Ray Grasse

English
 
 
15 iunie 2016

 
 
ADRIAN: Bună ziua, domnule Grasse!
RAY: Bună, Adrian!

ADRIAN: Liz Greene spune că nu tu alegi astrologia, ci astrologia te alege pe tine. Care este opinia dvs. în această privință? Cum a început totul pentru dvs.?
RAY: Cum am început cu astrologia? Evoluția mea, despre asta întrebi?
 
ADRIAN: Exact!
RAY: Da, în primul rănd, în adolescență, am auzit desigur despre astrologie, pentru că pătrunsese în mass-media. Aceasta a fost în anii 1960, ține minte, și apăruse cartea Lindei Godman, Sun Signs (Semne solare). La radio erau cântece cum ar fi “This is the dawning of Aquarius” (“Acesta este răsăritul Vărsătorului”) și așa mai departe. N-am dat prea mare importanță acestor lucruri în acel moment, dar am citit o carte a lui Joseph Goodavage numită Astrology: the Space Age Science (Astrologia: Știința din Epoca Spațială), care mi-a stârnit interesul. Apoi, pe când aveam 19 sau 20 de ani, am început să studiez cu câțiva profesori; unul dintre ei preda la un colegiu local care oferea un curs experimental în domeniul astrologiei. Numele ei era Maureen Cleary, o femeie genială, care a murit acum un an sau doi. Cu câțiva ani înainte de a deveni astrolog, a studiat psihologia la universitatea din Chicago și a impresionat profesorii, astfel încât a fost invitată să predea alături de James Hillman, Mircea Eliade și alții. Destul de bine pentru vârsta de 25 de ani!


Maureen Cleary

Celălalt profesor al meu în acea vreme a fost un Swami în tradiția Kriya Yoga, numit Goswami Kriyananda. Există mai mulți profesori cu acest nume, dar acesta a fost Goswami Kriyananda, din Chicago. Pe scurt, am devenit absolut fascinat de subiect, aproape obsedat, pentru că am început să văd cât de uimitoare era nu doar predicția astrologică, ci și înțelegerea psihologică.


Goswami Kriyananda

Acești primi doi profesori se aflau într-un fel la capete opuse ale spectrului. Ceea ce vreau să spun este că Maureen Cleary era psiholog și era mai mult implicată într-o formă de “astrologie psihologică”, care era foarte importantă la acea vreme. Pe de altă parte, Kriyananda a fost mai “de școală veche” și mai implicat în detaliile practice ale astrologiei orientate spre evenimente. El s-a ocupat foarte mult de predarea surselor și tehnicilor tradiționale, deși a predat, de asemenea, și o dimensiune mai spirituală a astrologiei. A fost o educație absolut fascinantă, deoarece am fost expus unor astfel de abordări diferite, pe care încerc acum să le încorporez în propria mea muncă. De asemenea, am studiat cu profesorul lui Kriyananda, Shelly Trimmer, care i-a fost elev lui Paramahansa Yogananda în anii 1940. Am inceput să lucrez cu clienții destul de devreme și am început să-mi dezvolt propriul simț al disciplinei.


Shelly Trimer

Permite-mi să mă întorc puțin înapoi. Aproximativ în același timp în care am început să mă ocup de astrologie, am întâlnit ideea de sincronicitate a lui Carl Jung și am început să investighez modurile în care sincronicitatea ajută la explicarea astrologiei. Și invers, am început să înțeleg cum astrologia ajută la explicarea sincronicității, așa încât prima mea carte The Waking Dream a apărut, în parte, dintr-un efort de a pune în evidență felul in care astrologia poate extinde înțelegerea noastră asupra sincronicității, dincolo de senzația unor coincidențe izolate, înspre ceva mult mai cuprinzător.

Am continuat să explorez diferite aspecte ale astrologiei, cum ar fi de exemplu astrologia mundană și modul în care se relaționează cu cinematografia și artele, precum și teoria sistemului chakrelor și cum se asociaza aceasta cu astrologia. Îți răspund la întrebare?

 
ADRIAN: Sigur. Puteți să numiți trei persoane care au influențat cel mai mult modul dvs. de gândire? De ce ele?
RAY: De fapt, cei pe care tocmai i-am menționat au fost cei mai influenți în tot ceea ce am predat și scris: Maureen Cleary a avut o perspectivă extraordinară asupra aspectului psihologic al astrologiei, Kriyananda a avut o înțelegere enciclopedică a tehnicilor și filosofiei astrologice iar Shelly Trimmer a avut o viziune profundă asupra aspectului mai esoteric al astrologiei. De departe, aceste trei persoane mi-au modelat modul de înțelegere. Au existat și alții pe care am reușit să-i întâlnesc la un moment dat, cum ar fi Dane Rudhyar și, bineînțeles, personalități precum Rob Hand, Noel Tyl și Stephen Arroyo… Este o listă aproape fără sfârșit, dar primii mei trei profesori au fost fără îndoială cei mai importanți.

 
ADRIAN: Ce este astrologia? Ce înseamnă astrologia pentru dvs.?
RAY: Ei bine, s-ar putea vorbi despre multe direcții în astrologie, dar pentru mine, o abordare de bază pe care am folosit-o în unele dintre prelegerile mele este împărțirea astrologiei pe trei nivele distincte: personal, colectiv și universal.

La nivel personal, se poate vorbi despre felul în care astrologia explică viața individului și psihologia individuală, precum și despre potențialul predictiv pentru indivizi. Avem așa numita “astrologie orară” care răspune întrebărilor pe care le ridică oamenii, precum și astrologia “vieții trecute”, în care se spune că astrograma dezvăluie informații despre karma cuiva și despre încarnările anterioare. Acesta este doar primul nivel, cel personal.

Pe al doilea nivel, cel colectiv, astrologia explică viața societăților, a generațiilor întregi, a lumii. În general, numim aceasta astrologie “mundană”. Partea predictivă a astrologiei se aplică și la acest nivel, în prognoze pentru societăți, națiuni și evenimente globale în general.

Apoi, la nivel universal, se poate vorbi despre astrologie ca limbaj arhetipal al existenței. Semnele zodiacale, planetele și diferitele aspecte reprezintă un cod simbolic pentru a înțelege Mintea Divină, Mintea lui Dumnezeu, am putea spune. Așadar studiile mele astrologice s-au desfășurat pe toate aceste trei nivele. Cred că toate celelalte fațete ale astrologiei pot fi plasate sub aceasta triplă umbrelă.

 
ADRIAN: Deci, credeți în Dumnezeu, dar din acest punct de vedere …
RAY: Cred în “Dumnezeu”, dar nu pretind că înțeleg ce înseamnă cu adevărat. Cred că există un principiu divin, deși nu știu dacă pot să-l numesc “ființă” sau să-l definesc mai curând ca fiind ceva total inefabil și care depășește orice înțelegere. Însă există în mod clar un principiu organizator care leagă totul. Într-un fel, am putea spune că mesajul principal al sincronicității și astrologiei este că totul este interconectat.

Altfel spus, dacă intri într-o sală de concerte și nu vezi dirijorul, dar îi vezi pe toți cântând perfect la unison, ai putea presupune probabil că există un element coordonator care îi armonizează pe toți acei muzicieni, poate compozitorul sau dirijorul. În același fel, atunci când studiezi astrologia pentru o perioadă de timp, este greu să nu tragi concluzia că ceva organizează totul, ca există un fel de “dirijor”. De exemplu, aș putea avea un aspect planetar în astrograma mea – să spunem, așa-zisul aspect “norocos”, cum ar fi Jupiter în conjuncție cu Venus natal – și merg pe stradă când cineva vine și-mi oferă din senin 100 de dolari. Dacă aș fi ieșit cu câteva minute mai devreme sau mai târziu, nu m-aș fi întâlnit cu acea persoană. Deci, ce ne-a adus împreună exact în acel moment în care planetele au fost aliniate în acest fel? De asemenea, putem vorbi despre cineva care are un aspect dificil în astrogramă și ajunge să dea peste un hoț care îl jefuiește. Cine sau ce regizează totul astfel? Este o ființă uriașă sau este un principiu abstract de organizare? Filozoful antic Plotin n-a folosit cuvântul Dumnezeu, pur și simplu a vorbit despre Unul, care este o modalitate destul de sigură de a vorbi despre asta (râde). Dar da, cred că există ceva în acest sens, categoric.

 
ADRIAN: Am pus această întrebare deoarece există o mulțime de oameni care percep o contradicție între astrologie și credințele religioase sau spiritualitate.
RAY: Corect. Care este, după cum văd eu, o neînțelegere totală a astrologiei și chiar a scripturilor biblice, deoarece în Biblie există pasaje ca cel din Luca, în care se spune: “Vor fi semne în Soare, Lună și stele”, sau așa ceva. Aceasta este desigur o veche problemă teologică, iar în ultimii 2000 de ani astrologia a fost acceptată sau respinsă de către Biserică, depinzând într-o oarecare măsură de modul în care Biserica a privit natura. Dacă natura este instrumentul lui Dumnezeu, de exemplu, atunci nu există o problemă reală în a reconcilia astrologia cu noțiunea de Dumnezeu.

Iată o analogie simplă pe care aș putea să o folosesc pentru a explica aceasta. Locuiesc într-o comunitate religioasă foarte conservatoare aici, în Illinois, și recent am vorbit cu cineva care a îmbrățișat ideea extrem de sceptică că nu suntem cu adevărat făcuți să cunoaștem viitorul. L-am întrebat: “Urmăriți vreodată prognoza meteo la televizor?” El a spus: “Da” iar eu am spus: “Ei bine, de ce acest lucru nu este împotriva religiei dvs.? Dacă nu suntem făcuți să cunoaștem viitorul, cum motivați faptul că acordați atenție prezentatorului meteo? Și de ce ar lăsa Dumnezeu semne în jurul nostru, care să ne ajute să înțelegem ce se întâmplă, dacă nu ar trebui să le vedem?”

Pe de alta parte, cineva poate susține că astrologia neagă liberul arbitru sau că omoară cumva harul lui Dumnezeu. Nu, nu mai mult decât cunoașterea timpului probabil. Ai întotdeauna liber arbitru în modul în care răspunzi la semnele și simbolurile pe care astrologia le dezvăluie. De exemplu, doi oameni se pot naște în același moment și totuși au vieți foarte diferite, ei aleg să-și manifeste astrograma în mod diferit. O metaforă pe care o folosesc adesea este aceea că le poți înmâna o partitură unor interpreți diferiți, unul dintre ei ar putea fi un muzician de jazz, iar celălalt ar putea fi Vladimir Horowitz, un interpret clasic. Ei vor interpreta acea piesă muzicală – de exemplu, “Claire de Lune” de Debussy – în moduri foarte diferite. Cu toate acestea, este aceeași melodie cu exact aceleași note. La fel, există liber arbitru în modul în care răspundeți la “partitura” astrogramei dvs.

