< back to articles

Only love can hurt like this

 

 
 

1. Only love can hurt like this
2. Puțină teorie (Richard Tarnas)
3. Little girl blue (Janis Joplin)
4. The power of Love (Jennifer Rush)
5. Un-break my heart (Toni Braxton)
6. Monologurile vaginului (Eve Ensler)
7. Himene și basmale (Mona Eltahawy)
8. Luni de fiere (Pascal Bruckner: carte și film)
9. The Girlfriend Experience (Sasha Grey)
10. Poezie erotică (Emil Brumaru)
11. Infidelitate (Diane Lane)
12. Fifty shades of Grey
13. Caligula
14. The end of the affair
15. Tango (Sublimare I)
16. Dirty dancing
17. Amantul
18. Celebrități cu Venus-Pluto
19. Moartea prin dragoste (Sublimare II)

 
 
Duminică 16 octombrie 2016
Dau peste melodia de mai sus și am iarăși un crash. O ascult de câteva ori apoi urmăresc și versurile; totul se îmbină perfect… mă inundă o senzație de bucurie și chef de viață. Mi se pare atât de frumoasă că nu mai pot face altceva decât să o ascult continuu. De ce oare nu pot să mă desprind?

Unul dintre privilegiile traiului în perioada actuală este că acum sunt posibile lucruri la care cu doar 30 de ani în urmă oamenii nici nu puteau visa… Și încă în câteva secunde: după câteva clickuri pot să găsesc suficiente detalii încât să îmi pot răspunde la întrebare. Descopăr că melodia este de fapt compusă de Diane Waren, Paloma Faith doar o interpretează. Hmm, când sunt implicate mai multe persoane deja devine interesant. După titlu, Only love can hurt like this, aș zice că melodia este Venus-Pluto, asta pentru că Venus răspunde de plăcere și dragoste iar Pluto reprezintă “puterea elementală, profunzimea și intensitatea, obligă, conferă putere și intensifică tot ce atinge, uneori până la extreme copleșitoare sau exagerate” (Richard Tarnas).

Prima privire pe hărțile Palomei și Dianei nu-mi dezvăluie nimic însă asta nu mai contează, melodia e deja pe repeat (loop cum îi zice la YouTube): full immersion, totul e bine. Ia să mai citim puțin!

Din câte văd, Diane Warren e un Schwarzenegger al muzicii: a compus melodii pentru o serie întreagă de celebrități (Barbra Streisand, Celine Dion, KISS, LeAnn Rimes, Joe Cocker, The Pet Shop Boys, Britney Spears, The Scorpions, Whitney Houston, Belinda Carlisle, Reba McEntire, Eric Clapton, Natalie Cole, Meat Loaf, Cyndi Lauper, Gladys Knight, Bryan Adams, Laura Branigan, DeBarge, Milli Vanilli, Cher și încă vreo câțiva, mai mulți așa). Lista completă a melodiilor aici.

Printre melodiile compuse de ea găsește și Un-break My Heart a lui Toni Braxton, ale cărei sunete mă fascinează și acum, la 20 de ani după lansare.

Îmi place să surprind o emoție și să o aduc la viață… zice Diane. Păi aș zice că reușește destul de bine. Da, e clar, trebuie să fie ceva aici… Mai bine zis, m-aș mira să nu fie… deci întrebarea este: oare ce-mi scapă!?
 
 
Miercuri, 19 octombrie 2016
Dimineața mi se face dor să mai ascult odată melodia, n-am mai auzit-o de aseară! Mai deschid odată hărțile, așa într-o doară… ce să mai văd în ele, doar m-am mai uitat odată și nu am găsit nimic, nu? Văd niște tipare comune între Paloma și Diane: amândouă au Venus-Uranus și Venus-Neptun. Dar nimic cu Pluto… hmm, ce ar trebui să înțeleg, că e “mâna” lui Neptun aici? Ca să mă conving, mai ascult odată melodia, urmărind și versurile. Când aud your kisses burn into my skin nu mai am nici o îndoială: asta e Venus cu Pluto! Știu bine senzația…

Mă mai uit odată în harta Palomei, nimic. Nu pricep cum vine asta, melodia este totuși atât de clară! Pozițiile lui Venus și Pluto? Ia să vedem… păi Venus este la 26°13 în Leu iar Pluto la 21°39 în Balanță. Matematic vorbind, planetele sunt în aspect: sextil, la 4°34′!!! Hmm, setările implicite din programul meu de astrologie afișează sextilul doar dacă orbul este sub 4 grade așa că aspectul nu era figurat. Când mă uit după data în care a cântat prima dată melodia, ca să pot face tranzitele (11 mai 2014), citesc că inițial Paloma Faith a refuzat să înregistreze cântecul pentru că nu îl scrisese ea. Dar l-a ascultat și s-a simtit copleșită de cât de poetic îi reflecta situația în care se afla și sentimentele pe care le avea în perioada respectivă. Cum i-ar spune Jung la chestia asta? Sincronicitate! Așaa…tranzitele ei în perioada respectivă nu fac decât să confirme povestea: Pluto-Venus (sesquicareu), Uranus-Venus (sesquicareu). Da, iarăși aspectele “minore” … Ok, cu interpreta ne-am lămurit: are Venus-Pluto atât natal cât și prin tranzit.

Deschid imediat harta compozitoarei și reușesc să văd din prima că s-a născut cu Venus-Pluto (semisextil, 0°34′). Aspectele astea minore ar face bine să termine odată cu prostiile și să stea la locul lor liniștite ca să nu deranjeze astrologii care au decretat că nu contează…

Așa că totul se leagă, iarăși…

  • avertismentul explicit content de la începutul clipului (la urma urmei ce poate fi mai Venus-Pluto decât conținutul “explicit”?!)
  • clipul care prezintă o legătură inter-rasială, care trimite imediat gândul la lucruri tabu și la intensitate, cuvinte cheie pentru Venus-Pluto.
  • versurile, care descriu lapidar oscilația caracteristică între rațiune și sentiment care apare atunci când pasiunea a pus stăpânire pe tine, obsesia romantică, dragostea care rănește prin intensitate, focul care izbucnește cu mai multă forță atunci când încerci să-l înăbușești, dragostea care îți consumă ființa – toate teme caracteristice pentru Venus-Pluto:

    I tell myself you don’t mean a thing,
    And what we got, got no hold on me
    But when you’re not there I just crumble
    I tell myself I don’t care that much,
    But I feel like I die ’til I feel your touch,

    Only love, only love can hurt like this
    Must have been a deadly kiss
    Only love can hurt like this…

    Say I wouldn’t care if you walked away,
    But every time you’re there I’m begging you to stay,
    When you come close I just tremble
    And every time, every time you go,
    It’s like a knife that cuts right through my soul.

În senzația de ușurare care urmează, găsesc imediat niște repere:

  • Duminică pe 16, când m-a luat flama, pe cer Venus era în Scorpion, combinație de aceeași natură cu Venus-Pluto.
  • Azi, când a venit rezolvarea, e ziua lui Mercur iar pe cer avem Uranus-Mercur (opoziție, 1°09′): sclipiri de înțelegere ca fulgerul. Marte e și el aproape perfect fuzionat cu Pluto (conjuncție, 0°30′).
  • Tranzitele mele azi: Pluto-Venus (sesquicareu, 0°32′).

Totul este foarte clar acum… În starea asta îmi vin în cap, una după alta, felurite încarnări ale lui Venus-Pluto peste care am dat de-a lungul timpului. Păi am destule, cât pentru o întreagă serie! Din păcate fluxul se oprește când las totul la o parte ca să fac însemnări pe o bucată de hârtie. Alternativa e să petrec câteva ore aproape în transă, deschizând zeci de hărți, devorând informații urmărind în paralel tranzitele și punând cap la cap zeci și zeci de amănunte care se compun în final într-o imagine superbă. Doar că la final mi-e aproape imposibil să pot reface tabloul pentru altcineva…

În loc de încheiere la mica mea shazamare, vreau să onorez acest complex arhetipal (Venus-Pluto) expunând o scurtă înșiruire de manifestări exemplare ale lui… muzică, VIP-uri, cărți, filme. Mi-ar plăcea să scriu pe larg despre fiecare dar nu știu dacă aș putea să o fac cum trebuie, asta nu e o sacină pentru un singur om. Dar, decât deloc, mai bine mai puțin, nu?
 
 

Puțină teorie

Cred că e bine să începem cu teoria. Și ca să facem lucrurile foarte clare, iată ce spune Richard Tarnas despre Venus-Pluto (pasajele în italic).

