O biografie astrologică a lui Mircea Eliade

Posted by
Timp de lectură: 20 minute

 
 

Greg Bogart, Ph.D, MFT

 
 

 
 
Astrologul american Greg Bogart este autorul mai multor cărți printre care: Dreamwork in Holistic Psychotherapy of Depression, In the Company of Sages, Dreamwork and Self-Healing, Planets in Therapy, Astrology and Spiritual Awakening, Astrology and Meditation: The Fearless Contemplation of Change.
 
 
Acest articol este capitolul 8 al cărții Astrology and Spiritual Awakening (1994, 2014). Reprodus cu permisiunea autorului.

 
 

Astrologia este Yoga Timpului. Este o formă de cunoaștere sacră ce ne învață să trăim conștient ca ființe întrupate într-o lume temporală. Studiul hărții natale ne permite să ne descoperim următorul pas în evoluția noastră, fie că asta înseamnă să mergem la școală și să ne alegem o ocupație, să formăm o relație, să ne vindecăm emoțional sau fizic, să punem bazele unei afaceri, să ne angrenăm în activism social sau să ne dezvoltăm practica meditației. Astrologia este un ghid de încredere pentru orientarea prin transformările vieții, un mijloc de a sfinți existența pământească și de a-i împlini provocările cu curaj, claritate și bucurie.

Această carte descrie felul în care astrologia poate fi utilizată pentru a înțelege stadiile și aspectele căii spirituale, procesul trezirii la o realitate sau conștiință mai cuprinzătoare – Dumnezeu, Atman, Mintea Buddha, Lumina pură. În vederea acestui scop, vom discuta teoria și practica astrologiei umaniste și transpersonale și vom studia unele exemple de oameni care-au trecut prin transformări psihospirituale profunde.

Greg Bogart – Astrology and Spiritual Awakening

 

 
Cuprinsul articolului
Primii ani
Călătoria în India
Un interludiu tantric
Întoarcerea în România
Două Femei
 

Mircea Eliade a fost un geniu spiritual și intelectual, ale cărui realizări în domeniile religiei și filosofiei sunt de aceeași anvergură ca cele ale lui Jung, Rudhyar și Aurobindo. În afară de faptul că a fost cel mai important istoric al religiilor, el a fost de asemenea un romancier prolific. Cărțile sale despre yoga, șamanism, alchimie și mitologie se numără printre cele mai profunde studii academice asupra acestor subiecte. De asemenea, el a dus o viață extrem de fascinantă. În acest capitol [din Astrology and Spiritual Awakening] voi examina câteva evenimente din primii douăzeci și șase de ani descriși în volumul I al Autobiografiei sale (127). Data nașterii sale a fost publicată într-o biografie de dată recentă (128).

Eliade s-a născut cu Venus pe Ascendent în Vărsător, conjunctă cu Chiron. Chiar dacă Venus era cu mai multe grade deasupra Ascendentului, dat fiind că folosesc sistemul de case pe semne întregi voi interpreta că Venus este plasată în Casa I. El a avut o viață amoroasă destul de incitantă, și experiențe atât dificile (wounding) cât și vindecătoare cu femeile (conjuncție Venus-Chiron). Multe dintre relațiile lui Eliade au fost neconvenționale, potrivit pentru Venus în Vărsător. În măsura în care o considerăm pe Venus în Casa a XII-a, ea semnifică dragostea de singurătate și contemplare, precum și o anumită natură secretoasă și mistică a relațiilor sale, inclusiv experiența unei iluminări prin practici sexuale yoghine.

Asemeni lui Meher Baba, Eliade a avut Soarele în Pești, pe finalul Casei I, dar influențând de asemenea Casa a II-a, privind din perspectiva caselor pe semne întregi. Calea lui Eliade nu a fost aceea de a renunța la atașamentele fizice așa cum a făcut Meher Beba, ci mai degrabă să-și câștige traiul (Casa a II-a) prin preocupări în domeniul studiilor religioase și mitice. Având Soarele conjunct cu Saturn, Eliade era o persoană foarte serioasă, concentrată pe realizări profesionale. Până la vârsta de treizeci de ani (prima Revoluție a lui Saturn) Eliade deja scrisese și publicase cincisprezece cărți și obținuse o larg răspândită recunoaștere în Europa drept una dintre cele mai importante autorități în domeniul mitologiei, religiei și filosofiei. Combinația Soare-Saturn în Pești simbolizează expunerea metodică, disciplinată a doctrinelor religioase și mistice ale lumii, și a semnificațiilor lor mai profunde. El a studiat toate aspectele religiilor lumii, utilizând o varietate de metodologii istorice, tematice și interculturale (cross-cultural). Cu Soare-Saturn în Casa a II-a, laolaltă cu Mercur, el s-a întreținut ca profesor de religie comparată, și a reușit să devină un cercetător și un profesor eminent în domeniul său.

