Oriana Fallaci – jurnalista căreia nu i se putea refuza nici un interviu

Posted by
Reading Time: 10 minutes

 
 

Magda Rusu, astrolog vedic

 
 

“Trebuie să spun că a scrie pentru mine este un lucru foarte serios. Nu este o distracţie, sau o recreere, sau o uşurare sufletească. Nu este aşa, pentru că eu nu uit niciodată că lucrurile scrise pot face un mare bine, dar şi un mare rău, ele pot să vindece sau să ucidă. Studiază istoria şi vei vedea că în spatele fiecărei manifestări a Binelui sau a Răului este o scriere. O carte, un articol, un manifest, o poezie, o rugăciune, un cântec.”

Jurnalistă și scriitoare italiană (n. 29.06.1929, 23:00, Florența Italia), Oriana Fallaci a rămas în memoria cititorilor săi mai ales prin interviurile luate unor politicieni faimoși. Născută într-o familie de muncitori, tatăl ei a fost liderul mișcării de partizani din Florența în timpul celui de al-II-lea război mondial. Fiind cea mai mare dintre cele trei surori, Oriana și-a ajutat tatăl în acțiunile de rezistență împotriva dictaturii fasciste a lui Mussolini, perioadă care îi va marca intreaga viață.

La 16 ani devine jurnalistă pentru a-și plăti taxele la școala medicală pe care o începuse, dar se îndrăgostește de scris și astfel începe povestea care a făcut din ea o legendă. A trecut repede de la coloana pentru crime din ziarul Mattino dell Italia, la povestiri și interviuri.

Începând din 1960 a lucrat ca corespondent de război în Vietnam, Orientul Mijlociu, în războiul indo-pakistanez și revoluțiile din America Latină, războiul civil din Liban, războiul din Golf, și a fost chiar rănită grav în timpul revoltelor studențești dinaintea Jocurilor Olimpice din Mexico City (1968), atunci când guvernul a deschis focul împotriva manifestanților neînarmați (masacrul de la Tlatelolco).

Oriana Fallaci este autoarea a 13 cărți (traduse în 26 de limbi și publicate în 31 de țări) între care Interviu cu istoria (1974), Un om (1979), Inshallah (1983), Dacă soarele moare (1965), Mânia și Orgoliul (2001), Forța rațiunii (2004).

Jurnalista americană Giselle Fernandez spunea despre Fallaci:

“Întotdeauna a arătat în romanele sale dragoste față de omul de rând, de umanitate, cu slăbiciuni și forță și întotdeauna a arătat cu degetul către cei lacomi, lași sau distrugători. A înțeles că există o dragoste mai mare decât cea singulară față de un singur om; o dragoste care pune adevărul, justiția și viitorul omenirii mai presus de toate. Pentru acest lucru eu am iubit-o.”

Dacă ar trebui să alegem un ascendent pentru harta Orianei după descrierea făcută de Giselle Fernardez, cel mai potrivit ar fi ascendentul în Vărsător, care indică o ființă umană originală, idealistă, generoasă, capabilă de muncă susținută, independentă și progresistă. Și da, conform sistemului sideral, Ascendentul Orianei este în Vărsător:

“Nu sunt și nu voi fi niciodată un simplu magnetofon a ceea ce văd și aud. În fiecare experiență profesională las rămășițe din inima și sufletul meu și particip la ceea ce văd sau aud ca și cum problema respectivă mă privește personal.”

Tot trăsături ale zodiei Vărsătorului regăsim și atunci când spune:

“Nu am scris niciodată pentru bani. Scrisul este o mare emoție, atât psihologică, cât și politică.”

Iată ce înțelegea Fallaci prin jurnalism:

“Un jurnalist trăiește istoria în acea clipă, atinge istoria cu mâinile sale, se uită la ea cu ochii proprii și o ascultă cu urechile sale. Istoria omenirii este o istorie a celor curajoşi. Dacă nu ai curaj, inteligenţa nu-ţi serveşte la nimic.”

Pe vremea când era corespondent de război, Oriana purta întotdeauna în rucsac o scrisoare către ambasada Italiei în care specifica ce trebuie făcut cu trupul său în situația în care ar fi fost ucisă. Aceste mărturii, atitudinea ei și genul de evenimente în care s-a implicat, certifică o puternică influență a planetei Marte, planeta curajului și a pasiunii… În sistem vedic, planeta Marte își trimite energia la a 4-a, a 7-a și a 8-a casă depărtare față de poziția din momentul nașterii. Marte, aflat în zodia Leului la nașterea Orianei, își trimite deci energia la 7 case depărtare, în Vărsător, adică pe Ascendent, o bună explicație pentru curajul și dârzenia de care a dat dovadă întreaga ei viață. Ascendentul, cel mai important element dintr-o harta vedică, reprezintă persoana însăși.

