Cuprinsul articolului
Povestea filmului
Sexul ca mijloc de a spune o poveste
Astrologia filmului
Povestea filmului
Lust înseamnă dorință sau poftă, iar Caution precauție, ceea ce descrie destul de bine dinamica dintre personajele filmului. “În limba chineză titlul are dublu sens: ideograma pentru “lust” (色, sè) poate fi citită și ca “culoare” în timp ce “caution” (戒, jiè) poate fi tradus și ca “inel”, prin urmare titlul ar putea însemna și “inel colorat”, obiect care joacă un rol important în poveste. Cele două sensuri sunt întrețesute într-o poveste-avertisment despre dragoste și dorință prin intermediul unui inel.” (Wikipedia)
Eticheta thriller erotic este folosită abuziv de multe ori, dar Lust, Caution merită din plin această caracterizare. Ang Lee este un maestru al poveștilor de dragoste care se desfășoară în circumstanțe potrivnice, neiertătoare (Crouching Tiger, Hidden Dragon, Brokeback Mountain) iar Lust, Caution continuă linia. Filmul spune povestea unui complot studențesc pentru asasinarea domnului Yee, demnitar de rang înalt al regimului colaboraționist din perioada ocupației japoneze a Chinei, mai exact șeful securității regimului, aprig prigonitor și torționar al mișcării de rezistență împotriva ocupației japoneze, figură Pluto prin definiție. Pentru a-l ucide, tânăra Chia Chi – Venus – trebuie mai întîi să îl seducă. Acțiunea suprapune contextul cultural al anilor ’40 peste fundalul sângeros al războiului iar relația din film oglindește metaforic situația unei țări ocupate, violate de o alta. Filmul curge fără grabă dar inexorabil: mahjong, idealism și naivitate, ură, dragoste, sex, cântece tradiționale, singurătate, trădare, cruzime. Dar oare ce este mai crud în Lust, caution? Că cei doi iubiți se află iarăși la mâna unor forțe mult dincolo de controlul lor? Faptul că dragostea este o capcană sau că este o iluzie?
Tipic pentru Venus-Pluto, Lust, Caution (2007) se înstăpânește peste tine cu puterea aceea de care nu mai poți scăpa, apoi reverberează și te bântuie zile în șir. Deși filmul are aproape trei ore, este ecranizarea unei nuvele de numai 28 de pagini. Povestirea a fost publicată de Eileen Chang în 1979 dar până atunci a fost “revizuită obsesiv” pe o perioadă de aproape 20 de ani. Ea a avut un profund impact asupra regizorului Ang Lee care s-a decis să o transforme într-un film:
“Familiara poveste a patriotismului are și o parte întunecată: istoricii povestesc despre gloria războiului însă nu spun că este foarte greu să omori pe cineva. Ei spun că femeile spion au sedus bărbații și apoi i-au ucis. Dar nu povestesc despre sex.”
Sexul ca mijloc de a spune o poveste
În astrologie Venus reprezintă plăcerea sau iubirea, Pluto intensitatea copleșitoare, transformarea profundă, procesul de moarte și renaștere iar combinația lor oferă o gamă largă de posibilități explicate pe larg în Only love can hurt like this. Fără nici o îndoială, tema filmului Lust, caution este Venus-Pluto. Un comentariu care surprinde excepțional notele Venus-Pluto ale filmului îi aparține lui Emily Graves (Sex and Censorship in Ang Lee’s Lust, Caution). Ea demonstrează afirmația lui Tarnas că astrologia este limba primordială a sufletului, pe care în străfundul nostru o știm cu toții, chiar dacă pentru moment am uitat să o vorbim. Emily nu are cunoștințe de astrologie dar are acea înzestrare întâlnită la femei atunci când este vorba despre interacțiunea umană — atenția la detalii și abilitatea de a le interpreta cu precizie:
Pe parcursul filmului, dialogul este minim, personajele spun foarte rar ceea ce simt. În schimb, Ang Lee folosește sexul ca mijloc de a contura personajele. Scenele de sex transmit tăcut dar cu putere schimbările în sentimentele personajelor principale unul pentru celălalt.
Prima scenă de sex din film este cea mai puțin grafică. O înfățișează pe Wong Chia Chi făcând sex pentru prima dată pentru a-și putea asuma înfățișarea unei femei căsătorite în misiunea sa de a-l seduce pe domnul Yee. Cel mai experimentat sexual din trupa de teatru este desemnat să-i arate lui Chia Chi cum stă treaba. Experiența dintre Chia Chi și colegul ei este inconfortabilă, total lipsită de chimie sau intimitate. La scurt timp, domnul Yee se mută la Shanghai și Chia Chi pierde oportunitatea de a-l seduce, ceea ce face ca situația ei să fie cu atât mai amară. Nu numai că a făcut sex prima dată cu cineva de care nu era atrasă, dar a mai fost și degeaba.