Cu un careu natal între Soare-Saturn și Pluto în Gemeni, viața sa lăuntrică a căutat expresie literară nu doar în scrieri academice, ci de asemenea în romane care au părut să erupă la răstimpuri din ființa sa profundă. Cumva el a găsit echilibrul între responsabilitățile sale profesionale de academician și profesor de religie comparată și fluxul creativității sale literare (Soare-Saturn în careu cu Pluto în Gemeni în Casa a V-a). Ambele întreprinderi au fost expresii ale trăsăturii tipice Peștilor – acordarea la lumea miturilor, viselor, simbolurilor și misterelor religioase.

Eliade a petrecut mare parte din viața sa citind și scriind, și fiind angrenat într-o viață intelectuală activă. Acest lucru este simbolizat de amplasarea lui Mercur, planeta scrisului și comunicării, în Casa a II-a, într-un careu strâns la Jupiter, Neptun și Uranus. Jupiter a oferit scrierilor sale profunzimea înțelegerii filosofice, Neptun i-a deschis gândirea la probleme religioase, iar Uranus a oferit o mare originalitate ideilor sale și stilului de scris.

Conjuncția natală a lui Eliade dintre Jupiter și Neptun (guvernatorul Soarelui în Pești) simbolizează un interes pentru înțelegerea (Jupiter) adevărurilor și doctrinelor spirituale sau metafizice (Neptun). Pe parcursul vieții sale, Eliade s-a concentrat pe Marea Căutare, a cunoașterii superioare, a înțelepciunii eliberatoare, iluminării spirituale și experienței spirituale directe. Plasate în Casa a V-a, aceste planete semnifică randamentul său intelectual și creator. El a fost o persoană charismatică, cu numeroase interese misterioase și aparent din altă lume. Jupiter-Neptun în Casa a V-a semnifică identitatea sa de mistic, unul care a scris despre cunoașterea esoterică, yoga, șamanism și religiile antice, urmărind să înțeleagă misterele miturilor, simbolurilor și confruntărilor umane cu sacrul, o existență de o cu totul altă natură decât lumea profanului. Accentuarea Casei a V-a sugerează că erudiția expansivă și creativitatea sa i-au fost calea spirituală. Întrucât Jupiter guverna de asemenea Mijlocul Cerului în Săgetător, conjuncția Jupiter-Neptun indică o persoană care întruchipează arhetipul învățătorului spiritual (sau pandit). El nu a fost chiar un guru, ci un soi de învățător spiritual, un învățat. Marte în Săgetător în Casa a X-a simbolizează de asemenea identitatea sa de erudit și intelectual, precum și cea de călător aventurier.

Într-o secțiune revelatorie din autobiografia sa, el menționează că a avut adesea experiența unei fluctuații între o opinie exaltată despre sine și o senzație megalomaniacă de eșec. Pe de-o parte, el era complet conștient de importanța și marea sa erudiție, identificându-se cu imaginea Înțeleptului care posedă o cunoaștere atotcuprinzătoare. Eliade a fost un cercetător lucid care a reinterpretat religiile lumii, construind un grandios edificiu intelectual. Jupiter-Neptun este o abundentă fântână de idei. Înțelepciunea a curs ca un fluviu prin el. Cărțile sale sunt sclipitoare și captivante. Pe de altă parte, a avut sentimente nerealiste de insignifianță și lipsă de valoare. Aceste fluctuații ale imaginii de sine au fost expresii ale conjuncției Jupiter-Neptun în Casa a V-a. Jupiter extinde tendința lui Neptun de a-l face pe individ să se simtă exaltat, grandios, iluminat, chiar cu un pic de inflație (inflated); de asemenea poate amplifica tendința lui Neptun de a eroda sau sumbina încrederea de sine a persoanei. Această combinație sugerează dorința lui Eliade de a se exprima într-o manieră inspirată folosind limbajul mitului, simbolurilor și arhetipurilor. Eliade și-a petrecut timpul absorbit de scrierea romanelor și cărților despre mituri, religie și misticism, adesea apărându-le celorlalți ca rătăcit într-o cu totul altă lume. Eliade a folosit aceste energii Jupiter-Neptun în mod productiv, transformând experiențele sale personale în interpretări ale structurilor profunde ale experienței religioase.
 
 

Primii ani

În autobiografia sa, Eliade afirmă că de tânăr fusese un cititor și scriitor prolific. Îi citise pe toți marii romancieri, poeți și filosofi ai Europei încă din adolescență și până la vârsta de vreo douăzeci de ani. Îi iubise în mod special pe Dante, Goethe, Kant și literatura folclorică est-europeană. Își explorase rădăcinile culturale, și le făcuse parte din el. Era îndrăgostit de faptul de a învăța, inclusiv științe naturale, antropologie, botanică și hermeneutică – interpretarea textelor religioase și literare.