VENUS reprezintă:

  • dorință, dragoste, frumusețe, valoare, artă; impulsul și abilitatea de a atrage și a fi atras, de a iubi și de a fi iubit, de a căuta frumusețea și armonia, de a te implica în relații sociale și romantice, plăcere senzuală, a crea și a experimenta artistic și estetic, principiul Erosului și al Frumuseții, Afrodita, zeița greacă a frumuseții și iubirii, Venus a romanilor.

PLUTO reprezintă:

  • putere elementală, profunzime și intensitate, ceea ce obligă, conferă putere și intensifică tot ce atinge, uneori până la extreme copleșitoare sau exagerate, preocupat cu supraviețuirea, sexul sau puterea, chakrele inferioare, instinctele primordiale, sexuale și agresive, distructive și regenerante, vulcanice și cathartice, purificatoare, transformatoare, pentru totdeauna; procesele biologice precum nașterea, relațiile sexuale și moartea, ciclul morților și al renașterilor, mișcări sociale, cădere, decădere și fertilizare; eliberare violentă, ca într-un purgatoriu a energiilor blocate, focul purificator, situații extreme de viață și de moarte, lupte de putere, tot ceea ce este titanic, potent și masiv; id-ul primordial al lui Freud, “cazanul fierbând al instinctelor”, natura în permanentă evoluție a lui Darwin și lupta biologică pentru existență, principiul Dyonisian al lui Nietzsche și voința de putere, voința universală, oarbă și de neoprit a lui Schopenhauer, forțele puternice ale naturii născându-se din profunzimile sale chtonice, dinăuntru și din afară, lumea subpământeană, intensă, arzătoare și lumea de dedesubt în toate sensurile cuvântului: elementală, geologică, instinctuală, politică, socială, sexuală, urbană, care ține de infracțiuni, mitologică, demonică; întunericul, misteriosul, ceea ce este tabu și realitatea adesea înspăimântătoare care mișună sub suprafața lucrurilor, îndărătul egoului, al convențiilor sociale și poleielii civilizației, sub suprafața pământului, periodic eliberată cu forță distructivă și transformatoare; miturile coborârii, transformării și reînvierii; zeitățile distrugerii și regenerării, ale morții și renașterii: Dionsos, Hades și Persefona, Pan, Meduza, Lilith, Innana, zeița vulcan Pele, Quetzalcoatl, puterea Șarpelui, Kundalini, Shiva, Shakti, Kali, Hades, Pluto.

Prin urmare, acest complex arhetipal se poate manifesta după cum urmează:

  • în aspectele luminoase: iubire pasională, dragostea care consumă ființa cuiva, iubire transformatoare, experiență erotică transformatoare, a iubi cu toată ființa și cu tot sufletul, a fi copleșit de intensitatea elementală, pasiune pentru frumos, experiențe profunde de percepere a frumosului, intensitate estetică, experiențe artistice extrem de reale transformatoare; impuls intens de a crea frumusețe și de a se înconjura de aceasta, impuls puternic de a se angaja în relații sociale și romantice, a fi dispus să riști totul pentru dragoste, afecțiune profundă pentru animale, animale de companie, pasiune adâncă pentru natură și frumusețile ei, atracție estetică pentru natura sălbatică și forțele elementale ale naturii; frumusețea sălbăticiunilor și expresii pozitive ale frumuseții și dinamicii sălbăticiunilor; capacitatea de a-i influența pe alții prin frumusețe sau a se simți irezistibil atras de frumusețea altora; preocuparea cu jocul eros-putere, dragoste de politică, atractivitate intensă, farmec.
  • în aspectele ‘întunecate’: încleștare a voințelor în relații romantice sau sociale, impulsul de a fi dominator sau de a experimenta dominația într-o relație, dragostea care rănește prin intensitate dar poate fi în cele din urmă transformatoare, magnetism întunecat, a fi atras romantic de persoane care par periculos de atractive sau puternice, precum o figură interlopă sau o persoană interzisă, experiența geloziei sexuale, a trădării romantice, violare, aventuri secrete, iubiri tabu, comportament seducător, exhibiționism, comportament carnavalesc permanent, dezinhibiție erotică, obsesie romantică sau sexuală, a urmări pe cineva; impulsuri sexuale amestecate cu agresivitate, distructivitate, dorința de a răni pe alții sau de a fi rănit, exprimări problematice ale frumuseții și dinamicii sălbatice, folosirea puterii ca afrodisiac, a seduce și a domina.

Ceva îmi spune că nu e om pe lumea asta care să nu fi avut, măcar odată, parte de așa ceva. Dar, după cum se va vedea în continuare, unii știu despre ce e vorba mult mai bine decât oamenii obișnuiți…
 
 

Little girl blue

Dacă stau bine și mă gândesc, versurile din Only love can hurt like this urmează aproape aceeași linie ca în faimosul Take another little piece of my heart al lui Janis Joplin:

Oh, come on, come on, come on, come on
didn’t I make you feel like you were the only man? yeah
didn’t I give you nearly everything that a woman possibly can?
Honey, you know I did
And each time I tell myself that I, well I think I’ve had enough,
But I’m gonna show you, baby, that a woman can be tough
I want you to come on, come on, come on, come on and take it
Take it

Take another little piece of my heart now, baby
Oh, oh, break it
Break another little bit of my heart now, darling, yeah, yeah, yeah
Oh, oh, have a

Have another little piece of my heart now, baby
You know you got it if it makes you feel good

Janis este un Venus-Pluto celebru (opoziție, 7°45′) și Little Girl Blue, documentarul despre viața ei apărut în 2015, pe care l-am văzut acum câteva săptămâni, e un studiu de caz foarte bun pentru Venus-Pluto.
 
 

The power of Love

Jennifer Rush ne oferă o altă încarnare tipică a complexului arhetipal Venus-Pluto: The power (Pluto) of Love (Venus).

Natal:

  • Venus-Neptun (conjuncție, 6°14′).
  • Venus în Scorpion (de aceeași natură cu Pluto-Venus)
  • Marte în Rac, Luna în Capricorn, Jupiter în Săgetător, Saturn în Capricorn.

Tranzit (decembrie 1984):

  • Pluto-Marte (trigon perfect)
  • Pluto traversează conjuncția natală Venus-Neptun (conjuncție)
  • Neptun traversează conjuncția natală Venus-Neptun (sextil)

Rezultatul? A scris și a cântat The power of Love! Care i-a adus un record Guinness pentru “cel mai bine vândut single al unei interprete din întreaga istorie a industriei muzicale britanice”.

Celine Dion a interpretat și ea The power of Love. Mai jos reperele astrologice relevante:

Natal:

  • Venus-Neptun (trigon, 7°38′)
  • Venus-Pluto (opoziție, 2°26′)
  • Venus-Mercur (conjuncție, 0°40′, în Pești)

Tranzit:

  • Pluto conjunct Neptun și deci trigon cu Venus (și cu Mercur)
  • Uranus și Neptun fac sextil la Venus (și la Mercur)

 
 

Un-break my heart

O inimă zdrobită își imploră fostul iubit să se întoarcă și să repare durerea despărțirii… e Venus-Pluto, clar. Pare că e și ceva Saturn la mijloc, pentru că melodia e tristă, lentă și languroasă, aproape o baladă. Interesant e că, deși inițial Toni Braxton a refuzat să audă de ea (a urât-o chiar), după ce a fost convinsă să o cânte, piesa asta a devenit ‘semnătura’ ei. Toni Braxton nu s-a născut cu complexul arhetipal în discuție, dar l-a avut activ prin tranzit pe 11 noiembrie 1996, când a lansat melodia: Pluto-Venus (careu, 0°12′). La fel de relevant pentru frământarea emoțională din melodie, la data respectivă avea și Pluto-Lună (conjuncție, 0°51′).

După cum am spus deja, piesa e compusă tot de Diane Warren. Ce tranzite avea Diane atunci când a compus Un-break My Heart? Până în 1995, conjuncția natală Venus-Uranus a Dianei primește:

  • opoziție de la marea conjuncție Uranus-Neptun a anilor ’90
  • trigon de la Pluto!!! (se mai miră cineva?!)

În același timp, Pluto îi trece peste Saturn iar Saturn îi trece peste Marte și îi face opoziție la Soare. Aș fi curios să aflu ce s-a întâmplat atunci în viața Dianei…
 
 

Monologurile vaginului

Piesa Evei Ensler e un alt Venus-Pluto clasic. Scrisă în 1996, a fost tradusă în 48 de limbi și jucată în 140 de țări… chiar și în România, deci cred că pot să scriu și eu despre ea. Poate fi vizionată cu subtitrare în românește aici:

În piesă (care e compusă de fapt dintr-un șir de monologuri), au jucat celebrități ca: Jane Fonda, Whoopi Goldberg, Idina Menzel, Glenn Close, Susan Sarandon, Marin Mazzie, Cyndi Lauper, Mary Testa, Sandra Oh și Oprah Winfrey. Fiecare dintre monologuri tratează un aspect al sexualității feminine ca sexul, dragostea, violul, menstruația, mutilarea genitală, masturbarea, nașterea, orgasmul, poreclele vaginului, părul pubian, excitarea șamd. Tema care străbate piesa este vaginul ca unealtă a puterii feminine și încarnare supremă a individualității. Asta pentru că Eve este convinsă că: “emanciparea femeilor este profund legată de sexualitatea lor”. Dinamica putere-sexualitate în toate formele ei este Venus-Pluto, nici o urmă de îndoială.

