3 Octombrie 2014
Arhetipuri și astrologie arhetipală
ADRIAN: Poți împărtăși câteva detalii despre noul tău proiect?
RENN: Ei bine, va fi oarecum asemănător celui din urmă, dar n-aș vrea să vorbesc prea mult despre asta. După cum spune Robert Frost, să vorbești despre ceea ce scrii este ca și cum ai deschide un hidrant în mijlocul străzii, când de fapt ai nevoie doar ca apa să curgă încet la tine în locuință.
ADRIAN: Vorbim aici despre astrologia arhetipală și am menționat de atâtea ori termenul de arhetip … Poate este bine să-l explicăm în cele din urmă … Ce sunt arhetipurile?
RENN: Cred că arhetipurile există pe diferite niveluri. Sunt multe feluri în care filosofii occidentali au folosit acest termen sau termeni similari, cum ar fi Arhaii, Realitățile, Formele. În astrologie avem complexe arhetipale asociate cu Soarele, Luna și cele opt planete precum și o serie de manifestări arhetipale. În cadrul fiecăreia dintre aceste categorii generale se găsesc și alte arhetipuri. Soarele este asociat arhetipului Sinelui, lui Apolo, Fiului Divin, iar acestea din urmă la rândul lor pot fi considerate arhetipuri în sine – deci avem arhetipuri conținând alte arhetipuri.
ADRIAN: Avem o descriere mai detaliată a ceea ce este de fapt un arhetip?
RENN: Tarnas, în clasicul său Prometheus the Awakener, vorbește despre trei moduri comune, universale în care sunt înțelese arhetipurile în filosofia occidentală.
Primul, pe care îl numește Homeric, activ încă din zorii civilizației occidentale, a fost ilustrat în marile opere care ne-au călăuzit civilizația: Odiseea și Iliada. Arhetipurile erau experimentate ca fiind zei și zeițe care există într-un plan superior tărâmului uman, dar sunt foarte interesați de chestiunile lumești și intervin în mod constant. Aceste scrieri dezvăluie numeroasele probleme pe care le poți avea dacă nemulțumești un zeu sau o zeiță, dacă nu-i onorezi sau îi desconsideri în vreun fel. În acest caz ei vin să te pedepsească. Putem interpreta aceasta într-un mod Jungian: orice lucru reprimat se înrăutățește. Așadar este foarte important să ne facem timp ca în practicile noastre spirituale și psihologice să ne dăm voie să simțim energiile arhetipale, acele energii și emoții diverse care ies din psihicul nostru, și să le exprimăm într-un mod sigur și adecvat. Luând ca exemplu arhetipul lui Marte, este bine să exprimi această energie, dar nu înspre alți oameni, nu înspre natură. Nu lovi pereții! Mai bine să te întinzi în pat și să lovești salteaua, să țipi într-o cameră izolată fonic sau într-o mașină parcată, lucruri de genul ăsta. Cu Saturn, este important să practicăm reținerea, prudența, disciplina și așa mai departe. Dar de asemenea este esențial să facem distincție între momentele în care trebuie să ne controlăm și cele în care este bine să renunțăm la control, cum ar fi în terapia psihedelică sau în sesiunile de respirație holotropică.
Cel de-al doilea mod în care arhetipurile au fost înțelese în Occident, a fost numit de către Tarnas Platonic. Platon vorbește despre arhetipuri ca fiind esențe metafizice care transcend planul fizic, dar în același timp îl impregnează și inspiră. Un lucru este frumos în măsura în care conține arhetipul frumuseții. Într-unul din marile sale dialoguri, Banchetul, protagonistul său Socrate se întreabă cum putem ști dacă ceva conține Adevăr sau Bunătate. În esență, el argumentează că acestea sunt emanații ale sursei centrale ale acelei calități – adică ale Formelor sau Realităților arhetipale.
Cel din urmă mod de a înțelege arhetipurile ar fi cel Jungian. Jung a redescoperit arhetipurile în secolul al XX-lea, ca fiind principii de ordonare în cadrul psihicului în sine. Pentru că era student al lui Immanuel Kant, el a fost reticent în a postula că putem ști ceva sigur cu privire la lumea exterioară, tot ceea ce experimentăm petrecându-se doar în conștiința noastră, în propriul nostru psihic. Ulterior, studiind sincronicitățile, a început să realizeze că arhetipurile nu sunt numai acele modele primare și instinctuale din psihicul uman, ci ele există și în Univers, formulând astfel conceptul de Anima Mundi sau Sufletul Lumii.
