Tranzitele globale și planetele în 2021

Posted by
Timp de lectură: 23 minute

 
 

dr. Richard Tarnas

 
 
6 februarie 2021
 

 
Iată-ne din nou împreună. Vom arunca o privire pe cer pentru a înțelege unde ne situăm și care sunt principalele dinamici arhetipale ale timpului nostru. Vă mulțumesc foarte mult pentru invitație. Au trecut nouă luni de la ultima noastră întâlnire, desfășurată în aceeași “sală” de conferințe. Acea întâlnire se întâmpla în aprilie 2020, imediat după instalarea restricțiilor, atunci când pandemia începuse să se extindă aici în Statele Unite. Până la întâlnirile noastre din martie și aprilie 2020, deja tranzitele începuseră să se facă simțite.

În prezentarea din această seară îmi propun să creez o punte cu ce am discutat în aprilie 2020, și cu siguranță o să vă dați seama de punctele în care mă bazez pe acele discuții, însă îmi propun de asemenea să fac o prezentare care să stea pe cont propriu din punct de vedere tematic. Îmi închipui că mulți dintre cei prezenți aici, sau cei care vor vedea sau asculta înregistrarea la un moment ulterior, vor fi parcurs-o și pe cea precedentă. În orice caz, într-o anumită măsură vor exista suprapuneri cu ce am discutat anterior, mai ales în ceea ce privește cadrul mai larg de referință și perspectiva de ansamblu. Acum putem recunoaște la lucru paradigma astrologică arhetipală pe care mulți dintre noi o studiem, explorăm, predăm și învățăm. Cu ani în urmă, multor astrologi le era deja destul de limpede că 2020 avea să fie un an foarte exigent. Provocările lui 2020 s-au revelat încă din primăvară și nu prea ne-au dat pace de atunci.

În încercarea mea de a pune în context situația noastră, îmi amintesc că v-am zis de data trecută că marile tranzite planetare din această perioadă parcă sunt aranjate în așa fel încât să consteleze o mare criză și transformare morală. Desigur, intră în joc și elemente de transformare politică, socială, ecologică, epidemiologică, psihologică și spirituală. Fără îndoială. Însă unele calități ale convergenței de tranzite de anul trecut au favorizat un fel de punere la încercare a moralității și a discernământului etic uman, a capacității omului de a examina realitatea și a curajului său, pentru ca omul să se poată ridica la nivelul exigențelor anului. E ca și cum aceste tranzite planetare ar fi fost concepute pentru a constela un răspuns eroic al omului. Și am văzut destul de limpede că mulți oameni au reușit să răspundă eroic acestor exigențe.

De exemplu, o pondere foarte semnificativă o reprezintă cei care lucrează în prima linie, asistenții și doctorii din spitalele de pretutindeni. Însă în afară de ei, mulți dintre cei prezenți aici și cei care ne privesc pe internet sunt americani și cu siguranță sunt conștienți de efortul uriaș care a fost depus pentru organizarea alegerilor și campaniei prezidențiale. Ziua alegerilor mi s-a părut un fel de Ziua Z, parcă s-ar fi confruntat două armate însumând milioane de oameni, iar această confruntare influențează nu doar ce se întâmplă în Statele Unite, ci într-adevăr modelează situația pe termen lung a întregii comunități planetare. Deciziile celor din poziții de putere, mai cu seamă ale celor din Washington DC, au consecințe extraordinare asupra întregii planete.

Anul trecut era vizibil că energiile acumulate pe parcursul ultimilor ani, în timpul careului Uranus-Pluto au atins o masă critică – impulsurile revoluționare de genul celor din anii ’60 sau din timpul Revoluției Franceze, tendințele de răzvrătire și sfidare a autorității și perturbările ordinii sociale, precum și progresele tehnologice. Toate aceste impulsuri au atins punctul culminant la finalul perioadei îndelungate a careului Uranus-Pluto, odată cu apariția lui Saturn în configurație. Vă propun o diagramă pentru a înțelege vizual intersecția acestor cicluri. Puteți observa cele trei mari alinieri planetare și convergența lor în prezent, mai precis în 2020-2021. Aceștia sunt anii de vârf ai convergenței ciclurilor. Deja efectele puteau fi simțite în 2018 și 2019, odată cu începutul perioadei conjuncției Saturn-Pluto.


Principalele tranzite globale din 2007-2024.

În continuare o să discut mai în detaliu dimensiunea arhetipală, semnificațiile și calitățile fenomenelor pe care le trăim acum și cu care ne vom mai confrunta încă aproximativ un an. Careul Saturn-Uranus a început să fie resimțit încă de anul trecut, însă anul acesta efectele sale ating intensitatea maximă. Puteți observa acest lucru în graficul de mai sus, realizat de un coleg de-al meu, Kyle Johnson. Așadar, întreaga convergență de tranzite începe prin 2007, înainte de președinția lui Obama, și înainte de evenimente precum Primăvara Arabă, mișcarea Occupy, și așa mai departe. Însă un alt eveniment important a fost marea criză financiară din 2008-2010, începută odată cu venirea lui Saturn în configurație. Careul Uranus-Pluto a fost activ în această perioadă începută în 2007 și până acum recent. În orice configurație, Pluto intensifică cu o forță extraordinară ceea ce atinge, iar dacă vorbim de un aspect major cu principiul răzvrătirii, emancipării, depășirii vechilor structuri și al noului, reprezentate de Uranus, ceea ce obținem este o perioadă similară cu ce am văzut în anii ’60-’70, în anii 1840-50 (la ultima conjuncție, în timpul căreia atinsese apogeul mișcarea pentru abolirea sclaviei și era inițiată mișcarea pentru dreptul de vot al femeilor), sau în anii epocii Revoluției Franceze, 1787-1798, ca să numim doar câteva dintre perioadele de maximă importanță desfășurate pe fundalul unui aspect între Uranus și Pluto.