Tânăr, Eliade a suferit de o miopie severă, a fost extrem de timid și stângaci cu fetele, și a trecut adesea prin stări de melancolie. Aceste trăsături stau într-o legătură directă cu conjuncția sa Soare-Saturn: sentimente de timiditate, tristețe, inadaptare socială, gravitate. Având aceste două planete în Pești, el era destul de retras, absorbit de studiile sale privind religiile lumii. A fost un tânăr sensibil, total concentrat pe lumea sa lăuntrică a fantasmelor, ficțiunii, imaginației, mitologiei și filosofiei.

Din adolescență (mid-teens) a început să se depriveze de somn în mod sistematic. Și-a setat periodic alarma cu câteva minute mai devreme și a dormit din ce în ce mai puțin astfel încât să citească mai mult pe timpul nopții. Într-un final a ajuns să doarmă maxim patru ore pe noapte. Aceasta era o disciplină intensă, saturniană. Cu Saturn în Pești, era un efort de a structura și de a stăpâni somnul.

Eliade avea o voință extraordinară (Marte careu la Soare-Saturn), iar intelectul său era de nestăvilit. A început să scrie și să publice articole în adolescență. La vârsta de doisprezece ani a început să se descurce bine la școală și să colecționeze informații din tot felul de subiecte, precum morfologia plantelor, entomologie, evoluție, chimie, fizică, orientalistică, științe oculte și filosofie. În primăvara anului 1921, a scris și publicat primul articol de entomologie în “Ziarul Științelor Populare”. După aceea a participat la un concurs sponsorizat de această publicație, trimițând o poveste numită “Cum am găsit piatra filosofală”, despre un chimist care adoarme în laboratorul său și visează un chimist care îi arată piatra filosofală. Acesta este un lucru fascinant, pentru că la acea vreme nimeni nu auzise de alchimie. Însă ulterior a început să îl fascineze din ce în ce mai mult acest subiect, ajungând să scrie multe cărți despre simbolurile și practicile alchimice din diferite culturi, cea mai faimoasă fiind Forja și Creuzetul. Povestea lui Eliade a câștigat primul loc în concurs și a fost publicată în toamna lui 1921. A câștigat ceva bani și a fost rugat să contribuie regulat cu articole la revistă. O vreme a scris articole de entomologie, până când interesele i s-au schimbat. Avea doar paisprezece ani în acea perioadă.

În perioada acestui eveniment, era activă o conjuncție progresată Mercur-Saturn, semnificând o perioadă de cercetare serioasă a subiectelor misterioase, esoterice (Mercur-Saturn în Pești). Mai mult, Neptun în tranzit era conjunct cu Descendentul său, iar Pluto în tranzit forma o conjuncție cu Neptun natal, tranzite potrivite pentru un vis ce revelează sensuri religioase și simbolice profunde. Din adâncurile inconștientului, Eliade afla o nouă viziune. De asemenea era activă o conjuncție Jupiter-Saturn în Fecioară, în opoziție directă cu Soarele natal al lui Eliade, în Casa a VIII-a. Acest tranzit indica o submersie în misterele religioase și în simbolismul viu al alchimiei (Pești) – un proces tipic Casei a VIII-a implicând magie, putere și transformare. Interesele sale aveau curând să se lărgească, ajungând să includă practicile transformatoare ale yoga și șamanismului, tehnicile arhaice ale extazului.
 
 

Călătoria în India

În timpul adolescenței devenise obsedat de India. Asta se întâmpla în anii 1920, înainte ca religiile și culturile orientale să înceapă să-i fascineze pe occidentali. [În acea perioadă,] Eliade a citit toate studiile timpurii de mitologie și filosofie indiană, scrise de cercetători precum Max Muller, și a început să studieze limbile indiene. În 1925, când avea optsprezece ani, Soarele progresat forma un careu la Neptun natal și la Neptun progresat. Acest aspect progresat a fost în orb majoritatea timpului petrecut de Eliade în facultate; deci, întreagă această perioadă a fost nuanțată de curenții Soare-Neptun. Careul progresat Soare-Neptun reprezintă o perioadă când persoana poate experimenta deschiderea către un alt nivel de percepție, către o lume de mister, magie, misticism, Spirit. Semnifică un interes pentru tărâmurile spirituale, religioase și metafizice. Eliade era un căutător al iluminării și cunoașterii sacre, și era absorbit de studiile religioase, misticism și mitologie. Neptun caută expansiune, eliberare spirituală, moksa, nirvana. Aceste subiecte l-au pasionat pe Eliade în timpul alinierilor [planetelor] interioare cu Neptun. Soarele progresat formând un careu la Neptun simbolizează o puternică trezire spirituală în timpul acestei perioade din viața sa.

Explorarea înțelepciunii Orientale a început în perioada în care Luna Plină progresată la 7° Berbec/Balanță 58′ forma un careu strâns la Neptun natal. El a experimentat iluminarea ca scop și direcție a vieții, concentrându-se pe studiile religioase, căutarea spirituală, cunoașterea sacră și eliberarea. Faptul că Luna progresată aspecta careul natal Soare-Neptun a acționat ca un declanșator pentru focalizarea asupra acestor teme. Mareea lăuntrică a vieții sale culmina odată cu această Lună Plină în careu la Neptun.

