași părere despre Jocul Cosmic a lui Grof…

ADRIAN: O capodoperă, o carte perfectă, cu o poveste uluitoare!
RENN: Da, mă gândeam că poate într-o zi pe site-ul meu aș scrie: “cartea secolului este Cosmos and Psyche iar Jocul Cosmic este cartea mileniului”.

@Deci, ce moment minunat pentru apariție! Eram atât de mândru de el, a depus atât de multă muncă de cercetare și a investit o putere mentală titanică în acest proiect. În parte, aceastea au fost posibile datorită faptului că a predat cursuri timp de cel puțin un deceniu înainte de acel moment, nu știu, poate timp de 10 sau 15 ani sau chiar mai mult la CIIS, Institutul de Studii Integrale din San Francisco, California, așa încât a realizat care erau cele mai importante puncte care trebuie prezentate și unde ar exista cele mai multe întrebări sau dificultăți în înțelegerea noilor sale ipoteze; el a reușit să învețe cel mai eficient și concis mod de a răspunde la toate întrebările.

Una din principalele particularități ale astrologiei arhetipale – putem spune că el a inițiat această școală, deși nu cred că a avut la început acestă intenție, însă cei care l-am urmat si toți cei care vin dupa Tarnas ar spune că aceasta este o nouă școală de astrologie – este că se pune mai mult accent pe aspecte și pe planete în sine: planete, aspecte și tranzite. Nu folosim prea mult sistemul caselor sau semnele iar acest lucru duce la rezolvarea a două mari controverse: cele legate de diferitele sisteme de case și cele dintre sistemul tropical și sideral. Adesea mi-am trecut prin minte că dacă aceste lucruri sunt atât de importante – limitele semnelor și limitele caselor – atunci cum poate să existe o asemenea diferență de opinie în legătură cu ele? Dacă unul este adevărat și celălalt este fals, atunci am putea crede că dovezile vor indica treptat adevărul, unul evident și clar. Suntem de acord cu toții, în mod cert există ceva la semne și case, dar eu le văd mai mult ca pe niște adjective sau adverbe care modifică sau consolidează baza, acea calitatea tematică importantă a aspectelor și tranzitelor în sine.

Tarnas a reușit să-și îndrepte toată atenția către semnificațiile arhetipale ale aspectelor și tranzitelor. Cred că motivul pentru care a reușit să facă ceea ce puțini – sau chiar nici un alt astrolog înainte de el n-a reușit, este că n-a fost distras de aceste detalii mai puțin semnificative ale diferitelor straturi ale astrologiei. Nu cred că este posibil să scrii ceva de genul Cosmos and Psyche, dacă vorbești despre planetele în case sau semne, pur și simplu nu va conferi aceeași putere arhetipală, concizie și persuasiune. Dacă doriți să ajungeți la semnificațiile de bază, trebuie doar să vă uitați la aceste interacțiuni majore dintre marile simboluri planetare.

ADRIAN: Dorești să menționezi una dintre cele mai uluitoare corelații ale sale?
RENN: Unele dintre cele mai interesante capitole din Cosmos and Psyche se bazează pe alinierea dintre planetele exterioare, așadar există un capitol despre alinierile Uranus-Neptun, Uranus-Pluto, Saturn-Pluto, Jupiter-Uranus și așa mai departe.

Despre alinierile Uranus-Neptun este atât de frumos să vorbești, deoarece implică o energie transcendentă. Ultima aliniere majoră Uranus-Neptun despre care a vorbit Tarnas a avut loc între 1985 și 2001. Uranus și Neptun au fost în conjuncție în acea perioadă și el observat cum acestei alinieri îi corespunde apariția unor noi religii și un sentiment de trezire spirituală, mai mult decât în cazul alinierii Uranus-Pluto, care are tendința de a avea un caracter mai politic, elementar, biologic și revoluționar. Alinierea Uranus-Neptun, datorită calităților spirituale, blânde ale lui Neptun, este mai mult ca o revoluție de catifea sau o revoluție spirituală și este interesant că a corespuns căderii Zidului Berlinului și dizolvării Uniunii Sovietice, când aproape nimeni n-a murit! Faptul că această deschidere a avut loc într-un mod atât de pașnic a fost una dintre marile minuni ale timpului nostru.

