Biroul Legendelor (Soare-Pluto)

Posted by
Timp de lectură: 7 minute

 
 
Avem pe cer o opoziție Soare-Pluto (aspect perfect pe 15 iulie). Vă propun să onorăm acest moment privilegiat al întâlnirii dintre Soare și Pluto printr-o imersiune profundă în teribila și fascinanta lume a spionajului.
 
 

“Trăim cu dușmanii noștri. Ii frecventăm. Ba chiar îi iubim. Asta este meseria noastră. Am făcut acest lucru o bună parte din viața mea. La început te exaltă. Crezi că ești puternic. Controlezi. Informații. Adrenalină. Apoi, după un timp, prin faptul că te împrietenești cu ticăloșii, devii tu însuți un ticălos.”
— Malotru, “Le Bureau des Légendes”

 
 
Cuprinsul articolului

“Legendele”
Experiențe Soare-Pluto tipice
Un caz de manual
Muzica
Berlin Station
Spionaj global

 
 

“Legendele”

Le Bureau des Legendes (The Bureau, nota 8,7 IMDB) nu descrie cazul unui singur spion real precum Tolkacev, Sheimov, Suvorov, Snowden, Ames sau Hanssen, ci este povestea operațiunilor unei întregi menajerii de spioni. Seria urmărește activitatea biroului “clandestini” al serviciului de informații externe francez DGSE (echivalentul lui MI6, CIA sau SIE). Cuvântul “legendă” din titlul seriei se referă la identitatea fictivă atent construită a unui agent secret, care operează clandestin într-un teritoriu ostil.

Deși ficțional, Biroul este bazat pe mărturii ale foștilor agenți secreți și pe evenimente geopolitice contemporane din Africa de Nord, Siria, Iran, ale căror dinamici se reflectă în viețile personajelor.

Exact ca lumea spionajului Biroul este uluitor, machiavelic și paranoic, însă captivant și povestit cu rafinament. Judecând după tot ce am văzut până acum, Biroul este cel mai bun serial de spionaj din toate timpurile, punct. Pentru cei de la New York Times este “probabil cel mai inteligent și mai credibil serial de spionaj din lume”. După toate laudele astea este necesar și un avertisment: aventurile personajelor sunt foarte intense, poveștile atât de complex întrețesute, de dramatice și de puternice, încât nu mai poți scăpa din lumea lor. De la Persefona încoace, știm că asta este specialitatea lui Pluto, nu?
 
 

Experiențe Soare-Pluto tipice

Vizionarea acestei serii incredibil de realiste facilitează trăirea unor experiențe intense, tipice complexului arhetipal Soare-Pluto, printre care:

  • putere și voință de neînvins,
  • voința de a înfrunta Umbra,
  • capacitatea de a risca totul pentru împlinirea unui scop existențial,
  • impulsuri inconștiente către experiențe care mimează coborârea șamanică și dezmembrarea,
  • atracția spre identificarea cu eroul capabil să coboare în lumea subpământeană, să confrunte tenebrele și să parcurgă procesul morții și renașterii,
  • fascinație irezistibilă,
  • răpirea în lumea subterană,
  • ciocnirea voințelor și crize de supraviețuire,
  • încleștarea cu forțele elementare ale naturii (interesant, “legenda” Marinei Loiseau, una dintre cele mai eficiente spioane din film, este de seismolog!)
  • intensitate extremă, răvășire emoțională.

In punctul ăsta apare întrebarea… cum de este posibil așa ceva? Este pur și simplu un film foarte bun sau…
 
 

Un caz de manual

Dacă ați fi fost undeva în cer, ați fi răspuns de astrologie și ar fi trebuit să manifestați pe Pământ un fenomen Soare-Pluto foarte pregnant, ați fi putut da viață acestui proiect adunând împreună o serie de oameni care să aibă activ complexul Soare-Pluto (fie natal, fie în tranzit). Am pus în evidență asemenea situații în:

Sau, ați putea proceda și altfel: eleganța înseamnă să faci cât mai mult cu cât mai puține mijloace. Biroul Legendelor este un asemenea caz exemplar: Eric Rochant, sufletul, creatorul, producătorul și regizorul seriei s-a născut cu o opoziție Soare-Pluto (1°21′), suprapusă perfect peste axa nodurilor lunare!

