Ecuații: aspectele Mercur-Saturn

Posted by
Timp de lectură: 9 minute

 
 

Frank Clifford

 
 
Reprodus cu permisiunea autorului după articolul “Part I: Equations – Mercury in Aspect to Saturn”, publicat în numărul din februarie-martie 2014 al revistei The Mountain Astrologer.
 
 
Unele perechi planetare au o “reputație proastă” indiferent de natura aspectelor pe care le formează planetele, și ne umplu de frică, mai ales pe cei care sunt la început cu studiul astrologiei. Fie că e vorba despre Venus-Saturn, Luna-Saturn sau Marte-Pluto, dacă începem să oferim consultații, trebuie să examinăm posibilele efecte nefaste pe care le-ar putea avea transmiterea acestor frici și prevestiri de rău augur asupra clienților noștri.

În Partea I, am ales combinația Mercur-Saturn, pentru că simbolismul are o calitate deopotrivă ironică și potrivită pentru arta noastră. Astrologia este un limbaj (Mercur) care poate să educe și inspire, dar cu o mentalitate greșită, ea poate să încătușeze și să închidă în categorii nefolositoare și repere mentale înșelătoare (Mercur-Saturn). Oricine poate cădea pradă tendinței de a aplica noțiuni preconcepute despre anumite configurații astrologice, ajungând la ecuații astrologice de genul “Ai X în careu cu Y, prin urmare ești/vei păți Z”. Fără să vrem putem împiedica sau afecta dezvoltarea clientului aplicând mecanic reguli rigide și neacordând atenție reală persoanei din spatele horoscopului, ori categorisind acea persoană într-o anumită psihoză, uitând să lăsăm loc și pentru alte variante posibile. Aceste abordări demonstrează partea negativă a lui Mercur-Saturn și, deloc surprinzător, provoacă o altă manifestare a lui Mercur-Saturn: dispreț din partea comunității științifice și scepticilor.

Fiecare combinație planetară are un spectru de expresii și posibilități, iar șansa noastră de a le explora depinde de factorii exteriori în care ne-am născut și am crescut – educație, cultură, societate. Misiunea noastră este să dăm expresie aspectelor dintre planete, să ascultăm atent cum ne descriu clienții felul în care se manifestă aceste aspecte în viața lor, și, în acest context, să discutăm cu ei diferitele potențialuri inerente în respectivele combinații planetare.

Amplasarea natală a lui Saturn poate “coincide” cu anumite suferințe sau privațiuni timpurii sau cu încercări vitrege la care suntem supuși întreaga viață. Însă trebuie să înfruntăm fricile asociate amplasării sau aspectelor natale ale lui Saturn, și astfel putem ieși din aceste încercări cu o forță care ne va întări coloana vertebrală a caracterului.

Să analizăm mai atent combinația Mercur-Saturn și să vedem cum poate fi ea transmutată din metalul inferior al unei exprimări de sine blocate, întârziate sau inhibate într-o abilitate de aur a comunicării.
 
 

Câteva frici și mentalități asociate lui Mercur-Saturn

  • Frica de a-ți exprima opiniile sau de a părea prost; a te aștepta ca ideile tale să fie judecate sau ridiculizate; senzația de a fi “retardat” din punct de vedere academic.
  • Agățarea de gânduri sobre, înguste sau negative; a te îngrijora pentru lucruri mărunte; o lipsă de spontaneitate intelectuală; a construi un zid al tăcerii; a te retrage și a te izola în tine însuți; a fi cuprins de îndoieli cu privire la propria persoană; a te confrunta cu eșecuri și obstacole care îți taie elanul sau care îți confirmă perspectiva pesimistă sau fatalistă.
  • Frica de a-ți irosi talentul și de a nu fi apreciat la justa valoare; a petrece ani întregi lucrând la un singur proiect; “paharul este pe jumătate gol”; înțelegerea cinică a faptului că “s-ar putea să nu primești lucrul pentru care ai plătit, dar că trebuie să plătești pentru orice primești”.