 
ADRIAN: Bine, dar ar trebui să abordăm problema determinismului versus liberul arbitru.
RAY: Știi, aceasta este o întrebare vastă, și aici sunt multe subtilități… cred că există un anumit grad de predeterminare, nu neg.

 
ADRIAN Pentru că altfel n-ați putea să preziceți nimic, nu?
RAY: Da, dar ține minte – astrologia vorbește într-un limbaj simbolic și atunci când vorbești într-un limbaj al simbolurilor, ai întotdeauna octave de semnificație. Cu alte cuvinte, un aspect Marte cuadratură Mercur nu se va manifesta la fel la vârsta de cinci ani ca și la vârsta de șaptezeci de ani! De asemenea, cineva ar putea să aibă un tranzit al lui Jupiter făcând conjuncție cu Venus natal la vârsta de șapte ani și poate să primească o jucărie care-i place foarte mult, nu? Dar la 40 de ani, ar putea să manifeste același aspect prin îndrăgostire sau sub forma unui mare succes pe piața bursieră sau la jocurile de noroc din Las Vegas. Este același simbolism arhetipal, dar cu expresii foarte diferite. Deci, de fapt ai un anumit control asupra octavei la care exprimi acea energie.

Iată un exemplu perfect: am avut doi clienți care au venit la mine separat, și care s-au născut la câteva zile unul de celalalt. Nu se cunoșteau deloc. Amândoi au avut tranzitul lui Saturn peste Neptun exact în același timp, în ambele cazuri cu o săptămână înainte să mă întâlnesc cu ei. I-am întrebat pe amândoi despre ce s-a întâmplat cu o săptămână mai devreme, când Saturn în tranzit se poziționa chiar peste Neptun din harta lor natală. Primul client a spus că în acea perioadă a fost arestat pentru conducere sub influența alcoolului, în timp ce al doilea client a spus că s-a alăturat organizației AA (Alcoolicii Anonimi) pentru a renunța la alcool! Gândește-te! A fost același simbolism planetar, dar în ultimul caz, clientul a decis să manifeste simbolul dinspre interior spre exterior, am putea spune, prin utilizarea disciplinei saturniene pentru a stopa în mod voluntar consumul de alcool. În celălalt caz, persoana nu a folosit nici un fel de disciplină, iar soarta a intervenit și a făcut-o pentru el; simbolismul Saturn-Neptun s-a manifestat din exterior spre interior. Deci, în ambele cazuri a fost același simbolism, deoarece astrogramele lor erau destul de asemănătoare în acel moment, totuși au ales să manifeste conjuncția Saturn-Neptun în moduri complet diferite. A existat liber arbitru în felul în care au ales să răspundă la influențele astrale. Asta e ceea ce unii astrologi numesc “redirecționarea” energiilor planetare. Într-un fel sau altul, energiile trebuie să se manifeste, dar, așa cum a spus și prietenul meu, Richard Tarnas, “Astrologia nu este predictivă în mod concret, este predictivă arhetipal”. Deci aici intervine elementul liberului arbitru. Ți-am răspuns la întrebare?

 
ADRIAN: Da! Există atât de multe perspective contradictorii în domeniul astrologiei, cum ar fi cea vedică, cea occidentală și așa mai departe. Dar cel mai derutant lucru este că toate au rezultate. Cum este posibil acest lucru?
RAY: Da, este o întrebare foarte bună, dar sincer nu cred că au exact aceleași rezultate. Cum să spun? Dă-mi voie să înscriu asta într-un context mai larg. După cum știi, există multe metode diferite de predicție: există citirea în palmă, există I-Ching, există astrologie, există tarot și așa mai departe. Și fiecare dintre ele are propriul cadru specific de semnificație și simbolism. Deci, răspunsul obținut de la un cititor în palmă poate fi ușor diferit față de cel primit de la un cititor de tarot, de la un astrolog sau un cititor în globul de cristal; un astrolog ar putea fi mai bun la sincronizarea evenimentelor în timp ce un cititor de tarot ar putea fi mai bun la alte lucruri.

Tot așa, în cadrul astrologiei există diferite cadre de simbolism. Ele pot fiecare să comenteze despre viața ta din diferite perspective, dar poate nu vin cu aceleași răspunsuri. Astfel, un astrolog vedic poate fi destul de precis și, folosind sistemul său personal și o perspectivă diferită, va veni cu propriul set de răspunsuri. Unele dintre ele se vor suprapune peste ceea ce ar putea spune astrologii occidentali, dar unele dintre ele nu. Urmând aceeași idee, apropo, am scris un articol pentru Mountain Astrologer, care va apărea mai târziu în acest an (2016), în care sugerez o posibilă modalitate de reconciliere a astrologiei tropicale și a astrologiei siderale. Cred că ambele sisteme sunt exacte în felul lor, dar nu au întotdeauna aceleași răspunsuri.

Permite-mi să mai adaug ceva. După cum am spus, cred că unele sisteme astrologice sunt mai performante decât altele pe anumite domenii. Iată un exemplu deosebit de dramatic. Am avut un discipol yoga care a venit la mine cu mulți ani în urmă, și care s-a născut cu o cuadratură strânsă Soare-Lună. El fusese anterior la câțiva astrologi vedici, dar ei n-au putut descifra un anumit lucru din viața lui care îi provoca o mulțime de probleme – unele probleme digestive grave, am aflat după aceea. Când m-am uitat la astrograma sa, am văzut că Pluto în tranzit era poziționat exact peste Luna lui în Fecioară, potențând acea cuadratură natală. Printre altele, i-am menționat că aceasta ar putea cauza probleme grave ale stomacului – atunci am aflat că are ulcer. Se întreba cu voce tare de ce nici unul dintre astrologii vedici pe care îi consultase nu i-a semnalat asta, iar eu i-am spus că probabil acești astrologi n-au folosit planetele exterioare și au pierdut din vedere aspectul atât de puternic al lui Pluto, și folosind sistemul lor zodiacal diferit, nu au văzut Luna ca fiind în Fecioară – care este asociată cu digestia. Pe de altă parte însă, utilizând cadrul său specific de simbolism, un astrolog vedic ar putea să aducă anumite informații, care mie ar putea să-mi scape cu desăvârșire. Te-am lămurit acum?

 
ADRIAN: Sigur. Doriți să discutați despre cea mai frecventă obiecție față de astrologie și cum s-ar răspunde la aceasta?
RAY: Sigur, sunt bucuros să încerc.

 
ADRIAN: Excelent! Așadar, în opinia dvs., care este cea mai obișnuită obiecție față de astrologie? Cum i-ați răspunde?
RAY: Una dintre cele mai frecvent întâlnite printre sceptici este aceea că nu există explicații raționale pentru modul în care funcționează. Desigur, majoritatea oamenilor tind să ajungă la aceasta dintr-un punct de vedere strict cauzal, așa cum o bilă pe masa de biliard afectează o alta, așa că este greu pentru ei să înțeleagă un sistem simbolic și sincronic, cum este cel astrologic. Sau “cum ar putea Pluto să ne afecteze când este atât de departe?”. Sau “cum poate funcționa o astrogramă după ce cineva moare?” Sau “cum poate Mercur retrograd să ne afecteze atunci când nu merge înapoi, aceasta fiind doar o iluzie creată aici pe Pământ?”. Există atât de multe lucruri de felul acesta. Cum poate Jupiter să fie o forță “norocoasă”, sau Saturn să fie asociat cu “pierderea” – lucruri de acest gen nu au sens din punctul de vedere pur materialist.


În mare parte, motivul pentru care am scris The Waking Dream a fost să încerc să plasez astrologia într-o perspectivă mai largă, într-un cadru de gândire simbolică. Pentru că văd atât astrologia, cât și sincronicitatea, ca parte a unei concepții simbolice asupra lumii, una care vede lumea ca un fel de vis, ca un limbaj simbolic. Desigur, acest lucru nu este ușor de digerat pentru un materialist pur, care preferă să se gândească la materie ca fiind doar materie. Dacă un materialist ar trebui să meargă pe Marte și să atingă solul, de exemplu, asta ar fi totul pentru el; acea mână de sol ar putea fi compusă din anumite elemente și substanțe chimice, dar în cele din urmă este doar materie. În timp ce un astrolog vede totul – nu doar planetele, ci totul – ca fiind investit cu semnificație, cu simbolism. Pentru el, lumea este susținută de o infrastructură ascunsă, oarecum invizibilă de corespondențe. Acestea sunt lucruri care nu pot fi înțelese cu adevărat din punct de vedere pur materialist, la fel cum dacă ar fi să dați o copie a romanului Moby Dick a lui Herman Melville unui om de știință și i-ați cere să vă arate științific unde este “înțelesul” în carte, el ar analiza literele de pe fiecare pagină sub microscop, ar putea cântări cartea, ar putea face tot felul de lucruri de genul acesta. Dar, pentru a înțelege sensul cărții, este necesară o strategie hermeneutică, o gândire simbolică. Deci nu poți dovedi unui sceptic convins că astrologia funcționează, numai dacă nu o experimentează ​​pe el însuși. Este posibil ca ea să nu-și dezvăluie secretele în cadrul unor teste științifice convenționale, este adevărat, dar se ridică la nivelul testării empirice într-un mod personal, unde simți înțelesul și simbolismul pentru tine însuți, indiferent dacă durează un an sau douăzeci de ani. Pentru mine, nu a durat mult timp pentru a vedea cât de precisă poate să fie, cu adevărat.

Așadar, aceasta ar fi o obiecție esențială și așa aș aborda-o.

 
ADRIAN: Credeți că, la un moment dat, știința va descoperi în cele din urmă cum funcționează astrologia, poate prin intermediul unor raze invizibile sau câmpuri energetice de vreun fel?
RAY: Personal nu, nu cred că are legătură cu câmpurile energetice, nu cred că are legătură cu proprietățile materiale. Însă este posibil să existe studii statistice care să verifice dacă legăturile astrologice sunt într-adevăr reale, precum studiile Gauquelin, dar acest lucru este foarte diferit de explicarea modului în care funcționează. Un exemplu pe care l-am folosit foarte mult este cel al lui Mercur retrograd, despre care mulți astrologi cred că ne afectează în mod real viața. Dar, așa cum am spus mai devreme, aceasta este o pură iluzie creată pe Pământ, astfel încât nu se poate spune că are ceva de-a face cu planeta însăși sau cu niște raze provenind de pe planeta Mercur! Există o condiție fenomenologică, și una simbolică.