A doua scenă de sex are loc câțiva ani mai târziu, când Chia Chi este recrutată de Kuomintang (KMT), Partidul Naționalist Chinez, pentru a-și relua rolul în încercarea de a-l asasina pe domnul Yee. La scurt timp după reîntâlnirea cu Yee, Chia Chi reușește în cele din urmă în misiunea ei de a-l seduce. Cu toate acestea, costul succesului este exagerat. Prima ei întâlnire sexuală cu domnul Yee nu este consensuală. Atmosfera este mohorâtă: afară plouă și scena are o nuanță albastră. Chia Chi nu are niciun control atunci când domnul Yee o ia cu brutalitate din spate și începe să-i rupă hainele de pe ea. Chia Chi protestează, dar Yee continuă, luându-și cureaua, lovind-o, înainte de a o folosi pentru a-i lega mâinile. Acest act cojește pojghița acestui om enigmatic pentru a dezvălui pe cineva cu o mare capacitate de cruzime. După cum spune Roger Ebert în recenzia sa despre film, “Nu-l vedem pe domnul Yee la serviciu, torturându-i pe conaționalii săi, dar [actorul care îl înfățișează pe Yee] este capabil să proiecteze capacitatea bărbatului pentru răutate și începe să facă asta în pat cu ea”. La un moment dat în mijlocul actului, Chia Chi se întoarce pentru a-l privi pe Yee iar acesta, aparent luat prin surprindere, îi îngroapă brutal fața înapoi în pat. După aceea, Chia Chi stă singură pe pat, cu o privire goală în ochi, evident sfârșită după experiență. Cu toate acestea, chiar înainte de a se termina scena, buzele ei se întorc în sus cu un ușor zâmbet și știm că este mândră de realizarea ei.
Următoarea dată când Chia Chi face sex cu domnul Yee, experiența este mult diferită. Spre deosebire de nuanța albastră a primei scene de sex, această scenă este predominant portocalie. Iluminarea mai caldă sugerează sentimentele personajelor. În timpul primei întâlniri a lui Yee cu Chia Chi, el părea aproape supărat că a fost atras de ea, supărat că și-a lăsat garda jos ca să fie cu o femeie cu care nu se simțea total în control. Poate tocmai de aceea a fost atât de agresiv în pat, dominând-o ca să-și afirme puterea, încercând să compenseze auto-perceputa vulnerabilitate. Cu toate acestea, aici Chia Chi este un participant activ la sex. Deși ar fi dificil să spunem că Yee este blând, rugozitatea lui s-a redus într-o oarecare măsură. Nu-i mai întoarce capul când ea se uită la el, și îi susține privirea. Acest contact vizual menținut, combinat cu poziția lor — față în față, comparat cu prima dată, din spate — creează un sentiment de tandrețe în pasiunea lor. Pe lângă privirea împărtășită dintre Chia Chi și Yee, cel mai puternic vizual este cadrul larg al acestora stând împreună pe pat. Membrele lor se împletesc în așa fel încât este dificil de deosebit unde începe unul și unde se termină celălalt. Cu toate acestea, la sfârșitul scenei, Chia Chi îi spune lui Yee că ar trebui “să-i ia un apartament” și știm că, chiar și în miezul dăruirii sale, ea este încă concentrată pe misiune.
A patra și ultima scenă de sex este punctul critic al relației lor. Pentru prima dată, vedem că Yee îi cedează complet controlul lui Chia Chi. Spre deosebire de scenele anterioare, Chia Chi este deasupra. La un moment dat, ea chiar apucă perna și îi acoperă jumătatea superioară a feței cu ea – la doar câțiva centimetri distanță de a-l sufoca. Acest cadru, mai mult decât oricare altul, ilustrează ce simte ea despre el. Furia ei nu este legată de nedreptatea pe care a provocat-o chinezilor; este supărată că a forțat-o să aibă sentimente adevărate pentru el. Pentru o clipă, nu este clar dacă Chia Chi îl va omorî chiar atunci; privirea de ură din ochii ei ne spune că este capabilă de asta. Cu toate acestea, ea se domolește și îndepărtează perna – moment care îi prevestește decizia de la sfârșitul filmului. Mai târziu, când agentul KMT însărcinat cu misiunea lui Chia Chi îi spune acesteia “să-l ademenească în capcană”, ea răspunde:
– Despre ce capcană vorbești? Corpul meu?
Drept cine îl iei? El știe mai bine decât tine cum să joace. Nu numai că intră în mine … își viermuiește calea spre inima mea ca un șarpe. Mai adânc. Până la capăt. Îl iau în mine ca o sclavă. Îmi joc rolul credincios… ca să pot ajunge și eu la inima lui.
De fiecare dată … mă rănește până când sângerez … și țip. Atunci este satisfăcut. Atunci se simte viu. În întuneric … numai că el știe că totul este real.
– Destul.
– De aceea … De aceea îl pot tortura până nu mai suportă … și continui până când ne prăbușim de epuizare.
– Destul!
– Iar când în sfârșit se termină în mine, cred că poate asta este. Poate că ăsta e momentul în care dai buzna și-l împuști în ceafă … iar sângele și creierul lui mă vor acoperi!
