Sincron și Diacron: Rick Tarnas despre Cosmos și Suflet

Posted by
Timp de lectură: 12 minute

 
 
La începuturile Islamului, Mahomed și tovarășii săi au plecat într-o expediție de pedepsire a necredincioșilor din Mecca. Intorcându-se victorioși la Medina, el a declarat: venim acum de la jihadul cel mic (lupta exterioară, din această lume) și mergem la jihadul cel mare (lupta interioară, efortul spiritual).

Intr-o vreme în care sunt iarăși la modă tot felul de conspirații, cu care orice om de bine ar trebui să sară să lupte fără preget, vă propun să urmăm sfatul Profetului de a nu ne lăsa distrași de lucrurile mărunte ci să ne ocupăm direct de rădăcina tuturor relelor, mama tuturor conspirațiilor, cea care a luat în sclavie toată rasa umană de la începuturile timpului, și care continuă fără întrerupere de mii de ani.

Această mașinație gigantică, adusă în sfârșit la lumina zilei, ne influențează cu nerușinare fiecare clipă a vieții și strigă prin toată istoria omenirii, doar, doar vom deschide ochii să vedem și urechile să auzim. Vorbim despre o con—spirație între Cer și Pământ, între Cosmos și Suflet, care mărturisește că lumea în care trăim nu este moartă ci VIE, că Universul care ne înconjoară este înzestrat cu suflet și inteligență și ne așteaptă plin de răbdare să participăm conștient la marea dramă cosmică. Acest mesaj uluitor, transmis continuu la vedere și totuși atât de greu de descifrat, este tălmăcit cu măiestrie de profesorul universitar Richard Tarnas, care oferă o inițiere-vaccin împotriva ignoranței stricătoare de lege care a infectat rasa umană și ne-a adus în acest moment critic al evoluției noastre. Mă rog să auzim cu toții vocea Cosmosului care ne vobește mereu: câteodată cu blândețe, alteori cu asprime și gravitate extremă ca în aceste zile, dar întotdeauna cu iubire și cu speranța că în sfârșit vom auzi și vom intra în dialog.

O excelentă introducere în astrologia de anvergură, care transformă vieți și poate schimba chiar cursul evoluției umanității, răspunsurile de mai jos ale lui Tarnas din 2012 despre cele două manifestări diferite ale timpului — sincronia și diacronia — explică cum ne pot ajuta aceste concepte să înțelegem astrologia, istoria și lumea în care trăim.

Traducerea în limba română a acestui interviu de aproximativ 30 de minute se află imediat după fișierele video de mai jos. Sincronicitate, Jung, Einstein, Pauli, Richard Wilhelm, corespondențe între perioadele Revoluției Franceze și decada anilor 1960, revoluțiile de la 1948 și anii 2007-2020, avansurile tehnologice, revoluțiile din muzică și artă… obișnuitul tur de forță al lui Tarnas prin istorie, cultură, artă și civilizație!
 
 
Partea I

 
 
Partea a II-a

 
 
Partea a III-a

 
 

Conceptul de sincronicitate

Ideea sincronicității descrie o coincidență de evenimente, dintre care unul este interior iar celălalt exterior, legătura dintre ele fiind semnificația. Această legătură nu este una liniar-cauzală, așa cum ar fi în cazul unei mingi de biliard ce lovește o altă minge de biliard care se va mișca cu un impuls de aceeași valoare, ci mai degrabă, ceva se întâmplă în lumea exterioară și reflectă atât de perfect ceva ce se întâmplă în lumea interioară a unei persoane – un vis, o imagine, o experiență internă de orice fel – încât acea persoană conștientizează faptul că lumea funcționează după un principiu mai adânc al ordinii, principiu care conectează interiorul și exteriorul.

De pildă, când analizăm sincronicitățile astrologice, vom observa o coincidență între anumite mișcări planetare și un eveniment sau o serie de evenimente care se aseamănă printr-o anumită trăsătură, o serie de evenimente care au un caracter arhetipal similar, caracter ce corespunde planetelor implicate în configurația respectivă și care coincide cu evenimentele respective.