Despre modul în care muncește, ea spunea:

“Încep să lucrez dimineață, pe la 8 și continui până la 6 sau 7pm fără întrerupere, fără să mănînc, fără să mă odihnesc, doar fumez. Nu văd pe nimeni, nu răspund la telefon, nu plec nicăieri. Ignor duminicile, sărbătorile, Crăciunul, Anul Nou. Și scriu încet, și rescriu, iar și iar.

…Un scriitor are nevoie de timp pentru a-i fi testată valoarea. Succesul este legat prea tare de modă, publicitate. Un scriitor rămâne scriitor după moartea sa, sau mulți ani după ce cărțile sale sunt publicate. De asemenea, un scriitor rămâne scriitor dacă munca sa trece de frontierele limbii în care scrie, deoarece un scriitor trebuie să fie universal, fără limite de timp sau spațiu.”

Pentru o confirmare astrologică a celor declarate mai sus, ar trebui să regăsim în harta sa o influență puternică a planetei Saturn, planeta muncii și angajamentelor pe termen lung… În sistem vedic, Saturn își trimite energia la a 3-a, a 7-a și a 10-a casă depărtare față de poziția natală. Saturn în Săgetător dinamizează deci a 3-a casă de la poziția sa, adică zodia Vărsătorului, în acest caz chiar Ascendentul. În plus, Saturn care dinamizează Ascendentul este și retrograd: “și scriu încet și rescriu iar și iar”.

Combinația Marte-Saturn care își trimit amândouă influența la Ascendent indică o uriașă determinare. De asemenea, Saturn situat în casa a 11-a a hărții siderale este un excelent indicator al conexiunii sale cu politica, ceea ce explică de ce a luat interviuri unor mari personalități politice ale timpului său, dând dovadă de mult curaj și punând întrebări total incomode, pe care nici un alt jurnalist nu ar fi avut curajul să le pună.

Reputația sa de jurnalistă fără frică a ajutat-o să obțină interviuri cu mari lideri politici ai vremii, “cei mai importanţi pioni ai jocului puterii de pe glob”, ca Indira Gandhi, Henry Kessinger, Yasser Arafat, ayatollahul Khomeini, generalul nord-vietnamez Giap (chiar în timpul războiului din Vietnam) etc, dar și cu figuri din afara politicii ca Federico Fellini, Sean Connery, Arthur Miller, Orson Welles, Hugh Hefner și mulți alții. Interviurile sale au făcut istorie, tehnica ei de intervievare fiind studiată în prezent în multe facultăți de jurnalism.

Iată un fragment din interviul cu ayatollahul Khomeini, în care Fallaci întreabă despre condiția femeii în Iran:

“Trebuie să va întreb încă o mulțime de lucruri. Despre ‘chador’, de exemplu, pe care am fost obligată să îl port pentru a va întâlni și intervieva, și pe care îl impuneți femeilor iraniene…. nu mă refer doar la veșmânt, ci la ce reprezintă el, la apartheidul în care au fost forțate femeile iraniene după revoluție. Ele nu pot studia la universitate cu bărbații, sau lucra împreună cu bărbații, sau să meargă la plajă sau să înoate în aceeași piscină cu bărbații. Ele trebuie să facă totul separat, [îmbrăcate] în chador. Apropo, cum înoți într-un chador?”

[Chadorul este veșmântul purtat de către femei în țările musulmane, care le acoperă tot corpul, lăsând la vedere doar o parte din față și ochii.]

“Nimic din toate astea nu vă privește, obiceiurile noastre nu va privesc. Dacă nu va place costumația islamică, nu sunteți obligată să o purtați, din moment ce este pentru femei tinere și doamne respectabile.”

“Este foarte drăguț din partea dvs. Imam. Și dacă ați spus-o, am să dau jos chiar acum această cârpă medievală prostească.”

În altă parte a interviului îi spune…

“Iertați-mă dacă insist, imam Khomeini. Am vrut să spun că astăzi, în Iran, faceți să crească frica și mulți oameni spun că sunteți un dictator. Noul dictator, noul șef. Noul stăpân. Cum comentați asta? Nu vă întristează? sau nu vă pasă?”