Alinierea Uranus-Neptun din perioada 1985-2001 a coincis, de asemenea, cu o dezvoltare incredibilă a imaginii Divinului Feminin în viața interioară a oamenilor, cu o creștere a feminismului spiritual. Mulți indivizi au început să acceseze imagini ale Divinului Feminin în sesiunile lor, s-a văzut răspândirea rapidă a ayahuascăi în întreaga lume occidentală odată cu ceremoniile șamanilor. A existat, de asemenea, o incredibilă renaștere a muzicienilor de sex feminin, Uranus corespunzând revenirii celor reprimați. Anii ’90 au fost dominați de mari muzicieni de sex feminin. Tarnas a reușit să se întoarcă în ciclurile anterioare Uranus-Neptun și nu voi dezvolta aici pentru că recomand cu adevărat ca oamenii să citească Cosmos and Psyche, dar multe religii au început în timpul alinierilor Uranus-Neptun de-a lungul istoriei. Acum este foarte interesant faptul că există această perioadă…

ADRIAN: Era axială?
RENN: Da, perioada cuprinsă aproximativ între 595-560 i.Hr., acești incredibili 35 de ani care au coincis cu viețile lui Buddha din India, Lao Zi și Confucius în China, probabil Zoroastru în Persia și ale primilor filosofi greci din Asia Mică: Thales și Anaximandru. Pitagora a trăit și el în acea perioadă de 35 de ani a epocii axiale, precum și profeții evrei Ieremia, Ezechiel și al doilea Isaia.

Vreau să spun că este incredibil! Nașterea filosofiei grecești este un moment foarte special în istoria omenirii, precum și existența lui Confucius, Lao Zi, Buddha, Zoroastru, Mahavira, fondatorul jainismului, și al poetei Sappho care locuia pe insula Lesbos – acest lucru este cu adevărat uimitor; Tarnas își prefațează cartea cu un vers frumos, emoționant, dintr-un fragment de poezie pe care o avem de la ea. Această perioadă a coincis nu numai cu o conjuncție Uranus-Neptun, ci cu Pluto, Uranus și Neptun – toate conjuncte – singura perioadă din istoria înregistrată cu o conjuncție exactă a celor trei planete.

Cred că este o corelație uluitoare: un salt cuantic spiritual în istoria omenirii, care coincide cu punctul de mijloc al epocii patriarhale, începută în jurul anului 3000 î.Hr. Astfel, Era Axială se situa la jumătatea drumului; aceasta a fost o diviziune foarte importantă. Desigur, au existat practici spirituale mergând mult înapoi în preistorie, cu venerarea Marii Zeițe Mamă și a naturii, iar apoi șamanismul care a existat cu zeci de mii de ani înainte, dar Era Axială a fost un moment cu totul special și aceasta este una dintre părțile mele preferatele ale cărții.
 
 
 
 

Astrologia arhetipala
si nasterea unei noi viziuni asupra lumii

ADRIAN: Uimitoare descoperiri! Poți să descrii cum au condus toate acestea la nașterea unei noi viziuni asupra lumii?
RENN: Ei bine, Tarnas descrie cum cosmologia unei viziuni asupra lumii, a unei paradigme existente sau a unui sistem de credință care guvernează o cultură este dată atât de amplasarea și locul fizic, contextul în care această viziune asupra lumii există și înflorește, precum și de sensul, înțelesul superior: “care este starea Cosmosului sau a Universului”?

Cred că au existat multe părți ale noii paradigme care s-au născut și au intrat în curentul cultural, crescând treptat, dar Cosmos and Psyche prezintă într-adevăr pentru prima dată o cosmologie coerentă. Cred că în sfârșit avem cadrul pentru o nouă viziune asupra lumii, putem spune “bine, așa vedem acum Universul”, aceasta este limita maximă pe care percepțiile noastre, explorările științifice și cunoștințele noastre au dezvăluit-o și cu siguranță ne sunt redate unele elemente pierdute civilizației occidentale pe care le-am descoperit deja, dar le-am lăsat în urmă, cum ar fi ideea lui Platon despre legăturile semnificative dintre macrocosmosul tărâmului arhetipal și microcosmosul experienței umane precum și existența unor principii arhetipale mai înalte; pentru Platon așadar, toate experiențele de frumusețe sunt o emanație a arhetipului Frumuseții.