 
 

Răspunsuri și manifestări pozitive

  • O minte serioasă, disciplinată și antrenată care nu poate fi criticată (faulted); a deveni expert într-un domeniu de specialitate în care descoperirile sunt citate, trebuie să fie incontestabile și bine argumentate; a fi respectat pentru cunoașterea și ideile tale.
  • O capacitate pentru studiu, sistematizare, cercetare; stăpânirea limbii; o mentalitate de editor capabilă să detecteze nuanțele, să condenseze informația și să corecteze detaliile; a explica ceva în mod concis și precis; a fi binecuvântat cu o putere de concentrare extraordinară; a învăța regulile și a deveni “o voce de autoritate” în legătură cu ele; a-i învăța pe alții discutând propriile experiențe.
  • A înțelege gravitatea și repercusiunile unei situații; a fi pregătit (pentru cele mai negre scenarii); a cunoaște greutatea/puterea cuvintelor; discernământ foarte bun și logică limpede; a înțelege că norocul este de fapt întâlnirea dintre pregătire și oportunitate; a aborda proiecte educaționale și de învățare insurmontabile; a dobândi o înaltă calificare; a colecționa diplome de specialitate pentru “a-ți dovedi” inteligența.

Dincolo de tehnici și calcule, magia astrologiei este că aspectele planetare majore nu se resimt numai în personalitate, ci se manifestă în mod regulat în viața și experiența de zi cu zi. Așadar, cum s-ar putea face simțit Mercur-Saturn? Și unde există dificultăți, cum putem înțelege procesele din umbră?
 
 

Ziduri educaționale

Adesea, prima parte a vieții persoanei cu Mercur-Saturn poate fi marcată de experiențe educaționale și de învățare dificile. Asta se poate întâmpla din cauză că lecțiile au fost predate într-un fel care e străin tipului de inteligență al acestei persoane, și astfel gradul de învățare este minim sau devine o sursă de rușine. Sau a existat o presiune prea mare de a se conforma unor standarde academice, și astfel procesele de învățare și-au pierdut din farmec. (Amplasarea în semn a lui Mercur descrie adesea tipologia antenelor intelectuale ale persoanei și cea mai bună cale de învățare.) În acest fel, aspectul Mercur-Saturn poate forma oameni care simt că nu vor ajunge niciodată să cunoască destul (lucru care poate fi confirmat de rezultatele de la exemene sau de evaluările celorlalți). Provocarea este de a deveni un gânditor independent, eliberat de sistemul educațional bazat pe teste de memorie și date inutile. Asta îmi amintește de romanul lui Muriel Spark, Domnișoara Brodie în floarea vârstei, în care protagonista sfidătoare și neortodoxă Brodie este indignată de filosofia directoarei:

Cuvântul “educație” înseamnă “a aduce înafară”. Pentru mine, educația este o aducere înafară a ceea ce există deja în sufletul elevului. Pentru doamna Mackay, înseamnă “punerea înăuntru” a ceva ce nu este acolo, dar pentru mine asta nu se cheamă educație, ci intruziune. (1)

 
 

Văzut, dar nu auzit

Adesea, persoanele cu acest aspect se confruntă cu programe parentale și educaționale rigide și la fel mai târziu, când ies în lume. Anumite semnale timpurii din partea figurilor parentale sugerează primirea unor recompense pentru cumințenie, dar asta poate ajunge să însemne să faci doar ce ți se zice și “să te ridici” la înălțimea așteptărilor. A urma planul familiei sau școlii pentru a scoate “ce e mai bun din tine” poate însemna dobândirea unor laude și unor câștiguri pe plan academic – dar care este costul? Copiii cu Mercur-Saturn se pot simți cenzurați atunci când spun ceea ce cred, când au idei proprii sau își doresc să exploreze alternative la mentalitatea îngustă a figurilor de autoritate din preajma lor. Foarte probabil, părinții au fost disciplinați în același fel și perpetuează această situație din motive de genul “ce-o să spună vecinii?” sau “ce o să creadă ceilalți?”.

Adesea, există o rudă sau un vecin care are succes și care este folosit ca termen de comparație (și etalon al disciplinei) împotriva copilului Mercur-Saturn. Părinții ridică în slăvi automat această contraparte, care în ochii lor merită atenție și respect pentru reușitele sale. Imaginați-vă copilul Mercur-Saturn: cuminte și conștiincios, dar suferind din cauză că trebuie să-i audă pe părinții săi cum laudă o rudă care nici nu merită – lumina ochilor lor este cineva care nici măcar nu îi vizitează prea des.