Un alt exemplu pe care l-am folosit adesea în legătură cu aceasta este din tradiția nativ americană. Ca și în cazul multor tradiții indigene din întreaga lume, când un copil se năștea într-un trib, te uitai să vezi ce se întâmplă în mediul înconjurător. Deci, dacă în momentul în care copilul se năștea, un cerb alerga, copilul putea fi numit Cerbul care Aleargă. Nu pentru că un câmp de forță ieșea din cerb îndreptându-se spre copil, ci din cauza simbolismului implicat! Copilul s-a născut într-un moment în timp, care a fost impregnat cu o matrice specială de semnificație și simbolism, și astfel el reflectă această matrice de semnificație. Acum, asta nu înseamnă că nu există forțe fizice implicate, cum ar fi exploziile solare, electromagnetismul și gravitația. Toate acestea își pot avea rolul lor. Dar baza fundamentală a astrologiei, în opinia mea, este simbolismul și înțelesul.

 
ADRIAN Putem discuta un pic despre folosirea corectă, utilizarea greșită și abuzul de astrologie?
RAY: Sigur. Din nou, este o întrebare foarte vastă, deci permite-mi să o iau gradat. Ca și în cazul oricărei discipline, există multe feluri în care astrologul poate să greșească sau să încurce viețile oamenilor și să provoace mai mult rău decât bine. De exemplu, nu este un lucru frecvent, dar cunosc astrologi care o folosesc în moduri negative. Devine aproape un joc de putere, în care ei dau oamenilor vești proaste sau o folosesc pentru a obține avantaje față de ceilalți. Ar trebui să fie foarte atenți la felul în care transmit veștile negative. Dacă cineva iese din biroul tău deprimat și fără speranță, ai eșuat ca astrolog, din punctul meu de vedere. Trebuie să găsești o modalitate de a încadra problema astfel încât clientul să o vadă într-o lumină mai optimistă. Lucru la fel de valabil atât pentru terapie, cât și pentru astrologie, apropo. Cum reformulezi problemele și provocările astrale și cum dai clientului un sentiment al posibilului mai degrabă decât al imposibilului?

Nu este destul de des întâlnită astăzi, din fericire, dar există o anumită abordare foarte limitată, unidimensională a astrologiei în care te uiți la astrograma cuiva și presupunând că s-a născut cu Marte în cuadratură cu Luna, îi spui: “Oh, ești furios, te implici în multe conflicte “- și cam atât. În opinia mea, este o modalitate foarte simplistă și poate chiar dăunătoare de abordare, deoarece este atât de îngustă și limitează opțiunile clientului. De fapt, cuadratura Marte-Lună are multe fațete și nivele, astfel încât îi poți vorbi acelei persoane despre energia puternică a războinicului și cum poate fi folosită în moduri pozitive în vederea unor schimbări constructive. De exemplu, ar putea indica un atlet sau un activist social și ar putea chiar să arate curaj real. Adevărat, poate exista impulsivitate și furie de asemenea, nu neg, dar este important să realizăm că acolo există un întreg spectru de posibilități, nu doar un singur nivel.

Un astrolog poate fi o forță negativă dacă încalcă limitele și încearcă să spună oamenilor ce să facă … “Oh, astrograma ta indică acest accent pe Gemeni și pe Mercur, așa că ar trebui să devii scriitor!” Sigur, este o posibilitate, dar nu este treaba ta ca astrolog să le spui cum trebuie să o manifeste! Cred că aceleași probleme care sunt prezente în astrologie sunt prezente și în domeniul psihologiei. Așa cum există astrologi buni și răi, există psihologi buni și răi!

De asemenea, s-ar putea să vedeți astrologi care fac uz greșit de astrologie pe domenii mai extinse, la nivel mundan, social-politic, prin introducerea propriilor prejudecăți în interpretările lor. De exemplu, un republican ar putea să privească astrograma lui Obama și să spună: “Oh, este o persoană groaznica!” Pe de altă parte, un liberal ar putea privi astrograma lui George Bush și ar putea spune: “O, este o persoană groaznică!” Ar trebui să fie responsabili atunci când fac predicții în arena publică, de asemenea. Îmi amintesc cu ani în urmă când un astrolog a prezis cum, conform datelor astrologice, California va cădea în ocean la o anumită dată, fapt care a panicat o mulțime de oameni. Inutil să spun că dezastrul nu s-a întâmplat. Probabil că aș putea continua, acestea sunt doar câteva dintre lucrurile care îmi vin în minte. Îți răspunde întrebării tale?

 
ADRIAN: Foarte clar. În secolul al XX-lea au avut loc câteva revoluții în astrologie și dvs. ați fost contemporan cu cel puțin una dintre ele, care a avut loc în anii șaptezeci – orientarea psihologică. Puteți să spuneți câteva cuvinte despre aceste revoluții și putem oare anticipa care ar fi următoarea?
RAY: Dupa cum văd eu, au existat trei revoluții majore în astrologie aproximativ în ultimul secol. Nu știu dacă revoluții este cuvântul potrivit, dar cu siguranță au existat trei evoluții majore.

Prima dintre acestea ar fi cea psihologică. Carl Jung și Freud au fost în mare măsură responsabili pentru acest lucru, din punctul de vedere al influenței lor care se strecoară în astrologie. Acum, fără îndoială că au existat intruziuni ale unor elemente discrete de psihologie în astrologie chiar și înainte de secolul XX. Cu câteva secole în urmă, se pot găsi comentarii cu privire la anumite trăsături de caracter, indicate de anumite semne zodiacale sau aspecte planetare. Dar aceasta a luat cu totul o altă dimensiune în secolul al XX-lea, într-o asemenea măsură încât astrologia este acum folosită atât pentru a explora și cartografia peisajului interior precum și pentru a privi evenimentele exterioare din viața unei persoane. După cum am spus, primii mei doi profesori s-au aflat la extremități diferite ale acestui spectru. Maureen Cleary era mult mai orientată spre psihologie și, în timp ce Kriyananda înțelegea profund dimensiunile spirituale ale astrologiei, el considera astrologia psihologică ca fiind adesea prea vagă și nu suficient de practică. Este destul de amuzant că abordările lor s-au suprapus mai mult decât a realizat oricare dintre ei, deoarece de multe ori Kriyananda putea fi foarte înțelept în interpretările sale psihologice și Maureen Cleary putea fi foarte uimitor de precisă atunci când vorbea despre aspectul practic al astrogramei. Deci cred că separarea între abordările lor nu a fost la fel de mare precum a părut la început.

În orice caz, a doua mare “revoluție” în astrologie a fost introducerea computerelor. Îmi amintesc pe când făceam prima dată interpretări astrologice, cât de mult dura doar să construiesc o hartă, mai ales atunci când venea vorba de lucruri precum progresiile. Este aproape incredibil cât de diferit a devenit totul în momentul în care computerele au intrat în scenă, nu numai în ceea ce privește viteza cu care ai putea efectua hărțile, ci și schimbul de informații prin intermediul internetului. Drept urmare, există acum o nouă generație de astrologi care sunt destul de străluciți și care se pot baza și beneficia atât de cercetările colegilor lor, cât și de cele anterioare. Nu pot spune suficient de multe despre impactul pe care l-a avut; acest lucru a fost într-adevăr un fel de Renaștere în astrologie.

Ceea ce mă duce la cea de-a treia schimbare în astrologie, care a fost redescoperirea tradițiilor antice, indiferent dacă acestea sunt medievale sau eleniste, chineze, arabe și așa mai departe. Deci, ca urmare a acestor trei revoluții sau salturi, acum avem o abundență de informații care aproape ne încurcă – într-un fel, mă bucur că nu sunt un debutant acum, pentru că sunt atât de multe de învățat! Am avut un nou student, nu cu mult timp în urmă, care a spus că se simte copleșit de toate informațiile astrologice existente, deoarece credea că trebuie să învețe totul pentru a deveni un bun astrolog. I-am spus: “Nu, nu neapărat”. În cazul unora, ar fi mai bine să se concentreze pe un singur domeniu și să se dezvolte cât mai mult posibil înainte de a merge mai departe. De fapt, câteodată cred că s-ar putea să știm prea multe!

 
ADRIAN: Ce vreți să spuneți prin asta?
RAY: Păi, am avut o clientă care fusese anterior la un astrolog extrem de versat în multe aspecte ale astrologiei – modernă, elenistică, evolutivă etc. Când acel astrolog i-a citit astrograma, a încercat să furnizeze atât de multe informații încât clienta mea a plecat simțind că principalul lucru pe care dorea să-l cunoască nu fusese cu adevărat abordat în profunzime. Cu alte cuvinte, au fost pur și simplu prea multe lucruri. M-am uitat la astrograma ei și am văzut că avea o energie foarte puternică, o conjuncție strânsă Saturn-Pluto-Lună în casa a cincea, implicată într-un careu in T. Acesta era un aspect deosebit de dificil, și am petrecut cea mai mare parte a sesiunii concentrându-mă asupra lui, pentru că am simțit intuitiv că este poate cea mai importantă provocare din viața ei. La sfârșitul consultației plângea, pentru că s-a dovedit că a fost abuzată în copilarie și a avut mai multe avorturi spontane, aceasta fiind domeniul de care era cu adevărat interesată. Așadar, existau multe alte lucruri în astrograma ei despre care aș fi putut vorbi, dar uneori mai puțin înseamnă mai mult. Faptul că avem acum atâtea informații la îndemână poate fi extrem de util, dar trebuie să fim selectivi, trebuie să fim oarecum prudenți în modul în care le folosim.

Dar acestea sunt cele trei revoluții, dacă putem să le numim așa: cea psihologică, cea tehnologică și cea istorică, sau învierea vechilor tradiții. Care a fost cealaltă întrebare?