În tot acest timp (2007-2021) s-a manifestat aceeași energie, și am simțit intensificarea profundă a impulsurilor pentru schimbare, reformă și transformare , am simțit nevoia de a aduce noutate în lume, de a participa la schimbările evolutive și revoluționare ale propriei vieți. Uranus-Pluto tinde să favorizeze creativitatea artistică și științifică și progresele tehnologice. S-a realizat un asemenea progres tehnologic încât abia ne-am obișnuit cu dispozitivele care nu existau la începutul aspectului. De exemplu, atunci nu toată lumea avea telefoane inteligente, rețelele sociale s-au înmulțit și au devenit mult mai proeminente în viața tuturor (Facebook, Instagram), impulsul pentru reformă și justiție socială s-a intensificat la rândul său și, desigur, înțelegerea egalității, libertății și a importanței ecologiei. Toate aceste tendințe s-au amplificat puternic în conștiința noastră și au constelat extrem de puternic un fel de câmp arhetipal, un zeitgeist la care participăm cu toții. E ceva în aer…

Însă aceste configurații au și elemente foarte tensionate. Intensificarea și accelerarea experienței se pot dovedi copleșitoare. Poate erupe un fel de impuls pentru schimbări radicale, subminarea status quo-ului, distrugerea cu orice preț a structurilor sau o tendință de a te situa la polul opus al acestor impulsuri. De pildă, radicalizarea caracteristică anilor ’60 sau Revoluției Franceze a fost limpede pe o pantă ascendentă în ultimul deceniu. Și în afară de iconoclasmul cultural, id-ul plutonic se dezlănțuie la nivel colectiv, generând energii de gloată, care pot fi și ele canalizate într-o manieră disciplinată, așa cum s-a întâmplat în marșurile femeilor după inaugurarea lui Trump acum patru ani, sau în multe dintre protestele Black Lives Matter sau în alte manifestații din Statele Unite și orașe din întreaga lume. Această manifestare uriașă a impulsului pentru emancipare și recunoașterea demnității fiecărei ființe umane a putut fi observată peste tot. Nu trebuie să uităm că arhetipul Pluto este asociat cu energiile subterane (Hades, Kali, Dionysos), care pot avea un potențial enorm de transformare, însă pe de altă parte se pot manifesta sub forma unor erupții de violență și ură și de proiecție a umbrei asupra celorlalți, fie că vorbim de imigranți, oameni de alte rase sau cu alte viziuni despre lume, iar această tendință dezlănțuie voința de putere. Astfel, pot avea loc demonstrații care degenerează în cele mai negative comportamente de gloată: violență, agitație și haos.

Spre finalul acestei configurații, în timpul administrației Trump, acesta a pus în scenă un fel de combinație a umbrei lui Pluto și a lui Uranus: energie de gloată și plutocrație, impunerea puterii pe căi autoritare și evocarea și eliberarea instinctelor reptiliene ale unei mase imense de oameni. Calitatea de eliberare provine de la arhetipul Uranus-Prometeu. Acesta îl eliberează pe Pluto, în sensul că permite lumii subterane să acceadă în poziții de putere și lasă loc manifestării deschise a unor elemente care mai înainte erau ascunse.

Printre acestea se numără rasismul, sexismul și diferite alte forme de ură, proiecție și divizare colectivă. În această perioadă, multivalența celor două arhetipuri, Uranus și Pluto, s-a manifestat cât se poate de efervescent, însă lucrurile au luat o turnură diferită când Saturn a ajuns în conjuncție cu Pluto și în careu cu Uranus. Între 2012 și 2015, careul Uranus-Pluto a atins exactitatea de mai multe ori, însă ne interesează perioada mai largă, pentru că luăm un orb de 10° de fiecare parte, în care aspectul este operativ arhetipal. Efectele s-au simțit încă din anii președinției lui Obama. Chiar dacă ce și-au dorit progresiștii nu s-a întâmplat neapărat, faptul că un afro-american ajunsese la Casa Albă a avut o dimensiune într-adevăr nobilă. De asemenea, în toată lumea s-au manifestat impulsuri către egalitate, de pildă prin mitingurile Occupy sau diferitele încercări de a înlătura tirania cum au fost cele din Orientul Mijlociu (Primăvara Arabă).