Eric Rochant, 24 februarie 1961, 05:45, Paris

După cum se vede din hartă, Mercur este prezent și el în combinația de mai sus (conjuncție Soare, 4°25′, opoziție Pluto, 6°10′), așa că ne spune povestea: Rochant aduce la lumină (Soare) ca nimeni până la el complexa lume subterană a spionajului contemporan, plină de amenințări teribile (Pluto). “Am făcut o ficțiune care spune adevărul despre profesioniștii minciunii” spune el, prezentându-ne portretul definitiv al spionului: “seducător de inimi nechibzuite și suflete zbuciumate, voyeur al carnajului rămas în urma sa și profund afectat de viețile distruse” (probabil că în realitate asta se întâmplă puțin mai rar decât în filme).

De ce ne fascinează manipularea și minciuna?
Cred că minciuna, ascunderea aparențelor sunt realități umane. Cu toții avem experiența de a minți pe cineva și de a ne fi frică să nu fim prinși. Știm ce înseamnă să “storci” un cuvânt, un adevăr, să încerci să avansezi puțin mascat … Toți facem asta, în diferite grade. Dar ei, agenții, sunt plătiți să o facă. Este meseria lor. Cu sublinierea că este o meserie periculoasă, cu provocări foarte grele: propria viață, viețile altora, securitatea unei țări. Ceea ce fac ei are impact asupra vieților noastre, iar acest amestec de acțiune, tensiune și suspans este cu desăvârșire romantic.

Relevant pentru această realizare de excepție, mai remarcăm în harta lui Rochant:

  • Jupiter-Saturn (conjuncție, 0°33′) — Jupiter este Exploratorul, mereu în căutarea unei satisfacții mai plenare, Saturn este Constructorul, orientat spre necesitățile esențiale. Astfel apare distincția între realizările reale și cele superficiale și căutarea recompenselor semnificative care vor rezista testului timpului. Puternic simț al scopului în viață. Claritatea scopului dă energie și entuziasm pentru îndeplinirea obiectivelor de viață.
  • Neptun pe MC (conjuncție, 3°15′) — foarte potrivit cu o carieră în cinematografie.
  • Pluto-Venus (sesquicareu, 2°48′) — vechea noastră cunoștință (vezi aici, aici, și aici). Pe de o parte avem trăsături Pluto-Venus inconfundabile în câteva dintre firele centrale ale poveștii. Pe de altă parte avem explicația pentru pasiunea care a susținut efortul supraomenesc din spatele acestui serial.
  • Uranus-Mercur (opoziție, 7°27′) — idei și perspective noi, strălucire în gândire și comunicare, sclipiri de geniu, capacitatea de a explora perspective neortodoxe și idei inedite, interes pentru tehnologie, pentru moduri neobișnuite de comunicare, implicarea cu tehnologie de ultimă oră, computere, comunicare prin cyberspațiu. Mintea inconfortabil de activă, sistem nervos hiperstimulat, “prea multe oale pe foc”, noi informații care destabilizează sau forțează o schimbare de planuri, întreruperi în comunicații, sau alte întreruperi de ordin tehnic; preferința pentru idei neobișnuite și emoție mentală, gândire excentrică.

Primul sezon a fost lansat pe 27 aprilie 2015. Câteva dintre tranzitele lui Rochant în perioada filmării (2014):

  • Pluto-ASC (conjuncție) — nu am date despre viața lui în acea perioadă dar probabil a fost probabil momentul ideal pentru începerea acestei incursiuni în lumea subterană a spionajului.
  • opoziția natală Soare-Pluto este aspectată de Pluto (sextil și trigon) — care ranforsează și amplifică masiv în principal trăsăturile luminoase ale complexului Soare-Pluto
  • opoziția natală Soare-Pluto este aspectată de Neptun (conjuncție și opoziție) — Neptun aduce inspirație, spiritualizează și rafinează impulsurile complexului Soare-Pluto și ajută la crearea unei alte realități. Ce este cea de-a șaptea artă, filmul, decât o iluzie care pare reală (Neptun)?

Cele de mai sus explică diferența între filmele de spionaj cu care ne-am obișnuit și Biroul Legendelor. Filmele de gen sunt de obicei producții americane, tiparele standard de Holywood: scenarii simpliste, patriotism, aura eroică a personajelor, tușele bine vs. rău, binele învinge până la urmă etc. Biroul Legendelor este cu totul altceva, un film de spionaj foarte personal care arată costul trădării, manipulării și înșelăciunii, plătit de către cei din branșă, de apropiații lor și desigur de către victimele lor. Cred că Biroul va rămâne reperul filmelor de spionaj pentru multă vreme de acum încolo. Foarte interesant, Rochant mai este autorul unui film despre spionaj The Patriots (1994), altă radiografie a metodelor, manipulărilor, abuzurilor, machiavelismului și dubiilor agenților secreți.