În monologuri întâlnim și alte teme caracteristice complexului Venus-Pluto ca: violul, comportament erotic tabu, seducție, exhibiționism, dezinhibiție erotică, obsesie romantică sau sexuală, impulsuri sexuale amestecate cu agresivitate, distructivitate, folosirea puterii ca afrodisiac, a seduce și a domina.

Sunt obsedată de violarea și hărțuirea femeilor, și de incest. Toate acestea sunt profund legate de vaginele noastre.

Când violezi, lovești, mutilezi, desfigurezi, arzi, îngropi sau terorizezi o femeie, distrugi energia dătătoare de viață esențială a planetei,

spune Eve. Deși inegale, majoritatea monologurilor sunt amuzante (Potopul, Pentru că îi plăcea să se uite la el). Și asta e bine, că nu întâlnești prea des un Venus-Pluto care să te facă să râzi, nu?

Personal, cred că e nevoie de puțin mai mult decât de câteva monologuri ca să risipești “stigmatul ridicol atașat sexualității feminine” (Eve Ensler). Probabil din cauza asta, între timp, Ensler a schimbat direcția piesei din celebrarea vaginului și feminității într-un manifest pentru stoparea violenței împotriva femeilor.

După cele de mai sus, desigur că nu mai e nici o surpriză că Eve Ensler are Venus-Pluto! Mai precis, Eve are Venus în Berbec (activistă!) care primește trigon de la Pluto (1°25′), opoziție de la Neptun (0°51′), careu de la Uranus (6°13′) și opoziție de la Saturn (1°06′).
 
 

Himene și basmale

Prin intermediul articolelor ei, jurnalista Mona Eltahawy luptă pentru demnitatea și autonomia femeilor din lumea musulmană. În 2015 a publicat Headscarves and Hymens cu subtitlul Why the Middle East Needs a Sexual Revolution. Despre carte am să spun doar atât: dacă ai un pic de omenie în tine, barbaria cu care sunt tratate femeile în lumea islamică te umple de revoltă și furie. Aproape ca animalele, câteodată și mai rău. Situația e pur și simplu absurdă.

Da, titlul e un pic cam tare, dar nimic nu e blând cu Venus-Pluto, nu? Oricum, e de înțeles atunci când afli, de exemplu, că în secolul XXI încă se mai practică pe scară largă mutilarea genitală a fetelor sub motivația tradiției religioase – deghizată sub eufemismul “circumcizie”. Vorbim despre zeci de milioane de femei cărora li s-au extirpat organele sexuale externe… Mona explică foarte convingător că asta nu este altceva decât o metodă a societății musulmane patriarhale de a controla femeia, răpindu-i plăcerea.

Înțelegi și mai bine titlul când descoperi că autoarea și-a pierdut virginitatea la vârsta de 29 de ani, din cauza obligației religioase din lumea musulmană care cere unei femei abstinență totală până la căsătorie. Astrologic vorbind, amanuntul ăsta capătă altă greutate când vezi că Mona are Venus în Fecioară.

Din fericire pentru ea, are Venus conjunct cu Pluto și cu Uranus… clar că femeia știe ce-i aia revoluție sexuală… Mona a trăit în Egipt, Marea Britanie, Arabia Saudită, Israel și Statele Unite. Articolele ei publicate în New York Times și The Guardian printre altele, merită citite. De exemplu, My Secret Policeman mi-a amintit de atmosfera de înapoiere din România anilor ’90 și suspiciunea cu care reprezentanții statului îi tratau pe cetățeni atunci (mizerii de care sunt aproape sigur că vom avea din nou parte la cel mai mic nor apărut pe cerul țărișoarei noastre).

Tranzitele pentru perioada când a scris cartea: Pluto-Venus (trigon) și Pluto-Mercur (opoziție), eliberarea vocii din adâncuri. De asemenea, Uranus-Mercur (careu). Iată un citat concludent pentru aceste aspecte:

Războaiele pentru corpul femeii pot fi câștigate numai de o revoluție a minții.

 Mai clar de atât nici că se putea! Sau:

Nici nu mai băgam de seamă cămașa de forță sexuală pe care o impunem femeilor. Când vine vorba despre femei, în special femeile musulmane din Orientul Mijlociu, povestea începe și se temină cu controversa privitoare la voal. Totdeauna voalul. Ca și cum nu am exista decât pentru a exprima o poziție în legatură cu voalul. Dar unde sunt poveștile despre frustrările și experiențele sexuale ale femeilor?

Ajunsă la 49 de ani, Mona a declarat că “recuperează timpul pierdut”. Vederile ei în privința sexului și sexualității femeilor musulmane înainte și după căsătorie sunt acum exprimate direct:

Corpul meu îmi aparține mie. Nu moscheii, nu străzii sau familiei. Și este dreptul meu să fac sex oricând și cu oricine aleg eu.

Poți să nu-i dai dreptate?
 
 

Luni de fiere

Publishers Weekly titrează despre capodopera lui Pascal Bruckner: …besteller în Franța, Luni de fiere este o anatomie diabolică (=Pluto) a voluptății (=Venus), cu toate ramificațiile sale, având o intrigă care va ține cititorii cu sufletul la gură.” Venus-Pluto de la un cap la altul, cred că povestea din Luni de fiere ilustrează complexul în discuție mai bine decât un manual de astrologie….

Relevant pentru investigația de față, Pascal Bruckner are și el Venus-Pluto, chiar ‘la puterea a doua’:

  • Venus în Scorpion (de aceeași natură cu Venus-Pluto)
  • Venus-Pluto (careu, 7°35′).

Desigur… mai sunt și altele, ca de exemplu Mercur-Soare (conjuncție, 1°28′) amândouă în aspect cu Uranus (opoziție, 3°53′): un flux nesecat de cuvinte (Mercur-Soare) inspirate (Mercur-Uranus) care surprind și fascinează prin ingeniozitate și noutate (Mercur-Uranus).

Cartea e aparută în 1981, deci este scrisă tot pe Pluto-Venus (semisextil). Dar, mai important decât asta, e scrisă pe un tranzit Uranus-Venus foarte rar, unul dintre acelea care apar odată la vreo 84 de ani (conjuncție): Uranus în tranzit activează astfel Venusul din Scorpion și, de fapt, tot careul natal Venus-Pluto al domnului Bruckner, așa că aduce la suprafață aproape toată paleta de manifestări ale complexului Venus-Pluto. Bine, adus la suprafață e doar o figură de stil, Luni de fiere e o erupție vulcanică în toată regula.

Natural, aici apare întrebarea: oare chiar este influența tranzitului sau e pur și simplu talentul unui mare scriitor? Așa că vrând să mă conving de unicitatea cărții, am recitit într-o dupa-amiază Luni de fiere și apoi, într-o zi de duminică, am citit Hoții de frumusețe… Da, poate că ultima o fi mai “literară” (are și ea totuși un Venus-Pluto vintage pe la începutul capitolului Amantul mecanic), dar înclin să cred că paginile din Luni de fiere care descriu interacțiunea dintre amanți și explorarea tabu-urilor sexuale sunt o culme a literaturii erotice, produsul caracteristic al unui tranzit care are loc o dată în viață.