Termenul a fost creat de Jung în 1930, și este format din două cuvinte grecești, kronos – timp și syn – simultan. Sincronicitate – două evenimente ce au loc în același timp, și care sunt conectate prin semnificație. Jung preia de fapt ceva ce reprezenta aproape simțul comun, ceva ce era percepția comună a anticilor și a culturilor indigene, tribale, tradiționale. Aceste culturi trăiau într-un univers sincronistic. Sincronicitățile se întâmplau mereu, doar că ei nu aveau un termen pentru ele pentru că nu reprezentau ceva ieșit din comun. Abia în contextul concepției moderne despre lume devine necesar să fie formulat conceptul de sincronicitate, pentru că în viziunea modernă despre lume, viața se desfășoară în mod aleatoriu, iar ideea unei ordini semnificative este ceva ce provine de la ființele umane. Pentru mintea modernă, semnificația este un fenomen uman, iar atunci când oamenii încep să recunoască faptul că evenimentele exterioare coincid semnificativ unele cu celelalte sau cu unele stări interioare de conștiință – acest lucru este o anomalie. Această idee dă peste cap presupoziția devenirii aleatorii (randomness), care este presupoziția fundamentală a viziunii moderne despre lume.

Wolfgang Pauli a fost prietenul lui Jung, și pacientul acestuia pentru o vreme, dar mai ales prietenul și adesea interlocutorul acestuia în discuții pe teme de fizică și chiar despre sincronicitate. De fapt, întreaga noțiune de sincronicitate a fost modelată de cunoașterea fizicii cuantice a lui Pauli. Jung spune de fapt că primele sale gânduri despre sincronicitate au fost stimulate în conversațiile cu Einstein, cu care luase cina de câteva ori în 1911-1912 în Zurich. Mai târziu, spre sfârșitul anilor ’40, în discuțiile sale cu Pauli s-a dezvoltat din ce în ce mai mult noțiunea de sincronicitate, astfel încât Jung a expus-o în cele din urmă în anul 1951 într-un prim eseu pe această temă, o primă conferință pe care a susținut-o la Eranos. Ultima sa conferință publică a fost susținută la Eranos în 1951 pe tema sincronicității, apoi a mai scris o monografie mai lungă pe care a publicat-o în anul următor.

Această monografie a fost publicată împreună cu eseul lui Pauli despre Kepler și Robert Fludd și despre arhetipuri, într-o ediție englezească în 1955. De fapt, Jung a folosit pentru prima dată cuvântul “sincronicitate” în anul 1930 la slujba de comemorare a lui Richard Wilhelm.
 
 

Sincronic și Diacronic

Cred că putem aborda sincronicitatea și diacronicitatea cel mai eficient dacă analizăm mai ales contextul astrologic, pentru că aici este foarte clar. Există două tipare fundamentale care pot fi observate atunci când analizăm cele mai importante cicluri planetare exterioare raportate la desfășurarea istoriei culturale: ideea că psihicul colectiv și dinamicile sale arhetipale par să se dezvolte în corespondență cu desfășurarea mișcărilor planetare, a ciclurilor majore, în special conjuncțiile și opozițiile dintre planetele exterioare.

Observăm tiparele sincronistice manifestându-se atunci când este în vigoare un anumit aspect, de pildă o conjuncție. Să luăm conjuncția Uranus-Pluto a anilor 1960, momentul când principiul uranian – legat de rebeliune, libertate, impulsul de a reînnoi lumea, inovație, avansuri tehnologice, un impuls generalizat către originalitate individualistă și schimbare radicală, toate acestea sunt Uranus – este adus laolaltă cu principiul lui Pluto, care intensifică și constrânge cu o forță elementală orice atinge, în cazul nostru, principiul uranian, pe care-l consider a fi intim legat de impulsul prometeic către libertate, inovație și rebeliune.

Pluto ne constrânge, forțează cu mare intensitate, iar dacă ne uităm la anii ’60, adică singura perioadă din secolul XX când Uranus și Pluto se aflau într-o conjuncție, în timpul acestei conjuncții, în foarte multe domenii, în foarte multe țări, simultan, observăm o intensificare a nenumărate evenimente culturale – în contexte social-politice, artistice, al revoluției sexuale, turbulențe sociale, impulsul către răzvrătire politică, mișcări de independență, mișcări ale drepturilor omului, feminismul, contra-cultura rock, răzvrătirea studenților, mișcările anti-război, mișcări anti-coloniale de independență, și așa mai departe. Filme, muzică – orice parte a activității umane ai fi analizat la vremea aceea, în lume exista ceea ce s-ar putea numi o convergență simultană, sincronă, a evenimentelor și impulsurilor culturale – toate având un caracter similar.