Pe fundalul acestor evenimente, spre finalul careului Uranus-Pluto, a intrat și Saturn în configurație. Dar înainte de a discuta despre asta, aș dori să trec în revistă un aspect important. În primul rând, tranzitele globale nu se comportă la fel ca tranzitele personale. Chiar dacă există acea curbă de exactitate a aspectului, cu un punct de vârf la maxima apropiere dintre planete, cum puteți vedea și pe graficul de mai sus, în cazul tranzitelor globale poate fi observat un efect de avalanșă. Oamenii și grupurile de oameni inițiază și apoi poartă energia inițială a tranzitului mult dincolo de momentul de exactitate, de pildă prin implementarea unor practici, politici sau acțiuni care pot fi asociate cu aspectul respectiv. Aceste acțiuni continuă și după ce a fost depășit orbul de 10°-12°, pentru că exactitatea tranzitului dă startul unei avalanșe de fenomene care vădesc o puternică intensitate arhetipală mai ales spre finalul acestuia. De exemplu, în anii ’60, energia arhetipală a fost la cel mai înalt nivel pe la jumătatea anilor ’60, prin 1965-1966, atunci când aspectul era exact, și într-adevăr impulsurile revoluționare, mitingurile studenților, mișcarea pentru drepturile omului sau pentru drepturile femeilor, mișcarea ecologică, mișcările de independență din Africa, mișcarea pentru drepturile homosexualilor și așa mai departe. Însă toate aceste mișcări au continuat spre finalul anilor ’60, și chiar și în anii ’70 existau unele impulsuri contraculturale; de exemplu, festivalul Woodstock, demonstrațiile masive din Paris din anul 1968, din Columbia sau Berkeley și Harvard în ’69, sau cele din Mexico City sau Tokyo. Acestea au căpătat o tracțiune mai mare după momentul de exactitate al tranzitului datorită acestui efect de avalanșă.

Apoi, cum spuneam, a intrat și Saturn în configurație, și știm că Saturn vine cu seriozitate, greutate, consecințe de lungă durată și necesitatea unor decizii importante. Pe scurt, Saturn aduce o energie care contractă. Vă rog să observați că pentru conjuncție am folosit un orb de 15°. Se pare că opozițiile și conjuncțiile acceptă un orb mai larg. În perioada prezentă, în care se desfășoară convergența de tranzite despre care spuneam, e ca și cum am fi trecuți prin urechile acului. Toate evenimentele parcă se îndreaptă spre o confruntare dramatică. O expresie clasică pentru Saturn-Pluto este ideea că “roata se întoarce” (chickens come home to roost). Realitatea se impune cu o forță teribilă.

Însă anul trecut tranzitele globale nu s-au rezumat doar la Pluto, Saturn și Jupiter, care au format o triplă conjuncție aproape tot anul 2020. O altă planetă care a jucat un rol crucial anul trecut este Marte. În primă fază, pe la începutul anului, Marte s-a alăturat acestei triple conjuncții, apoi a avut câteva retrogradări de-a lungul unei perioade de câteva luni spre finalul anului. Tranzitele lui Marte sunt tranzite declanșatoare. Așadar, anul trecut am avut această conjuncție triplă dintre Saturn, Pluto și Jupiter, despre care am discutat pe larg anul trecut, iar această conjuncție a format un careu cu Uranus, dând naștere unui aspect dinamic. În timpul unui astfel de aspect se întâmplă lucruri, conștiința se vede nevoită să țină cont de irumperea energiilor arhetipale și să acționeze în consecință, să își asume travaliul transformării sau suferința soartei. După cum știți, Jung spunea că ceea ce nu confruntăm la nivel conștient ajunge să revină sub forma soartei, ceva ce se întâmplă din exterior, pentru că acest ceva face parte din gestaltul mai larg și caută să se manifeste într-un fel sau altul. Iar dacă alegem să reprimăm aceste impulsuri în inconștient, să le suprimăm, să le negăm sau ignorăm, atunci ele tind să se consteleze într-o manieră care ne pune în postura de victimă.

Să trecem mai departe. În martie 2020, planeta Marte s-a alăturat triplei conjuncții, și în perioada martie-aprilie pur și simplu totul s-a mișcat mai repede. Criza a fost declanșată tocmai atunci când Marte traversa tripla conjuncție. Apoi a venit vara, iar Marte și-a continuat mișcarea înainte, însă apoi s-a întâmplat ceva destul de remarcabil. Când a ajuns în Berbec, Marte și-a încetinit aparent mișcarea și a staționat. Unde a staționat? Exact în careu cu tripla conjuncție. În timpul conjuncției s-au plantat semințele fenomenelor, iar acum, în timpul careului, fenomenele au căpătat o manifestare concretă. Știm că în general careul implică un fel de criză și o intensificare a energiei, care trebuiesc confruntate. Această configurație a jucat un rol important în Statele Unite în sezonul alegerilor, însă și în întreaga lume, pentru că întreaga lume a fost afectată de pandemie. În mișcare retrogradă, Marte continuă să rămână în careu cu cele trei planete. Apoi trece în mișcare directă, iar în noiembrie-decembrie încă formează un careu strâns cu tripla conjuncție, însă cu fiecare zi se apropie din ce în ce mai mult de conjuncția cu Uranus, care se petrece pe 6 ianuarie 2021. O conjuncție Marte-Uranus este un aspect extrem de volatil, mai ales dacă se află într-o configurație cu Saturn, Jupiter și Pluto, așa cum s-a întâmplat la începutul anului. Energia Marte-Uranus este exemplificată perfect de un războinic foarte brav: e curajos, rupe limitele constrângătoare și opresive, însă partea de umbră acestei energii este delicvența juvenilă, cel care e înflăcărat, agresiv și plin de el. O asociere cât se poate de limpede dacă ne gândim la insurecția de pe 6 ianuarie: energia gloatei potențată extrem de careul cu Pluto.