Marile descoperiri ale lui Pitagora despre importanța matematicii și a modului incredibil de interacțiune a numerelor, în armonici și așa mai departe, reprezintă de asemenea o parte importantă a viziunii arhetipale astrologice asupra lumii, iar Tarnas se referă la acesta ca la un cosmos platonico-pitagoreic. Astrologia arhetipală redă acum suflet acestui Cosmos. Este contrar formelor finale ale viziunii moderne newtonian-carteziene despre lume, în care toată conștiința, rațiunea și scopul erau localizate numai în creierul uman, în ființa umană care exista într-un univers practic inconștient, condus de legi mecanice simple… nu exista nici un sens, scop sau inteligență superioară.

Dar acum, în această nouă viziune asupra lumii, redescoperim că există arhetipuri conștiente, principii care operează atât în ​​cosmos – le putem observa în modelele istorice și în experiențele psihicului întregii omeniri, sau psihicului colectiv – precum și în cele mai personale și intime explorări de sine, în sufletele noastre. Aceleași principii, modele și procese arhetipale din interiorul propriilor noastre ființe operează de asemenea, în ființa vastă a Universului.

Cred că cercetarea lui Grof reprezintă fundația profundă de beton peste râu, Jung și alții au contribuit la ea de asemenea, iar munca lui Tarnas este insuși podul, un drum pavat pentru cultura actuală, o cale respectabilă pentru mulți profesori, studenți și intelectuali ai lumii de a pătrunde spre această nouă viziune asupra lumii, care are implicații foarte importante pentru viitorul omenirii. Când oamenii se simt conectați cu Universul și simt că fac parte dintr-un Cosmos plin de înțeles, impregnat cu o inteligență superioară, este mult mai puțin probabil să întreprindă acțiuni distructive negative împotriva naturii sau împotriva altor oameni.

Această criză globală actuală este, în esență, rezultatul viziunii moderne asupra lumii, în care oamenii se simt separați unul de celălalt și de natură; mulți dintre noi suntem blocați în cicluri de consum care nu ne satisfac cu adevarat, dar continuăm să încercăm să umplem golul cu lucruri materiale și să dobândim tot mai mult fără a vedea efectiv consecințele asupra semenilor noștri, asupra celorlalte forme de viață și a ecosistemului planetei. De multe ori nu vedem imaginea de ansamblu și de asemenea, nu vedem în viitor – nu luăm in considerare efectele asupra altor generații, la poluarea aerului, a apei și a solului.

Când oamenii își explorează propriul psihic în aceste stări holotropice, ei dezvoltă automat conștiința ecologică, acest lucru nu trebuie învățat, ei văd automat că suntem conectați cu o parte a lumii – orice acțiune asupra unei părți din natură sau asupra semenilor noștri, este și o acțiune asupra noastră și dacă aceste lucruri nu ne afectează imediat, atunci cu siguranță vor afecta copiii noștri sau poate viața noastră viitoare – pentru cei care cred în reîncarnare acesta ar constitui un context etic suplimentar în care ar trebui să-și trăiască viața. În următoarea mea viață m-aș putea întrupa într-o țară de coșmar, inundată, victimă a unui nivelui crescut al mării, a furtunilor, secetelor sau a tuturor celorlalte probleme legate de schimbările climaterice.

Dacă ar fi să rezum această nouă paradigmă, ar fi vorba despre o reevaluare a părții subiective a naturii umane. Am devenit experți în manipularea naturii și a lumii exterioare, iar știința materialistă ne-a oferit puteri vaste pentru îmbunătățirea condițiilor de viață, pentru a crea și a construi lucruri, pentru a utiliza tehnologia, și desigur, toate astea sunt minunate. Putem păstra beneficiile materiale pe care ni le-a oferit știința. Dar am lăsat în urmă partea subiectivă a naturii noastre umane: senzația, conștiința, percepția, sentimentul conexiunii și cred că avem o nevoie majoră de a recupera interioritatea psihicului nostru și atunci când facem asta, putem vedea interioritatea și conștiința și în lumea din jur.