ADRIAN: Și toate aceste niveluri se suprapun?
RENN: Da, și există multe alte nuanțe și diferențieri subtile în înțelegerea arhetipală despre care Tarnas vorbește în The Passion of the Western Mind, dar putem afirma că arhetipurile există atât în psihicul nostru, cât și în Univers în general. Deci, totul în Univers este de fapt creat de către un model arhetipal. Ceva are soliditate și concretețe în măsura în care conține arhetipul lui Saturn. Saturn reprezintă o contracție a energiei într-o formă atât de lentă și rece, încât poate fi percepută ca solidă.
ADRIAN: Doctrina antică a Semnăturilor expusă de către Paracelsus, s-a bazat pe această idee extrem de importantă a modelării arhetipale… Dacă acestea sunt arhetipurile, atunci astrologia arhetipală studiază interacțiunile dintre ele și se concentrează în principal asupra aspectelor dintre planete. Așa este?
RENN: Nu a fost intenția lui Tarnas, dar este unul din beneficiile neașteptate ale perspectivei sale. Ne concentrăm asupra alinierilor dintre planete (aspectele și punctele medii (midpoints), considerate a fi un tip de aspect), precum și asupra tranzitelor personale și globale! Cu alte cuvinte, două planete între care se formează acum un aspect ar putea constitui un tranzit global care va afecta întregul psihic al omenirii sau, mai degrabă, va reflecta influențele asupra întregului psihic al omenirii la un moment dat.
Așadar, pentru că analizăm aspectele și tranzitele, nu ne petrecem prea mult timp concentrându-ne pe semne sau case. Diferențele dintre diversitatea sistemelor de case și cele două sisteme majore de semne, Sideral și Tropical, sunt astfel depășite. Întrebarea pe care ar trebui să și-o pună toată lumea este următoarea: dacă aceste diviziuni astrale, de exemplu, între Berbec și Taur și așa mai departe, sunt atât de importante, de ce miliarde de oameni cred într-un sistem și pot garanta pentru el, iar alții sunt total convinși de un altul? Aceste limite nu par să fie atât de distincte, altfel cred că s-ar conveni în cele din urmă asupra unuia dintre ele. Evident, semnele au oarecare importanță, dar cred că am mai amintit acest lucru înainte: eu le văd ca ceva de suprafață, ceva care dă culoare; ele nu descriu cu adevărat lucrurile în esența lor, același lucru fiind valabil și pentru sistemele de case.
ADRIAN: Atunci cum rămâne cu faimoasa regulă: “planetele au puterea, semnele spun cum, casele spun unde”?
RENN: Aceasta este regula principală a astrologiei, dar eu cred că atât planetele cât și aspectele spun și ele “cum” și “unde”. Însă “unde” înseamnă o serie de posibilități, iar noi nu avem un sistem care să poată prezice rezultatele exacte. Dacă s-ar fi putut, crede-mă, computerele l-ar fi descoperit până acum. Există o mulțime de oameni foarte inteligenți care și-ar dori să facă o carieră găsind corelații statistice între tot felul de variabile … Dar până acum, Anima Mundi nu și-a dezvăluit așa secretele, acestei tipologii rudimentare de mentalitate logică pozitivistă.
Cu toate acestea, există câteva corelații statistice care au fost replicate și sunt acum considerate fapte științifice. Cititorii interesați ar trebui să studieze cărțile lui Michel Gauquelin. O relatare valoroasă găsiți în cartea lui Hans Eysenck: Astrology – science or superstition. El dezvăluie multe lucruri despre astrologia tradițională, iar apoi sfârșeste prin a relata despre scrierea lui Gauquelin și cum aceasta lucrare a fost reprodusă de către Comitetul pentru Investigarea Științifică a Revendicărilor Paranormale, CSICOP. Sună ca Ciclop, nu? Și cum aceștia au falsificat apoi datele … pentru că era un fenomen anormal care nu se potrivea cu viziunea lor asupra lumii, așa că au falsificat datele și apoi au fost prinși, o rușine absolută. Cred așadar că lucrarea lui Gauquelin stă și astăzi în picioare. Dar mai cred că divinitatea a suprapus o mică parte din vastul domeniu al astrologiei cu tehnica observațională statistică, suficient pentru a ne stârni și pentru a ne furniza câteva dovezi, dar nu suficient pentru ca noi să putem reduce totul la o simplă formulă.