În continuare aș vrea să discut semnificația acestei convergențe de tranzite. Ce înseamnă mai exact faptul că toate aceste complexe arhetipale s-au constelat în același timp cu o asemenea forță? O astfel de convergență de aspecte tensionate între Saturn, Uranus și Pluto este foarte rară. Și dacă am fi avut doar Saturn-Pluto, tot ar fi fost ceva important. Ultima opoziție Saturn-Pluto a fost activă între 2001-2004. Știm bine ce s-a întâmplat atunci: 9/11, începutul așa-zisului război împotriva terorii, invazia Irakului și Afganistanului și toate fricile și dificultățile rezultate de pe urma acestor evenimente. Resimțim încă efectele energiilor constrângătoare manifestate în timpul administrației Bush-Cheney, mai cu seamă starea constantă de urgență (security state quality). Acum suntem sub influența conjuncției acestui ciclu Saturn-Pluto, un aspect extraordinar de important, activ între 2018-2021. Este aproape gata, dar mai avem încă un an foarte complex înaintea noastră, ținând cont că acum este prezent și Uranus în configurație. Astfel, Saturn-Pluto este acum însoțit de un careu Saturn-Uranus, care vine cu propriile sale dinamici. Vom discuta aceste dinamici în cele ce urmează.

În urmă cu două cicluri, în perioada 1946-1948 am avut o altă conjuncție Saturn-Pluto foarte importantă. Bineînțeles, atunci a început Războiul Rece și a fost ridicată Cortina de Fier, fiind inițiată astfel marea rivalitate dintre Estul comunist și Vestul așa-zis liber. Desigur, a existat din multe puncte de vedere o libertate autentică în Vest, însă orice afro-american sau altă persoană defavorizată ar putea mărturisi că nu era nici pe departe un apogeu al emancipării și perfecțiunii. În orice caz, Războiul Rece este început în perioada 1946-1948, iar la următoarea conjuncție [1981-1983], în timpul administrației Reagan, Războiul Rece ajunge la apogeu. Cei care v-ați implicat politic în acei ani cunoașteți cu siguranță panica ce plana în aer din cauza unui posibil holocaust nuclear. Atât de mare era această frică încât milioane de oameni din întreaga lume au protestat pentru dezarmarea nucleară. Armele nucleare erau îndreptate din Statele Unite către Uniunea Sovietică și vice-versa, iar Reagan îi numea pe sovietici “imperiul răului”. Era un sentiment de maxim pericol și de distrugere reciprocă, reafirmat de amenințările pe care și le adresau cele două centre de putere. Din fericire, odată cu venirea la putere a lui Gorbaciov în Uniunea Sovietică, s-a ieșit într-un fel din acest abis, iar în anii ’80-’90 s-au întâmplat multe lucruri bune pe fundalul conjuncției Uranus-Neptun, expresii foarte pozitive și altele destul de problematice. Însă nu acesta e subiectul nostru pentru astăzi.

Acum, odată cu această nouă conjuncție Saturn-Pluto, ne confruntăm din nou cu un fel de război rece, cu o rivalitate foarte puternică dintre Rusia și China, foarte agresive și asertive, și Statele Unite, și trăim de vreo patru ani într-o stare volatilă și imprevizibilă. Iar cu această pandemie, suntem cumva la jumătatea drumului. Ne îndreptăm către o nouă fază. Privind dintr-un unghi strict astronomic și astrologic, cred că tocmai am trecut de jumătatea acestui travaliu dificil, centrat pe criza generată de pandemie. Am putea spune că această criză este doar una dintr-un complex întreg de crize interdependente, începând cu marea criză ecologică, într-adevăr catastrofa timpului nostru, încălzirea globală și așa mai departe, însă ținând cont și de crizele sociale care se manifestă pe tot globul, inclusiv în țara noastră. Pacea internațională este în pericol din cauza tuturor tensiunilor dintre țări. Toate aceste crize au fiecare momentul lor de intensitate maximă și propria desfășurare, însă acum parcă sunt toate constelate de-a dreptul febril. De aceea, timpul în care trăim este un timp în care acțiunile au consecințe foarte importante.

Chiar dacă mulți dintre voi cunoașteți raportul meu precedent despre situația colectivă și tranzitele mondiale, aș dori să aduc în discuție anumite idei care consider că merită afirmate din nou. Cu toții știm că domeniul arhetipal este unul tangibil, însă în același timp, nu e ca și cum am măsura atomi, bile de biliard sau temperatura de afară. Domeniul arhetipal este în același timp spiritual și energetic, iar perspectiva arhetipală a evoluat de la experiența arhetipurilor ca zei. Apoi arhetipurile au fost reconcepute, mai întâi în tradiția filosofică platonică și apoi în tradiția psihologiei abisale. În primă fază, triburile de vânători-culegători experimentau arhetipurile ca zei și zeițe, ca niște ființe extraordinar de puternice, apoi acești zei s-au metamorfozat în zeii și zeițele din marile mitologii din întreaga lume. Pentru noi, occidentalii, cele mai importante mituri provin de la greci și romani.