 
ADRIAN Mă întrebam dacă putem prezice unde va începe următoarea revoluție în astrologie?
RAY Discutam asta cu șeful meu de la The Mountain Astrologer, Tem Tarktar, nu cu mult timp în urmă. Sincer, nu știu cum să răspund în mod specific, dar eu cred că ar putea exista o nouă sinteză care să reunească, să aducă împreună toți acești factori pe care îi discutăm. La fel, dacă ați fi cerut unui astrolog în anul 1850 să prezică ce se va întâmpla în astrologie în secolul al XX-lea, cum ar fi putut prevedea oricare dintre aceste trei mișcări? Dar ceea ce vedem acum ar putea fi ceva nou, un amalgam, o sinteză a elementelor, tehnicilor și tradițiilor existente. Unii dintre colegii mei sunt implicați acum în încercarea de a crea o sinteză a elementelor existente, de a conecta astrologia orientală și cea occidentală, psihologia occidentală cu sistemele orientale sau vedice. Și există oameni care încearcă să găsească modalități de a face legătura între sistemele siderale și sistemele tropicale – eu însumi lucrez puțin la asta.

Sau să presupunem că ai putea deveni cu adevărat speculativ, atunci când vine vorba de tendințele viitoare în astrologie. De exemplu, cum ar arăta astrologia pe o altă planetă? Să presupunem că astronauți de sex masculin și feminin coboară pe planeta Marte și dau naștere unui copil. Cum ai face o hartă pentru cineva născut pe Marte? Sau pentru cineva care călătorește dincolo de sistemul solar? Cum ar arăta harta pentru un extraterestru dintr-un alt sistem solar, cu alt set de planete? Și cum ai ști ce înseamnă a treia planetă de la Soare în sistemul Alpha Centauri, de exemplu? Sau cum ar fi astrologia într-un sistem solar cu doi Sori? Ce este astrologia găurilor negre? Există atât de mulți factori diferiți care ar putea interveni aici, iar acestea sunt doar câteva speculații.

 
ADRIAN: Oamenii dezvoltă acum inteligența artificială IA, iar în ultima vreme avem unele rezultate semnificative. Cel mai probabil, acestea vor fi sisteme capabile să învețe și să evolueze, poate chiar să gândească singure. Vedeți posibil vreun progres în astrologie care să fie determinat de apariția acestei noi tehnologii?
RAY: Ei bine, este o întrebare interesantă. Acum, dacă întrebi într-un sens mai larg, văd revoluția IA în general ca facând parte din Erele Astrologice, ca o trecere de la Era Peștilor la Era Vărsătorului, fără îndoială. Toate acestea fac parte din revoluția tehnologică care a început aproximativ odata cu descopeririea lui Uranus la sfârșitul anilor 1700 și este tot o reflectare a trecerii în Era Vărsătorului. Ce înseamnă cu adevărat asta? Și ce simbolizează tehnologia? Simbolizează formarea unui nou tip de mentalitate, un fel de mentalitate logică și rațională. În filmul 2001: O Odisee Spațială, uitați-vă la robotul HAL. (Apropo, dacă mutați fiecare dintre aceste litere cu o poziție mai sus în alfabet, observați că obțineți IBM!) În vechile mituri, în vechile tradiții, eroul ucide un balaur, care este un simbol instinctual, emoțional. Dar în filmul 2001, Dave Bowman, astronautul, trebuie să ucidă un robot. Ce simbolizează asta? Simbolizează faptul că provocarea Erei noastre nu este atât una emoțională, ci este legată de apariția Mașinii – cu alte cuvinte, creșterea logicii mecaniciste. Și cred că posibilitatea ca IA să se ridice și să preia controlul este un simbol al modului în care raționalitatea noastră uscată, sterilă ne-ar putea copleși sau ar putea eclipsa natura noastră spirituală. Fiecare Eră are propria sa luptă, fiecare Eră își are “balaurul” ei – iar balaurul Erei Vărsătorului este un robot, o mașină, un calculator, IA. Acesta este răspunsul meu la întrebarea ta.


ADRIAN: Aveți vreun domeniu de expertiză în astrologie, în afară de cele deja menționate?
RAY: Ei bine, îmi place să cred că există mai multe lucruri. Unul dintre acestea implică încercarea de a corela sistemul yoghin al chakrelor cu astrologia și modul în care astrograma relevă energiile subtile ale ființei. Un alt punct major de interes pentru mine a fost astrologia mundană, felul în care astrologia aruncă o lumină asupra mișcărilor culturale. M-am concentrat mult pe noțiunea de Ere Astrologice și pe trecerea noastră în Era Vărsătorului, și am urmărit cum se raportează la mișcările culturale, cum ar fi cinematografia, literatura și politica. Am aprofundat acestea în a doua mea carte, Signs of the Times. Am o diplomă în regie de film și am scris foarte multe despre intersecția dintre astrologie și cinematografie și despre felul în care filmele reflectă spiritul vremurilor.

În ultima vreme m-am concentrat mult pe planetele exterioare, Uranus, Neptun și Pluto, și pe rolul acestora în horoscopurile personale. Sunt fascinat de rolul stellium-urilor, atât în viețile indivizilor cât și al societăților, precum și de importanța punctelor de staționare atât în astrograma personală, cât și la nivel mundan. Am menționat chakrele și cred că aceasta se aplică nu numai indivizilor, ci și experienței noastre colective.

De asemenea, mă interesează astrologia la nivel universal, general, și ce înseamnă ca limbaj simbolic. În cartea mea The Waking Dream, de exemplu (în special în capitolul 11), am încercat să folosesc ceea ce am învățat în cadrul studiilor mele despre geometria sacră sau din conversațiile mele cu profesorii din tradiția Kriya Yoga, în speranța de a pune în evidență implicațiile mai profunde ale astrologiei la acest nivel. În fine, un interes major al meu a fost modul în care astrologia se dezvoltă și ne obligă să regândim înțelegerea noastră asupra teoriei sincronicității a lui Carl Jung. Cred că sincronicitatea este un fenomen mult mai extins decât ceea ce vedem ca fiind doar coincidențe izolate – și astrologia este exemplul perfect al acesteia. Acesta este un răspuns rapid la întrebarea ta.

 
ADRIAN: Puteți descrie câteva moduri în care v-a ajutat astrologia?
RAY: Astrologia mi-a furnizat o modalitate radical diferită de a înțelege lumea și propria mea lume – în special, ilustrând felul în care lucrurile nu au loc întâmplător. Acesta duce la întrebarea despre soartă și destin și chiar dacă nu cred în predeterminarea rigidă, este foarte interesant să descoperim că în lume există într-adevăr un “orar” și că evenimentele nu sunt întâmplătoare. Într-un sens mai larg, mi se sugerează că există un “Dumnezeu” sau un principiu Divin de un anume fel, și practic, îmi dovedește că există o dimensiune transcendentă a lumii noastre, a lumii mele. Acesta este “vârful piramidei” pentru ceea ce înseamnă valoarea astrologiei pentru mine.

Există și multe valori practice, de exemplu când eu sau un client suntem într-o perioadă dificilă energetic, ajută să știm că există un “termen de valabilitate” a acelei energii, ca să spunem așa, care nu va dura pentru totdeauna. Astrologia vă oferă intervale de timp, vă permite să aflați în prealabil când vin vremurile dificile, astfel încât să nu fiți luați prin surprindere. De asemenea, vă permite să înțelegeți energiile bune, așa-numite de bun augur, de care puteți profita. Deci, acestea sunt câteva lucruri cu care ți-aș răspunde la întrebare.

 
ADRIAN În opinia dumneavoastră, care ar fi cel mai eficient mod de a trăi un tranzit, de a trece prin el? Puteți da unul sau două exemple?
RAY: Depinde de tranzit. Dacă este un tranzit dificil, nu cred că este bine să negi pur și simplu energia sau să o contracarezi. Să presupunem că aveți un tranzit dificil al lui Saturn. Nu cred că răspunsul este să închiriezi o grămadă de comedii cu Jim Carry și să le urmărești pe DVD player. Asta ar putea fi bine intr-un fel, dar Saturn este acolo pentru a vă învăța ceva despre limitările voastre sau pentru a vă ajuta să renunțați la bagajul în exces din viața voastră. De asemenea, vă avertizează și poate să spună că nu este momentul să încercați anumite proiecte. Cum ar fi alpinismul cu grad de risc ridicat. Acum, unii astrologi ar putea spune că, deoarece Saturn guvernează munții, ar putea fi cel mai potrivit moment pentru a arde un Saturn dificil! Dar personal, dacă Saturn mi-ar cuadrata puternic astrograma, aș fi cu mult mai precaut!

Sau, dacă Mercur este retrograd și este cuadratat de Saturn, este momentul potrivit să începeți să scrieți o carte? Personal, nu cred. Să o editați, sigur – dar să o porniți? Nu. Într-o notă pozitivă, dacă ai un tranzit fantastic al lui Jupiter, ar putea fi un timp potrivit pentru a planifica o călătorie în străinătate. Eu am facut-o. Călătoriile pe care le-am făcut în cadrul unor aspecte foarte armonioase ale lui Jupiter au fost extrem de diferite față de călătoriile pe care le-am făcut având aspecte mai provocatoare. Am învățat ceva din amândouă, dar aș prefera mai degrabă energiile ușoare față de cele dificile!

 
ADRIAN: Ce tranzite considerați a fi cele mai benefice?
RAY Ei bine, depinde ce anume încerc să fac. Diferite tranzite sunt benefice pentru diferite lucruri, astfel încât atunci când l-am avut pe Uranus făcând trigon cu Mercur, am ales acest moment pentru a scrie cea de-a doua carte despre Era Vărsătorului. Când Jupiter tranzita casa a noua, am făcut o călătorie îndepărtată. Acum, dacă să spunem, Saturn este în trigon sau conjuncție cu Neptun, ar putea fi timpul pentru a lucra la practica mea spirituală sau la un proiect artistic. Există atât de multe moduri diferite in care puteți utiliza tranzitele încât mi-ar fi greu să mă refer doar la unul.

 
ADRIAN: Cum faceți interpretările? Folosiți o anume tehnică în mod special?
RAY Dacă cineva dorește o interpretare a astrogramei natale, odată ce am primit data și locul nașterii, mă voi așeza, voi realiza astrograma și mă voi uita în primul rând la Soare, Lună și Ascendent. Voi încerca să văd dacă există o configurație dominantă, cum ar fi stellium-urile sau piramidele. Dar mă voi uita în special la cele mai puternice aspecte dificile, la cea mai strânsă cuadratură, opoziție sau conjuncție. Unul dintre primii mei profesori de astrologie, Goswami Kriyananda, a făcut observația că poți analiza cea mai strânsă cuadratură sau opoziție a cuiva și probabil ai putea să faci o întreagă citire interpretând doar acel aspect, iar persoana ar pleca gândindu-se cât de exact ai fost! Cred că este adevărat. Oamenii sunt puternic definiți de cea mai puternică cuadratură sau opoziție. Mă voi uita la indicatorii de carieră din astrogramă, la toate lucrurile care contribuie la aceasta, la casa a 10-a și la aspecte legate de Soare, de cuadratura sau de opoziția dominantă, etc. Voi încerca să văd ce spune astrograma despre dragoste și relații, pentru că majoritatea oamenilor vor să știe despre asta. Și voi examina și indicatorii de sănătate.