Astrologia implică folosirea numerelor, împărțirea cadranului la numere întregi formează aspectele de bază. Când împarți cadranul la unu, obții conjuncția, 360 °. Împărțind la doi, obții opoziția, 180 °, și așa mai departe, deci privit astfel sistemul este numeric sau pitagoreic, se întoarce la criterii numerice de bază. Astrologia este însă cu mult mai mult de atât, trebuie să ai mintea unui artist, a unui poet și a unui filozof pentru a vedea bogăția expresiilor arhetipale și nu doar corelațiile simple unu-la-unu care pot fi deduse cu ajutorul a ceva atât de simplist cum este matematica.
Această idee a fost descrisă într-un mod interesant într-o lucrare nepublicată a lui William Keepin, de la CIIS (Institutul de Studii Integrale din California). El spunea că oricine are o ureche muzicală suficient de dezvoltată, ascultând muzica lui Mozart și pe cea a lui Salieri admite că muzica lui Mozart este mai frumoasă. Dar esențial este că trebuie să ai o ureche muzicală instruită și să știi ceva despre subiect. La fel, pentru a evalua astrologia trebuie să știi ceva despre principiile arhetipale. Nu poți să le abordezi în aceeași manieră epistemologică (ca metodă de investigare) în care ai aborda un experiment de fizică. Utilizarea unor criterii epistemologice folosite într-un laborator de fizică în studiul muzicologiei este ca și cum ai analiza cerneala din manuscrisele lui Salieri, ca modalitate de a determina de ce muzica lui este inferioară muzicii lui Mozart. Vezi, acesta este un unghi total greșit, o dimensiune greșită a investigației. Pentru a investiga astrologia, trebuie să intri în sistem – să înveți puțin despre procesele de bază, despre prioritățile și metodele epistemologice – și să-l explorezi tu însuți.
ADRIAN: Astrologia vede interacțiunea dintre arhetipuri ca pe un proces evolutiv. În astrologia arhetipală se pare că interacțiunea dintre personajele în sine este mult mai importantă decât natura particulară a interacțiunii. Așa încât temele comune sunt considerate mai importante decât să spunem, distincția dintre aspectele ușoare și cele dificile.
RENN: Absolut!
ADRIAN: Deci, nu există nicio distincție între aspectele ușoare și cele tensionate, de exemplu între un trigon și o cuadratură?
RENN: Nu există distincții absolute. Ori de câte ori se combină două arhetipuri planetare, semnificația marcantă va proveni de la cele două planete. Oamenii pot suferi foarte mult cu un trigon Saturn – Lună; poate fi un moment grav, de introspecție. Dacă ei au un tranzit major al lui Saturn, de exemplu Saturn cuadratat de Saturn și apoi, de asemenea, Saturn în trigon cu o a doua planetă – să zicem Saturn în trigon cu Luna, încărcătura saturniană a experienței lor va crește considerabil. Semnificația de bază, tradițională, asociată aspectelor benefice (trigon și sextil) versus dinamice (conjuncție, opoziție și cuadratură) rămâne valabilă, dar aș spune că distincția nu este într-atât de pronunțată.
Tranzitele ușoare (trigon, sextil) tind să fie mai ușor de gestionat, dar ele nu forțează creșterea. Aspectele dinamice (conjuncții, cuadraturi și opoziții, precum și unele aspecte minore, cum ar fi octilul, semisextilul, trioctilul și inconjuncția) care creează mai multă forță între aceste principii, conduc la creștere, integrare și rezolvare. Însă trebuie să privim și la planetele implicate … Jupiter în cuadratură cu Venus nu aduce nimic dureros. Foarte puțini oameni experimentează suferință atunci când Venus în tranzit le cuadratează Jupiter natal, dar puteți observa unele dintre caracteristicile cuadraturii manifestându-se mai pregnant, cum ar fi pasivitatea, lenea, lipsa de implicare sau dorința de a nu face nimic, pentru că, să nu uităm, este o cuadratură! Deși până la urmă, toți avem nevoie de pauze câteodată, iar Venus-Jupiter este un tranzit excelent pentru petreceri, nunți și alte evenimente sociale.
Astrologie pentru grupuri
ADRIAN: Vorbind despre evenimentele sociale, știu că ai fost implicat în alegerea unui moment astrologic adecvat pentru cea de-a doua întâlnire
Global Breathwork Day. Poți împărtăși câte ceva în legătură cu asta?