Se pare că DGSE a sprijinit realizarea acestui serial (cu harta pe care o are, cred că lui Rochant nu i-a fost prea greu să îi convingă) în special pentru a-și îmbunătăți imaginea și evident din considerente pragmatice, pentru a-și satisface nevoile de recrutare. Dacă este așa, au reușit destul de bine.
 
 

Muzica seriei

este compusă de Robin Coudert (Rob):

Am început cu o lungă conversație cu Éric Rochant, care m-a adus la sediul Biroului Legendelor, o sală de scris cu note lipite peste tot pe pereți. Asta m-a cufundat în atmosfera serialului. Mi-a explicat conceptul și am înțeles repede că intriga rezervă o mulțime de secrete, minciuni și trădări … M-a făcut să ascult repede bucăți electronice minimale, un fel de tehno intelectuală… Asta m-a amețit: am simțit că intram într-un univers foarte complex și într-o abordare muzicală care nu-mi era proprie. Am fost de la început într-o ceață groasă, lucru care seamănă bine cu ceea ce se simte spectatorul atunci când începe Biroul Legendelor. În urma discuțiilor, am înțeles că el căuta o muzică electronică, foarte cerebrală și repetitivă, imprimată cu modernitate și o anumită răceală a unui fel de mecanism care aduce cu logica implacabilă a destinului care se pune în mișcare…

În fiecare sezon, acționăm în același mod: Éric Rochant îmi oferă scenariile pe măsură ce sunt scrise și îmi precizează liniile directoare ale acțiunii. Plecând de la asta intru într-o fază de compoziție, ca și cum aș fi în stare de dicteu automat: sintetizatoarele conectate, înregistrez tot și mă las să merg către tot ce se întâmplă prin minte, prin inimă, prin mâini… Înregistrez câteva ore de muzică pe care i le transmit lui Éric. Le discutăm, renunțăm la ceea ce nu este relevant și lucrez din nou ce este plăcut, ce creează o bază pentru echipa de montaj. Totul este compus deja înainte de filmare.

 
 

Berlin Station

Un caz asemănător cu Eric Rochant observăm la Olen Steinhauer, creatorul seriei Berlin Station (2016-2019, 7.6 IMDB) despre aventurile stației CIA de la Berlin. Steinhauer s-a născut și el cu Soare-Pluto (careu, 4°51′) și este autor consacrat de romane de spionaj.

Majoritatea romanelor lui Steinhauer au fost scrise și publicate pe tranzite de la Pluto la Soare (opoziție, seria The Yalta Boulevard Sequence și apoi seria The Milo Weaver Series începută cu The Tourist în 2009, după care s-a ecranizat și filmul cu același nume). The Bridge of Sighs (2003), cartea care începe seria The Yalta Boulevard Sequence, a fost scrisă pe un tranzit de la Pluto la Mercur (opoziție). Steinhauer are Mercur în Gemeni.
 
 

Spionaj global

In prezent Éric Rochant își pregătește debutul pe piața TV din SUA ca showrunner (cel care are autoritatea creativă generală și responsabilitatea de management pentru un program de televiziune) și producător executiv pentru o dramă de… spionaj global!

Noul serial se concentrează pe viața ofițerilor de informații din SUA, China, Rusia, Marea Britanie și Franța, aliați sau dușmani pe teren și în spațiul cibernetic. Seria urmărește viața acestor spioni implicați în misiuni care îi fac să se intersecteze, să se lupte și să se manipuleze reciproc.
 
 
Alte articole despre Soare-Pluto
Arhetipurile în știri: Soare-Pluto
Un spion de miliarde (Soare-Pluto)
Vă aflați în baza de date pentru război social a Chinei?
Tehran (Soare-Pluto)
Aspectele Soare-Pluto – Călătorie în lumea subterană
Am trăit miliarde de ani în opt ore. Evoluția sufletului (Soare-Pluto)
Nicolai Lilin – Educație siberiană (Soare-Pluto)
Daci liberi și patrioți români (Soare-Pluto)
2034: Un roman al următorului război mondial (Soare-Pluto)
 
 

2 comments

  1. Neața. Am reușit să găsesc link cu Legendele, The bureau. Genul acesta de filme nu prea e stilul meu insa de acesta m-am îndrăgostit și la propriu și la figurat. Am remarcat câteva aspecte care m-au atins profund. O capodopera de film. Mulțumesc pt recomandare 😇

    Ada

  2. cu drag! ma bucur mult ca te-ai regasit in film.