Un lucru care sare în ochi la o lectură mai atentă este că, de fapt, nici nu avem de-a face cu un Venus-Pluto pur; amprenta lui Uranus e vizibilă peste tot: în febrilitatea descrierilor, căutărilor și explorărilor amoroase ale cuplului, în toată ingeniozitatea întâlnirii dintre cei doi iubiți, în luxurianța electrizantă a detaliilor și în incredibila avalanșă de noutatate și inventivitate din carte… Probabil că citatul de mai jos nu e cel mai bun exemplu, dar nu am reușit să găsesc unul mai inofensiv:

Foarte repede, calda, supla, opulenta Rebecca deveni suma tuturor acelora care o precedaseră în inima mea. Era pentru mine un izvor nesecat de reflecții și de entuziasm. O coroană de lumină o urma peste tot, cerc fermecat la care aveam să-mi ard aripile precum un fluture fascinat de lampa care-l va calcina. Învățai să o cunosc mai bine și o deschideam ca pe un fruct frumos în toate dimensiunile apartenențelor sale. Dacă între noi exista cea mai mare prăpastie culturală posibilă – prăpastie de clasă și de religie – eram departe de a mă văita de asta. Nu concep altfel dragostea decât ca pe o mezalianță și găsesc că e sinistru să iubești în mediul tău și în religia ta de origine. În loc de a ierarhiza clasele și culturile, de ce să nu le vedem ca pe niște blocuri de diferență pură care se atrag și se resping? La Rebecca îmi plăcea distanța care ne separa și pasarela pe care o lansam pentru a trece dincolo de această distanță. Pentru că, fiică de băcan și coafeză, era înzestrată după mine cu acea calitate aristocratică prin excelență, pe care nici o domnișorică îmbogățită sau cultivată n-o putea atinge: stranietatea. Iar ea-mi spunea în felul metaforic al literaturii andaluze: “Sunt întreaga poezie a fructelor și legumelor, sunt fiica lui Fauchon din Belleville, prințesă de Harissa, regină a coriandrului și zeiță de cardamomă, am prospețimea roșiilor, verdele unei lăptuci, aciditatea piperului, pielea mea are dulceața și aroma unui strugure muscat, saliva mea este mierea pe care o păzesc cu strășnicie albinele, pântecele meu o plajă de nisip fin iar sexul meu o bucățică de rahat suculent care plânge cu lacrimi de zahăr.”

Am intenționat să includ mai multe pasaje din carte, de exemplu pe cel care începe cu …toate felurile de ape participă la sfințirea noastră, odată Dumnezeu invocat asupra lor… ca să ilustrez bogăția de manifestări ale complexului Venus-Pluto, dar mi-am amintit că trăim într-o țară majoritar ortodoxă unde, în anul de grație 2016, încă nu e clar dacă ar trebui sau nu să avem parte de educație sexuală la școală… Oricum ar fi, primele capitole ale romanului, cu descrieri erotice ample și (aș zice eu) greu de egalat, merită citite – fie măcar și ca să pricepi de ce poate fi capabil Venus-Pluto la o adică. Un fragment destul de consistent, într-o impecabilă traducere românească este disponibil gratuit aici. Iată ce spune Pascal Bruckner despre traducător: “Vasile Zincenco, pe care îl cunosc de ani buni, stapânește perfect rafinamentele limbii franceze, și chiar îmi semnalează greșelile de limbă franceză care îmi mai scapă! Așa că nu pot avea decât o încredere totală în traducerea sa, si în virtuțile ei de a pune în valoare textul original” … N-am reușit sa găsesc data de naștere a lui Vasile Zincenco dar îl bănuiesc și pe el de un Venus-Pluto… sau poate e Mercur-Uranus?

***

Dintre reacțiile la roman, demnă de menționat este prefața la a doua ediție românească, în care Vasile Dem. Zamfirescu este “convins că doar din perspectiva doctrinei lui Freud anumite aspecte (ale romanului n.m) devin inteligibile”. Am tot respectul pentru Freud, contribuția lui a fost revoluționară acum vreo sută și ceva de ani, dar poți să îi dai cu psihanaliza și o mie de ani de acum încolo și tot n-ai cum să explici fenomenele pe care le-am pus în evidență în analiza de față. După cum se vede, nu e nevoie decât să pricepi un pic de astrologie și totul devine dintr-o dată clar. Încă ceva: dacă nu ești familiarizat cu conceptul matricilor perinatale descrise de Grof și cu uriașele energii asociate cu ele, e total imposibil să pricepi ceva, oricât ai vorbi despre fantasme ondiniste și fixații pregenitale. Găsesc foarte adevărate cuvintele lui James Fadiman:

Freud a iluminat câteva încăperi ale conștiinței, la fel a făcut și Jung; Grof face turul întregii case. Slavă Cerului că psihologia nu va mai putea ignora aceste tărâmuri de acum înainte.

***

Revenind la astrologie, ecranizarea romanului (cu Emmanuelle Seigner în rolul Rebecăi) a apărut în 1992, exact atunci când Pluto în tranzit traversează Venusul natal din Scorpion al lui Pascal Bruckner! Interesantă sincronizare, nu? Când a fost lansat, în 1992 (Europa) și 1994 (în America de Nord), Bitter Moon nu a prea avut succes comercial și a primit critici amestecate. O cronică deosebit de pozitivă a provenit de la Roger Ebert: “Polanski regizează fără compromis și fără reticențe iar condescendența criticilor este amuzantă având în vedere că în timp ce vizionează filmul, poți să auzi un ac cum cade pe jos.” (Chicago Sun Times). Ca pentru mai toate chestiile despre care am scris, și pentru însemnarea de față am revăzut filmul: deși se abate de la linia cărții și are deja 25 de ani, aș zice că stă în picioare binișor. Aș fi inserat aici niște scene reprezentative din film (dansul arab, scena cu dominarea, micul dejun pe Faith de George Michael) dar YouTube cere autentificare pentru vizionare (ca să fie sigur că ai peste 18 ani) așa că nu ar fi fost disponibile direct din pagină…

Câteva repere astrologice cu privire la film:

  • Roman Polanski, regizorul și scenaristul filmului, are Venus-Pluto (sextil, 2°33′, Venus în Fecioară). Are Venus-Pluto și în perioada în care a lucrat la film (Pluto în tranzit îi activează sextilul natal Venus-Pluto prin trigon la Pluto și sextil la Venus). Mai există și alte tipare interesante (cum ar fi o conjuncție natală Pluto-Lună foarte semnificativă pentru manipulările și jocurile de putere din cuplu prezentate în film), dar cred că e mai bine să ne păstrăm atenția doar la Venus-Pluto.
  • Emmanuelle Seigner are o configurație natală foarte asemănătoare cu Venus-Pluto: Venus în Taur, în conjuncție (0°25′) cu faimoasa stea Algol (numită și Caput Medusa după povestea lui Perseu), ceea ce dă printre altele, seducția fatală, întilnirea cu femeia de o senzualitate care te face să-ți pierzi capul. Foarte potrivit cu personajul întruchipat! În perioada filmărilor are Pluto-Venus (Pluto în tranzit îi face opoziție la Venus).
  • Foarte interesant (mai ales din perspectiva finalului), Kristin Scott-Thomas are și ea Venus în Taur, la același grad cu Emmanuelle Seigner, și deci în conjuncție cu Algol (0°22′). Desigur, și ea are Pluto-Venus pe perioada filmărilor (opoziție).
  • Amândouă au Venus în aspect cu Luna (Emmanuelle Seigner are careu la 6°12′ iar Kristin Scott-Thomas are conjuncție la 4°46′), fapt destul de evident în frumusețea lor luminoasă, strălucitoare (vezi de exemplu scena întâlnirii din autobuzul 96 din film care corespunde perfect cu descrierea aceleiași scene din carte: “obrajii care păreau o pastă frământată în lapte”…). Mai multe despre Venus-Lună am scris în Din mers s-a dezvăluit Zeița…
  • Peter Coyote are Venus-Pluto, cam la fel cu Pascal Bruckner: Venus-Pluto (trigon, 5°44′) și Venus în Scorpion (pe ultimul grad, anaretic). Pe perioada filmărilor Pluto începe să se apropie de Venus (conjuncție).
  • Vangelis, care a făcut coloana sonoră a filmului, are și el Venus-Pluto (careu, 4°04′).
  • Gérard Brach (co-scenarist) are și el Venus-Pluto (sextil, 2°48′).

Aproape incredibil, Uranus-Venus este prezent aproape la toți cei care încarnează povestea în film, oglindind fidel influența avută de Pascal Bruckner pe perioada scrierii cărții!

  • Natal: Kristin Scott-Thomas (careu 7°54′), Hugh Grant (semicareu, 0°4′), Peter Coyote (opoziție, 0°1′).
  • Tranzit: Emmanuelle Seigner (sesquicareu), Kristin Scott-Thomas (sesquicareu).

 
Și, ca și cum toate astea nu ar fi fost deajuns, la momentul investigației mele, Uranus în tranzit activează simultan ambele capete ale careului natal Pluto-Venus al lui Pascal Bruckner, repetând a doua oară tiparul de la scrierea cărții. Nu că-i genial?

Ar fi interesant de văzut ce o să se întâmple cu Luni de fiere în urmatoarele perioade în care Uranus va trezi la viață careul natal al lui Pascal Bruckner…
 
 

The Girlfriend Experience

Sasha Grey (numele de scenă al Marinei Ann Hantzis), și-a anunțat retragerea din cariera de star porno la vârsta de 23 de ani, după ce a jucat în vreo 224 de filme pentru adulți. Cum a lucrat in industrie cam 5 ani, asta inseamna ca jucat cam intr-un film pe saptamina. Anunțul a fost făcut pe pagina oficială de Facebook, normal.