Dar, de asemenea, întreb persoana: “Există ceva de care sunteți interesat în mod special?” Pentru că este important să știi ce vor clienții. Poate ei doresc să știe despre relații romantice iar voi le vorbiți o oră despre afaceri. Deci, trebuie să știu într-o oarecare măsură ce vor. Apoi, având toate informațiile laolaltă, mă las condus de intuiția mea și de spiritul momentului, pentru a vedea de unde să încep interpretarea. Intuiția mea cu siguranță s-a îmbunătățit pe măsură ce am înaintat în vârstă, după ce am făcut acest lucru timp de atâția ani.

Pentru o interpretare a tranzitelor, mă uit în primul rând la astrograma lor pentru a vedea care sunt cele mai importante aspecte. Este Pluto în conjuncție cu Mijocul Cerului? Este Jupiter în semnul lor solar? Și așa mai departe. Apoi întocmesc o listă a tranzitelor specifice pentru a vedea care sunt toate tendințele. Dar cheia este de a determina mai întâi imaginea de ansamblu, nu doar datele individuale. Pe acestea le includ treptat, și studiez diferitele progresii, arcurile solare, și așa mai departe. Le îmbin, apoi le expun totul în ceea ce privește tendințele cheie, împreună cu anumite date.

Dar este foarte important pentru mine ca atunci când iau contact cu ei, față în față sau la telefon să îi întreb chiar de la început: “ce vă interesează, ce vreți să știți?” Și de multe ori încep interpretarea astrogramei întrebându-i: “Ce au reprezentat pentru dvs. ultimele șase luni sau chiar ultimul an?” Pentru că asta îmi oferă un context foarte util, prin care să înțeleg ce urmează să se întâmple. Uneori înțeleg destul de bine ceea ce se întâmplă, deoarece aspectele pot fi foarte clare, dar este totuși foarte util să știm de unde provin. Deci, este un mod simplu de a răspunde la întrebarea ta, pe cele două nivele.

 
ADRIAN: Interpretați sinastrii? Oferiți consultații pentru cupluri?
RAY: Da, deși am renunțat la asta, pentru că este o cantitate enormă de muncă, pentru că nu faci doar două sau trei astrograme, faci cinci, șase sau chiar șapte, în total. Când ofer consultații pentru cupluri, mă uit mai întâi la hărțile individuale, atât în ​​ceea ce privește astrograma natală, cât și tranzitele, apoi mă uit la astrogramele de compatibilitate dintre ei. Mă concentrez în special asupra aspectelor cheie, asupra legăturilor dintre Jupiter și Saturn, mai ales dacă Saturn al unei persoane este în cuadratură cu Soarele sau cu Luna celeilalte persoane – aceasta este o mare problemă. Sau, dacă Marte a unei persoane este conjunct cu Venus al celeilalte persoane – aceasta poate arăta o chimie extraordinară, și așa mai departe. Deci, sunt mai multe hărți și poate dura atât de mult încât este posibil sa întrerup în întregime acest lucru, este atât de dificil.

 
ADRIAN: Și când faceți asta, lucrați cu ambii parteneri?
RAY: Prefer să lucrez cu ambii parteneri, dacă lucrez cu un partener și celălalt nu este prezent, îl întreb dacă are permisiunea celeilalte persoane.

 
ADRIAN Am auzit despre situații în care astrologul descurajează relația. În ce situație ați face asta? Din ce motive?
RAY: Oh (râde)… mă întrebi dacă aș spune vreodată asta?

 
ADRIAN: Da, și din ce motive?
RAY: Oh, este o întrebare foarte bună! N-aș spune niciodată asta, pentru că nu știi care este karma unei persoane. Ei ar putea fi meniți să fie împreună. Niciun astrolog nu este omniscient, așa că nu știm de ce există acel cuplu. Ar putea avea o karmă foarte dificilă, dar poate au venit exact pentru a o soluționa. Vezi? Deci ce-aș putea să le spun? Desigur, i-aș face conștienți de conflicte și cât de grave sunt aceste conflicte, dar i-aș lămuri că astrograma nu spune că n-ar trebui să fie împreună. Dacă vor încerca să facă relația să funcționeze, trebuie să fie conștienți de provocările implicate. Există liber arbitru, așa că nu cred că este complet determinat că nu va funcționa pentru ei, nu! Dar ei trebuie să fie conștienți de conflicte și de magnitudinea lor și încerc să le dau speranță, dacă sunt și ei dedicați. Poate există un motiv karmic pentru care sunt împreună, dar trebuie să ia această hotărâre ei înșiși.

 
ADRIAN: Poate astrologia să prezică succesul sau eșecul unei relații?
RAY: Răspunsul meu tehnic filozofic este nu, dar răspunsul meu realist este da. De exemplu, unul dintre profesorii mei de astrologie a spus că puteți depăși aproape orice în ceea ce privește compatibilitatea astrologică între două hărți, dar pentru a fi foarte sincer, a spus el, există două tipare pe care le-a văzut între hărți, care rareori funcționează foarte mult timp. Și acestea au fost: Saturn făcând o cuadratură strânsă cu Soarele sau Venus-ul celeilalte persoane. Asta nu înseamnă că nu o pot rezolva, înseamnă doar că este foarte, foarte greu. Și din experiența mea, am descoperit că este destul de adevărat. Acestea sunt aspectele deosebit de dificile care se pot vedea într-o sinastrie, nu imposibile, dar foarte dificile.

 
ADRIAN: Ce calități recomandă un bun astrolog?
RAY: Ei bine, aș putea spune că există un anumit element de inteligență pură, abilitatea de a pune împreună mulți factori complecși, un fel de inteligență holistică. În mare parte este pură intuiție. Unii astrologi au intuiție, dar nu au inteligență rațională, unii au inteligență rațională dar nu au intuiție. Și unii le au pe amândouă!

Ceva ce mi-a menționat prietenul meu, Laurence Hillman, lucru pe care l-a auzit de la un profesor de-al lui, și este vital, este experiența vieții. În parte, motivul pentru care cred că sunt acum un astrolog mult mai bun decât cu 20 de ani înainte este că dețin o experiență de viață mult mai mare. Aceasta este înțelepciunea vieții, care provine nu numai din loviturile pe care le-ai primit în viață, ci și din faptul că ai interpretat o mulțime de astrograme și ai interacționat cu mii de clienți. Toată aceasta experiență este inestimabilă și într-adevăr nu poate fi predată. Ei bine, unele lucruri pot fi, presupun; am încercat să redau asta în scrierile mele, să împărtășesc din experiența mea și sper că a fost folositoare pentru unii. Dar este ceva care, în cele din urmă trebuie să vină din interior, pentru că ai propriul set de intuiții si introspecții care apar pe parcursul carierei de astrolog și care sunt foarte personale. Așa ți-aș răspunde la întrebare.

 
ADRIAN: Care este cea mai mare provocare cu care se confruntă un astrolog? Cum se poate depăși?
RAY: Provocare… Hmm… Nu știu dacă este ușor de răspuns la asta. Cred că ar putea fi pur și simplu nerăbdarea… Am văzut astrologi începători care sunt copleșiți. Desigur, nu este identic pentru oricare doi astrologi, dar cred că mulți începători pot deveni copleșiți când intră în acest domeniu datorită tuturor aspectelor tehnice și a tuturor elementelor din astrogramă cu care trebuie să jongleze. Dar este nevoie de timp și răbdare. Pentru un astrolog începător acest lucru este extrem de important.

O altă mare provocare este că un astrolog poate ajunge să urmeze o anumită cale, tradiție sau sistem și devine atât de limitat în acea tradiție, încât nu vede în afara ei. De exemplu, ar putea fi implicat în astrologia psihologică, și să creadă că este tot ce există, sau ar putea să studieze astrologia occidentală sau elenistică și să creadă că acolo este totul. Poate deveni dogmatic. Sau se implică în astrologia tropicală sau în astrologia siderală și devine dogmatic. Unul dintre lucrurile foarte bune la Colegiul Kepler a fost faptul că au încercat să expună studenții la diferite sisteme tocmai pentru a evita această problemă a judecății limitate. Cred că este unul dintre motivele pentru care unii dintre astrologii care au ieșit din sistemul școlar Kepler ar putea să elaboreze o sinteză nouă, așa cum discutam înainte. Ar putea fi foarte important pe viitor, chiar dacă nu știu exact ce formă ar putea lua, ar putea să fie probabil doar o punte între școlile tradiționale și moderne de astrologie. Deci, cred că este important să nu devii obtuz, să nu devii prea fixat pe un anumit sistem sau școală de astrologie.

 
ADRIAN: Având în vedere experiența dvs., puteți oferi trei sfaturi pentru cei care studiază astrologia?
RAY: Ei bine, asta de fapt are legătură cu ceea ce tocmai am spus. Este un proces de echilibrare, este muchia de cuțit între a fi copleșit de prea multe informații și a fi prea obtuz pe o anumită cale.

Pe de o parte, cred că este foarte important pentru un astrolog să învețe mai întâi elementele de bază într-o anumită cale, dar apoi să se dezvolte și să se expună la diferite sisteme și tehnici. Există lucruri minunate pe YouTube, puteți afla despre diferite sisteme și idei. E un lucru bun, dar n-aș sugera nimănui să se aventureze și să încerce imediat să învețe totul, pentru că e greu, va fi trimis într-o instituție psihiatrică în cel mai scurt timp. Aveți nevoie să încetiniți, trebuie să vă liniștiți. Cred că acest sfat este cu adevărat util.

 
ADRIAN: Și celelalte două?
RAY: Da, ți-l voi da și pe cel de-al doilea. Al doilea sfat este să faceți cât de multe astrograme puteți. Cu cât aveți mai multă experiență, cu atât mai bine. Înveți cu adevărat făcând pur și simplu interpretări pentru diverse persoane. Poate că la început oferiți doar consultații gratuite, pentru prieteni și familie iar apoi vă dezvoltați și puteți cere bani, probabil. Dar experiența pură este de neprețuit. De fapt, vă voi da patru sfaturi.

