Înainte de Revoluție: Gânduri despre Pluto în Vărsător

Posted by
Timp de lectură: 8 minute

 

Dan Whaites

Reprodus cu permisiunea autorului după articolul Before the revolution. Thoughts on Plutoquarius.

Midjourney imaginează “revoluția în spațiul cibernetic”

Sunt multe răspunsuri la întrebarea: cât e ceasul? Unul dintre ele este: înainte de revoluție. Ultima dată când Pluto s-a deplasat prin Vărsător (1777-1798), lumea a asistat la Revoluția Franceză și la Revoluția Americană, a căror importanță nu mai are nevoie de nicio precizare. Pe parcursul tranzitului anterior (1532-1553), Reforma protestantă era în plină desfășurare, scindând creștinismul și remodelând harta politică și spirituală a Europei. Nu avem niciun motiv să bănuim că următoarele două decenii de Pluto în Vărsător vor fi mai puțin transformatoare.

În înțelegerea tipică a planetelor exterioare, revoluția în sensul de “a ieși în stradă” este atribuită lui Uranus, mai degrabă decât lui Pluto. Dar adevărul este că prezența lui Pluto în semnul Vărsătorului a coincis cu cele mai importante revoluții din istoria occidentală din ultimii 1.000 de ani. Vezi mai sus.

Rolul lui Pluto este de a demola și de a construi din nou, indiferent dacă obiectul vizat este un sistem de credințe, un individ, o relație sau o instituție. Putem oare dobândi o perspectivă mai profundă asupra procesului lui Pluto? Asupra modului în care deconstruiește și reconstruiește pentru a instiga schimbări fundamentale? Cred că putem: luând în considerare mișcarea sa prin termenele egiptene.

Este un subiect pe care l-am mai abordat înainte, în articolul meu din martie despre tranzitul lui Pluto prin termenele egiptene ale Capricornului. În acea prezentare am arătat cum pot fi văzuți ultimii 14 ani de istorie mondială prin prisma trecerii planetei pitice prin termenele egiptene ale Capricornului. Totul, de la criza creditelor ipotecare subprime, la președinția Trump, Primăvara Arabă, Covid-19, războiul din Ucraina, toate poartă semnătura termenului pe care l-a ocupat Pluto la momentul apariției lor.

Așadar, dacă vrem să știm cum se va desfășura viitoarea revoluție din Vărsător, ne putem uita după indicii la călătoria anterioară a lui Pluto prin cele cinci termene ale Vărsătorului. Chiar acum lucrez la un articol care va face exact acest lucru. Va apărea în acest buletin informativ sau, eventual, într-o altă publicație astrologică, în scurt timp. Între timp, am câteva gânduri despre momentul nostru actual, când suntem în pragul intrării lui Pluto în Vărsător.

În echilibru pe marginea prăpastiei

Pluto a intrat în linie dreaptă spre Vărsător

În momentul scrierii acestui articol [11 octombrie 2022], Pluto tocmai a staționat direct la 26° în Capricorn, în termenul egiptean al lui Marte, care cuprinde ultimele patru grade ale acestui semn.

Din cauza distanței mari față de Pământ, înaintarea lui Pluto prin semne este aproape dureros de lentă și progresează în stilul “trei pași înainte, doi înapoi”, datorită retrogradărilor sale anuale. Iată care sunt perioadele pe care Pluto le petrece în termenul lui Marte:

  • 27 februarie 2021 – 29 iunie 2021
  • 3 ianuarie 2022 – 23 martie 2023
  • 11 iunie 2023 – 21 ianuarie 2024
  • 2 septembrie 2024 – 19 noiembrie 2024

Prima dintre aceste perioade a coincis aproape exact cu momentul în care Rusia și-a început consolidarea militară la granița cu Ucraina [prima dată, în martie-aprilie 2021] A doua ne-a oferit invazia: Pluto în termenul lui Marte, aducând transformarea prin intermediul războiului.

Astăzi, cu Pluto pe punctul de a intra în Vărsător, ordinea mondială pare gata să se rupă. Occidentul și Rusia se află în război, chiar dacă nu trag cu rachete unul în altul. Mare parte a lumii pare să aștepte ca rezultatul conflictului din Ucraina să devină mai clar înainte de a alege o tabără. Inflația este galopantă, împingând statele și popoarele care trăiesc în ele până la limitele lor financiare. Într-adevăr, întregul sistem financiar pare să se clatine din nou pe marginea prăpastiei. Deodată, totul pare să meargă prost, în atât de multe părți ale lumii.

Revoluționarii tânjesc după astfel de situații. Așa cum spunea Mao Zedong: “Totul în ceruri este în haos total. Situația este excelentă”.