Dar poate cel mai memorabil moment a fost în timpul interviului cu Henry Kissinger din 1972 când, întrebat despre războiul din Vietnam: “Nu credeți că acesta a fost un război inutil?” acesta îi răspunde: “Da, sunt de acord cu asta”. Kissinger avea să spună mai târziu despre acest interviu că nu a fost atât de “distrugător de sincer față de el însuși” cu nimeni înainte de Fallaci.

Deselor reproșuri la adresa întrebărilor ei prea brutale le-a replicat:

“Întrebările mele sunt brutale pentru că căutarea adevărului este un fel de chirurgie. Și chirurgia rănește”

Fallaci a spus de multe ori că este o căutătoare a adevărului iar în harta ei Vedică, planeta Mercur, care reprezintă intelectul, este situată în Mrigashira, o nakshatra (constelație) a cercetătorilor și a căutătorilor. Stilul direct și foarte original folosit în interviuri și în cărți, explicabil prin amprenta Marte-Saturn pe Ascendent și prin prezența lui Uranus în casa a 2-a a vorbirii, au făcut din Fallaci cel mai extraordinar jurnalist italian din toate timpurile. Personalități renumite din lumea politică și artistică își doreau foarte mult să aibă un interviu cu ea. Un interviu dura între 4 și chiar 6 ore sau chiar mai multe zile la rând. Despre ele spunea că:

“În aceste ore ard atât de multă energie că pierd în greutate mai mult decât un boxer în ring.”

Planeta Marte situată în harta sa natală în casa căsniciei i-a adus și suferință pe partea relațională. În lista de persoane intervievate s-a aflat și Alexandros Panagoulis, un poet și mai apoi politician care a luptat împotriva regimului dictatorial din Grecia anilor 1967. Alături de el Oriana trăiește o foarte tumultoasă poveste de iubire, iar după dispariția lui în circumstanțe ciudate scrie cartea “Un Om” (1979), inspirată din viață lui Panagoulis.

Sistemul vedic (Jyotish) folosește în previziuni sistemul dashelor, care descriu influența unei planete în viața unei persoane pe o perioadă determinată de timp. Remarcabil este faptul că majoritatea cărților sale au fost scrise în perioada 1960-1980, cea mai prolifică perioada din viața sa, în care a fost sub influența dashei planetei Venus, situată în casa a 3-a a comunicării (inclusiv prin scris).

După o lungă perioadă de izolare în care nu a mai publicat nimic, în 2001, aflată sub șocul atentatelor de la 11 septembrie scrie Mânia și Orgoliul, probabil cea mai controversată lucrare a ei (publicată și în limba română la Ed. Corint zece ani mai târziu, în 2011). Cartea a avut un succes extraordinar: 200.000 de exemplare vândute în prima zi de la aparție și ulterior milioane pe tot globul. Izvorâtă din experiențele sale în țările musulmane, cartea este un avertisment dur asupra incompatibilității dintre islam și civilizația occidentală, pe care le vede în conflict ireductibil. Fragmente din Mânia și Orgoliul sunt disponibile la finalul articolului.

În același spirit este scrisă și Forța rațiunii (2004), în care analizează și condamnă atitudinea prea tolerantă a Occidentului față de expansiunea islamică și pledează pentru superioritatea civilizaţiei occidentale, explicată prin primatul raţiunii şi al tradiţiei iluministe. Între altele, Fallaci este revoltată de faptul că peste tot în Europa – pe care o numește Eurabia – se construiesc moschei, în timp ce simplul fapt de a avea cu tine o Biblie în țările musulmane este aspru pedepsit. Ea atacă iresponsabilitatea liderilor occidentali, pe care îi vede incapabili de a stopa colonizarea musulmană a Europei şi de a găsi soluţii în apărarea civilizaţiei occidentale. De fapt, ea a fost prima care a avertizat despre ciocnirea civilizațiilor, iar unii analiști i-au numit ultimele lucrări literatură profetică.

Este interesantă corelația astrologică cu apariția ultimelor cărți care au făcut mare vâlvă datorită subiectului abordat și faimei autoarei. În 2001 (Mânia și orgoliul) se afla sub influența planetei Marte (1996-2003) care îi dă pasiunea și energia necesară să scrie cartea în două săptămâni, fără să mănânce și fără să doarmă, după cum mărturisește. În 2004 (Forța rațiunii), era deja intrată în dasha Nodului Nord (Rahu) situat în casa a 3-a a comunicării. Rahu, planetă umbră care dă faimă, include și alte nuanțe: unii nu au agreat deloc vehemența cu care a prezentat subiectul.