Al treilea sfat este să citiți capitolul din noua mea carte Under a sacred sky numit “Cele mai frecvente șapte greșeli făcute de astrologi”. Pentru că acestea sunt unele dintre lucrurile pe care le-am învățat trecând prin dificultăți, și sunt extrem de importante pentru a evita problemele.


Apoi, al patrulea sfat, cu riscul de a deveni prea auto-referențial, citiți din cartea mea capitolul intitulat “Despre pericolul de a spune oamenilor ce să facă”. Acesta se referă la etica și filozofia schimbării vieții altor oameni.

 
ADRIAN: Dacă ați începe din nou să învățați astrologia ce ați face diferit?
RAY: Dacă aș putea să încep din nou, cred că o abordare interesantă ar fi să merg la Colegiul Kepler. Sincer nu știu cum mai merg lucrurile acum, știam acum câțiva ani, când am vorbit cu câțiva absolvenți și am fost foarte impresionat de curriculum și de profesori. Au un sistem bun după care funcționează, deci probabil că asta aș face, dacă ar fi să încep din nou acum.

 
ADRIAN: Care este aspectul preferat din astrograma dvs.?
RAY: Toate sunt aspectele mele preferate. Nu fac doar pe deșteptul; simt că totul din astrograma mea este o parte a ceea ce sunt, chiar și aspectele dificile. Am în principiu un careu în T pe Saturn, cu Saturn în prima casă, care este un aspect foarte dur. Dar dacă l-aș elimina, n-aș fi cine sunt. Deci, nu am “preferințe” de acest fel în astrograma mea. Dacă m-ai fi întrebat acum 20 de ani, aș fi spus, da, poate Saturn în trigon cu Venus sau Saturn în trigon cu Mercur. Dar, din nou, eu nu văd lucrurile într-un mod strict “bun” sau “rău”, cred că totul este “bun” în sensul că totul a contribuit la ceea ce sunt.

 
ADRIAN: Care a fost cel mai benefic tranzit pe care l-ați avut?
RAY: Probabil este frustrant să auzi, dar trebuie să dau un răspuns similar. Am beneficiat atât de tranzitele ușoare, cât și de cele grele de pe parcursul vieții mele. Cu toate acestea, n-aș dori să repet anumite tranzite!

 
ADRIAN: Care dintre ele?
RAY: De exemplu, acum câțiva ani am avut un aspect foarte dificil pe Saturn. De doi ani de zile îngrijeam un membru bolnav al familiei și a fost cea mai grea experiență a vieții mele. A fost o experiență valoroasă de parcurs, pe mai multe niveluri – spiritual, creativ, intelectual. Dar a fost greu. Dacă aș putea să mă întorc și să o șterg din viața mea, aș face-o oare? Nu știu, pentru că din nou, m-a făcut cine sunt. Dar hai să spunem că sper că n-o voi mai repeta.

 
ADRIAN: Din punctul dvs. de vedere, care sunt cele mai bune întrebări pe care un client le poate pune unui astrolog?
RAY: Dacă clienții vin pentru interpretarea hărții natale, întrebarea cheie o pun la începutul consultației: “Pentru ce ai venit aici?” Dacă spun ceva de genul “Nu am ceva specific, vreau doar să-mi spui ce vezi” – asta îmi dă libertatea de a-mi lăsa intuiția să meargă oriunde dorește. Îmi place când se întâmplă asta. Dacă vin la mine pentru o interpretare a tranzitelor, atunci mă ajută să știu dacă există ceva specific sau vor să știe despre muncă, dragoste sau bani. La fel când mă întreabă despre provocarea cheie din astrograma lor sau care sunt provocările principale ale lor. Asta îmi arată că vor să învețe, că vor să crească și că-mi lasă posibilitatea să vorbesc despre aspectele mai dificile, fără să-mi fac prea multe griji că se vor speria. Deci, dacă au o cuadratură perfectă Mercur-Saturn, pot vorbi atât despre părțile bune, cât și despre cele mai puțin bune. Sper că este clar.

 
ADRIAN: Da, da. Care a fost cea mai neobișnuită întrebare pe care v-a adresat-o un client în timpul unei consultații?
RAY: Uau! Lasă-mă să mă gândesc. Nu știu dacă am ceva neobișnuit. Nu sunt sigur. S-ar putea să trec peste întrebarea asta.

 
ADRIAN: Cine este astrologul dvs. preferat?
RAY: Îmi plac diferiți astrologi din diferite motive. Nu i-am citit scrierile de mult timp, dar am fost foarte influențat de munca lui Stephen Arroyo. O iubesc pe Liz Greene și cred că ceea ce a făcut Rob Hand este extraordinar. Prietenul meu Laurence Hillman face o treabă bună cu Nodurile. Mi-a plăcut foarte mult Rick Tarnas în ceea ce a făcut în privința tiparelor culturale și istorice. Aproape îl privesc pe Carl Jung ca pe un astrolog, pentru că este foarte implicit în ceea ce a scris. Cu siguranță știa astrologie. Aceștia sunt cei care-mi vin în minte. Știu că îi las pe mulți pe dinafară, dar acestea sunt numele care-mi vin acum în minte.

 
ADRIAN: Dacă ați avea șansa unei consultații cu un astrolog celebru din toate timpurile, care ar fi alegerea dvs. și ce l-ați întreba?
RAY: Încerc să mă gândesc… Aș fi foarte curios să vorbesc cu John Dee doar așa, să văd ce are de spus despre harta mea sau a altcuiva. Ar fi fascinant.

 
ADRIAN: L-ați întreba ceva în mod specific?
RAY: Cred că aș lăsa la latitudinea lui, i-aș spune doar “spune-mi ce-ți vine în minte despre mine sau despre viitorul meu”. Aș lăsa la alegerea lui. Asta ar fi o conversație interesantă!

 
ADRIAN: Am câteva întrebări despre cărțile dvs. Cum v-ați scris cărțile? A fost dificil? Puteți să împărtășiti ceva despre ceea ce v-a motivat să faceți un astfel de efort?
RAY Da, a fost extrem de dificil cu toate cele trei cărți, dar mai ales cu primele două. Prima, The Waking Dream, a necesitat peste 15 ani de muncă și a trecut prin 60 sau 70 de versiuni preliminare. Dar a fost foarte dificil, pentru că sunt un scriitor foarte lent. Nu eram un scriitor foarte bun la acea vreme, și am fost un pic descurajat de către unii dintre cei care au citit primele câteva versiuni. Aveam diploma de facultate în pictură și regie de film, iar unul dintre acești cititori a spus: “Îmi pare rău Ray, dar chiar nu ești scriitor, ar trebui să te întorci la arte”. A fost descurajant, dar ceva mă atrăgea să muncesc. Și am continuat cu ciorne dupa ciorne, așa că, deși am început practic în ’81, n-am publicat cartea până în ’96. S-a schimbat mult în acei ani. Știi, am Saturn în trigon cu Mercur, așa că scriu încet.

Cea de-a doua carte, Signs of the Times, aproape că mi-a produs o cădere nervoasă, pentru că am scris întreaga carte într-un format de întrebări și răspunsuri, dar după ce mi-a plătit avansul, editorul a spus: “Îmi pare rău dar va trebui să rescrieți totul într-un mod expozițional, am decis că nu ne place formatul de întrebări și răspunsuri”. Asta s-a dovedit a fi o binecuvântare, pentru că-mi place mai mult produsul final, dar a fost dificil la acea vreme și s-a întâmplat chiar când opoziția Saturn-Pluto, în jurul anului 2001, imi afecta Soarele. Apoi, când a apărut cartea, au schimbat titlul de la alegerea mea originală, Răsăritul Vărsătorului (The Dawn of Aquarius) la Semnele Timpurilor (Signs of the Times), care nu spunea nimic despre conținut, așa că a fost frustrant. Dar majoritatea scriitorilor au parte de astfel de povești conflictuale; cu excepția cazului în care vă publicați cartea pe cont propriu, nu aveți întotdeauna un cuvânt final asupra aspectului pe care îl va avea. Cu cea de-a treia carte a fost mai ușor, deoarece a constat în principal din articole pe care le-am scris timp de peste 20 de ani. Era o antologie, așa că munca grea deja fusese făcută.

Dar ceea ce m-a motivat cu toate cărțile și articolele pe care le-am scris a fost, în principal, emoția de a veni cu idei sau perspective pe care eu le consider noi, și pe care vreau să le comunic altora. Tu îți expui ideile și apoi speri să primești feedback. Oamenii pot sau nu pot fi de acord, dar este de preferat să se deschidă un dialog, la fel ca acesta pe care îl avem acum.

 
ADRIAN: Am câteva întrebări despre Signs of the Times, cartea în care încercați să înțelegeți dezvoltarea complexă a timpurilor noastre, folosind limbajul simbolic pentru a dezvălui semnificația evenimentelor. Și voi da un citat din Introducere:

“De mii de ani, mistici ai tuturor tradițiilor au afirmat că lumea noastră este reflectarea unei inteligențe spirituale mai profunde, bogată în sensuri și interconectări. Ei au spus că dincolo de fenomenele de suprafață se află o rețea ascunsă de corespondențe subtile și de semnificații arhetipale; tendințele viitoare se anunță dinainte, printr-un limbaj complicat de semne și cicluri previzibile. […] toate evenimentele fac parte dintr-o vastă simfonie a sensului care se extinde la fiecare aspect al lumii noastre. Tiparele meteorologice, mișcările animalelor și ale oamenilor, traseele stelelor și planetelor, nașterea și declinul civilizațiilor toate acestea sunt în mod complex coordonate într-un întreg ordonat, fără nici un eveniment accidental, fără nici un model aleator. La fel ca și simbolismul visului, un eveniment istoric se poate conecta cu o matrice mai extinsă de semnificație în timp și în spațiu, mult dincolo de sine “.

Ei bine, sună fantastic! Vă rog să elaborați pe marginea aceastei declarații provocatoare și pe baza astrologiei, sincronicității și mitologiei, cele trei instrumente pe care le-ați folosit în întreaga carte și poate să dați niște exemple.
RAY: Există mai multe puncte în acel pasaj, deci nu sunt sigur pe baza căruia să dezvolt. Dar, din nou, așa cum am vorbit mai devreme și așa cum am menționat în The Waking Dream, astrologia, la toate nivelurile, presupune că Universul este el însuși un limbaj simbolic care reflectă mintea divină. Se bazează pe simbolism și, în același mod în care puteți interpreta un vis, dacă înțelegeți limbajul simbolurilor puteți interpreta visul vieții în sine, fie că este la nivel personal sau la nivel colectiv. Astrologia este o scurtătură în acest sens; nu este singura metodă, dar dacă există o structură cheie pentru a descifra semnificația tuturor lucrurilor, astrologia este aceasta, deoarece vă oferă un vocabular de bază: Marte, Jupiter, Saturn, Soare, Lună etc., precum și aspectele și semnele.