Dar observăm de asemenea, privind aceste cicluri istorice de-a lungul timpului, că există și un tipar diacronic, care este la fel de izbitor. Dacă analizăm epocile trecute în care Uranus și Pluto au fost în aspect de conjuncție sau opoziție (opoziția și conjuncția sunt ca Luna Nouă și Luna Plină a oricărui ciclu planetar, în acest caz un ciclu uriaș: Uranus-Pluto), când analizăm momentele istorice în care aceste planete s-au aliniat, observăm același lucru. Să luăm de exemplu secvența Revoluției Franceze: în vremea deceniului Revoluției Franceze, Uranus și Pluto erau iarăși aliniate, de data asta era o opoziție strânsă, și avem din nou: răzvrătire socială, revoluții politice, revoluție sexuală, impuls către creativitate și inovație artistică, avansuri tehnologice, revoluții științifice, impulsul de a înnoi lumea, tumult și așa mai departe.

Și nu se întâmpla numai în Franța, ci peste tot: în Anglia, în Caraibe, în Revolta de pe Bounty, în Tahiti, se întâmplă în același timp peste tot în lume. Aceleași impulsuri active în acea perioadă se vor activa la următoarea conjuncție. Să luăm de exemplu primul manifest feminist, scris în timpul opoziției Uranus-Pluto, între anii 1792-1793, de Mary Wollstonecraft. Derulăm pe repede înainte până în anii 1960: conjuncție Uranus-Pluto, și din nou observăm această explozie de feminism și de autonomie feminină. Același lucru în ceea ce privește mișcarea drepturilor civile: în anii 1960 îi avem pe Martin Luther King, Malcolm X, Nelson Mandela și alții, un formidabil impuls către transformarea structurilor sociale si eliberarea afro-americanilor sau a celor de culoare din întreaga lume.

Mergem înapoi în timp până la opoziția Uranus-Pluto din timpul Revoluției Franceze, și acesta este momentul apariției primelor mișcări de abolire a sclaviei, prima eliberare a sclavilor din colonii de către guvernul revoluționar francez. Practic, atunci are loc începutul efectiv al unei mișcări de eliberare a negrilor. Deci acesta este un exemplu de tipar diacronic, în care într-o anumită regiune a activității umane (în acest caz, feminismul și emanciparea femeilor și mișcarea drepturilor civile și mișcarea de abolire a sclaviei) și se repetă anumite evenimente care pot fi urmărite fie sincronic, fie diacronic. Sincronic, adică toate aceste evenimente similare au avut loc în același timp, și diacronic, adică aceeași categorie de evenimente având loc în perioade diferite, dar în coincidență cu secvențele ciclice ale același ciclu planetar.

Am descris alinierea Uranus-Pluto din timpul perioadei Revoluției Franceze și alinierea Uranus-Pluto a anilor 1960, însă între acestea două au mai avut loc alte două aspecte ale ciclului Uranus-Pluto, o conjuncție și o opoziție. Privind global, analizăm o perioadă de 200 de ani. În ce privește aceste două alinieri intermediare, conjuncția a avut loc pe la finele anilor 1840 și începutul anilor 1850, adică momentul precis al anului 1848, când fiecare capitală europeană, Paris, Roma, Praga, Dresda, toate au trecut printr-o revoluție aproape simultan. Iar către începutul anilor 1850, din nou, mișcarea de abolire a sclaviei a atins un punct de vârf și a catalizat practic războiul civil din Statele Unite.