Am un apetit uriaș pentru sex și auto-explorare. Am vrut să-mi exprim sexualitatea ca o femeie puternică, să-mi forțez limitele și să văd ce parte a psihicului meu mă va conduce către urmatoarea experiență sexuală euforică. Am vrut să fac toate acestea într-un fel pozitiv din punct de vedere sexual. În pofida controversei din jurul industriei [porno], am simțit că aș putea aduce, până la urmă, o dimensiune enigmatică aici. […]

Deși am ajuns departe de atunci, mulți oameni obișnuiți cred că sunt o victimă. Dar nu am fost abuzată sexual. Nu iau droguri. Tot ceea ce fac este liber consimțit. Sunt o femeie care crede cu tărie în ceea ce face – a venit momentul ca societatea să accepte faptul că oamenilor ”normali”, în special femeilor, le place să facă sex pervers.

Natal: Pluto-Venus (opoziție, 3°29′).
Tranzit (1 mai 2006, când a filmat prima scenă din carieră):

  • Pluto-Venus (sesquicareu, 2°37′)
  • Jupiter îi activa ambele capete ale opoziției natale Pluto-Venus (conjuncție cu Pluto, 1°59′, opoziție Venus 5°29′).

No worries… cei cu sensibilități o pot totuși vedea pe Sasha în filmul artistic The Girlfriend Experience (2009), unde joacă o call-girl exclusivistă, care lucrează cu un tarif de 2.000$ pe oră, și în plus pasionată de astrologie (sic!). Mai pe românește, “girlfriend experience” înseamnă că prostituata se comportă ca și cum ar fi iubita clientului.

Jim Hoberman, critic de film la The Village Voice, a remarcat că “deși nu e prima actriță porno care joacă în filme obișnuite, pare a fi prima care își alegorizează propria condiție, afișând cu patos încrederea în sine”. Hoberman se întreabă: “privim un monstru autentic și de neatins jucând rolul unei drăguțe și frivole tinere, sau invers? Imaginați-vă un actor care interpretează simultan rolurile lui Marlon Brando și Maria Schneider în Last Tango în Paris.” (Wikipedia)
 
 

Poezie erotică

Dintre sute de catarge care lasă malurile… ok, de data asta am să fiu patriot! Emil Brumaru merită cu siguranță un loc în galeria noastră:

Dacă lui Lou vaginu-i cânta Apollinaire,
Tamariușka, eu ție ce aș putea să-ți cânt?
Piersica-nchisă-n flăcări de rouă și piper
Păzită de un înger cu lancea tremurând?

Detalii suplimentare ample pot fi găsite în Submarinul erotic, de exemplu. Nu am avut la acces la nivel de detaliu la viața domnului Brumaru dar se pare ca la momentul întâlnirii lui cu Tamara (pe care imi amintesc ca am vazut-o la un moment dat ca tânară profesoară cam aiurită pe holurile școlii – de-aș fi știut ce-i poate pielea!), Venusul lui primea niște tranzite ‘minore’ de la Uranus și de la Pluto. Dacă i-am dedus bine data nașterii (15 iunie 1955), la momentul începerii relației cu dintre ei, Tamara era pe maximul unui tranzit Pluto-Venus (trigon).

Brumaru este un Venus-Pluto (trigon, 7°28′, aplicant). Și are și Venus în Scorpion. In jurul nostru plutea un fel de balon sexual, spune domnul Brumaru. Detalii despre ce știe sa facă combinația asta in Infernala Comedie (scrisă de Brumaru pe Uranus opoziție Uranus, tranzitul ăla “prea departe de domeniul uman ca să poată fi simțit”).
 
 

Infidelitate

Am tot vorbit despre expresii ieșite din comun ale complexului Venus-Pluto, dar unele dintre manifestările sale posibile în viața de zi cu zi sunt legate de infidelitate. Probabil pentru că cei cu acest complex activ (natal sau prin tranzit) caută și atrag instinctiv intensitate și experiențe profund transformatoare în dragoste. Legăturile extraconjugale sunt tabu, au amprenta secretului, a intensității și, pe lângă fericirea nevisată la care năzuiește toată lumea, se lasă cu o doză bună de suferință, cea care urmează mai mereu trădării. Toate de mai sus sunt absolut tipice pentru Venus-Pluto.

Și, dacă ne lăsăm prietenii, cunoștințele și vecinii în pace, aș spune că puține filme și actrițe încarnează mai natural și mai plauzibil dinamica asta decât Diane Lane în A walk on the moon și Unfaithful. Tony Goldwyn, regizorul filmului A Walk on the Moon a descris-o pe Lane ca având ‘o sexualitate potențial vulcanică, deloc conștientă de sine sau oportunistă’. Scenele dintre Pearl și negustorul de bluze Walker Jerome transmit vraja aceea irezistibilă pe care cred au simțit-o majoritatea oamenilor măcar odată în viață. Și când te afli sub imperiul ei… lucrul de nefăcut se întâmplă pur și simplu. Se poate vedea asta în scena care are pe fundal Today a lui Jefferson Airplane.

Unfaithful e o dramă regizată de Adrian Lyne (Fatal Attraction, 9 ½ Weeks, Flashdance, Indecent Proposal) și adaptată după filmul francez Soția necredincioasă, în care Lane joacă o casnică care se lasă prinsă într-o aventură adulterină cu un misterios dealer de cărți francez (Olivier Martinez). Owen Gleiberman spune:

Lane, în cea mai importantă interpretare a carierei sale, este o revelație. Jocul voluptății, al aventurii romantice, al degradării și vinovăției de pe chipul ei reprezintă adevarata poveste a filmului.

Natal: Venus-Pluto (trigon, 3°27′). De fapt Diane are Venus conjunct cu Mercur într-unul dintre vârfurile unui triunghi major cu Uranus-Pluto și Jupiter.
 
 

Fifty shades of Grey

Laureatul Nobel pentru literatura Salman Rushdie a spus despre carte: “N-am citit niciodată ceva publicat care să fie atât de prost scris. Face ca Twilight să pară Razboi și Pace.” Unii, mai direcți, spun că e un mommy-porn care are mare priză la adolescente. Oricum ar fi, avem în față un fenomen excepțional care atestă cel puțin că lumea în care trăim se schimbă sub ochii noștri: autoarea a scris cartea în metrou, pe drum spre serviciu, direct pe Blackberry, între 2009 și 2011. Patru ani mai târziu aproape că nici nu mai știi ce e aia Blackberry dar cartea s-a vândut în mai bine de 125 de milioane de exemplare. Înțeleg că specialiștii au evidențiat niște ingrediente clare ale succesului: blog, auto-publicare, e-book, timing. Dar trebuie să mai fie niște motive aici… Așa că iată detaliile astrologice privitoare la film:

  • E.L. James (autoarea) – Tranzit (2009-2011): Pluto-Venus (semisextil)
  • Kelly Marcel (scenariu) – Natal: Venus-Pluto (trigon, 3°28′), Tranzit: Pluto-Venus (semisextil), Uranus îi activează trigonul natal prin sextil și opoziție
  • Sam Taylor-Johnson (regizor) – Tranzit: Pluto-Venus (careu)
  • Danny Elfman (muzică) – Natal: Venus-Pluto (trigon, 3°08′), Tranzit: Uranus îi activează prin conjuncție și trigon complexul natal Pluto-Venus
  • Dakota Johnson (Anastasia Steele) – Natal: Venus-Pluto (conjuncție, 11°49′), Venus în Scorpion, Tranzit: Pluto-Venus (semicareu)
  • Jamie Dornan (Christian Grey) – Natal: Venus-Pluto (inconjuncție, 1°26′), Venus în Pești, Tranzit: Pluto-Venus (quintil)

Recunosc, n-am citit cartea. Filmul mi s-a părut mai mult romantic decât erotic, un fel de Orhideea sălbatică pentru fete de liceu din vremea corectitudinii politice. Dar mi-a plăcut… Dakota Johnson, mai ales.
 
 

Caligula

Lansat acum o veșnicie (în 1979), Caligula rămâne un film șocant, pe alocuri chiar oribil. Nu îl mai țin minte prea bine dar oroarea nu e atât din cauza sexului, ci a nebuniei pe care o dă puterea. Cu toate astea, cel mai probabil, filmul e un portret destul de realist despre cum trebuie să fi fost viața la curtea unuia dintre monștrii istoriei. Din cauză că a fost filmat între 5 August și 24 Decembrie 1976 dar lansat pe 14 August 1979, am pus mai jos doar actorii din cele două roluri principale. (Și pentru că ceva îmi spune că nu îl va viziona prea multă lume, deci oricum nu prea are importanță.)