De exemplu, schimbarea Erelor se bazează pe precesiunea punctului vernal, care indică primul moment al primăverii. Astfel, el se mișcă înapoi prin constelații, iar acum se mișcă de la Pești spre Vărsător. Astrologia este astronomia interpretată simbolic, așa cum a spus Shelly Trimmer, deci precesia echinocțiilor are o semnificație simbolică, ca orice altceva în astronomie. Aceasta se reflectă în trecerea de la tipurile de idealuri religioase ale Peștilor la cele mai științifice ale celor din Vărsător și se manifestă în toate felurile, de exemplu conflictul modern al societății seculare cu religia dogmatică. Nu vedem acest lucru doar în relațiile noastre cu extremiștii din Orientul Mijlociu, ci și cu creștinii fundamentaliști; controversa despre avort este lupta dintre Vărsător și Pești, într-adevăr, ea reflectă valori și paradigme opuse. Forțele pro-viață sunt în principal creștine și aparțin în mod clar de Pești, în timp ce fracțiunile pro-alegere țin în mod clar de Vărsător în accentul pus pe libertatea și independența personală. Dacă înțelegeți simbolismul, puteți vedea această schimbare extinsă în filme precum Vrăjitorul din Oz și multe altele. Mă refer la toate acestea în detaliu în carte.

 
ADRIAN: Cum poate învăța cineva acest limbaj simbolic?
RAY: Ei bine, învățarea bazelor astrologiei este un bun punct de plecare – învățând semnele, planetele, aspectele, casele. Este un început. Dar dacă cineva încearcă să aplice aceastea într-un context cultural mai extins – cel al astrologiei mundane, cu alte cuvinte – trebuie să înțeleagă cu adevărat istoria lumii. Nu poți face astrologie mundană fără a fi istoric și fără a crea conexiuni. Unul dintre lucrurile curioase în cazul meu este că am o educație în arte, și nu în ​​domeniul academic, și unul dintre lucrurile valoroase ce decurg din asta este că nu prea gândesc în mod liniar. M-am născut cu un fel de deficit de atenție, așa că mă angajez foarte mult în fluxul de conștiință. Mă gândesc la ceva ce se întâmplă în politică și apoi să încep să fac o legătură cu ceva ce se întâmplă în filme sau ceva ce se întâmplă în domeniul medical și-mi las mintea să rătăcească în diferite domenii. Și, în scurt timp fac niște conexiuni interesante, peste care n-aș da utilizând doar logica liniară. Cred că este bine să aveți o perspectivă multidisciplinară asupra lucrurilor, iar astrologia vă permite să faceți acest lucru, deoarece limbajul corespondențelor vă arată conexiunile între diverse domenii. Puteți vedea cum un arhetip dat se manifestă în moduri diferite; astfel, Jupiter guvernează instituțiile de învățământ superior, dar guvernează și călătoriile pe distanțe lungi, guvernează papa, judecătorii, cositorul, clovnii și alte lucruri. Astfel este favorizată o gândire holistică.

Există un exemplu pe care l-am folosit într-un articol recent pe care l-am scris pentru Mountain Astrologer despre un eveniment foarte ciudat care s-a întâmplat într-o seară anul trecut sau acum doi ani, când un bărbat și o femeie conduceau în apropierea unui cimitir din Chicago și au văzut brusc în lumina farurilor un bărbat îmbrăcat într-un costum de clovn. Ei l-au urmărit cum s-a cățărat peste poarta cimitirului și a dispărut în noapte. Este un eveniment foarte ciudat și m-am gândit, bine, ce simbolism există aici? Un clovn este un simbol al lui Jupiter și trece peste o limită, o poartă, care este Saturn; și intră într-un cimitir, care este fie Scorpion, fie casa a opta. M-am uitat în efemeride și ce-am găsit? Iată, Jupiter cuadrata Saturn în Scorpion exact în acel moment. Bazându-te pe asta ai putea începe să faci legături cu alte lucruri care apar la știri în momentul respectiv. Astrologia îți oferă cheia. Dacă înțelegi limbajul simbolurilor sale, poți începe decodificarea evenimentelor și începi să realizezi conexiuni între diferite domenii. Îți răspunde cât de cât la întrebare?

 
ADRIAN: Da. Deci, dvs. lucrați ca un pictor, doar că nu lucrați cu culori, ci cu evenimente?
RAY: Da, dar o analogie și mai bună ar putea fi muzica. Îmi place să mă distrez cu muzica în timpul liber și să încerc să exprim în formă muzicală anumite lucruri pe care nu le pot exprima prin cărți sau articole. Am luat lecții de pian în copilărie și am învățat un pic despre armonie și felul în care notele rezonează una cu cealaltă, nu doar succesiv, cum ar fi 1, 2, 3, 4, ci împreună, în același timp, ca și cum am cânta Mi pe tastatură în același timp cu un Sol. Nu am nici o îndoială că muzica acționează într-o altă parte a creierului decât cititul sau scrisul unei cărți, să spunem. Pentru că, atunci când cânți la pian, este posibil să cânți mai multe note în același timp, folosind șase sau chiar șapte degete simultan! Deci, îți antrenezi creierul pentru a deveni mai acordat la conexiunile orizontale decât la cele liniare. În felul său, pictura face asta, de asemenea, pentru că atunci când privești o lucrare de artă trebuie să o vezi în ansamblu, nu doar pe părți, deci este un proces holistic. Cred că a avea o pregătire în muzică sau arte poate fi util pentru înțelegerea unor lucruri precum astrologia sau sincronicitatea precum și pentru a vedea legăturile dintre diverse fenomene. Înțelegi ce vreau să spun?

 
ADRIAN: Da, absolut. Astrologii au observat de-a lungul veacurilor un fel de legătură între opuși, o așa-numită lege a polarității și una dintre modalitățile prin care această lege se manifestă este în legătură cu Erele Astrologice. În acest sens, văd că ați evidențiat cu măiestrie unele dintre potențialele pericole ale Erei viitoare. De exemplu, ați scris: “grupul ar putea deveni atât de puternic încât s-ar putea dovedi dificil pentru orice individ să-și vadă de treabă fără ca mentalitatea maselor să nu-l controleze”.

De asemenea, ați spus: “Da, putem avea faimă și avere în zilele noastre, dar există un preț; pentru că în timp ce telecomunicațiile moderne ne oferă acces mai larg acum la ochii și urechile lumii, ochii și urechile lumii au un acces mai mare la viețile noastre private”. Ați făcut această declarație profetică în 2002, cu mult înainte de epoca selfie, Facebook sau de scandalul Snowden. Trebuie să fie foarte frumos să vă vedeți profeția împlinită, nu? Ce credeți, există vreun mod de a evita sau, cel puțin, de a ține în echilibru astfel de capcane potențiale sau pur și simplu trebuie să trecem prin agonia schimbării epocii? Există o modalitate de a evita pericolele acelei dihotomii dinamice între masă și individ?
RAY: Păi, polaritatea axei Pești-Fecioară ne-a adus o dihotomie între rațiune și credință, prin faptul că am avut scolasticii care au încercat să privească creștinismul dintr-o perspectivă mai logică și mai rațională, iar pe de altă parte, i-am avut pe cei care au simțit că doar credința pură era răspunsul. Dar în Era Vărsătorului, polaritatea s-a schimbat acum pe axa Vărsător-Leu și crează provocări serioase individului, deoarece Vărsătorul este dominant iar individualitatea Leonină trece pe locul doi, am putea spune. Însă există întotdeauna posibilitatea de a rămâne deasupra mulțimii și de a nu te pierde în conștiința maselor.

Vă dau un exemplu. Cum se face că unii supraviețuiesc în lagărele de concentrare din al doilea război mondial, iar alții nu? Cum ar putea personalități ca Elie Wiesel să-și mențină autenticitatea și puterea interioară în ciuda lumii exterioare și a provocărilor ei? Cred că provocările cu care ne confruntăm pot să nu fie la același nivel sau atât de evidente, dar oricum există întotdeauna opțiunea de a nu renunța la adevărul tău interior și de a nu fi influențat de grup.

Cred că Facebook este o expresie clasică a apariției Erei Vărsătorului. Simbolizează oamenii care sunt interconectați cu masele, dar într-o manieră foarte cerebrală și detașată. În sine, social media nu este ceva rău, însă dacă cineva petrece pe Facebook sau Twitter șapte sau opt ore pe zi, mentalitatea maselor i-a preluat în mod clar viața. Cu toate acestea, să presupunem că cineva intră pe Facebook poate o dată sau de două ori pe zi doar pentru a face câteva conexiuni și nu pune toate informațiile personale online; atunci el este capabil să mențină un anumit grad de confidențialitate și nu este prins în această mentalitate. El a echilibrat Vărsătorul și Leul, am putea spune. Dar cealaltă persoană care este puternic dependentă de tehnologie, și-a șters mai mult sau mai puțin identitatea personală prin faptul că a devenit atât de conectată la mase, aproape îmi amintește de filmul “Invasion of the Body Snatchers”. Dar avem întotdeauna un oarecare control. După cum am menționat spre sfârșitul cărții Signs of the Times, Yogananda a spus: trebuie să vă ridicați deasupra Erei în care v-ați născut și cred că afirmația asta este valabilă pentru noi toți.

Altfel spus, așa cum există octave în cadrul oricărei astrograme în ceea ce privește nivelurile la care puteți manifesta energiile, există octave sau nivele la care se poate manifesta o Eră. Deci, Sfântul Francisc de Assisi a manifestat Era Peștilor foarte diferit față de Torquemada, capul Inchiziției, sau Jerry Falwell, predicatorul american. Cea mai înaltă expresie a unei Ere este de obicei exprimată doar de un procent mic de indivizi. Așa a fost și probabil așa va fi întotdeauna. Masele, în ansamblu, probabil că nu vor rezona niciodată cu potențialul cel mai înalt al unei Ere. De aceea sunt numite mase!