Tot atunci Beecher Stowe a scris romanul Coliba unchiului Tom, care a avut de asemenea un extraordinar efect de catalizare a conștiinței sociale a Statelor Unite, tot atunci a avut loc raidul lui John Brown, și intrarea lui Lincoln în nou-fondatul Partid Republican, care avea un caracter diferit față de versiunea din prezent, tot atunci Soujourner Truth, și Harriet Tubman cu eforturile lor extraordinare de eliberare a sclavilor din Sud, tot atunci sclavul eliberat Frederick Douglass își scria autobiografia – toate acestea au avut o influență enormă asupra mișcărilor de abolire a sclaviei și pentru drepturile civile din acea vreme. În aceeași perioadă, în anul 1848, avem prima convenție asupra sufragiului feminin, ținută la New York. Susan B. Anthony era acolo, și Elizabeth Cady Stanton, Lucy Stone și așa mai departe – acesta a fost efectiv începutul mișcării feminismului, care va atinge punctul de vârf în timpul următoarei conjuncții Uranus-Pluto a anilor 1960, când Betty Friedan scrie Feminine Mistique, când este înființată Organizația Națională a Femeilor. Spre finalul anilor 1960 apare feminismul radical, și încă trăim consecințele acestui fenomen.

Și aș putea evidenția și alte aspecte relevante pentru prezent, de exemplu întorcându-ne la conjuncția din anii 1840, Henry David Thoreau scrie Civil Disobedience și practic pornește mișcarea apoi către revolta nonviolentă, către nesupunere în fața guvernelor, ceea ce conduce la eforturile extraordinare ale lui Martin Luther King, din perioada următoarei conjuncții a anilor 1960.

Același procedeu poate fi aplicat în literatură, în muzică. Îl avem pe Beethoven în perioada alinierii precedente din perioada revoluționară franceză, un Beethoven care înnebunește publicul vienez cu tehnica sa revoluționară, titanică, la pian. Iar apoi, în timpul următoarei conjuncții îl avem pe Wagner care înnebunește întregul public european de operă cu puterea muzicii sale, cu vigoarea sa prometeică, dionisiacă, o forță muzicală pe care lumea n-o mai cunoscuse niciodată.

Apoi în timpul conjuncției din anii 1960, îl avem pe Jimi Hendrix intrând în Londra și transformând cu totul parametrii muzicii, și desigur, nu a fost numai Jimi Hendrix, au fost The Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan care au făcut același lucru cu muzica-protest, apoi cu rock-ul electric. Și mai sunt The Who, Led Zeppelin, Janis Joplin și așa mai departe, care efectiv extind posibilitățile de expresie și manifestare artistică ale ființei umane.

Dacă ne întoarcem la perioada opoziției dintre sfârșitul anilor 1890 și începutul anilor 1900 în muzică îi avem pe Mahler și Stravinsky, care întrupează aceeași nouă forță elementară care intră în joc. Același lucru poate fi spus și despre pictură odată cu Picasso, acest impuls radical către transformare și inovație, care mătură vechile metode de expresie artistică.

De asemenea, acesta e momentul în care socialismul radical capătă o largă răspândire, odată cu înființarea partidului menșevic și a celui bolșevic în Rusia și a partidelor socialiste din Franța, Statele Unite, Anglia, Italia și așa mai departe – toate aceste formațiuni politice au fost formate în timpul acestei alinieri planetare.

Opoziția din perioada situată între sfârșitului anilor 1890 și începutul anilor 1900, 1896-1906, aproximativ acel deceniu. În principal, cu aceste mari conjuncții și opoziții căutăm să analizăm un orb de 15 grade, ceea ce reprezintă exact atât cât apare Luna Plină pe cer, noi vedem luna plină de la momentul în care intră în această poziție, până după ce se depărtează 15 grade, de obicei asta înseamnă două nopți. Același lucru e valabil și pentru Luna Nouă, care ne apare astfel în intervalul de 15 grade înainte și după momentul exact al aspectului.

Asta e ceea ce descoperim empiric dacă urmărim cu atenție desfășurarea evenimentelor care au un anumit caracter arhetipal, ele au loc în coincidență cu conjuncțiile sau opozițiile planetare relevante, și sunt cel mai clar vizibile în intervalul de 15 grade înainte și cel de 15 grade după momentul exact al aspectului. Calculăm în ani, pentru conjuncția Uranus-Pluto vorbim de aproximativ 12 ani.