Curând Eliade și-a consumat toate resursele disponibile în România pentru continuarea studiilor limbilor, filosofiei și culturii indiene. Astfel i-a venit ideea să-i scrie o scrisoare unui maharajah indian despre care auzise că e un filantrop care a ajutat mai mulți cercetători să-și continue munca. Eliade i-a cerut să-l ajute să vină în India să studieze filosofia și sanscrita. Spre marea sa surpriză, maharajahul i-a răspuns și i-a oferit o bursă și intrare la anumiți oameni importanți. În plus, a primit o bursă și din partea guvernului român.

Acesta era începutul uneia dintre cele mai importante faze ale vieții lui Eliade, sejurul său în India, care a durat trei ani. S-a îmbarcat pe 28 noiembrie 1928. În zilele noastre, astfel de călătorii nu sunt cine știe ce. Pur și simplu ne urcăm într-un avion și zburăm până în India ca să studiem câteva luni cu guru-ul nostru preferat, apoi zburăm înapoi. Însă în anii 1920 era incredibil ca un tânăr din România să-și părăsească țara și să meargă să trăiască în Orientul Îndepărtat. Acest lucru se potrivește cu faptul că la acea vreme, Soarele progresat al lui Eliade se afla la 12°55′ Vărsător, în careu la Uranus natal și Uranus progresat, un aspect electrizant. Această progresie simbolizează individuarea lui Eliade și eliberarea sa de convențiile sociale și opiniile celorlalți. El și-a creat propriul arhetip, cercetătorul spiritual al religiilor concentrat pe hermeneutica Sacrului. Întrucât Uranus era guvernatorul Ascendentului și al lui Venus, și se afla în Casa a XII-a, contactul Soarelui progresat cu această planetă l-a determinat să caute eliberarea de normele și așteptările sociale privind identitatea sa personală (Ascendentul), căutarea sa spirituală neobișnuită (Uranus în Casa a XII-a) și (cum vom vedea imediat) relațiile sale romantice (Venus în Vărsător). Acest aspect progresat Soare-Uranus s-a manifestat ca un drum în viață cu un caracter neobișnuit, original, inovativ, șocant și fără precedent, după standardele vremii. Plecarea în această călătorie a fost un act de destin și individuare. Părăsind România și plecând în India, Eliade a căutat libertatea de a se descoperi pe sine și de a-și articula ideile unice despre religie, spiritualitate și yoga.

Asta ilustrează ceea ce Rudhyar numește testul separării de mentalitatea colectivă. Angajamentul lui Eliade pentru un proiect de viață neobișnuit, propriu, cu accent pe studiile religioase a intrat în orizontul său în perioada când Soarele progresat forma un careu la Neptun, apoi la Uranus. Soare-Uranus semnfică o reinventare a sinelui și identității. În același timp, Uranus în tranzit se afla în Berbec, formând un careu la opoziția natală Uranus-Neptun, între anii 1929-1931, perioadă ce coincide cu sejurul lui Eliade în India. Acest tranzit a însemnat urmarea unor interese religioase și spirituale neobișnuite, și șansa lui Eliade de a avea experiența personală a practicilor yoghine și a stărilor înalte de conștiință.

Mercur progresat se afla la 19°04′ Pești, în apropierea conjuncției natale Soare-Saturn, un indicator potrivit al perioadei în care Eliade urma să întreprindă un uimitor demers de cercetare, necesitând o cantitate impresionantă de efort mental concentrat, obositor, pe care-l voi descrie mai jos. Acest important aspect progresat al lui Mercur a fost activ mulți ani.

În ziua în care a părăsit România, îndreptându-se către India, Marte în tranzit era conjunct cu Jupiter-Neptun natal, așadar Eliade avea o stare ecstatică, euforică, de mare entuziasm în legătură cu minunata călătorie către această țară misterioasă și magică. Jupiter în tranzit forma careuri la axa nodurilor și la Venus, iar Saturn în tranzit era conjunct cu Marte în Săgetător, ambele aspecte simbolizând călătoriile în jurul lumii, una dintre experiențele supreme tipice Săgetătorului. Luna progresată se afla la 19°10′ Săgetător, în Casa a X-a, conjunctă cu Marte natal, simbolizând o perioadă de studiu și aventuri eroice într-o cultură străină. Saturn în tranzit forma de asemenea un careu la conjuncția natală Soare-Saturn, și opoziție la Pluto natal. Activarea careului său în T, implicând Soarele, pe Saturn, Marte și Pluto, coincide cu o perioadă de învățare și de perfecționare ca scriitor și cercetător.