RENN: Ei bine, Ken Sloan ne-a abordat pe câțiva dintre noi cu ocazia a patru din cinci evenimente Global Breathwork Day, așa că am contribuit și eu cu ce-am putut. Matthew Stelzner oferă acum și el înțelegerile sale. Este foarte bine să mai fie și altcineva, pentru că am simțit că e o mare responsabilitate. Acum câțiva ani a existat o Super Lună și Stan Grof a sugerat ca evenimentul să aibă loc pe Luna Plină, dar niciunul dintre noi nu știa că va fi o Super Lună. Era cu opt luni în avans și nu ne-am dat seama. Oricine ar fi căutat informația ar fi văzut asta, dar nimeni n-a făcut-o. Am luat în considerare tot felul de alți factori și am fost convins că ar fi mai bine să aibă loc cu un weekend mai devreme, doar pentru că ar fi fost mai ușor pentru cei care se aflau pe un alt fus orar. Apoi pe măsură ce ne apropiam de data respectivă, se vorbea despre Super Lună. A fost o zi frumoasă până la urmă, dar uneori e bine să nu fii prea obsedat de micile detalii astrologice, ci să te concentrezi asupra a ceea ce este mai bine din punct de vedere logistic.
ADRIAN: Ce elemente ai utilizat în alegerea Global Breathwork Day?
RENN: Ei bine, sunt aceleași lucruri pe care le-aș urmări și într-o sesiune individuală. La început, planific momentele posibile. Ei voiau să fie primăvara; Stan a spus inițial că luna mai ar fi cea mai bună, deoarece în Europa este considerată luna fericirii, așa că am luat in considerare doar luna mai. Știi, încercam să facem ca totul să fie intens – să fie o putere, o motivație, o energie dinamică, dar și multe energii feminine, delicate, frumoase, care favorizau conexiunea, distracția, amuzamentul, amabilitatea și susținerea reciprocă – asfel încât oamenii să aibă experiențe reușite. În domeniul astrologiei holotropice există mulți factori precum și sute de alți sub-factori pe care îi poți lua în considerare.
ADRIAN: Așadar astrologia pe care o practici nu este doar la nivel personal. Lucrezi la un nivel mai extins, cum ar fi grupurile?
RENN: Da, da. Sunt interesat să aleg datele pentru grupuri, pentru a putea oferi sprijin oamenilor. Există o singură combinație în cazul căreia aș recomanda să se amâne sesiunea, dacă se poate. În orice alte circumstanțe există și o parte pozitivă, fiecare pereche planetară are și o manifestare benefică, iar atâta timp cât oamenii sunt organizați și există destui asistenți pentru cei care practică respirația, nu se vor confrunta cu nici o energie periculoasă. Dar aspectele dinamice ale planetelor Marte-Saturn-Neptun – cum ar fi o conjuncție triplă, un careu în T sau Marte-Saturn cuadratând Neptun – atunci când toate cele trei arhetipuri sunt implicate, au tendința de a fi foarte demobilizatoare și extrem de descurajante. Cred că se poate obține mai mult pe parcursul altor influențe arhetipale! Aceste configurații sunt destul de rare, dar le vom avea de câteva ori în următorii câțiva ani pentru că ne îndreptăm spre cuadratura dintre Saturn și Neptun, așa că la fiecare șase luni, timp de aproape două săptămâni, Marte va forma una dintre acele alinieri dinamice cu Saturn-Neptun. Iar acestea pot fi extrem de demoralizante! Din nou, n-aș spune că sunt periculoase, doar că trebuie să aveți suficient sprijin, destui facilitatori. Pentru cei care au o înclinație naturală sau au probleme cu depresia cronică poate fi chiar și mai dezolant. Nu este tocmai cea mai plăcută energie pentru o primă sesiune, dar totuși oamenii ar putea avea experiențe satisfăcătoare!
Situații de urgență spirituală
ADRIAN: Cum poți descrie conceptul de urgență spirituală prin prisma astrologiei?
RENN: Ei bine, pot vorbi puțin despre asta, dar nu știu cât de multă înțelegere astrologică în sine pot oferi. Stan și Christina Grof au inventat termenul de urgență spirituală pentru a descrie situațiile în care conținutul inconștient al unei persoane apare brusc la suprafață, cu multă forță, perturbându-i capacitatea de a funcționa în viața de zi cu zi, obligând-o să se întoarcă spre interior pentru a se concentra asupra acelor conținuturi. Acest fenomen poate fi adesea însoțit de activarea energiei kundalini de la baza coloanei vertebrale, pe care eu o văd ca o forță evolutivă care devine excesiv de activă.