Iluminismul lui Pluto în Vărsător

Marie-Antoinette fiind dusă la execuție, de William Hamilton, 1794

Dar aici avem ecouri fascinante din trecut. Dacă ne întoarcem la perioada Iluminismului, putem observa că Războiul Revoluționar American a izbucnit pe 19 aprilie 1775, cu Pluto în Capricorn aflat din nou în termenul lui Marte. Cu alte cuvinte, atunci, ca și acum, un conflict armat transformator a izbucnit chiar înainte ca Pluto să intre în Vărsător.

Acel război avea să se încheie odată cu semnarea Tratatului de la Paris, la 3 septembrie 1783, cu Pluto intrat bine în Vărsător (în termenul lui Venus, dacă v-ați întrebat). În anii care au urmat, au fost create instituțiile care alcătuiesc guvernul federal al Statelor Unite. Succesul Revoluției Americane avea să inspire la rândul său Revoluția Franceză din 1789.

Important de menționat, există paralele care merită remarcate între Franța pre-revoluționară și epoca actuală. Există o imagine populară a Revoluției Franceze ca fiind despre țăranii asupriți care luptă împotriva unei nobilimi și a unei monarhii lacome și opresive. Fără îndoială, asta a fost o parte a revoluției, însă majoritatea istoricilor sunt de acord că o altă cauză cheie a revoluției a fost ascensiunea burgheziei, clasa de comercianți, producători și profesioniști care locuiau la oraș și care se îmbogățiseră până la momentul în care a avut loc. Karl Marx însuși a numit 1789 “revoluția burgheză”.

Cheia problemei a fost contradicția dintre structura juridică formală a statului francez și realitățile economice. Pe măsură ce s-au dezvoltat rețelele comerciale globale iar societățile europene au devenit mai comerciale, burghezia a prosperat. Mulți dintre membrii săi deveniseră mai bogați decât membrii aristocrației. Cu toate acestea, în conformitate cu structura juridică a Ancien Régime din Franța, ei au rămas oameni de rând, membri ai “celei de-a treia clase”. La fel ca țăranii francezi, erau supuși impozitării și nu aveau acces la funcții înalte – spre deosebire de nobilime care, deși număra doar 147.000 de persoane din cele 16 milioane de locuitori ai Franței, era scutită de impozite și consuma 20% din venitul național al țării. Inutil să precizăm că asta a fost o sursă de agitație în rândul burgheziei, care în curând avea să se alieze cu țărănimea pentru a răsturna vechea ordine.

Burghezia noastră modernă

Și așa ajungem la următoarele două decenii de Pluto în Vărsător. Dacă oamenii obișnuiți aflați la mila inflației, a exploatării corporatiste și a guvernării incompetente reprezintă țărănimea, cine ar putea fi burghezia? Ce clasă de oameni s-a ridicat la o mare influență și prosperitate, dar se află în contradicție cu structurile formale de putere din societățile noastre? Aș sugera că există o clasă de persoane care se potrivește acestei descrieri: tehnologii informației.

Tehnologia produsă în Silicon Valley este, fără îndoială, cel mai mare motor al schimbării în societățile noastre moderne. Și i-a făcut pe capii industriei sale fabulos de bogați. Potrivit Bloomberg, Elon Musk și Jeff Bezos sunt în prezent cei mai bogați doi oameni din lume.

Cu toate acestea, în Statele Unite, industria tehnologică rămâne subordonată statului. De exemplu, cele mai mari companii de tehnologie din țară – Facebook, Twitter și alții – au fost forțate cu reticență să se conformeze cererilor statului/mediilor de cenzură pe platformele lor. Într-adevăr, presa tradițională îi defăimează periodic pe baronii tehnologiei precum Musk și Bezos. Pe bună dreptate, vor spune unii. Dar problema nu este dacă criticile sunt sau nu justificate, ci faptul că sarcina presei tradiționale este de a reflecta interesele ordinii actuale, pe care tehnologia le concurează. (Deținerea de către Bezos a Washington Post este o încercare de a gestiona această problemă).

Lupta legată de posibila preluare a Twitter de către Elon Musk este emblematică. Personalitățile din mass-media de pe Twitter par să deteste, în cea mai mare parte, perspectiva preluării de către Musk a “aplicației păsării”. Cu toate acestea, în New York Times nu citim în aceste zile prea multe critici la adresa băncilor și a firmelor de investiții care dețin în prezent Twitter.

Din nou, ideea aici nu este: “tehnologia este bună, băncile sunt rele”. Este vorba doar de a observa tensiunea evidentă dintre puterea și influența financiară pe care tehnologia o are deja, față de locul în care se află încă în principal puterea statului. Astfel de tensiuni tind să se soluționeze mai devreme sau mai târziu. Așa s-a întâmplat în Revoluția Franceză – și rezolvarea lor este specialitatea lui Pluto.