Uranus în tranzit era conjunct cu Mercur în această perioadă. Vorbim despre un voiaj neconvențional, implicând învățături și studii neobișnuite. Eliade a fost considerat destul de ciudat pentru că pleca în această călătorie, iar prietenii și familia sa n-au înțeles ce făcea. Uranus forma de asemenea un careu la Jupiter natal, ceea ce a dat călătoriei calitatea de voiaj în străinătate, precum și accentul pe lectura (Mercur) materialelor filosofice (Jupiter). Uranus “trezea” careul natal Mercur-Jupiter, iar asta a condus în această perioadă la noi maniere de lectură și învățare.

Când Eliade a ajuns în India, el s-a stabilit în casa unui profesor cu care maharajahul i-a aranjat să se întâlnească. Acest profesor era Surendranath Dasgupta, cel mai respectat cercetător de religie și filosofie din India modernă. Era un mare pundit, autor al unei ediții clasice de istoria filosofiei indiene în cinci volume. Era o figură impozantă, un gigant intelectual. Eliade a început cu el un program de studiu care implica între 12-16 ore de studiu al limbii sanscrite și de traducere a surselor primare ale scripturilor hinduse și budiste. Practic, tot ce făcea era să citească și să studieze sanscrita. Mercur progresat era staționar direct, conjunct cu Soare-Saturn natal. În această perioadă, Eliade a căpătat o minte ascuțită, concentrare, disciplină și productivitate, scoțând la iveală potențialul maxim al conjuncției sale Soare-Saturn. El era cu totul absorbit de citit, învățat, limbi străine și traduceri, cu totul concentrat pe tărâmurile religiei, filosofiei și mitologiei indiene (Pești) – o sarcină enormă.

Apoi a urmat un dramatic interludiu. În 1929, Eliade s-a îndrăgostit de fiica lui Dasgupta, Maitreyi, care aparent era deopotrivă genială și superbă, o poetesă. Cei doi erau atrași unul de altul, dar arareori aveau șansa de a rămâne singuri. Însă la un moment dat le-a fost dată sarcina de a lucra împreună la indexul pentru Istoria filosofiei indiene a lui Dasgupta. Eliade rememorează această poveste: “Într-o zi mâinile ni s-au întâlnit deasupra cutiuței cu fișe (cards) și nu le-am mai putut despreuna.” (129)

Însă pe 18 septembrie, Maitreyi i-a trimis lui Eliade un bilet în care îi spunea că tatăl ei a aflat despre iubirea lor, și că ea i-a mărturisit totul. A doua zi, Dasgupta l-a dat afară pe Eliade din casa lui și l-a alungat pentru totdeauna. Gândiți-vă ce lovitură trebuie să fi fost asta, să fie respins de guru-ul și mentorul său! Se pare că aceasta era o treabă destul de serioasă și Dasgupta a considerat o chestiune de onoare să-l pedepsească pe Eliade pentru comportarea sa necuviincioasă.

În această perioadă, era activ un trigon progresat între Venus și Jupiter, semnificând experiența îndrăgostirii. Însă de asemenea Uranus în tranzit forma un careu la Neptun natal, simbolizând poate o lacună de judecată și o euforie stranie la dezvăluirea sentimentelor lor secrete, indescriptibile, dintre ei. Era străfulgerat de dragostea pentru tânăra frumusețe, și ea a devenit punctul focal al faimoasei sale opere, Maitreyi. Relația dintre ei era de asemenea inacceptabilă din punct de vedere social, cel puțin pentru Dasgupta, fie datorită diferențelor de naționalitate și moștenire culturală, sau pentru că Eliade nu o curtase într-o manieră discretă. Careul Uranus-Neptun semnifică de asemenea sentimentul de confuzie pe care probabil că l-a avut Eliade, precipitat de alungarea din casa lui Dasgupta. Probabil că nici n-a știut ce l-a lovit. În timpul acestui careu, povestea lor de dragoste s-a încheiat într-un haos total, o adevărată calamitate pentru tânărul cercetător.
 
 

Un interludiu tantric

În harta natală, Eliade o avea Venus conjunct cu Ascendentul și cu Nodul Sud, în semicareu cu Soarele (indicând popularitate și un aspect atrăgător). Venus în Vărsător este un simbol al relațiilor neconvenționale și o amplasare ce atrage un soi de controversă socială. Venus forma de asemenea un quincunx cu Neptun, un indicator al iubirii și devoțiunii exaltate, dar de asemenea sugerând că viața amoroasă a lui Eliade putea fi cumva tulbure sau supusă iluziilor, dezamăgirilor, și năzuințelor transcendente. Asta ne aduce la următorul episod remarcabil.