Acest monolog verbalizează ce au evidențiat scenele de sex: o parte din Chia Chi îl iubește pe domnul Yee. Singurul motiv pentru care seducția a ajuns atât de departe este pentru că sentimentele ei pentru Yee sunt autentice.
Așa cum trebuie arătat în această analiză, scenele de sex din Lust, Caution nu numai că amplifică narațiunea; ele îi sunt necesare. Prima scenă de sex este esențială pentru că arată pierderea inocenței lui Chia Chi – nu neapărat pentru că face sex, ci pentru că își pune întreaga ființă în misiune și (inițial) se dovedește a fi degeaba. La fel, de fiecare dată când Chia Chi și Yee fac sex în film: indică o schimbare a sentimentelor lor unul pentru celălalt, și astfel un moment de cotitură în relația lor. Cele trei scene de sex ale lor înfățișează transformarea lentă a lui Yee, care își permite să fie vulnerabil în prezența lui Chia Chi, împreună cu lupta ei de a nu se pierde complet în relația lor.
Astrologia filmului
Filmările au început în septembrie 2006 și au durat în jur de patru luni. Premiera a avut loc în august 2007.
- Ang Lee (regizor) — Natal: Venus-Pluto (careu, 3°28′), Venus în Scorpion. Se pare că cele zece minute de sex explicit din film au necesitat aproximativ 100 de ore de filmare. Aceste scene au fost o mare problemă într-o serie de țări, printre care și China. In pagina filmului de pe Wikipedia, la secțiunea Cenzură există detalii foarte interesante despre pasajele tăiate și modificările din varianta prezentată publicului chinezesc. După ce le citești, te întrebi: și de fapt ce a mai rămas din film?!
In Statele Unite filmul a intrat la categoria “interzis sub 17 ani”. Tehnic vorbind, clasificarea NC-17 (no one 17 and under admitted) înseamnă de fapt că nimeni sub 18 ani nu este admis la vizionare. Deși în lumea de astăzi nu mai avem tabu-uri ca odinioară, această clasificare reprezintă echivalentul lor modern, marca distinctivă a lui Pluto-Venus.
- James Schamus (scenariul) — Natal: Venus-Pluto (conjuncție, 0°8′), Venus în Fecioară. Schamus a lucrat cu Ang Lee și la Crouching Tiger, Hidden Dragon (scenarist și producător executiv) și la Brokeback Mountain (producător executiv).
- Wei Tang (Wong Chia Chi) — Natal: Venus-Pluto (conjuncție, 6°04′), Venus în Balanță. Tranzit: Pluto-Venus (sextil), Neptun-Venus (trigon). Aceste date astrologice capătă întreaga greutate atunci când afli că superba Wei Tang, aflată în primul rol al carierei, a fost selectată de Ang Lee (alt Venus-Pluto) pentru rolul lui Chia Chi din mai mult de 10.000 actrițe. Deși Wei Tang este o revelație, iar filmul a luat Leul de Aur la Veneția, ea primit câțiva ani de interdicție în mass media chinezească pentru că Administrația de Stat pentru Radio, Film și TV din China interzice filmările care implică acte sexuale. Imediat după premiera filmului pe piețele străine, reclamele ei au fost suspendate in toată țara și toate paginile de pe forumurile de internet care făceau referire la ea, șterse.
- Tony Leung (domnul Yee) — Tranzit: Pluto-Venus (sesquicareu), Saturn-Venus (conjuncție).
- Alexandre Desplat (muzica) — Natal: Venus-Pluto (semicareu, 0°07′), Venus în Rac.
- Tony Squyres (editor) — Natal: Venus în Taur. Tranzit: Pluto-Venus (sesquicareu).
- Rodrigo Prieto (imaginea) — Natal: Venus-Pluto (trigon, 0°28′), Venus în Capricorn. Tranzit: Pluto-Venus (sextil), Neptun-Venus (trigon). Dacă observăm că pe lângă Pluto-Venus are în harta natală și Uranus-Venus (trigon, 1°22′) și Neptun-Venus (sextil, 2°21′), nu mai este nici o mirare că a făcut imaginea la filme ca Brokeback Mountain (2005), Babel (2006), Argo (2012), The Wolf of Wall Street (2013), Silence (2016). De asemenea, a lucrat cu Alejandro González Iñárritu la Amores perros (2000), 21 Grams (2003), și Biutiful (2010).
Nu am găsit datele pentru celălalt scenarist, Wang Hui-ling. Eileen Chang a scris povestea după o întâmplare reală din timpul războiului din viața lui Zheng Pingru, femeie-spion care a lucrat pentru China, dar nu am reușit să găsesc datele pentru ea.
Alte articole despre Venus și Pluto:
Only love can hurt like this (Venus-Pluto)
Șase filme Venus-Pluto
Pluto-Venus: o călătorie muzicală
Un tranzit Pluto-Venus și literatura română
Partea întunecată a sexualității umane
Aspectele Venus-Pluto