  • Malcom McDowell (Caligula) – Natal: Venus-Pluto (conjuncție, 0°39′)
  • Teresa Ann Savoy (sora lui Caligula) – Tranzit: Venus-Pluto (careu)

 
 

The end of the affair

Incredibila poveste de pasiune, obsesie, gelozie și dragoste totală din The end of the affair m-a impresionat profund în momentul în care am văzut filmul. Natural că am vrut să știu mai multe… așa am descoperit că Graham Greene, autorul după care s-a făcut ecranizarea, a scris de fapt o carte autobiografică (publicată în 1951) pornind de la aventura pe care a avut-o cu Lady Catherine Walston (Wikipedia spune că ediția engleză a cărții îi este dedicată lui “C” iar cea americană lui “Catherine”).

De fapt, filmul din 1999 cu Julianne Moore în rolul lui Sarah, este a doua ecranizare, prima fiind din 1955.

The end of the affair a fost lansat pe 3 decembrie 1999. Cu mare părere de rău, dar nu am reușit să găsesc data nașterii pentru Lady Catherine Walston. Am găsit multe detalii interesante despre viața ei, dar nu data nașterii. [Dacă aș pune mâna pe peștișorul de aur, dorința #100 ar fi să îmi spună când s-a născut Lady Catherine Walston. Dorința #99 ar fi să îmi spună data nașterii Ginevrei King, modelul lui Scott Fitzgerald pentru Daisy Buchannan din Marele Gatsby. Iar dorința #98 ar fi să îmi spună data nașterii pentru modelul folosit de Camil Petrescu pentru doamna T din Patul lui Procust.]

Revenind la film:

  • Graham Greene (autor) – Natal: Venus în Scorpion, Venus-Pluto (conjuncție, 0°39′), Tranzit (1951): Venus-Pluto (quintil), ecranizarea din 1999 – semiquintil, opera din 2004 – semicareu, piesa din 2011 – sextil
  • Julianne Moore (Sarah Miles) – Natal: Venus-Pluto (sesquicareu, 1°25′). Julianne mai are și Venus-Neptun (quintile, 0°17′) împreună cu Venus-Saturn (conjuncție, 5°20′) aspecte care merită menționate pentru consistența perfectă cu tulburătoarea poveste de iubire, pierdere și sacrificiu și de asemenea cu căsnicia lipsită de dragoste din film.
  • Ralph Fiennes (Maurice Bendrix) – Natal: Venus-Pluto (sextil, 6°25′), Venus în Scorpion (conjunct Neptun)
  • Stephen Rea (Henry Miles) – Tranzit: Venus-Pluto (conjuncție)
  • Michael Nyman (muzica) – Tranzit: Venus-Pluto (careu)
  • Jake Heggie (autorul operei din 2004) – Tranzit: Venus-Pluto (trigon)
  • Deborah Kerr (Sarah 1955) – Natal: Venus-Pluto (sextil, 4°05′)
  • Edward Dymytrk (regizor 1955) – Natal: Venus-Pluto (semisextil, 0°32′), Tranzit: Venus-Pluto (semisextil), Uranus-Jupiter conjunct Venus
  • Benjamin Frankel – Natal: Venus-Pluto (sesquicareu, 1°27′)

În 2012, Audible.com a lansat o ediție audio a cărții în lectura lui Colin Firth. Înregistrarea a primit premiul Audiobookul Anului la Audies Gala în mai 2013. Colin Firth a înregistrat cartea pe un tranzit Venus-Pluto (careu perfect în 2012).
 
 

Tango (Sublimare I)

Pentru cineva cu alergie la lectură dar care vrea totuși să înțeleagă cam despre ce e vorba cu Venus-Pluto aș recomanda scena tangoului pe Asi se baila el tango al lui Ricardo Tanturi:

Take the lead a fost lansat pe 7 aprilie 2006. Datele astrologice pentru cei doi dansatori:

  • Katya Virshilas – Natal: Venus-Pluto (sextil, 4°05′), Tranzit: trigon
  • Antonio Banderas – Natal: Venus-Pluto (conjuncție, 3°33′), Tranzit: trigon

 
 
În aceeași notă, scena din Shall we dance (2004) pe Santa Maria (Del Buen Ayre) a lui Gotan Project:

Datele astrologice:

  • Jennifer Lopez – Natal: Venus-Pluto (sextil, 4°05′), Tranzit: Venus-Pluto (opoziție)
  • Richard Gere – Natal: Venus-Pluto (sextil, 3°29′)

 
 

Dirty dancing

A fost odată un film care a înfiorat o generație… pentru că la momentul de față scenele dirty din filmul din 1987 arată destul de inocent. Poate vom avea o surpriză plăcută la remake-ul care trebuie să apară în mai 2017. Dar chiar și dacă vremurile s-au schimbat, tot poți recunoaște clocotul lui Venus-Pluto în film. Iată dansul final pe The Time of My Life de Bill Medley & Jennifer Warnes:

Nu am găsit datele de naștere Linda Gottlieb (producător) și nici pentru Eleanor Bergstein, autoarea scenariului (pe care se pare că l-a finalizat în noiembrie 1985) care au lucrat împreună la proiect. Știm că personajul feminin e autobiografic (Eleanor Bergstein) și că scenariul i-a fost respins de mai multe ori. In cele din urmă s-a făcut: filmările au avut loc între 5 septembrie și 27 octombrie 1986. Având în vedere câtor oameni le displăcuse filmul (de exemplu în mai 1987, filmul a fost vizionat de producătorul Aaron Russo care a spus: “ardeți negativul și încasați asigurarea”), producătoarea Gottlieb își amintește: “aș fi fost recunoscătoare ca după lansare, să nu țipe nimeni la mine.” (Wikipedia). Premiera a fost pe 16 august 1987. Dar spectatorii au fost (iarăși!) de altă părere decât specialiștii, filmul s-a dovedit un enorm succes: cu un buget de 6 milioane de dolari (mic pentru vremea respectivă) a reușit să facă încasări de 214 milioane. Iar varianta finală a piesei Time of my life a fost un uriaș succes de public.

  • Jennifer Grey – Natal: Venus-Pluto (opoziție, 8°56′), Venus în Pești, Venus-Neptun (trigon, 4°29′), Tranzit: Venus-Pluto (trigon)
  • Patrick Swayze – Tranzit: Venus-Pluto (opoziție), Neptun-Venus (trigon). Mi se pare interesant că Patrick s-a născut cu un careu în T: Soare (în Leu) conjunct cu Pluto în vârf și cu Jupiter și Marte (în Scorpion) în colțuri: cred că e una dintre cele mai potente combinații posibile pentru masculinitate.
  • Bill Medley (interpret Time of my life) – Natal: Venus-Pluto (conjuncție, 7°01′), Tranzit: Venus-Pluto (careu). Bill Medley a fost abordat în mod repetat pentru acest duet dar a refuzat. În cele din urmă au cântat împreună varianta finală a piesei Time of my life în perioada când pentru Bill careul de la Pluto la Venus era la intensitate maximă.
  • Jennifer Warnes (interpreta Time of my life) – Tranzit: Venus-Pluto (final de careu).

 
 

Amantul

The Lover este ecranizarea unui roman semi-biografic al Margueritei Duras, publicat în 1984 (Premiul Goncourt). Iată ce spune Humanitas despre carte:

O carte scrisă în șoaptă. O poveste ascunsă între ridurile unui chip răvășit de femeie bătrână. O tânără fată albă în floare, în peisajul exotic al Saigonului. Ea. Cincisprezece ani si jumătate. Un bărbat coboară dintr-o limuzină neagră. Îi oferă o țigară și mâna îi tremură puțin: un chinez bogat care s-a îndrăgostit de nimfeta albă. Așa începe vraja acestei cărți invadate de căldură, de tristețe, de o nesfârșită senzualitate. Citiți-o în șoaptă.

Jean-Jacques Annaud redă perspectiva adolescentei ce descoperă pasiunea și dragostea care vor lăsa în mintea ei o amprentă de neșters. Filmul este (puțin mai mult decât cartea) despre gustarea fructului oprit, tabu, rușine, vină, sex, prejudecată, dragoste secretă, inițiere sexuală – toate teme legate de complexul Venus-Pluto.

 

Producția a început în 1989, filmările în 1991 și lansarea pe piață pe 22 ianuarie 1992. Iată detaliile astrologice:

  • Marguerite Duras (autoare) – Natal: Venus-Pluto (sextil, 3°19′); Tranzit (scrierea cărții): Venus-Pluto (opoziție)
  • Jane March (tânăra fată) – Natal: Venus-Pluto (opoziție, 8°41′); Tranzit: Venus-Pluto (trigon)
  • Gabriel Yared (muzica) – Natal: Venus în Scorpion, Venus-Pluto (careu, 8°45′); Tranzit: Venus-Pluto (conjuncție)
  • Gérard Brach (cel care a scris scenariul și pentru Bitter Moon) – Natal: Venus-Pluto (sextil, 2°48′); Tranzit: (sextil).