După ce Eliade a părăsit casa lui Dasgupta în Calcutta, a călătorit la Hardwar și Rishikesh în munții Himalaya, căutând o chilie unde să se poată dedica practicilor yoghine. Astfel, l-a întâlnit pe Swami Shivananda și a rămas în ashram-ul său ceva vreme. Apoi, în preajma Crăciunului lui 1929, o femeie numită Jenny a sosit din Africa de Sud, în vizită la acest ashram. Jenny se dedica destul de mult stilului yoghin de viață, foarte disciplinat, practicat în ashram, și-l căuta adesea pe Eliade pentru îndrumare spirituală.

La un moment dat, Shivananda a plecat din oraș o vreme, iar Jenny a venit să-l vadă pe Eliade. Cei doi au început o discuție despre Tantra Yoga, care era atunci subiectul lecturilor lui Eliade. El a încercat să evite subiectul, dar ea a insistat să afle tot ce știa. Curând cei doi au început explorarea practicilor sexuale de yoga. Potrivit tradiției yoghine, acest lucru era strict interzis, căci se credea că e necesar ca un guru să urmeze aceste practici în siguranță și într-un mod rodnic. Mai multe săptămâni la rând, Eliade a vizitat-o pe Jenny adesea, iar cei doi făceau dragoste aproape toată noaptea. El scrie:

De atunci veneam târziu, după miezul nopții și mă întorceam în kuitar-ul meu cu o oră înaintea răsăritului. Am reușit să-mi păstrez luciditatea și autocontrolul, nu numai în timpul “ritualurilor preliminare”, ci și în cele ce-au urmat. Jenny era uluită, însă eu simțeam că sunt pe drumul de a deveni un alt om. Uneori dormeam numai două-trei ore pe noapte, însă nu eram niciodată obosit. Lucram tot timpul, și lucram mai bine ca niciodată. Am înțeles atunci baza acelei vanitoase beatitudini pe care unii asceți, maeștri ai Hatha-yoga, o proclamă. Și am înțeles și motivul pentru care unii yoghini se considerau asemeni zeilor, dacă nu chiar superiori lor, și de ce vorbeau despre transmutare și chiar despre nemurirea trupului. (130)

Apoi s-a întâmplat următorul incident. Eliade trăia într-o cabană aflată lângă o alta, care era locuită de un naga, un ascet cu părul cărunt.

Când m-am întors la cabana mea într-o dimineață de martie, am văzut că vecinul meu naga mă aștepta în pragul ușii. “Știu unde ai fost”, zise el în clipa în care intră în kuitar. “Cred că ai putea fi comparat cu Maha Bhairava! Dar ai tu oare destulă virya (energie) pentru a păși pe această cale? Oamenii de azi sunt impuri și slabi. Foarte curând vei simți o febră puternică în creștetul capului. Atunci vei ști că nu mai ai mult timp. E mai bine să te oprești înainte să se întâmple asta.”

A vorbit cât de clar a putut, folosind propoziții întregi în sanscrită, pentru a-l înțelege. L-am înțeles.

“Dar dacă găsesc un Guru?” am întrebat.

“Ai deja un Guru”, a răspuns el zâmbind. Apoi m-a salutat, împreunându-și palmele în față, și s-a întors la cabana lui. (131)

În ianuarie 1930, când Eliade și-a început relația cu Jenny, era activă o conjuncție în tranzit Saturn-Marte-Venus între gradele 2°-5° Capricorn, aproape de cuspida Casei a XII-a din harta sa, și în opoziție la conjuncția natală Jupiter-Neptun – simbolizând o aventură amoroasă secretă (Casa a XII-a) și o relație sexuală (Venus-Marte) orientată către experiențe mistice și stări modificate de conștiință. Saturn conjunct cu Venus și Marte reprezintă autocontrolul specific dragostei lor tantrice. Mai mult, Venus și Jupiter progresat formau un trigon perfect, iar Marte progresat forma o opoziție la Jupiter natal, simbolizând experiența aventurii, puterii și abilității sexuale. Deși a durat puțin, această relație intensă a fost un eveniment major în viața lui Eliade, deoarece a reprezentat cea mai profundă și directă experiență personală a învățăturilor yoghine antice pe care le-a studiat.

Curând Eliade a părăsit ashramul și a continuat să călătorească prin India, strângând material pentru teza sa de doctorat. Apoi a început să simtă că a greșit încercând să lase în urmă moștenirea sa culturală și să se retragă într-o viață de yogin ascet:

Ceea ce încercasem să fac – să renunț la cultura mea Occidentală și să caut un “cămin” sau o “lume” într-un univers spiritual exotic – echivala, într-un sens, cu o renunțare prematură la toate potențialitățile mele creatoare. Nu puteam fi creativ decât rămânând în lumea mea – care în primul rând era lumea limbii și culturii române. Și nu aveam nici un drept să renunț la ea până când nu îmi îndeplineam datoria față de ea, adică până când nu îmi epuizam întreg potențialul creator… Credința că, la vârsta de douăzeci și trei de ani, puteam să sacrific istoria și cultura pentru “Absolut” era încă o dovadă că nu înțelesesem India. Vocația mea era cultura, nu sfințenia. Trebuia să știu că nu aveam nici un drept să “sar pașii” și să renunț la creativitatea culturală decât în cazul [descoperirii] unei vocații speciale – pe care nu o aveam. Însă desigur, am înțeles toate astea mai târziu. (132)