Urgența spirituală poate fi precipitată de practici spirituale puternice, cum ar fi meditația sau concentrarea susținută, de experiențe psihedelice, de crize cum ar fi un deces în familie, iar uneori apare spontan, fără alți factori catalizatori evidenți. Acestea sunt însă oportunități enorme, iar soții Grof fac referire la ideograma chinezească pentru criză, care conține două părți: una înseamnă pericol și cealaltă oportunitate – este o descriere bună a acestor stări de urgență spirituală. Ar trebui să oferim mult sprijin oamenilor! În mod ideal, aceștia ar trebui să aibă suport 24 de ore din 24, întreaga perioadă de timp de care au nevoie pentru a traversa acest proces. Întotdeauna trebuie ținuți departe de traficul periculos sau de ferestre și împiedicați să facă manevre acrobatice riscante cum ar fi statul în cap sau ceva care ar putea să le afecteze gâtul. Discernământul lor cu privire la problemele legate de siguranță poate fi temporar afectat! Celălalt lucru ar fi să mănânce suficient. Oamenii pot pierde în greutate extrem de rapid în acele situații; corpul lor este suprasolicitat. Este important să asimileze suficiente calorii pentru a nu slăbi periculos de mult.
Uneori au probleme cu somnul, iar lipsa somnului slăbește egoul și permite ca procesul să avanseze și mai mult, ceea ce creează un fel de buclă de feedback, așadar o altă problemă. Dar de obicei acesta nu este un inconvenient, cel puțin nu în prima și a doua săptămână. Am văzut câteva cazuri în care, atunci când au primit suficient sprijin, oamenii au scos-o la capăt și au devenit mai coerenți și mai integrați decât au fost înainte – ca și cum ar fi fost într-o sesiune psihedelică care a durat o bună perioadă de timp, o sesiune continuă care nu se poate stopa. Ce eliberare extraordinară a materialului interior îngropat vreme îndelungată!
Problema este că actualul nostru model medical psihiatric înțelege complet greșit aceste stări și dacă familia duce persoana la spital, primul lucru pe care l-ar face medicii ar fi să-i administreze antidepresive puternice sau antipsihotice care ar crea apoi alte probleme. Pe de o parte, ar suprima doar energiile, nu le-ar face să dispară – ceea ce ar disocia persoana de stările ei inconștiente. Aceasta ar putea conduce la rezultate negative pe termen lung și ar împiedica posibilitatea de a lucra prin intermediul energiilor. De asemenea, ei ar purta stigmatul de fi etichetați din punct de vedere psihologic, de a avea un diagnostic, ceea ce va genera complicații juridice pe viitor în cazul în care vor dori să practice respirația holotropică sau alte tehnici de respirație, ca să nu mai vorbim despre problemele legate de stima și imaginea de sine. Majoritatea persoanelor care au fost spitalizate psihiatric sfârșesc prin a crea probleme juridice facilitatorilor care doresc să lucreze cu ei. Depinde de situație, nu există contraindicații absolute, însă cu siguranță este ceva care poate prezenta probleme și trebuie discutat.
Așadar ar fi mult mai bine dacă oamenii ar putea fi sprijiniți să lucreze și să se confrunte cu materialul inconștient exact la momentul respectiv. Cel mai bun prognostic îl au persoanele care deja funcționează la un nivel înalt în viața de zi cu zi, sunt inteligente și au o situație stabilă, ale căror simptome apar brusc, într-un debut acut. Pentru cei care au avut mari probleme emoționale de-a lungul vieții și au suferit mult timp, ideea de urgență spirituală nu este atât de clară. Acestora le-ar fi cu siguranță foarte benefică psihoterapia sistematică pe termen lung.
Am avut norocul să am o activare puternică a energiei kundalini în 1982. Aveam 22 de ani și în acea perioadă, timp de șase luni, am făcut multe exerciții de concentrare – respirând lent și relaxându-mă la fiecare expirație. Dintr-o dată am avut o experiență de activare kundalini și am ajuns să renunț la facultate în acel moment, deși am revenit și am absolvit-o mai târziu. Am mers la Esalen și am făcut sesiuni de respirație holotropică, disponibile în comunitate de două ori pe săptămână, timp de aproximativ două-trei luni. A fost o ocazie fantastică pentru mine; am fost atât de norocos că am avut acces la acea situație perfectă!