 
 

Celebrități

Mai am în lucru câteva astfel de miniaturi dar încă nu sunt finalizate. Așa că am ales să prezint în cele ce urmează o listă cu vreo 200 de celebrități născute cu Venus-Pluto. Lista este grupată după natura aspectului: conjuncție, careu, opoziție, trigon și sextil. Am completat-o cu o serie de celebrități cu Venus în Scorpion. Sursa este minunatul site www.astrotheme.com, care îți permite să faci niște căutari simple în baza lor de date. Ințial am vrut să scriu câteva detalii relevante în dreptul fiecăruia, dar am renunțat, textul ar fi ieșit prea încărcat. Oricum, aproape în fiecare caz sunt cunoscute manifestări tipice pentru Venus-Pluto. Dacă nu, detaliile relevante despre viața acestor persoane, detalii care întregesc înțelegerea despre manifestările posibile ale complexului Venus-Pluto pot fi găsite în doar câteva minute de căutare pe internet. De exemplu Sigmund Freud și cercetările lui care pun totul pe seama instinctelor primare și în special a celui sexual (se poate mai Venus-Pluto de atât?!) e cunoscut de toată lumea, dar puțini mai știu acum cine a fost dulceața de Michelle Phillips din The Mamas & The Papas, măritată cu unul dintre tipii din formație (care își lăsase nevasta pentru ea) și pe care îl înșela cu celălalt (evident că a fost prinsă asupra faptului de soțul devastat). Sau Lauren Hutton, adulterina bogată și aventurieră din American Gigolo (1980), etc etc.

Am introdus această listă din mai multe motive. Primul, pentru a nu uita că astrologia nu e așa cum scrie într-o carte sau cum ne spune cineva (după cât și cum reușește să priceapă prin filtrul propriilor percepții și convingeri, de multe ori cu aplomb dar fără atât de necesarul fundament). Eu cred că astrologia este așa cum ne arată faptele. Altfel spus, viața este cea mai adevărată și mai bună carte de astrologie.

Al doilea motiv pentru lunga enumerare care urmează, ar fi dorința de a diminua tendința de a judeca manifestările unui complex arhetipal, lesne de înțeles mai ales în cazul de față. Toți care ne naștem pe lumea asta avem de răspuns unor probleme. Unii reușim să răspundem mai ‘bine’ și alții mai ‘rău’, după puterile și norocul fiecăruia. Însă dacă nu cunoști influențele arhetipale și implicațiile lor, funcționezi mai mult ca un mecanism automat, te afli pur și simplu în voia lor, în acea stare de marionetă a forțelor arhetipale (Richard Tarnas).

După aceea, cum am încercat să spun și în Am I good or what, poate că familiarizarea cu paleta de manifestare a complexelor arhetipale încă din școală ne-ar ajuta ca în doar câteva generații să realizăm un proces de distilare și rafinare a umanității asemănător celui preparării unui elixir alchimic. Cred că e cazul să lăsăm în trecut tăierile de capete, bombele de la metrou, camioane în mulțime și alte sălbăticii la modă acum… Abordarea cu servicii secrete, supraveghere și control prin tehnologie e doar o soluție de moment; eu unul nu văd o cale mai eficientă de a înfăptui asta decât evoluția conștiinței. Un exemplu: într-o vreme era firesc sau chiar motiv de mândrie sa ai sclavi, dar acum chestia asta ar fi privită cu silă și revoltă de majoritatea oamenilor. In țările civilizate nu e nevoie de ceva special pentru depistarea sclaviei, orice om care bănuiește așa ceva informează automat autoritățile și cazul se rezolvă de la sine.

În fine, lista de mai jos deschide posibilitatea studiului… De exemplu, ar fi interesant de văzut dacă viețile celor care au atât aspecte Venus-Pluto cât și Venus în Scorpion sunt diferite cu ceva de cei care au complexul ‘doar o singură dată’. La prima vedere îmi sare în ochi cetățeanul Berlusconi, unul dintre cazurile celebre de posesiune arhetipală: de la fanfaronada și jalnicele peruci pictate direct pe cap, la desele petreceri cu prostituate aflate în preajma vârstei de 18 ani… La fel, ar fi interesant de văzut dacă cei cu aspecte armonice (trigon sau sextil) se descurcă mai bine cu impulsurile arhetipale specifice decât cei cu aspecte tensionate (conjuncție, careu, opoziție). Nu am nici o îndoială că pot fi imaginate zeci de alte teme de studiu și că unele dintre ele vor produce concluzii remarcabile. Destul cu cuvintele, să lăsam faptele să vorbească.

Conjuncție: Beyonce Knowles (2°26′), Jeremy Irons (4°29′), Julia Roberts (3°52′), Sigmund Freud (8°14′), Ludwig van Beethoven (10°10′), Antonio Banderas (3°33′), Frederic Chopin (8°11′), Frida Kahlo (0°35′), Fidel Castro (8°53′), E.A. Poe (3°57′), Victor Hugo (2°27′), Charles Baudelaire (9°13′), Oscar Pistorius (2°59′), Judy Garland (9°59′), Phillip Seymour Hoffman (9°19′), Raquel Welch (6°24′), Victoria Abril (5°34′), Charles Dickens, (6°34′), R. Tagore (5°54′), Lord Byron (10°04′), Chaikovski (6°18′), Dean Martin (5°11′), Amma (9°27′), Alan Turing (0°54′), Auguste Renoir (4°12′), Francois Mitterand (10°18′), Serghei Rachmaninov (0°59′), William Butler Yeats (0°15′), Stendhal (0°30′), Yasser Arafat (5°44′), Gugliemo Marconi (0°35′), Eva Marie Saint (4°38′), Ferruccio Lamborghini (8°05′), Mary Pickford (4°11′), Eric Serra (0°59′), Goran Ivanisevic (5°11′), Al Biruni (4°00′), Golda Meir (2°27′), Romano Prodi (7°12′).

Careu: Hillary Clinton (1°22′), Silvio Berlusconi (1°57′), Britney Spears (0°51′), Elisabeth Taylor (3°02′), Jack Nicholson (1°46′), Sean Connery (1°46′), Jessica Biel (3°52′), William Shakespeare (1°51′), Denzel Washington (3°27′), Muammar al-Gaddafi (2°02′), Keith Richards (2°48′), Johnny Cash (3°41′), Steve McQueen (2°45′), Morgan Freeman (0°55′), Feodor Dostoievski (3°05′), Patricia Kaas (1°16′), Diego Maradona (2°54′), Julian Assange (1°41′), Michael Moore (1°06′), Tommy Lee Jones (3°56′), Amelie Nothomb (0°39′), Jim Jones (2°36′), Gabriel Garcia Marquez (3°57′), Shirley Temple (0°24′), Eleanor Roosevelt (1°55′), Lana Turner (0°47′), Marc Chagall (4°00′), Jack London (2°30′), Jimmy Swaggart (2°38′), Gabriela Sabatini (2°15′), Alexis Tsipras (3°35′), Larry Flynt (3°35′), Chico (Gipsy Kings) (0°57′), George Bernard Shaw (0°59′), Gloria Vanderbilt (1°30′).

Opoziție: Mahatma Ghandi (1°13′), Kurt Cobain (6°45′), Elvis Presley (4°13′), Napoleon I (6°33′) care îi scrie Josephinei: în 3 zile ajung acasă, nu te spăla, Bruce Willis (7°29′), Celine Dion (2°22′), Ariana Grande (2°35′), Janis Joplin (7°45′), Frank Sinatra (9°23′), Osho Rajneesh (9°32′), Paul Newmann (2°23′), Ayrton Senna (2°04′), Al Capone (0°08′), Benicio Del Toro (4°53′), Howard Hughes (1°03′), Cassanova (6°05′), Paramahamsa Yogananda (8°54′), Rene Magritte (0°09′), Charlotte Rampling (6°16′), Ivana Trump (2°00′), Ramana Maharishi (3°04′), Garry Kasparov (7°43′), Chelsea Clinton (0°03′), David Carradine (1°46′), Bobby Kennedy (0°33′), Steve Irwin (0°14′), Erwin Rommel (0°30′), Raphael (1°09′), Renne Russo (9°11′), Niels Bohr (9°07′), Andre Malraux (6°57′), Percy B Shelley (9°59′), Alexandre Dumas (3°12′), HG Wells (0°12′), Lorenzo de Medici (2°07′), Niki Lauda (5°04′), Jean Racine (5°12′), Gilles Villeneuve (0°00′), Henri Charriere (9°27′).