 
 

Întoarcerea în România

Călătoriile și studiile lui Eliade au fost întrerupte brusc de înștiințarea că este rechemat în România pentru serviciul militar. În 1931, în ajunul Crăciunului, el a ajuns înapoi acasă după trei ani peste hotare. Să analizăm un moment cu atenție ce i s-a întâmplat. În timp ce Uranus în tranzit forma un careu la Uranus și Neptun natal, Eliade a fost în această incredibilă călătorie către tărâmul exotic al Indiei pentru a studia subiecte mistice, esoterice.

Influența planetelor trans-saturniene precum Neptun și Uranus îi poate atrage pe unii oameni dincolo de limitele lui Saturn, într-un tărâm transcendent sau un stil de viață mai mult sau mai puțin neconvențional. Dar Eliade avea natal o conjuncție Soare-Saturn, așadar calea sa – dharma – era să fie un om cu un statut important în lume. Forța de gravitație l-a tras înapoi pe Pământ, mai adânc în cariera și rolul său de academician, bucurându-se de un progres la nivel sociocultural, indicat de Saturn.

În ziua în care Eliade a ajuns înapoi în România (Ajunul Crăciunului 1931), a avut loc o Lună Plină la 2°13′ Capricorn/Rac, peste Casa a VI-a și a XII-a din harta sa natală. Mai mult, Venus progresat se apropia de o conjuncție cu Luna natală (5°40′), simbolizând o întoarcere călduroasă la familia, prietenii și patria sa.

Odată cu întoarcerea acasă, au avut loc mai multe evenimente. În primul rând, a început să se bucure de un succes profesional și o notorietate considerabile. A scris și publicat Maitreyi, ceea ce i-a adus premiul I într-un concurs literar important, și a cauzat pe deasupra și un scandal; căci romanul era o descriere prea puțin voalată a aventurii sale cu fiica lui Dasgupta, scrisă aproape direct din notițele sale de jurnal. Această carte l-a făcut pe Eliade faimos ca scriitor. Spre finalul lui 1931 și de-a lungul lui 1932, în perioada în care această carte – una dintre cele mai pline de fantezie, emoție și inspirație opere ale sale – a fost concepută și scrisă, Neptun în tranzit a format o opoziție la Luna natală. Această opoziție a amplificat sentimentul pentru public, dar și controversele. Mai mult, Pluto în tranzit se mutase din poziția de careu la Soarele natal al lui Eliade, formând acum un trigon cu Soarele, activ între 1931-1933, perioadă care a coincis cu ascensiunea influenței sale publice și cu proeminența în domeniile ficțiunii literare și studiilor religioase (Soarele în Pești), și cu creșterea veniturilor sale (Soarele în Casa a II-a) odată cu întoarcerea în România. În aprilie 1933 a câștigat premiul literar pentru Maitreyi, care a apărut în mai și l-a făcut faimos instantaneu. În iunie și-a luat doctoratul. Marte progresat la 3°01′ Capricorn forma opoziție la Jupiter progresat (3°38′ Rac), aspect deosebit de important pentru că Jupiter era guvernatorul Casei a X-a (cariera). Mai mult, odată ce Venus progresat a atins conjuncția exactă cu Luna natală, Eliade s-a implicat într-o altă aventură romantică.
 
 

Două Femei

În primăvara anului 1932, în timp ce Saturn în tranzit se apropia de o conjuncție cu Venus din harta natală, și în timp ce Jupiter în tranzit era conjunct cu Descendentul, Eliade a întâlnit o femeie numită Sorana, cu care a început curând o relație. Ea părea o parteneră potrivită pentru el: frumoasă, deșteaptă și de familie bună. Însă nu după mult timp, Eliade a început să se simtă ciudat cu ea:

Sorana Topa era mereu cu noi. Însoțind-o acasă, trebuia să ascult mereu criticile ei – adresate colocviului, și în special mie, dacă se întâmpla să vorbesc în seara respectivă. Uneori observațiile ei erau juste și neprețuite, dar alteori îmi păreau irelevante și pretențioase. Pe 1 decembrie 1932 am terminat serviciul militar și am primit hârtiile de liberare. Acum puteam petrece mai mult timp împreună cu Sorana. Însă această concentrată și prelungită intimitate nu a fost mereu pe placul meu. În primul rând, prezența Soranei era obositoare. Cu ea era aproape mereu necesar să fii extraordinar de inteligent, profund, original – și, mai presus de toate, “spontan”. Pentru ea, iubirea era o continuă “ardere la foc mare”, după cum îi plăcea să zică.” (133)

Saturn în tranzit era conjunct cu Venus în timpul acestui an, indicând o relație dificilă, marcată poate de criticile ei, enervarea lui, și, poate, de dorința lui de a se elibera de ea. Apoi, în preajma Crăciunului anului 1932, a întâlnit o altă femeie, Nina, care i-a captat interesul. Asta s-a întâmplat în timp ce Saturn trecea a doua oară peste amplasarea natală a lui Venus în Vărsător, zodia libertății, experimentării și comportamentului ce sfidează regulile. Consecvent cu a sa Venus în Vărsător, Eliade a avut relații cu ambele femei timp de mai multe luni. A încercat să le țină secrete una de cealaltă, dar în cele din urmă au aflat, la fel cum au aflat câțiva dintre prietenii săi. Și acest eveniment s-a constituit într-un scandal.