Din punctul de vedere al copilului Mercur-Saturn, ceilalți sunt egoiști (self-serving) și liberi să facă ceea ce vor. Dacă el încearcă să realizeze ceva pe cont propriu – fără să-și mai reprime latura creativă sau să amâne gratificarea – se confruntă cu lucrul de care, în secret, se teme cel mai tare: să-i fie respinse sau ridiculizate ideile. Așadar, se pare că lecția lungă și dificilă a lui Mercur-Saturn este să evite să se definească în funcție de părerile altora. El nu trebuie să caute validarea celorlalți și nici să o considere ca o condiție pentru fericirea sau stima sa de sine. De asemenea, aspectul sugerează că vocea interioară a fatalismului fără scăpare (“acest vis nu se va materializa niciodată” sau “nu o să scap niciodată de această greutate”) trebuie înlocuită cu o perspectivă pe termen lung de construire a realizărilor după propriile standarde.

Pentru persoanele Mercur-Saturn este extrem de important să facă o separare între gânduri și sentimente, conștientizând totodată că gândurile lor se pot manifesta în realitate.
 
 

Patru exemple

Căutând exemple de Mercur-Saturn, nu e deloc greu să dăm de oameni excepționali care și-au depășit defectele și neșansa copleșitoare, atingând un nivel de excelență mult peste așteptările altora.

Unul dintre învățătorii cu adevărat remarcabili ai secolului XX este Helen Keller. La vârsta de numai nouăsprezece luni, a făcut o boală care a lăsat-o surdă și oarbă. A crescut ca în junglă: un animal sălbatic și obraznic într-o lume singuratică, izolată și fără limbaj (Mercur în careu cu Saturn). Însă cu Mercur la 0° Leu (vezi Harta 1, mai jos), Helen avea o dorință puternică de a ieși în evidență și de a se exprima. Profesoara ei, Annie Sullivan (născută pe 14 aprilie 1866) a învățat-o să comunice transpunând cuvintele în mișcări ale mâinilor (Mercur). Legătura lor era una formidabilă (Keller avea Pluto conjunct cu Descendentul, iar la prima lor întâlnire din martie 1887, arcul solar al lui Jupiter forma aspect (Keller’s Jupiter had solar arc directed to)
cu Mercur în Berbec din harta lui Annie Sullivan). Împreună au călătorit în întreaga lume, iar Keller a susținut în fața publicului din fiecare țară cauza celor cu dizabilități. Ea a devenit un simbol al triumfului în fața opreliștilor. (Interesant, ea avea Soarele în Rac, Luna în Pești și Ascendentul în Scorpion, iar primul cuvânt pe care l-a spus a fost “apă”.)

Boala spina bifida și faptul că a fost țintuită într-un scaun cu rotile nu au împiedicat-o pe Tanni Grey-Thompson să câștige șaisprezece medalii paralimpice (printre care unsprezece de aur) și să bată treizeci de recorduri mondiale la curse și baschet în scaunul cu rotile, într-o carieră la cel mai înalt nivel de nouăsprezece ani. Acum ea este comentator sportiv și ambasador pentru conștientizarea problemelor persoanelor cu dizabilități. Tanni are Mercur în Leu în careu cu Saturn în zodia tenace și corporală a Taurului, sugerând că dacă ai mentalitatea potrivită, încrederea de sine poate depăși dificultățile fizice.

Atunci când Maya Angelou (careu natal Mercur-Saturn; vezi Harta 2, mai jos), în vârstă de șapte ani, i-a confesat fratelui ei că a fost violată de iubitul mamei lor, vinovatul a fost prins, judecat și arestat – dar a fost eliberat curând. La o zi după ce a fost eliberat, vecinii l-au vânat și l-au ucis. Conștientizând că propriile cuvinte (Mercur) au puterea de a pune capăt (Saturn) vieții unui om, Maya s-a retras într-o lume a tăcerii vreme de șase ani, vorbind numai cu fratele (Mercur) în care avea încredere, Bailey. Angelou a declarat că în acești ani simțurile “i s-au rearanjat”, conferindu-i o percepție sporită și o atenție (awareness) mai acută față de mediul înconjurător. Cel care a încurajat-o să vorbească din nou a fost un profesor de la școală (Saturn). El a ajutat-o să se îndrăgostească din nou de cuvântul rostit (Mercur). Așa a ajuns Maya Angelou să-și scrie autobiografia plină de sensibilitate în șase volume și alte cărți de poezii (Mercur în Pești), în care sunt descrise experiențele, suferințele și lecțiile grele ale vieții sale (Saturn în Săgetător).