Aceste ființe mitologice au devenit potențe mitico-arhetipale, esențe și calități care transcend, însă totodată structurează, domeniul de experiență al omului, venind totodată dinăuntru cât și dinafară. Aceste potențe au fost regândite în timpul marilor revoluții filosofice ale Epocii Axiale. La greci, regândirea a fost realizată mai cu seamă prin Platon, Pitagora, Aristotel, Plotin și alții. Recunoașterea potențelor mitice ca arhetipuri este o moștenire platonică. Un lucru este frumos în măsura în care participă la Frumusețea arhetipală, la esența transcendentă a Frumuseții, și același lucru se întâmplă cu ideea de Dreptate și toate celelalte distincții calitative din experiența umană. În ultima sută de ani, această perspectivă arhetipală a fost recuperată prin eforturile tradiției psihologiei abisale, eforturi care au fost prefigurate de Nietzsche. El a propus o înțelegere nouă a lui Apollo, Dionis și a grecilor în general, dar și a stărilor neobișnuite de conștiință. Prin coborârea sa în straturile profunde ale psihicului, Nietzsche deschide calea psihologiei abisale. Freud continuă această deschidere, aducând în plus o dimensiune științifică și aspirații de același fel. Însă, așa cum spune Wittgenstein, el propune de fapt o adevărată mitologie prin conceptele sale de Eros și Thanatos, id, ego, ego eroic, arhetipul eroului și supraeul, care în esență este Saturn, principiul senex din perspectiva lui Jung. Însă cel care a lărgit la maximum această deschidere realizată în primă instanță de Nietzsche a fost Carl Jung. El ne-a adus cel mai aproape de o înțelegere mai deplină a pleromei arhetipale, a întregului, a marelui panteon de principii mitico-arhetipale operative în psihicul colectiv și în psihicul individual deopotrivă. Freud a recunoscut existența inconștientului și faptul că la acest nivel se întâmplă lucruri foarte profunde, foarte importante, și a încercat să descifreze aceste procese prin interpretarea viselor, a motivelor religioase și a artei, descoperind că inconștientul vorbește conștiinței într-un limbaj simbolic. Însă, așa cum spunea Joseph Campbell, Freud pescuia stând pe o balenă și nu a înțeles cu adevărat măreția psihicului. Jung a fost cel care a înțeles că procesele sufletului nu se petrec pur și simplu în noi, în cutia noastră craniană. Dimpotrivă, noi trăim în psihic, în suflet. Pe măsură ce gândirea lui Jung a evoluat, el a ajuns la descoperirea că acest psihic arhetipal structurează cosmosul, natura, psihicul individual și colectiv. Toată această dimensiune se numește anima mundi, sufletul lumii, termen provenit din tradiția platonică, în varianta latină.

Campbell spunea că miturile sunt forma narativă a arhetipurilor, și că n-am greși dacă am considera că mitul este ca o poartă secretă prin care universul își toarnă energiile inepuizabile în manifestări culturale omenești. Accesul la domeniul arhetipal se face prin mituri, vise, experiențe religioase și în stări neobișnuite de conștiință mijlocite de medicina sacră, meditație și așa mai departe. Un jungian pe nume Ira Progroff spunea că arhetipurile sunt ca niște mediatori între individ și cosmos. Cred că această formulare este foarte potrivită. Cercetările noastre sugerează că universul este structurat de domeniul arhetipal și, mai mult, că ne oferă [prin intermediul astrologiei] o privire asupra arhetipurilor constelate la un moment dat și a relațiilor dintre ele.

Plotin oferă o perspectivă importantă pentru înțelegerea astrologiei și a rațiunii după care funcționează aceasta. E ca și cum cerurile ar fi un scenariu scris de sufletul lumii, iar motivul pentru care mișcările planetelor, manifestările naturii și cosmosul în întregul său sunt semnificative este pentru că totul este plin de semnificație, de la un capăt la altul. Universul nu este doar materie brută, iar semnificațiile nu au fost create din nimic de creierul complex al oamenilor. Semnificația, sensibilitatea și conștiința funcționează pe toate palierele. Trăim într-un univers pan-psihic, iar acest univers face posibilă corelația dintre mișcările macrocosmosului și dinamicile arhetipale ale experienței umane prin faptul că totul este interconectat și interdependent. Acest fel de a vedea lumea ne permite să înțelegem zeii care sunt la lucru într-un anumit moment din timp și cum putem participa mai inteligent la această lucrare. Astfel putem evita să fim luați de valul arhetipal și să manifestăm formele potențial distructive ale acestor esențe și principii foarte puternice.

Noi, oamenii, privim de fiecare dată dinăuntrul peșterii ființei noastre printr-o “deschizătură neurologică” (neuro-chink). Vedem “ca printr-o oglindă, în ghicitură” (Corinteni 1, 13.12) [termenul original ἐσόπτρου din Noul Testament are atât sensul de “oglindă” cât și de “lentilă”], dar se pare că avem într-adevăr această lentilă, avem un fel de telescop arhetipal care ne permite să întrezărim forțele profunde și câmpurile arhetipale constelate în prezent și momentul la care se manifestă ele. Însă alinierile planetare nu cauzează evenimentele din viața noastră într-o manieră liniară, mecanicistă, așa cum putem gândi de pildă gravitația sau radiația electromagnetică sau altele de acest fel. Dovezile indică complet altceva, o semnificație multi-dimensională, absolut splendidă și creativă. Cosmosul pare să răspundă la participarea omului ca o ființă sensibilă. E ceva similar cu sentimentul semenilor noștri indigeni de a fi integrați în natură, de a comunica mereu cu lumea din jurul lor, într-un schimb continuu desfășurat între ființe de aceeași natură. Privind din această perspectivă, non-umanul nu este sub nicio formă lipsit de conștiință. Dimpotrivă, facem parte dintr-o lume plină de semnificații și mesaje profunde, o lume care ne oferă semne ale desfășurării calitative care ne modelează realitatea. Din cele mai vechi timpuri, majoritatea popoarelor și societăților din istoria umanității au trăit într-o astfel de realitate. Noi, modernii, abia începem să recunoaștem faptul că trăim într-un cosmos însuflețit, însă de cele mai multe ori îl tratăm ca lipsit de viață, scop și sens. Pentru noi, universul și natura sunt doar ceva de exploatat pentru propriul beneficiu, iar aceasta e cauza primară a catastrofei în mijlocul căreia ne aflăm. Această obiectivizare a naturii se extinde și asupra relațiilor dintre oameni.