ADRIAN: Ce tranzite aveai în acel moment?
RENN: Forța motrice din spatele ei a fost opoziția Pluto – Soare. Cred că astfel de urgențe spirituale, așa cum le văd soții Grof, sunt mult mai probabile în cazul tranzitelor puternice ale lui Pluto și Uranus, în timp ce tranzitele lui Neptun și Saturn tind să aibă un efect ușor diferit. Sunt energii directoare motivante, care te împing înainte, deși trăiești o suferință care se va sfârși în cele din urmă, dacă vei continua procesul. Evident, opoziția Pluto – Soare poate fi unul dintre cele mai puternice tranzite ale lui Pluto pe o hartă natală. Uranus îmi cuadrata de asemenea Pluto natal, așadar combinațiile Pluto-Uranus sunt, probabil, cel mai clar indicator al acestor experiențe bruște kundalini. Observând că anii 1960 și începutul anilor 70 sunt marcați de conjuncția Uranus-Pluto, iar deceniul prezent 2010-2020 – de cuadratura Uranus-Pluto, mă gândesc că mulți oameni trăiesc acest tip de experiențe.
ADRIAN: Există diferite tipuri de urgențe spirituale?
RENN: Sigur. Ori de câte ori te afli într-o situație de urgență spirituală, accesezi propriul tău material inconștient, care este unic – într-o oarecare măsură – pentru fiecare persoană.
ADRIAN: Vreau să spun în legătură cu tranzitele astrologice …
RENN: Așa cum sunt concepute, prin definiție, urgențele spirituale se aplică mai mult tranzitelor puternice ale lui Pluto și Uranus. Nuanțele sau elementele specifice care ar putea să apară depind de totalitatea factorilor astrologici: câte dintre temele BPM III vom avea depinde de intensitatea diferitelor aspecte ale lui Pluto. Nu putem estima cu certitudine ce se va întâmpla în cazul unui anumit tranzit. Cu siguranță, încă nu avem un eșantion suficient pentru a putea face acest tip de corelație.
Lucrul cu clienții
ADRIAN: Aș vrea să știu câte ceva despre modul în care faci interpretările, cum lucrezi cu clienții.
RENN: Ei bine, de obicei le cer oamenilor să-mi trimită o descriere de 1-3 paragrafe despre ceea ce se întâmplă în viața lor, ce funcționează și ce nu, care sunt emoțiile dominante prin care trec, dacă există decizii pe care trebuie să le ia sau în ce relație se află cu viața lor interioară în prezent. Asta ne ajută să fim mai eficienți în timpul pe care-l petrecem împreună. Apoi, îmi aloc timp să le analizez harta și vorbim pe Skype sau la telefon și înregistrăm conversația. Le prezint elementele de bază ale astrologiei, dacă nu le sunt deja familiare, apoi examinez unul câte unul aspectele lor natale, și urmăresc cum se combină între ele. Având tranzitele pentru anul anterior, tranzitele actuale și tranzitele pentru anul următor, trec în revistă toate posibilele expresii ale energiilor pe care le experimentează și le indic modurile benefice în care se pot confrunta cu aceste energii.
Acest lucru le poate fi de folos în mai multe feluri. Primul – poate fi validant pentru persoanele care trec prin perioade grele. “Știi, este de așteptat să ai exact această experiență, având în vedere că Saturn sau Pluto îți cuadratează Soarele, dar există o limită de timp pentru acest tranzit. Aproape ai încheiat acest tranzit”, și așa mai departe … Este o veste minunată și este întotdeauna plăcut să poți spune asta. În al doilea rând, poate fi benefic persoanelor cu tranzitul “maniacal” al lui Uranus sau Jupiter, în cazul cărora există o senzație de progres, de expansiune, foarte multă emoție sau optimism excesiv asociat celor două planete. Este binevenit să le reamintesc că și acest lucru va trece, așadar să încerce să nu se lase duși de val, să nu împrumute bani pe încredere, ci să obțină două sau trei păreri realiste și cumpătate.