 
ADRIAN: Chiar și în Era Vărsătorului?
RAY: Da, nu cred că va fi diferit în Era Vărsătorului. Dacă porniți televizorul, 99 din 100 de canale sunt practic doar divertisment, lucruri superficiale. Probabil există unul sau două canale care au ceva edificator. Pentru mine aceasta este o metaforă pentru Era în sine. Masele nu doresc iluminare, ci divertisment. Acum, cred că se întâmplă totuși ceva important, în lume are loc o trezire, fără îndoială. Uitați-vă la mișcarea drepturilor civile sau la modul în care oamenii sunt mai conștienți de suferința animalelor și de modul în care ne influențăm mediul. Văd chiar câteva schimbări în felul în care oamenii se gândesc la spiritualitate. Ați putea revedea emisiunile lui Oprah Winfrey, intervievând unii învățători spirituali care vorbesc despre meditație sau despre “Dumnezeu în fiecare dintre noi”, de exemplu, așa că se pare că au loc schimbări utile. Dar, la nivel global, colectivul va ajunge vreodată la un punct de iluminare în masă? Mie personal nu-mi vine să cred, deși mi-ar plăcea să greșesc. În cele din urmă, depinde de individ să rămână ferm în adevărul său și să nu fie influențat de mase. Uitați-vă la marii sfinți sau yoghini din ultimii 100 de ani; ei sunt cei care au avut tendința de a acționa pe cont propriu și de a nu urma turma și cred că aceasta va fi întotdeauna provocarea spirituală pentru oameni.

 
ADRIAN: Deci, în această situație, începem să observăm în jur că grupul devine din ce în ce mai puternic; în aceste condiții poate individul să-și mențină direcția, fără ca mentalitatea maselor să-l invadeze?
RAY: Cred că este o adevărată provocare, fără îndoială. Și cred că ne aflam chiar acum la acel punct de cotitură, când avem puterea de a transforma lucrurile în jur sau, dacă nu, totul poate deveni ireversibil.

În America aceasta se reflectă în faptul că alegerile sunt aproape întotdeauna falsificate, iar mass-media este cumpărată de câteva companii foarte puternice. Nu există aproape nici o companie media independentă, așa cum ar trebui să fie. Și cele care există încearcă cu greu să supraviețuiască. Internetul este salvator în acest sens, deoarece oferă o alternativă la ceea ce se întâmplă, la fel ca și Twitter. Dar totul este într-un punct de cotitură extrem de precar chiar acum.

Este inevitabil ca într-o oarecare măsură să ne sacrificăm intimitatea. În mod ciudat, oamenii renunță de bună voie la confidențialitate pe Facebook, așa cum renunțăm la confidențialitatea noastră prin e-mailuri care pot fi ușor interceptate. Renunțăm în toate felurile la viața privată. Într-o anumită măsură, inevitabil că va fi o intruziune. Dar este bine să vă amintiți că până și într-un trib primitiv, erau o grămadă de oameni care locuiau împreună sub un singur acoperiș și nu a existat prea multă intimitate! O mulțime de oameni de-a lungul istoriei n-au avut deloc intimitate. Deci, această problemă nu este cu totul nouă. Dar în acest moment se pare că oamenii renunță la intimitatea lor de bună voie, aproape că vor merge fericiți în acest Orwellian…

 
ADRIAN: Inconștient.
RAY: Inconștient, da. Scriitorul Mark Crispin Miller a avut o replică excelentă într-una din cărțile sale, care parafrazează celebra declarație a lui Orwell din 1984: “Big Brother ești tu, privind!” Îmi place asta.

Vorbesc la sfârșitul cărții despre unele recomandări, lucruri pe care oamenii le pot face pentru a menține controlul. În ciuda tuturor problemelor cu care ne confruntăm, există întotdeauna opțiunea de a vă păstra propriul adevăr, de a vă urma propria cale spirituală și de a alege propriul răspuns la anumite condiții. Dacă ar fi să existe o singură învățătură principală în yoga, ar putea fi aceea că puteți revendica controlul asupra conștiinței voastre, că nu trebuie să lăsați lumea exterioară să vă controleze stările mentale sau emoționale. Și cred că este posibil, chiar dacă s-ar ajunge ca în anul 2035 să trăim într-o societate de supraveghere totală. Dar să sperăm că nu va fi așa.

 
ADRIAN: În cartea sa Heavens Declare (Cerurile Spun), Alice O. Howell a subliniat frumos unul dintre fenomenele care se întâmplă odată cu schimbarea Erelor: noua religie o masacrează pe cea veche, la fel cum creștinii au masacrat evreii în Era Peștilor sau cum, înainte de aceasta, evreii au masacrat reprezentanții vechii religii din Era Taurului simbolizate de Taur și așa mai departe. Ce credeți despre această dinamică a “noului masacrând vechiul” și în special “noua religie masacrând-o pe cea veche”? Există vreo modalitate de a evita acest lucru?
RAY: Cred că face parte din asta. Am scris un articol pentru Mountain Astrologer acum câțiva ani despre cele patru dinamici care funcționează în interacțiunea dintre Erele adiacente. Singura dinamică evidentă pentru mine este cea a noii Ere încercând să o masacreze și să o distrugă pe cea anterioară, la fel cum Moise respingea vițelul de aur.

Puteți remarca o altă dinamică în felul în care o Eră va încerca să o reducă la tăcere sau să o doboare pe cea nouă, emergentă – precum Roma, încercând inițial să oprească creștinismul, care reprezenta noua ordine a Erei Peștilor. Sau o puteți vedea la cei înrădăcinați în Era Peștilor, care n-au agreat sosirea Erei Vărsătorului și astfel au rezistat tehnologiei moderne, la fel cum au făcut-o Luddiții.

Cea de-a treia dinamică este locul unde vedeți noua ordine încorporând-o pe cea veche. Luați, de exemplu, grupuri muzicale precum Enigma sau Deep Forest; ei folosesc o tehnologie modernă, dar adaptează cântece vechi shamanice sau cântece Gregoriene. Este un exemplu simplu, dar ilustrează punctul meu de vedere.

Cea de-a patra dinamică este cea în care vechea ordine se va potrivi uneori cu cea nouă, iar un exemplu în acest sens este televangelismul, în care aveți credința creștină însușind tehnologiile moderne ale televiziunii și ale internetului. Deci, veți găsi cel puțin patru dinamici posibile, nu trebuie să fie doar noul care șterge vechiul. Acum, cred că se poate teoretiza o a cincea dinamică, care ar putea fi pur și simplu numită “coexistență pașnică”, unde sistemele noi și cele vechi lucrează armonios unul lângă altul ca parteneri egali. La modul ideal, America a fost întemeiata pe astfel de baze, în încercarea de a găsi un echilibru între religie și guvernarea seculară, ca un fel de coexistență pașnică între idealurile Peștilor și ale Vărsătorului. Înțelegi ce vreau să spun?

 
ADRIAN: Bineînțeles, este o idee excelentă. Dar care este situația acum în Statele Unite, în ceea ce privește existența acelor idealuri pe care a fost fondată națiunea dvs.?
RAY: Ei bine, după cum știi, ceea ce descriam a fost idealul. Uneori, acest lucru poate fi foarte diferit de real. În momentul de față, situația este extrem de polarizată, si probabil este agravată de efectele persistente ale cuadraturii Uranus-Pluto, aspect care se manifestă în ultimii ani. Uneori aproape se simte ca și cum ar atinge un punct critic, în ceea ce privește conflictul dintre idealurile Vărsătorului și cele ale Peștilor, între mișcarea progresistă seculară și cea religioasă și conservatoare.

Dar nu vreau să simplificăm prea mult, pentru că sunt foarte mulți factori implicați. Pe de o parte, Era Vărsătorului are de-a face cu lucruri ca acțiunile corporatiste, știința materialistă și toate astea. Dar este mai mult partea saturniană a Vărsătorului. Pe de altă parte, Vărsătorul vorbește despre noțiuni de libertate și toleranță, raționalitate, aspecte mai pozitive. Nu este doar unul sau altul, sunt ambele.

De asemenea, văd că America modernă se străduiește să reconcilieze aceste două paradigme în atitudinea sa față de bani și economie. Socialismul, în orientarea sa, aparține în mod clar de Pești, concentrându-se pe compasiune și pe bunăstarea comună, în timp ce capitalismul este mai mult de tip Vărsător sau Uranian, cu accent pe independența și inițiativa personală. Însă ambele pot ajunge la extreme. Socialismul pur tinde să nege inițiativa și independența personală, iar capitalismul pur poate fi foarte saturnian și materialist, fără nicio compasiune față de ceilalți. Deci, în cel mai bun caz, cred că America ar putea încorpora o coexistență pașnică a idealurilor Peștilor și Vărsătorilor, un amestec de compasiune cu inițiativa antreprenorială și independență, unii l-ar putea numi “conservatorism plin de compasiune”, sau poate “liberalism realist”. Cu alte cuvinte, un amestec între cele două.

Ceea ce complică acest lucru este nu doar dinamica existentă între valorile Erei Vărsătorului și Era Peștilor, ci și între diferitele părți ale Vărsătorului însuși – între valorile sale orientate spre afaceri și cele progresiste, umanitare. Este un subiect complex, dar ai pus o întrebare bună și încerc să răspund cât mai bine. Apropo, Pluto va afecta destul de puternic astrograma Americii în următorii câțiva ani, ceea ce ar putea schimba enorm peisajul politic și economic.

 
ADRIAN: O întrebare finală vă rog. Dacă ați putea să vă întâlniți personal cu un arhetip, pe care l-ați alege și ce l-ați întreba?
RAY: Nu știu sigur cum să răspund. Ei bine, știi, este arhetipul omului înțelept, despre care vorbea Jung.

 
ADRIAN: M-am referit la un arhetip planetar.
RAY: Arhetip planetar? Complicat! Nu am un răspuns simplu la asta, pentru că o parte din mine ar spune că depinde în ce perioadă a zilei mă întrebi! La un moment dat, aș putea avea nevoie de arhetipul “frumuseții” din viața mea, dar dacă mă întrebi într-un alt moment al zilei, săptămânii sau anului poate am nevoie de arhetipul Soarelui! Sau când mă trezesc dimineața, ar putea fi arhetipul lui Marte, pentru că trebuie să mă ridic și să pornesc. Sunt din zodia Gemeni, Adrian, așa că trebuie să realizezi că atunci când pui o întrebare generală de genul ăsta, nu vei primi niciodată un răspuns simplu (râde). Așa că fiecare dintre aceste arhetipuri are un loc în viața mea, în funcție de nevoia mea de moment. Este vorba de echilibru, așa cum ar spune Moody Blues.

 
ADRIAN: Vă mulțumesc foarte mult, domnule, a fost o mare plăcere. Mulțumesc foarte mult.
RAY: Cu plăcere!