Se pare că în timpul nostru suntem supuși unei mari crize inițiatice, unui extraordinar rit de trecere. Umanitatea trebuie să moară și să renască într-o nouă relație de înfrățire plină de prosperitate cu întreaga comunitate planetară și cu acest cosmos care, în mod miraculos, face ca planetele ce orbitează în jurul Pământului să poarte semnificații arhetipale. Ceea ce se întamplă acum este o purificare a fiecăruia dintre noi și a planetei noastre. Aceste semnificații arhetipale ne purifică oferindu-ne un cadru de referință în care ne putem orienta mai bine, în care putem fi mai cu picioarele pe pământ, mai conștienți din ce parte bate vântul și să fim navigatori mai pricepuți pe valurile vieții.

Așadar, vorbim mai degrabă de corelații sincronice, nu de o cauzalitate mecanică, pentru că aceste arhetipuri planetare nu au o singură semnificație care se manifestă într-un singur fel. Ele se manifestă pe un spectru de semnificații posibile, iar participarea noastră la aceste semnificații influențează foarte puternic manifestările concrete și felul în care se desfășoară viitorul.

Acum permiteți-mi să spun câteva cuvinte despre Saturn-Uranus, tranzitul activat pe deplin anul acesta, însă care era presimțit încă de anul trecut. Anul acesta, Saturn-Uranus se manifestă cu o forță considerabilă, fiind un aspect foarte strâns, așa cum puteți vedea în diagrama de mai sus. Saturn-Uranus este o sinteză sau o confruntare dintre principiul schimbării, libertății și noutății cu principiul status quo-ului, vechiului, al structurilor stabile, al moderației prudente și al tradiției, atât în forma sa nobilă, cât și în forma sa mai opresivă. Când aceste planete ajung să formeze aspecte, energia tinde să fie foarte tensionată. Să facem un pas înapoi și să ne gândim la ce se întâmpla anul trecut, când Saturn-Pluto începuse să își intre în drepturi. Era acea senzație că suntem blocați, că situația este extrem de gravă. Într-o conjuncție cu Pluto, semnificațiile lui Saturn sunt catalizate cu o intensitate vulcanică: faptul de a fi separați unii de alții, singurătatea, izolarea, boala, moartea la nivel de masă, impactul restricțiilor, al pierderii cuiva drag, pierderea resurselor, pierderea locului de muncă, sărăcia, lipsurile. Însă toate aceste expresii tensionate și dificile ale lui Saturn, la care ne-am fi putut aștepta având în vedere conjuncția cu Pluto, oferă de asemenea șansa de a acționa cu un curaj deosebit, de a înfrunta aspectele dificile ale existenței, de a ajunge la o hotărâre și perseverență de fier pentru a împinge la deal bolovanul lui Sisif, indiferent cât de grea este această sarcină. Această energie pe care am simțit-o anul trecut, sentimentul că suntem blocați efectiv în ciment, că totul înaintează mult prea lent și că progresul este minim, s-a combinat cu energia hiperactivă a lui Uranus-Pluto, asociată cu schimbări mult mai rapide. Iar acum avem laolaltă aceste două tipuri de energii, iar careul Saturn-Uranus aduce elementul de criză, pentru că se confruntă două tendințe total opuse.

Anul trecut ne-am simțit blocați într-o situație foarte gravă, avansând foarte lent, care ne-a cerut eforturi extraordinare, disciplină și curaj. Aceste elemente sunt încă prezente, dar pe măsură ce Saturn-Pluto iese din orb, pe parcursul acestui an și anul viitor, se va activa mai complet Saturn-Uranus, care vine cu o energie mult mai volatilă.

Pe la începutul anului mi se ceruse o prezentare precum cea de acum, și am spus că mai bine așteptăm până în februarie, pentru că voiam să integrez și alegerile, investirea președintelui și așa mai departe. Mi se părea foarte clar că luna ianuarie va fi una extrem de instabilă. Iar apoi, cu Marte-Uranus, aceste presupuneri s-au adeverit. Insurecția a fost cea mai neagră manifestare a potențialului de umbră al acestor configurații: erupția și inflația mentalității de turmă și distrugerea care a urmat.

După două săptămâni de la investire, lucrurile s-au schimbat, au evoluat întrucâtva. Încă erau active tendințele anterioare, însă de la acel moment au început să se manifeste potențialuri mai benigne și benefice. Dacă ați văzut ceremonia de investire, știți depre ce vorbesc. Ceremonia a început cu slujba desfășurată seara în memoria tuturor victimelor COVID și s-a încheiat cu concertul de la Lincoln Memorial. Cântăreți, poeți și dansatori au sărbătorit diversitatea, creativitatea și faptul de a trăi împreună, nu doar cu toleranță, ci cu o autentică recunoștință și apreciere a diferențelor. Pe 6 ianuarie parcă am fi trecut cu bine printr-o experiență în apropierea morții. Puteam pierde totul, așa că am sărbătorit ziua investirii cu mare bucurie. Am auzit poezia superbă a Amandei Gorman, imnul cântat de Lady Gaga, însă caracterul nobil al sărbătorii a rămas și steagul american a fost arborat cu demnitate. Cât de emoționantă a fost interpretarea lui Bruce Springsteen a cântecului “Land of Hope and Dreams”, stând singur în frigul din Lincoln Memorial, singur cu chitara lui. Acest om este foarte implicat politic, și nu de ieri de azi, și într-adevăr ne-a transmis aspirația și speranța că acest pământ este într-adevăr “tărâmul speranței și viselor”. Multă lume a simțit același lucru pe tot globul: țara noastră poartă ceva foarte prețios, dar la această comoară se alătură o umbră foarte mare, pe care am văzut-o la lucru în ultimii ani și mai cu seamă în luna decembrie. În acest moment, țara noastră parcurge un uriaș travaliu de transformare.