Trigon: Martin Luther King (6°35′), Nicholas Sarkozy (4°37′), Uma Thurman (7°17′), Prince (7°52′), Paris Hilton (7°52′), Giselle Bundchen (0°19′), Jimi Hendrix (0°25′), Pablo Picasso (5°44′), Bob Marley (4°56′), Kate Moss (0°52′), Colin Farrell (3°07′), Michael Jordan (1°59′), Serge Gainsbourg (3°31′), Laetitia Casta (3°00′), Ricky Martin (0°02′), Eva Green (2°52′) – Vesper Lynd din Casino Royale, Johann Sebastian Bach (0°02′), Mark Wahlberg (5°15′), Jimmy Page (0°58′), Gia Carangi (1°56′), Simone de Beauvoir (7°25′), Elisabeta I a Angliei (3°49′), JRR Tolkien (2°00′), Marlene Dietrich (3°04′), Maya Angelou (6°44′), Luc Besson (5°16′), Lev Tolstoi (2°09′), Honore de Balzac (0°02′), Giuseppe Verdi (3°54′), Ann Boleyn (1°23′), Ray Charles (4°55′), Michelangelo Antonioni (0°40′), Joseph Goebbels (3°40′), Henri Miller (8°13′), Justin Trudeau (1°28′), Georgia O’Keefe (3°01′), Caterina de Medici (0°37′), Alexandra David Neel (0°41′), Auguste Rodin (0°21′), Henri de Tolouse Lautrec (6°52′), Jean Louis Tritignant (1°40′).

Sextil: Jodie Foster (4°00′), Brigitte Bardot (4°23′), Sophie Marceau (5°58′), Amy Winehouse (4°46′), Carla Bruni (3°50′), Alyssa Milano (3°25′) – Vanessa Paradis (0°06′), Bill Clinton (0°44′), Che Guevara (5°13′), Alain Delon (1°10′), Tom Hanks (4°09′), Carl Jung (6°00′), Benedict Cumberbatch (3°40′), Matt Damon (5°13′), Edward Norton (6°00′), Richard Gere (4°01′), Roman Polanski (2°23′), Printul Charles (0°01′), Alfrel Hitchcock (5°40′), Meg Ryan (0°32′), Greta Garbo (2°48′), Ilona Staller (4°39′), Mickey Rourke (5°14′), Sylvia Plath (0°11′), Simone Signoret (2°25′), Vladimir Lenin (0°13′), Charles Bukowski (3°12′), Brigitte Nielsen (0°47′), Johann Von Goethe (2°43′), Ingrid Bergman (2°23′), Christopher Reeve (4°34′), Isabella Rosellini (6°02′), Roger Moore (5°42′), Moliere (4°31′), Hermann Hesse (1°08′), Bo Derek (6°04′), George Orwell (2°04′), Anton Cehov (1°12′), Marguerite Duras (3°15′), Fred Astaire (2°14′), Althea Flynt (0°55′), Henry Kissinger (3°07′), Salman Rushdie (5°36′), Louis Malle (2°50′), Igor Stravinsky (3°56′), Oriana Fallaci (4°20′), Michelle Phillips (0°41′), Alfred Adler (3°34′), Lauren Hutton (4°29′).

Venus în Scorpion: Leonardo Di Caprio, Jodie Foster, Hillary Clinton, Mahatma Gandhi, Bill Gates, Vladimir Putin, Carla Bruni, Jim Morrison, Demi Moore, Bruce Lee, Gerard Butler, Milla Jovovich, Joaquin Phoenix, Romy Schneider, Matt Damon, Anne Hathaway, Jean Claude Van Damme, Wynona Ryder, Hugh Jackman, Steven Spielberg, Marie Curie, Denzel Washington, Keith Richards, Silvio Berlusconi, Stephen Arroyo, Tiger Woods, Ralph Fiennes, Serena Williams, Sigourney Weaver, Nelly Furtado, Oscar Pistorius, Agatha Christie, Naomi Watts, Paul Klee, Susan Sarandon, Voltaire, Ozzi Osbourne, Alicia Silverstone, Patti Smith, Ellie Goulding, Ethan Hawke, Jamie Foxx, Eros Ramazzoti, Val Kilmer, Annie Lenox, Joe Biden, Johannes Vermeer, Condolezz Rice, Giuseppe Verdi, Ray Charles, Jane Austen, Tommy Lee Jones, Dakota Johnson, John Voigt, Sascha Baron Cohen, Kirk Douglas, Pedro Almodovar, Jim Caveziel, Nadia Comaneci, John Krasinski, Gabriel Garcia Bernal, Carl Sagan, Marisa Tomei, Franz Liszt, Tommy Lee, Ray Liotta, Sylvia Kristel, John Cleese, Terence McKenna, Jeff Green, Gianni Versace, Jean Luc Goddard, Camilla Belle, Martin Luther, Lee Harvey Oswald, Oliver Stone, John Kerry, Rene Guenon, Tim Leary, Francisco Franco, Niels Bohr, Ridley Scott, Savannah, Vaclav Havel, Andre Rieu, Elisabetta Canalis, John Keats, Edvard Munch, Jean-Marc Barr, Michael Faraday, Chris Evert, Ben Kingsley, Emir Kusturica, Isaac Asimov, Monica Vitti, HG Wells, Stevie Ray Vaughn, Larry Flynt, Chico (Gipsy Kings), Rumi, BB King, Stefan Zweig, Gore Vidal, Gilles de Rais, Ferdinand de Saussure, Alex Grey, Ang Lee, Marla Maples, Marie Tussaud, Armand Assante, Teresa May, Mary Elisabeth Mastrantonio, Tonia Harding, Napoleon Hill, Ada Lovelace, Carre Otis, Dimitri Shostakovici, Patricia Clarkson, Jean Claude Junker, Caroline Casey, Brooke Richards, Yanni, John Le Carre, El Greco, Jennifer Rush, Regina Maria a României, Scott Bakula, Girolamo Savonarola, Thor Heyerdahl, Peter Coyote, Enrico Fermi, Baz Luhrmann, Partick Flanagan, Marc Emund Jones, Andy Wachowski.

 
 

Moartea prin dragoste (Sublimare II)

N-am nici o îndoială că povestea despre dragoste și intensitate sub toate formele ei va continua până la sfârșitul veacurilor. Dar aș vrea să închei arătând că Venus-Pluto poate avea și manifestări la care nu te-ai aștepta la prima vedere. Iată o descriere celebră, în care se regăsesc – esențializat și rafinat dar în fond identic – aproape toate elementele complexului arhetipal în discuție.

A vrut Domnul să mi se arate uneori un înger în față, către stânga, sub forma de imagine corporală, ceea ce nu eram capabilă să văd, dacă nu o îngăduia El. […] Nu era mare, ci, mai degrabă mic, foarte frumos, cu chipul aprins, roșu ca para focului, că părea el a fi dintre îngerii cei mai apropiați Domnului, care sunt cu totul în flăcări. […] Și avea el, îngerul acesta, o suliță lungă, aurită, în vârful căreia, mi se pare, strălucea o flacără. Iar îngerul pare că mă străpungea cu ea prin inimă, ajungând să-mi sfredelească măruntaiele; când o scotea afară, simțeam ca și cum mi le-ar fi smuls de tot, lăsându-mă în întregime aprinsă, din cauza focului din vârful suliței, de iubirea cea mare de Dumnezeu.

Era atât de mare durerea, că mă făcea să gem și, în același timp, era atât de dulce, că nu aveam nici o dorință să scap de ea ci, dimpotrivă, doream s-o simt mereu întru Domnul. Această durere nu e una trupească, corporală, ci spirituală, dar, chiar dacă trupul n-ar trebui s-o simtă, o simte destul și el. E ca o dezmierdare între suflet și Dumnezeu și mă rog eu Lui s-o dea, din mare bunatatea Lui, și aceluia care se gândește că spun minciuni.

(Sfânta Tereza de Avila, Cartea Vieții mele, cap. XXIX , în traducerea lui Christian Tamaș)

Sculptura lui Benini din imagine este realizată după descrierea de mai sus și se află în Biserica Santa Maria della Vittoria din Roma.

Sfânta Tereza de Avila (28 martie 1515 – 4 octombrie 1582), a fost canonizată la 1622, la 40 de ani după moartea sa. Abia în 1970, la 388 de ani după moarte, a fost aleasă printre cei 36 de Doctori al Bisericii, specialitatea Sfintei find de Doctor al Rugăciunii.

Sfânta Tereza de Avila s-a născut și ea cu Venus-Pluto (careu, 0°49′). La nașterea Sfintei, Venus era în Pești (29°01′), retrograd. Nu cunosc datele acestor experiențe ca să putem face tranzitele…

Cred că pot să închei această călătorie pe tărâmul lui Venus-Pluto cu cuvintele Sfintei Tereza de Avila (în adâncul nostru toți știm asta, chiar dacă uneori ne prefacem că nu este adevărat…):

NUMAI DRAGOSTEA DĂ VALOARE TUTUROR LUCRURILOR.