Concluzionând acest mic portret astrologic:

  • forța conjugată a planetelor Marte și Saturn i-a dat determinare și tenacitate în tot ceea ce a făcut
  • Uranus în casa a 2-a vorbirii i-a luat prin surprindere pe cei intervievați cu întrebări inteligente și neașteptate, prin care îi forța să spună adevăruri pe care în mod normal nu le-ar fi recunoscut public. Cărțile și articolele ei poartă de asemenea această amprentă
  • conjuncția Mercur-Jupiter i-a conferit o inteligență sclipitoare
  • nu în ultimul rând, conjuncția planetei Venus cu Rahu (Nodul Nord) i-a oferit o puternică carismă feminină. Fiind o planetă “umbră”, Rahu amplifică forță planetei cu care este conjunctă.

Oriana Fallaci a fost un spirit independent care a luptat pentru libertate și adevăr, și a trăit cu pasiune toată viața:

“Naivitatea mea este o calitate pe care prețuiesc foarte mult pentru că este născută dintr-o credință în umanitate și iubire față de semenul meu. Această iubire și credință se amplifică în mine ori de câte ori văd suferință.”

Chiar și criticii săi au recunoscut că nu s-a născut încă cineva care să-i semene. Astrologia modernă se mulţumeşte de multe ori doar cu menţionarea problemelor, fără a oferi şi soluţii practice la ele. De aceea, consider că apropierea de viaţa şi opera Orianei Fallaci poate fi utilă ca remediu pentru orice deficiență marțiană, inspirație în situațiile în care ne simțim lipsiți de putere, curaj și pasiune, în viața personală sau în societate:

“În Mînia şi Orgoliul susţin că Bin Laden este doar actualul vîrf al aisbergului: acea parte a muntelui care se ridică din abisurile propriei orbiri şi care, de la 1400, nu ştie să producă decît religie. Susţin că adevăratul protagonist al acestui război sfînt nu este el, ci acel Munte. Şi o repet. Dar nu pot nega, nimeni nu poate nega că Bin Laden este un mare personaj, în aceeaşi măsură în care era un mare personaj Khomeini. Pentru că, în ciuda perfidiei sale, a dispreţului său faţă de ceilalţi, este, ca şi Khomeini, un personaj născut din pasiune. Făcut din pasiune. Noi nu mai avem personaje făcute din pasiune, născute din pasiune. Pentru a le găsi, trebuie să ne întoarcem în trecut. La Sfîntul Francisc, la Sfînta Tereza, chiar la Torquemada. La Danton, la Marat, la Robespierre. La Napoleon, la Nelson, la Mazzini, la Garibaldi, la Cavour. La Lenin, la Stalin, la Churchill care, pentru a lupta contra lui Hitler, le-a promis englezilor «lacrimi şi sînge». La Mao Tze Dun, la Ho Shi Min. Şi aici mă opresc pentru că, de o jumătate de secol, Occidentul n-a dat decît lideri contrafăcuţi. Nenorociţi sau mediocri care sînt lideri doar cu numele. Singurul personaj pe care l-a produs Occidentul în ultimii cincizeci de ani este Karol Wojtyla. Un om al credinţei, un om al bisericii. În rest, chiar şi în artă, în muzică, în pictură, în afară de Picasso n-am avut decît contrafăcuţi.

Ştii de ce? Pentru că am pierdut pasiunea. Pentru că am înlocuit pasiunea cu raţionamentele. Mai rău: cu hedonismul, cu cultul comodităţii, cu moliciunea. Şi cu conceptul unei egalităţi care aplatizează, nivelează, stinge genialitatea şi personalitatea. Şi astfel stinge arta, stinge poezia. Spuneţi-mi unde este, de o jumătate de secol, arta? Unde este poezia? Avem ştiinţa şi gata, tehnologia şi gata, bunăstarea şi gata. Dar nu se poate trăi doar cu ştiinţa şi gata, cu tehnologia şi gata, cu bunăstarea şi gata. Nu se poate trăi fără pasiune. Eu nu ştiu să trăiesc fără pasiune. Tot ceea ce fac, fac din pasiune şi cu pasiune. Scriu din pasiune, mă supăr din pasiune, înjur din pasiune, mă bat cu pasiune. Şi, pentru Dumnezeu: mica mea carte este izvorîtă din pasiune. Sînt sigură că oamenii o citesc nu numai pentru că spun adevărul, ci pentru că îl spun cu pasiune”.

 
 
 
 
Capitole din Mânia și Orgoliul în limba română:

Discursuri şi articole ale Orianei Fallaci în limba română:

Scrisoare către un copil nenăscut: fragment I, fragment II, fragment III.

     
     
    Magda Rusu poate fi contactată la adresa astrologvedic[@]yahoo.com

     
     

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.