În final, Albert Einstein avea Mercur conjunct cu Saturn în Berbec. S-a spus despre el că era un bărbat copilăros și nesofisticat, însă numele său a devenit sinonim cu geniul (vezi Harta 3, mai jos). A învățat greu să vorbească, iar părinții și profesorii săi s-au temut că era retardat. Când arcul solar al Soarelui a activat aspectul Mercur-Saturn la vârsta de nouă și zece ani (tot atunci a avut arcul solar al MC la Soarele natal), Einstein a primit primele cărți de știință. La scurt timp, a început să construiască machete și dispozitive mecanice. Conjuncția în Berbec și-a găsit expresia (și menirea) într-un conflict cu autoritățile: confruntări pline de rebeliune cu profesorii și o inadaptare la metodelor lor educaționale. La un moment dat avea să spună că “Educația este ceea ce rămâne după ce uiți tot ce ai învățat în școală.” Adult fiind, Einstein avea să se împotrivească intelectual și moral unui alt regim represiv – partidul național-socialist (nazist).

Însă lui Mercur-Saturn i-a luat ceva timp să înflorească: Einstein s-a chinuit să găsească un post de profesor și a lucrat ca funcționar într-un oficiu de brevete (desigur, o altă expresie potrivită a acestei combinații) până să devină intelectualul titanic renumit pentru cea faimoasă și concisă
ecuație din toate timpurile: E = mc2. Asta ne reamintește că perechea planetară Mercur-Saturn gândește în termeni de ecuații și formule variabile, și poate pricepe conceptele și teoriile relativității.

O persoană cu un Mercur-Saturn bine acordat poate reține și stăpâni regulile, poate să aplice logica și o inteligență precisă întreprinderii de a trăi, dar mai târziu în viață își poate da seama că viața e mai mult decât formule și răspunsuri anticipate. Einstein a observat că “Logica te duce din punctul A în punctul B, dar imaginația te duce oriunde”, iar Helen Keller a înțeles că “Cele mai bune și mai frumoase lucruri din lume nu pot fi văzute și nici atinse – ele trebuiesc simțite în inimă.”
 
 

Note

(1) Toate citatele sunt preluate de pe www.brainyquote.com
 
 

Datele și sursele hărților (în ordine alfabetică)

Maya Angelou. 4 aprilie 1928; 2:10 p.m. CST; St. Louis, MO, SUA; sursă AA: certificat de naștere, citat în Contemporary American Horoscopes by Janice Mackey and Jessica Saunders (Astrolabe, 1990).
Albert Einstein. 14 martie 1879; 11:30 a.m. LMT; Ulm, Germania; sursă AA: certificat de naștere; FCC dispune de o copie.
Tanni Grey-Thompson. 26 iulie 1969; 1:25 a.m. BST; Cardiff, Wales; sursă B: autobiografia Seize the Day (Coronet, 2002), p. 2.
Helen Keller. 27 iunie 1880; 4:00 p.m. LMT; Tuscumbia, AL, SUA; sursă A: secretara lui Keller; ora este menționată în Fowler’s Compendium of Nativities (Fowler, 1980), p. 331.
 
 

Bibliografie

Swanton, Richard. From Symbol to Substance: Training the Astrological Intuition (Flare, 2012)
Tompkins, Sue. Aspects in Astrology (Element, 1989; Rider, 2001).
 
 

3 comments

    1. Mercur-Saturn are un farmec aparte, nu?
      Daca v-a placut va rog sa ii dati share ca sa poata ajunge cat mai multi oameni la el.

      Multumesc!

Leave a Reply to Adrian Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.