Poate că în zilele de azi aranjamentele poliamoroase ni se par ceva normal, însă în anii 1930 era o altă epocă. Această situație i-a provocat lui Eliade o tensiune considerabilă, pentru că știa că lucrurile nu puteau continua așa. Dar în același timp nu putea decide între Sorana și Nina. Următorul pasaj înfățișează lupta sa interioară, precum și sensul atribuit de el acestei experiențe:

Am simțit că încercările la care eram supus se îndreptau într-o direcție ce atunci mi se părea indescifrabilă, dar pe care știam că într-o zi o voi descifra. … Trebuie să recunosc că … ceva îmi doream foarte mult: anume să pot iubi – simultan și cu aceeași intensitate – două femei. … Am încercat să înțeleg asta spunându-mi că voiam să trăiesc o experiență paradoxală … că doream să ating un alt mod de a exista decât cel care ne este sortit să-l trăim. … Chiar și în adolescență am încercat să suprim comportamentul normal, visam la o radicală transmutare a modului meu de a exista… Poate că dorul meu de a iubi două femei în același timp nu era nimic altceva decât un episod dintr-o lungă istorie secretă… În felul meu, înercam să compensez incapacitatea mea fundamentală de a deveni un “sfânt”, recurgând la o experiență paradoxală, non-umană. … (134)

Efortul său de a menține două relații în același timp devenise o sarcină de a atinge un mod neobișnuit, sacru, de existență.

Nina era considerată de prietenii și familia lui Eliade inacceptabilă pentru un bărbat de statura lui. O considerau inferioară lui, atât social cât și intelectual. Prima ei căsătorie a sfârșit cu o tragedie și un divorț. Nimeni nu putea înțelege cum cineva atât de respectat și de succes precum Eliade putea să fie atras de o femeie săracă și divorțată. Era considerată nedemnă, mai ales în comparație cu cineva precum Sorana, o femeie de înaltă statură socială. Însă Sorana îl scotea într-una din sărite, iar pe de altă parte ținea mult la Nina. Între aprilie și septembrie 1933, Eliade a fost torturat de această dilemă, ezitând între cele două femei, încercând să le înșele, apoi având remușcări și simțindu-se rușinat odată ce realitatea a ajuns cunoscută și de Nina, și de Sorana. Sentimentul de vină era atât de puternic încât a luat în calcul ideea de a părăsi țara pentru totdeauna, evadând din această situație.

În cele din urmă, după o agonie ce a durat o vară întreagă, a rupt relația cu Sorana și a făcut un legământ cu Nina în septembrie 1933. S-a căsătorit cu ea, spre consternarea familiei. În perioada acestei decizii cruciale, Venus progresat se afla la 7°12′ Pești, în opoziție cu punctul Vertex. Saturn în tranzit forma o conjuncție cu Venus din harta natală în timpul acestui întreg episod. Întrucât Venus se afla în Vărsător, o energie care capătă uneori valențe șocante pentru valorile sociale comune, nu trebuie să ne mire că Eliade era atras de anumite experimente relaționale, fiind atras de o femeie dintr-o clasă socială diferită și dintr-un alt context cultural.

Plecând în India, Eliade a luat o decizie crucială care a implicat sfidarea dorințelor familiei sale și a normelor sociale, cu scopul de a-și crea o identitate unică. În timp ce Saturn trecea peste Venus din Vărsător și staționa conjunct cu Ascendentul (în septembrie și octombrie 1933), Eliade a luat o altă decizie crucială. Decizia lui Eliade de a se însura cu Nina a fost un act de curaj, care i-a permis să se elibereze de convențiile sociale constrângătoare și să urmeze o cale având ca destinație împlinirea individuală. A luat în căsătorie o femeie pe care a iubit-o într-adevăr, în pofida dezaprobării sociale și înstrăinării de famillie.

Trecerea lui Saturn peste Ascendentul în Vărsător al lui Eliade a marcat un moment de autodefinire și autonomie. În timpul tranzitului lui Saturn peste Venus și Ascendent, alegerea unui partener de viață a fost o ocazie pentru Eliade să-și făurească (to will) propriul destin. Astfel, acest eveniment poartă o extraordinară semnificație spirituală.
 
 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.