ADRIAN: Iar astrologia arhetipală este limbajul acestor calități…
RENN: Da, este un limbaj al sentimentelor, emoțiilor, al experienței subiective, al percepțiilor variate, al diferitelor calități estetice, este un limbaj foarte concis când vorbim despre problemele relaționale și ne poate da multă validare când trecem prin perioade dificile, ne poate arăta că ele au o limită de timp și un fel de direcție generală în care ne poartă, astfel încât să putem coopera cu energiile și să putem merge în acea direcție. De asemenea, ne poate ajuta să ne oprim atunci când suntem într-o perioadă de exces sau extravaganță, sau când exagerăm lucrurile, și ne arată că și acestea au o limită de timp, să nu credeți că șansele norocoase vor dura pentru totdeauna. Ea ne poate ajuta să facem față problemelor noastre de agresivitate atunci când apar, când noi sau cei din jur suntem mai predispuși spre astfel de trăiri; ne indică tipurile de sentimente agresive, precum și cele mai eficiente modalități de canalizare a acestora așa încât să le soluționăm în moduri benefice, mai degrabă decât să le direcționăm spre alte persoane sau natură. Același lucru este valabil pentru multe alte subcategorii ale energiilor arhetipale și pentru felul în care le putem controla.

De asemenea, astrologia arhetipală este foarte suportivă și validantă și aș spune că este acompaniamentul intelectual ideal al experiențelor holotropice, care sunt de fapt experiențe pe care le trăiți personal, în loc să stați pasiv și să absorbiți ceea ce o autoritate religioasă ar putea spune că este important. Aveți propriile experiențe spirituale, primiți propriile răspunsuri, aveți experiențe directe ale numinosului, ale Divinului, aceste lucruri pot face multe pentru îndepărtarea sentimentelor de teamă și depășirea fricii de moarte. Aș spune că răspândirea unor astfel de tipuri de auto-explorare holotropică, inclusiv utilizarea responsabilă a psihedelicelor, ayahuasca și a altor ceremonii cu plante indigene, alături de tehnicile nefarmacologice cum ar fi respirația holotropică, precum și alte modalități de a accesa stări extraordinare cum ar fi meditația, transa, dansul, postul și toate celelalte tehnologii ale sacrului validate în timp, sunt foarte importante acum. Există o nevoie urgentă ca aceste lucruri să se răspândească și să fie folosite într-o manieră responsabilă; este nevoie ca tinerii să aibă acces la ele în rituri de trecere, astfel încât să nu se mai întoarcă la bande, terorism și alți substituenți cu adevărat negativi și distructivi ai acestor ritualuri autentice pe care le aveau strămoșii noștri.

Aș zice că nucleul schimbării de paradigmă este deschiderea către astfel de stări neobișnuite. Grof spunea că, pentru a conduce o mașină în trafic, este necesar să fim în modul de conștiință al “mișcarii înspre materie”, în modul hylotrop, dar pentru a găsi un sens mai înalt în viață, trebuie să intrăm periodic în modul holotrop sau al “mișcării spre întreg “al conștiinței. Majoritatea, dacă nu chiar toate culturile non-occidentale și preindustriale, au avut modalități prin care oamenii să poată accesa aceste stări și cred că putem păstra cele mai bune lucruri pe care ni le-a dat știința modernă, revendicând în același timp dimensiunile pierdute ale psihicului și tehnicile pierdute ale explorării de sine: ritualuri de vindecare, religii ale misterelor, rituri de trecere și călătorii șamanice pe care le-am lăsat în urmă datorită progresului nostru prometeic. Am mers atât de repede în dezvoltarea intelectului și a științei, încât acum trebuie să lăsăm partea emoțională a naturii noastre să vina din urmă; guvernele ar trebui să permită cercetătorilor responsabili să continue legitim, să-și reia proiectele de cercetare ce utilizează vindecarea psihedelică în munca împotriva dependențelor, a tulburărilor de stres post-traumatic, a abuzului sexual și a traumelor generale la naștere.

Aș privi astrologia în primul rând ca o modalitate de a încuraja oamenii în acele călătorii, le-aș spune că este un moment minunat să o facă și să nu-i surprindă dacă suferă o perioadă în timpul sesiunii, dar va fi cathartic, există o cantitate finită din aceste lucruri negative în psihic și este foarte important să le confrunte.