Reforma lui Pluto în Vărsător

Luther își bate cele 95 de teze cu ciocanul în ușă, de Ferdinand Pauwels, 1872

Dacă urmărim mișcarea lui Pluto în sens invers în jurul zodiacului ajungem la precedentul său tranzit prin Vărsător, care a avut loc între 1532 și 1553. Și aceasta a fost o perioadă de transformare dramatică. În Americi, conchistadorul spaniol Francisco Pizarro a răsturnat imperiul Inca. În același timp în Europa era în plină desfășurare Reforma Protestantă, o nouă formă de creștinism care se răspândea pe continent, fracturându-i harta politică și detronând Biserica Catolică ca unică autoritate teologică.

Dar incidentul care a declanșat Reforma avusese loc cu mult timp înainte. La 31 octombrie 1517, se presupune că Martin Luther și-a bătut în cuie cele Nouăzeci și cinci de Teze pe ușa Bisericii Tuturor Sfinților din Wittenberg. Subiectul unei mari părți a criticii lui Luther, după cum reiese din titlul său, Disputație asupra Puterii și Eficienței Indulgențelor, era vânzarea de indulgențe de către Biserica Catolică. Biserica primea bani de la creștini în schimbul unei presupuse reduceri a perioadei de timp pe care aceștia trebuiau să o petreacă în purgatoriu după moarte. Luther și alți reformatori asemenea lui au văzut acest lucru ca fiind corupt.

În momentul în care Luther și-a publicat critica, Pluto se afla la 2°10′ în Capricorn, în termenul lui Mercur. Robert Schmidt, un pionier în renașterea astrologiei elenistice, a ajuns la concluzia că funcțiile principale ale lui Mercur sunt de a contesta și destabiliza. Nu există nicio îndoială că cele Nouăzeci și cinci de Teze au făcut ambele lucruri. Mercur este, de asemenea, semnificatorul tradițional al comerțului și al piețelor, iar critica lui Luther se axa pe industria coruptă dezvoltată în jurul indulgențelor.

Viitoarea revoluție a lui Pluto în Vărsător

Să comparăm încă o dată aceste evenimente cu epoca noastră. Pluto a intrat în termenul lui Mercur din Capricorn pe 26 ianuarie 2008 și a plecat pentru ultima oară pe 23 decembrie 2011. A fost perioada crizei creditelor ipotecare subprime, cea mai mare calamitate financiară care a lovit lumea occidentală în ultimele decenii. Rezultatul a fost că băncile nesăbuite care făcuseră pariuri greșite, dar care erau prea mari pentru a da faliment, au trebuit să fie salvate pe cheltuiala publică.

Nedreptatea acestei situații nu a trecut neobservată. Puțin după aceea, a apărut un răspuns pe străzi: Occupy Wall Street. Iar la 3 ianuarie 2009, a luat naștere Bitcoin, când Satoshi Nakamoto a minat blocul de geneză. Acesta conținea următorul text: “The Times 03/ian/2009 Cancelarul în pragul celei de-a doua salvări a băncilor”, crezut de mulți ca indicând că și Bitcoin era un act de disidență împotriva sistemului financiar. Scurt timp după aceea, s-a declanșat Primăvara Arabă. Pluto, acționând prin mijloace mercuriene: contestare, destabilizare de dragul transformării.

Toate acestea sugerează că temele viitoarei noastre revoluții plutoniene sunt deja consemnate public, dacă ne interesează să căutăm. Nu trebuie să așteptăm o “lebădă neagră”, deși nu le putem exclude niciodată. Trebuie doar să reflectăm profund la dezechilibrele, contradicțiile și nedreptățile pe care tranzitul lui Pluto prin Capricorn le-a dezvăluit deja.

Într-un anumit sens, partea tehnologică a revoluției noastre viitoare s-a întâmplat deja. Suntem deja creaturi ale web-ului. Inteligența artificială a progresat deja până la un nivel de avansare înfricoșător și antrenant: vezi imaginea de la începutul acestui articol. Dar schimbările sociale pe care le-a produs tehnologia trebuie încă să remodeleze societățile noastre la un nivel formal. Trăim încă în state naționale, însă ne dăruim rețelei. Ce va urma? Poate că Statul-Rețea.

 

Alte articole de Dan Waites
Cu părere de rău scepticilor: viitorul este astrologic (I)
Cu părere de rău, scepticilor (II): astrologia este pe cale să devină practică
Pământul se cutremură: Marte-Uranus-Rahu în Taur
Ciclurile Marte-Saturn și semințele discordiei
Saturn și Protectorii Pământului
Un internet medieval în Epoca Aerului
Vor porni China și SUA la război?
Un internet medieval în Epoca Aerului
Un ciclu, două povești: criza financiară și Bitcoin
Astrologia globalizării: Mergem împreună—sau ne dezbinăm?

Dan Waites este disponibil pentru consultații la www.danwaitesastrology.com.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.