    Daca avem in harta natala Soare-Pluto, atunci alti oameni care s-au nascut cu Soare-Pluto ne pot ajuta sa ne intelegem mai profund, sa ne largim orizonturile si sa evoluam. Despre asta vorbeam in Am I good or what?… Iata esenta:

    Adevarat, am mai văzut și alte dăți (de exemplu cu Rick Tarnas) cum interacțiunea între hărțile cititorului și autorului e perfect reflectată în senzațiile trăite când îi citești cartea (cum altfel? creatorul este totuși portavocea arhetipurilor), cât de receptiv poți fi și ce influență majoră au asupra ta ideile celui cu care ai o interacțiune astrală fluentă, armonică. Dar descoperirea «de ce-ului» din spatele trăirii pe care am avut-o vizionând Marele Gatsby mă pune pe gânduri și încep să visez cu ochii deschiși…

    Mă întreb cum ar fi ca, în locul simulacrului care a devenit școala actuală, să ai parte de o educație selectivă, în care să te poți apropia mai ales de lucrările celor care au dat glas acelorași teme arhetipale majore ce se joacă în tine și în viața ta… Ai putea percepe lumea ca pe un loc plin de prieteni apropiați și interesanți? Superb! Ei, cam pe acolo e ideea mea de ‘medicină alternativă’.

    Toată lumea ar merge de drag la școală și nu ar mai fi nimeni plictisit. N-ar mai fi “nevoie” nici de strașnicele lovituri la palmă cu rigla sau arătătorul, nici de pus la colț, stat cu fața la perete, tras de perciuni, “rupt urechile”, umilințe, jigniri, sau alte asemenea înalte strategii educaționale. Cum să descriu mai bine șansa de a cunoaște și aprofunda de la o vârstă fragedă viața și operele unor oameni remarcabili care au avut de răspuns celor mai importante teme arhetipale care se joacă în tine și în viața ta? Ar fi ca și cum ai vrea să faci matematică în condițiile în care ambii tăi părinți sunt profesori de matematică, ca și cum ai vrea să pornești o afacere în condițiile în care ai tăi sunt miliardari, ca și cum ai ai călători într-o țară necunoscută cu drumuri întortocheate cu un GPS actualizat și foarte exact. In fapt vorbim de creștere și maturizare în termeni reali, acea evoluție a conștiinței despre care ne tot place să vorbim dar nu prea știm ce înseamnă de fapt… celor care nu înțeleg ‘utilitatea’ astrologiei o să le spun direct urmarea: în doar câteva generații ar avea loc un proces de distilare și rafinare a umanității asemănător preparării unui elixir alchimic. Este suficient de ‘practic’, sau nu? Este de dorit, sau nu? Avem alte mijloace mai eficiente de a ajunge acolo ca să ne permitem să ignorăm în continuare astrologia, sau nu?

    Da, probabil că în momentul de față o asemenea abordare aduce a utopie. Dar, cine știe? poate că presiunea conjugată a problemelor cu care se confruntă civilizația noastră va impune apariția unui alt sistem de educație care să înlocuiască dresajul actual bazat pe îndopare și reproducere «pe de rost» (care produce în principal sclavi moderni), cu o educație reală și solidă, care să producă oameni liberi.

    Indiferent care ar fi problemele cu care ne confruntăm, de la poluare, schimbări climatice și extincția speciilor până la cele legate de fundamentalismul religios, un lucru e clar: în cele din urmă aceste probleme izvorăsc din sufletele și din mințile noastre și numai acolo pot fi rezolvate. Să credem că le vom putea rezolva prin forță, tehnologie și control e doar o iluzie nefastă și costisitoare, nu foarte diferită de aceea că problemele lumii moderne se pot rezolva prin atentate și întoarcerea în timp cu câteva sute de ani, așa cum speră unii. Da, tehnologia a avansat foarte mult însă noi am cam rămas pe loc și, dacă este să supraviețuim ca specie, cred că va trebui să evoluăm interior pentru a ține pasul cu progresul tehnologic.

    Asta inseamna astrologie pentru mine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.