Ar mai fi câteva aspecte esențiale de menționat. În primul rând, ideal, energia lui Saturn-Uranus poate fi energia de a face lucruri într-un mod înțelept. Este o perioadă în care sunt favorizate schimbările creative la nivelul structurilor, reconfigurarea acestora pentru a facilita o libertate sporită și un trai mai bun pentru toată lumea, nu doar pentru albi, ci realmente pentru toți. De asemenea, acest tranzit aduce necesitatea reconfigurării domeniului tehnologic. Uranus este asociat cu tehnologia, iar Saturn poate aduce probleme în această zonă, tot felul de defecțiuni. Știți cazul de luna trecută, greșeala acelui pilot. Deci se pot întâmpla lucruri chiar și la acest nivel “aviatic”. Însă eu mă refer în special la nevoia mai generală de a medita și de a propune structuri bine-gândite care să ofere un cadru pozitiv diferitelor probleme de natură uraniană: tehnologia, rețelele sociale (Facebook și altele), Internetul, chiar și guvernul – breșe de securitate și altele de acest fel. Este un moment propice pentru adresarea acestor probleme. Problema cu Saturn-Uranus este că dacă schimbările la nivelul structurilor importante (fără îndoială, necesare) nu sunt făcute treptat, cu prudență și înțelepciune, acestea se pot prăbuși brusc sau pot intra în colaps. Este necesară o anumită prevedere și abilitate în transformarea structurilor.

Același lucru este valabil în ceea ce privește relațiile. Saturn-Uranus este o energie asociată cu rupturi bruște, cu divorțuri și tensiuni. Mă gândesc la cei care au rămas de nevoie în aceeași casă din cauza pandemiei, de pildă. E nevoie de multă muncă în relații pentru ca cele mai bune posibilități să iasă la iveală în această perioadă Saturn-Uranus. În cea mai bună expresie a sa, Saturn-Uranus este ca o nuntă sacră a trecutului și viitorului, și trebuie să ne străduim din răsputeri să o facem posibilă, să luăm ce e mai valoros din trecut și să ne gândim ce e cu adevărat promițător în viitor și să le aplicăm într-o formă concretă în legile noastre, în sistemul justiției, în sistemul penitenciarelor, la nivelul pieței și în sectorul financiar, în relațiile internaționale și așa mai departe. E o perioadă cu adevărat crucială.

Cer scuze celor care nu sunt din Statele Unite, însă aș dori să spun câteva lucruri despre harta țării noastre. Din păcate, Statele Unite sunt, într-un fel, elefantul din cameră, mai ales dacă ne gândim la ultima perioadă. Însă oricum, țara noastră are un rol foarte important la nivel global. Dacă ținem cont de faptul că în acești ani suntem în plină Revoluție a lui Pluto, situația este cât se poate de delicată. E posibil să fim supuși unui proces extraordinar de distrugere și transformare, dar să sperăm că în acest deceniu vom vedea și o renaștere, o regenerare a țării noastre. În ultima vreme a ieșit foarte mult la suprafață dimensiunea de umbră a țării noastre prin catastrofa Trump și protestele și revelațiile Black Lives Matter care au scos la iveală măsura în care, încă de la început, țara noastră a fost infectată pur și simplu de supremația albilor. Confruntarea cu umbra este crucială pentru transformarea psiho-spirituală și morală a țării noastre. În următorii ani, Revoluția lui Pluto va atinge exactitatea, iar această perioadă e cea mai propice pentru acest lucru. În 2023, Uranus va forma un trigon cu Pluto. Va ieși din careu și se va îndrepta încet către un aspect mai armonios, iar acest aspect va continua până la finalul acestui deceniu, devenind din ce în ce mai puternic în 2024-2027, iar în 2028 Jupiter, împreună cu Uranus și Pluto, vor forma pe cer un trigon major. Aspectul este foarte promițător pentru realizarea confluentă a unor schimbări evolutive și a transformărilor emancipatoare. Remarcabil, acest aspect important se întâmplă chiar odată cu Revoluția lui Uranus din harta Statelor Unite.