În timpul tranzitului dinamic al lui Neptun peste Jupiter, de exemplu, oamenii tind să fie supra-optimiști. În acel moment este foarte important să primească sfaturi cumpătate și realiste înainte de a cheltui banii. Nu este vorba de faptul că ar fi o energie ghinionistă, dar ei pot fi duși de val datorită sentimentelor de expansiune, a beneficiilor posibile și așa mai departe. Există nenumărate nuanțe ale experiențelor individuale și multe feluri în care oamenii fac față diferitelor tranzite. De exemplu, când Uranus este în tranzit peste Venus natal, oamenii pot trece printr-o perioadă în care se pot simți neliniștiți din punct de vedere relațional. Ei se pot găsi într-un triunghi conjugal, pot fi atrași de cineva din afara relației, altcineva este atras de ei sau uneori partenerul lor poate fi agentul acelei energii, situații care pot fi gestionate apoi în diverse moduri. La fel, există multe maniere în care se pot confrunta cu energiile lor marțiene, sentimentele agresive sau conflictele care pot decurge de aici și multe căi prin care pot să le proceseze și să le elimine din ființa lor.
ADRIAN: Care este punctul tău forte ca astrolog?
RENN: N-aș vrea să o formulez astfel, dar pentru că sunt în cea de-a cincea decadă a vieții și am studiat astrologia de când eram adolescent, am avut poate mai mult timp să-mi analizez propriile tranzite de-a lungul anilor și am studiat, de asemenea, tranzitele multor altor persoane, inclusiv ale multor oameni celebri, așa că în timp am câștigat experiență. Dar există numeroși astrologi mari.
Pentru cei care sunt interesați în special de relația dintre auto-explorarea holotropică sau psihedelică și astrologia arhetipală, acesta ar fi probabil unul dintre domeniile în care am experimentat mai mult decât alți astrologi. Dar există mulți care au competențe în această zonă. Evident, Rick Tarnas, Matthew Stelzner și alții, în număr tot mai mare. Consultațiile mele preferate sunt cu cei care fac sesiuni de respirație holotropică sau alte tehnici spirituale puternice sau care intenționează să lucreze cu șamani autorizați sau cu terapii psihedelice responsabile. Este întotdeauna plăcut să le ofer sprijin și feedback.
Gânduri finale
ADRIAN: Ai un aspect preferat în astrograma ta?
RENN: Știi, nu vreau să ofensez pe niciunul dintre zei și zeițe, așa că mai bine nu comentez (râde).
ADRIAN: Dacă ar fi să te întâlnești față în față cu un arhetip, pe care-l preferi și ce i-ai cere?
RENN: (râzând) Pentru cât timp?
ADRIAN: Este alegerea ta! O oră sau un an …
RENN: Dacă e pentru eternitate, cred că Neptun, pentru că Neptun reprezintă beatitudinea, extazul nemărginit și veșnicia, seninătatea atemporală a Conștiinței Absolute. Dar cred că mulți astrologi n-ar avea o problemă în a alege Venus dacă ar fi doar pentru o zi … deși nu cred că este posibil ca într-o sesiune holotropică să experimentăm arhetipurile, fără a ne confrunta și cu opusul lor. Pentru a ajunge la stadiile de exaltare artistică sau extaz spiritual, trebuie să fi avut în prelabil în aceeași sesiune un moment în care ați experimentat o catastrofă totală, un blocaj energetic, un eșec. Pe măsură ce continuați, ajungeți în partea pozitivă a Gestaltului; dualitățile lumii materiale se prezintă, în perechi, într-o manieră foarte puternică și condensată. Astfel, pentru a accesa un aspect trebuie să fiți dispuși să vă confruntați cu contrariul, dar întotdeauna se termină în partea pozitivă. Partea pozitivă este mai puternică, dar trebuie să acceptați să vă confruntați și cu partea negativă. Cred că este frumos să existe această varietate de care Mintea Universală se bucură, de asemenea.
ADRIAN: Astrologia se ocupă cu predicțiile și tu ești un bun astrolog. Știi cum va arăta viața ta în viitor? Cât de des te gândești la astfel de subiecte?
RENN: Nu știu când va fi ultima mea suflare. Ar putea fi peste o secundă sau ar putea fi peste decenii. Chiar nu știu și nu cred că există vreun sistem astrologic care să prezică acest lucru. Dacă ar exista, ar fi foarte ușor să se verifice asta cu ajutorul computerelor. Moartea este o variabilă foarte distinctă și ar fi găsit-o până acum.