Din nou, nu am discutat decât sumar până acum acest aspect, dar în timpul anilor 1960 avem avansuri tehnologice extraordinare: apar computerele, rachetele spațiale și un program spațial cu scopul de a merge pe Lună și așa mai departe, să luăm numai aviația, navele și expedițiile spațiale ale anilor 1960. Ei bine, dacă ne întoarcem acum la opoziția precedentă, putem observa că atunci a avut loc unul dintre primele experimente aeronautice de orice fel, experimentele cu aeroplanul ale fraților Wright în 1900, și apoi în 1903, primul zbor motorizat.

Și dacă ar fi să analizăm ceva precum mișcarea pentru sufragiu feminin din acea perioadă, ea devine extrem de puternică atât în Franța, Italia, Anglia cât și în Statele Unite pe la sfârșitul anilor 1890 și începutul anilor 1900. Din acea perioadă provine dreptul femeii la vot, atunci când acesta a fost garantat în mai multe țări.

Iar apoi, revenind la anii 1960, mișcările politice extremiste s-au răspândit ca un incendiu și s-au remarcat personalități precum Che Guevarra sau Fidel Castro, Gărzile Roșii și Revoluția Culturală, se răspândește marxismul, apare Mișcarea Studenților Pentru O Societate Democrată, având o viziune socialistă radicală. Viziunile politice extremiste sunt foarte larg răspândite în perioada anilor 1960, deci avem din nou un tipar sincronic și diacronic.

Așadar, în general observăm cum careul este activ la un orb de 10-12 grade, atunci vedem că au loc cele mai importante fenomene. Și, de fapt, acest careu a început deja să fie activ în 2006-2007, atunci a intrat în orb.

Și ceea ce este destul de surprinzător… Astrologii știau de câțiva ani că urmează careul Uranus-Pluto, știam cu toții că asta e prima aliniere dinamică majoră, primul aspect dinamic important format între aceste două planete de la acea conjuncție a anilor 1960. Dar când discutam despre asta în 2002, 2003, 2004, nu simțeam că urmează să se întâmple ceva. Adică, teoretic știam, în sensul tiparelor diacronice, că destul de curând, după 2007-2008 urmează să vedem acest tip de fenomene culturale majore, dar nu o puteam simți niciunde. Senzația era că revoluția e moartă în păpușoi, era o astfel de senzație în aer…

Și, desigur, în această perioadă, 2001-2004, Saturn era în opoziție cu Pluto, și asta a fost perioada cu atacurile 9/11, invazia și războiul din Irak, elementul conservator de dreapta venind odată cu administrația Bush și așa mai departe. Și exact după asta a avut loc opoziția Saturn-Neptun, care a venit cu un fel de pătură umedă a demoralizării, și cu un fel de scepticism, care s-au instalat în psihicul colectiv.

Dar destul de surprinzător, începând cu 2006-2007, am început cu toții să resimțim trepidațiile a ceva nou: emanciparea tinerilor. N-am menționat asta, dar emanciparea tinerilor este o corelație foarte obișnuită cu alinierile Uranus-Pluto, pentru că Uranus și impulsul prometeic au de-a face cu acea parte a comunității umane care poartă în sine inovația. Desigur, cel mai probabil este ca tinerii să fie cei care aduc inovația. În mod obișnuit, aceste perioade coincid cu emanciparea tinerilor, și chiar în perioada ultimilor ani am putut să o simțim pe pielea noastră, de exemplu odată cu ascensiunea politică a lui Obama, care într-o măsură importantă a fost făcută posibilă de noul activism politic al tinerilor, care mai fusese astfel de fervent în anii 1960. Această generație nu a fost foarte activă din punct de vedere politic decât după momentul în care careul Saturn-Pluto a intrat în orb.

Iar Obama este un foarte bun exemplu pentru cineva născut în perioada alinierii precedente, în perioada conjuncției anilor 1960, mai mult decât orice alt candidat prezidențial el poartă acea stare arhetipală și acea făgăduință a acelei epoci, o poartă în sine. O spune el însuși: lucrul care a trebuit să lucreze cel mai mult în propria lui viață a fost în multe feluri sinonim cu ceea ce urmărea contra-cultura anilor 60 în preajma momentului nașterii sale. El s-a născut în momentul în care mișcarea drepturilor civile era într-o fulminantă ascensiune, în 1961, reprezentând oarecum spiritul acelor vremuri, zeitgeist-ul.

Dar, în general știm că aceste două planete se vor apropia din ce în ce mai mult, până în momentul în care aspectul va deveni exact, în 2012, iar apoi se vor mișca înainte și înapoi, trecând de mai multe ori prin poziția exactă – între 2012-2015 – dar acest careu va fi activ (va fi în orb) până în 2020, în total 13-14 ani, dar, fără îndoială, momentul său de vârf va fi în următorul deceniu, în următorii 8 ani ca să fim exacți.

Cred că în general ne putem aștepta la mai multă agitație socială, la un impuls radical către schimbare, impuls care, în parte, va veni din partea reformatorilor și din partea forțelor progresive și radicale din cadrul comunității umane, dar de asemenea va exista o obligație către schimbare, venind din partea evenimentelor și forțelor exterioare declanșate de-a lungul acestor decenii, și care acum ne vor solicita să renunțăm la trecut și să facem schimbări, schimbări radicale.

Iar asta nu va fi ceva confortabil, adică aceia dintre noi care au o orientare socială și politică progresivă pot avea tendința de a se entuziasma foarte tare, și pe bună dreptate, aceste perioade sunt unele de mare entuziasm și energie, perioade de intensificare a pasiunii creative, a pasiunii pentru nou, pentru libertate. Dar trebuie să ținem minte că Pluto nu trage linia într-o manieră rațională, este ca un vulcan ce erupe, este o energie vijelioasă. Ce vreau să spun e că, cu cât învățăm și integrăm mai bine lecțiile deceniului 1960, cu atât următorul deceniu se va desfășura mai înțelept, pentru ca aceste forțe puternice ale schimbării să fie echibrate de o recunoaștere adecvată a structurilor, obiceiurilor, virtuților ce merită păstrate. De exemplu, disciplina, sau rigoarea, sau loialitatea, sau anumite valori tradiționale. Nu totul trebuie aruncat peste bord, altminteri se pot instala o mulțime de probleme și chiar un haos violent. Există posibilitatea unei descătușări a cultului voinței de putere, cult care nu este mereu folositor (life enhancing), ci poate fi uneori foarte distructiv. Prin urmare, foarte multe vor depinde de acești următori doi ani, și de felul în care vom reuși să echilibrăm vechiul și noul, impulsul către libertate cu afirmațiile legitime ale unor structuri și tradiții care și-au dovedit valoarea.
 
 
Alte articole de Richard Tarnas în limba română:
Introducere în analiza astrologică arhetipală
Doi pețitori: o parabolă
Făurirea Sinelui, Dezvrăjirea Universului

Ciclul Uranus-Neptun: Transformări epocale ale viziunii culturale
Ciclul Uranus-Neptun: Revelații spirituale și apariția noilor religii
Ciclul Uranus-Neptun: Marea Trezire a Epocii Axiale

Ciclul Saturn-Pluto: Războaiele Mondiale, Războiul Rece și 11 Septembrie
Ciclul Saturn-Pluto: Contraste și tensiuni istorice
Ciclul Saturn-Pluto: Ascensiunea conservatorismului
Ciclul Saturn-Pluto: Determinism istoric, Realpolitik și apocalipsă
Ciclul Saturn-Pluto: Curaj moral, înfruntarea Umbrei și tensiunea contrariilor
Moby Dick și adâncimile naturii
Ciclul Saturn-Pluto: Opere de artă paradigmatice
Însemnări asupra atacului de la World Trade Center

Rolul astrologiei într-o civilizație aflată în criză
Suflet și Cosmos
Cosmologia Arhetipală: scurtă descriere

Note asupra Dinamicilor Arhetipale și Cauzalității Complexe în Astrologie (I)
Note asupra Dinamicilor Arhetipale și Cauzalității Complexe în Astrologie (II)
Note asupra Dinamicilor Arhetipale și Cauzalității Complexe în Astrologie (III)

Idealul și Realul (I)
Idealul și Realul (II)

Sfaturi pentru astrologi
 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.