Mă gândesc puțin și la viitor, dar mi se pare că e mai bine să rămâi centrat pe prezent. Se întâmplă destule în prezent, inclusiv propriile mele emoții! Întotdeauna există ceva în interior și este important să rămâi cu acel ceva. Proiecția în viitor implică mintea și, de îndată ce faci prea mult acest lucru, te îndepărtezi de sentimentele tale și te proiectezi în viitor: “oh, nu, ceva teribil se va întâmpla”! Când tot ce știi sigur cu adevărat este că acum simți o anxietate și trebuie să percepi senzația fără a încerca să o schimbi. Acesta este modul în care o consumăm și o eliberăm, deci consider că prezentul este mai important. Și Tarnas vorbește despre asta; în astrologia arhetipală ne concentrăm mai mult pe prezent și pe trecut, încercând să înțelegem istoria profundă, semnificația evenimentelor, energiile arhetipale care stau la baza evenimentelor.
Uneori, privind în viitor, putem sugera o serie de rezultate posibile, dar nu și consecințele exacte. Cred că în auto-explorarea mea interioară am avut suficiente experiențe transcendente plăcute pentru a mă convinge că toată conștiința noastră se îndreaptă în același loc în cele din urmă. De acolo am venit pe lume, ca niște picături de apă; indiferent dacă face parte dintr-un ghețar, dintr-un râu sau lac, mai devreme sau mai târziu fiecare picătură se întoarce înapoi în ocean. Aceasta este adevărata noastră casă și adevărata noastră destinație, cu toții ne îndreptăm într-acolo, este locul de odihnă suprem. Acesta este Oceanul Divin, Mintea Universală. Ne aflăm dintotdeauna acolo, suntem o parte din ea, doar că uităm pentru o vreme.
ADRIAN: Este astrologia capabilă să ne facă conștienți de această perspectivă?
RENN: Cred că ne poate ajuta, este unul dintre sistemele care ne pot ajuta să ne reamintim. Însăși faptul că există sincronicități – aceste conexiuni semnificative – ne arată că trebuie să existe un fel de inteligență superioară orchestrând evenimentele și reamintindu-ne că mai este și altceva în afara creierului uman. Este acea vastă Inteligență Universală care pare a fi în legătură cu totul și care se bucură să conecteze evenimentele în moduri pe care nu le putem întotdeauna vedea sau înțelege pe de-a întregul. Și totuși percepem suficient pentru a ne reaminti care este esența noastră adevărată. Te simți smerit și inspirat!
ADRIAN: Ce-ai spune unui sceptic?
RENN: Păi, sunt atât de mulți, nu am suficientă energie să vorbesc cu toți. Când cineva spune “crezi în astrologie?” eu răspund “crezi în grădinărit?”. Nu văd astrologia ca fiind un sistem de credință. Este pur și simplu o modalitate de a lucra cu energiile care sunt tot timpul prezente. Mulți oameni educați în viziunea cartezian-newtoniană asupra lumii – modelul științific actual care este o rămășiță din secolul al XVII-lea – cred că dacă societatea se deschide mai mult către astrologie, toate câștigurile și beneficiile științei și tehnologiei moderne vor fi într-un fel pierdute. Și că este vorba despre o situație de tip sau-sau. Fie că oamenii urmăresc un înalt sens în viață și se angajează în tehnici care să li-l reveleze, fie se bucură de tehnologiile pragmatice și de beneficiile științei. Eu cred că este posibil să le avem pe amândouă. O persoană poate fi împământenită și realistă, poate accepta legile fizicii și totuși să aibă o viață spirituală interioară bogată.
Grof este în primul rând un om de știință, el a arătat că este posibil să studiezi stările holotropice într-un mod științific. O abordare rudimentară, în care el nu a fost implicat, ar fi cuplarea creierului uman la electrozi sau examinarea undelor cerebrale cu alte tehnologii sofisticate. În opinia mea, nu este cea mai interesantă abordare! Cea mai interesantă modalitate este ca cercetătorii să aibă propriile experiențe, concomitent cu studierea experiențelor clienților lor, a rapoartelor sesiunilor și a stării lor de după sesiune. Aceasta este metoda adecvată de colectare a datelor în studiul experiențelor subiective interioare. Aceste date se pot apoi corela cu alte variabile, cum ar fi tranzitele lor astrologice.
Consider că cei cu viziuni științifice ferme, care sunt totuși deschiși înspre auto-explorare, vor descoperi că pot contribui imens și pot avea o carieră de succes. Există un vast orizont al posibilelor subiecte care ar putea fi cercetate în domeniile holotropice și psihedelice în creștere.
Primele două părți ale interviului:
Renn Butler (I) – Onorarea predecesorilor: Stanislav Grof și Richard Tarnas
Renn Butler (II) – Căi spre întregire, o carte unică în literatura astrologică