Data nașterii țării noastre este 4 iulie 1776, iar prima Revoluție a lui Uranus a avut loc odată cu Războiul Civil și primele eforturi pentru eliberarea sclavilor, înfăptuită apoi într-un proces lung și sinuos. Acum ne apropiem de a treia Revoluție a lui Uranus. Totodată ne apropiem de finalul ciclului de 248 de ani al lui Pluto, și astfel de întoarcerea acestei planete în poziția inițială din harta țării noastre. Statele Unite au în hartă un trigon Uranus-Pluto, una dintre cele mai bune calități ale țării noastre. Pe măsură ce înaintăm în decada 2020, Uranus și Pluto vor reveni la pozițiile pe care le-au avut la nașterea Statelor Unite. Motivul pentru care vă spun toate aceste lucruri este că suntem încă în plină criză, dar cred că sub aceste aspecte întreaga lume va resimți o atenuare a acestor energii tensionate. Vom experimenta interacțiunea mai armonioasă a acestor mari zei și zeițe, a acestor principii arhetipale, într-o formă diferită pentru fiecare, precum și pentru țara noastră în întregul ei. E limpede că această criză continuă încă în țara noastră și în lume, și va mai continua sub alte forme, în special sub forma crizei climatice, care ne va cere o atenție deosebită. Însă cu fiecare an vom deveni mai conștienți de situația noastră. Deja putem vedea că la Casa Albă avem într-un final mai multă normalitate, competență și compasiune. E o diferență colosală. Ne oferă un temei pentru a nu merge exact în direcția opusă celei preferabile pentru întreaga comunitate planetară.

Permiteți-mi să închei cu un gând pe care l-am avut recent. În weekend, în timpul meu liber aproape non-existent, de fapt în timp ce luam masa, am citit un articol care m-a impresionat. De fapt e vorba despre un fragment dintr-o carte de Dorothy Wickenden, care va apărea în curând. Cartea se numește The Agitators, iar articolul a fost publicat în The New Yorker în urmă cu o săptămână sau două. E vorba despre trei sau patru prietene care au luptat pentru abolirea sclaviei și pentru drepturile femeilor, trei femei remarcabile. Una dintre ele este Frances Seward, soția lui Henry Seward, membru al guvernului Lincoln, un susținător înveterat al abolirii sclaviei. Această femeie a fost extraordinară. Ceea ce aflăm în articolul respectiv despre ea este remarcabil. Harriet Tubman este o altă protagonistă a acestei povești reale, și ea profund implicată, la fel ca celelalte, în lupta împotriva sclaviei.

Unul dintre motivele pentru care am adus în discuție acest articol este faptul că suntem într-un moment critic în care trebuie să ne reconectăm cu acea perioadă din istoria țării noastre, ieșită recent la suprafață ca o umbră demult negată și reprimată a noastră, pentru a ne putea îndrepta către o nouă naștere a libertății, ca să folosesc o expresie de-a lui Lincoln. Însă un alt motiv e că, citind despre aceste femei, poți să simți constrângerile împotriva cărora se luptă. Chiar dacă erau femei albe, destul de bine situate material și social, constrângerile patriarhatului erau extraordinar de frustrante și pentru ele: faptul că nu puteau să fie realmente autonome, că nu puteau vota și așa mai departe. Și povestea lui Harriet Tubman este extraordinar de emoționantă. Ea era o femeie de culoare, sclavă, care a reușit să se elibereze și care se pune apoi în pericol iar și iar pentru a elibera mai mulți oameni.

Cred că oricine ar citi acest articol ar fi foarte emoționat de ce au făcut aceste femei. Însă ce m-a emoționat foarte tare este că au perseverat, deși nu aveau să vadă tot ce își doreau înfăptuit și în ciuda constrângerilor cu care trebuiau să se confrunte. Cu toții lucrăm acum sub constrângeri extraordinare, fie din cauza pandemiei, fie pentru că nu putem avea un cuvânt de spus la nivelul puterii de stat sau ne este suprimată în diverse feluri opțiunea politică (voter suppression), fie pentru că privim neputincioși la corporațiile prădătoare cum exploatează și extrag toată seva din lumea naturală cu consecințe oribile. Cu toții trebuie să muncim înfruntând toate aceste constrângeri dificile. Și iată că aceste femei cu suflet nobil au reușit în ciuda constrângerilor, și vor rămâne pentru eternitate în istorie pentru curajul și demnitatea cu care și-au dus la bun sfârșit misiunea. Același lucru ni se cere și nouă. Trebuie să acționăm cu aceeași demnitate. Noi, cei mai bătrâni, ne apropiem de ultima bornă a călătoriei noastre, intrăm în actul trei.

Dar voi, cei mai tineri, aveți atât de mult înaintea voastră și atât de multe de făcut. În timpul care ne-a rămas, eu și cei ca mine trebuie să facem cât putem și să împărtășim cât mai mult cu voi. [vocea îi tremură] Nu am ales, cel puțin conștient, să trăim într-o perioadă atât de critică, să experimentăm o asemenea criză și aceste circumstanțe nefavorabile. Asta nu ține de noi. Așa cum spunea și Tolkien… nimeni n-ar vrea să se nască într-o perioadă ca asta, însă dacă ne-am născut și trăim acum, contează ce facem cu asta. Și cred că ne modelăm sufletul propriu și modelăm sufletul colectiv al umanității chiar acum, prin ceea ce facem.

Indiferent ce se va întâmpla și indiferent ce va ieși din această mare criză, care cuprinde și criza climatică și dispariția speciilor, și chiar dacă nu va mai fi nici o ființă umană la sfârșitul secolului, dacă specia noastră va dispărea de pe fața pământului, trebuie să știți că am contribuit fiecare cu ceva la întreg.

Nimic din ce am spus și am făcut fiecare dintre noi nu se va pierde. Totul se păstrează în sufletul universului și va continua să trăiască pentru totdeauna, sub forme noi pe care poate nu le cunoaștem. [vocea îi tremură iarăși] Îmi pare rău că am trecut pe partea aceasta emoțională, însă cred că sunteți conștienți în ce epocă trăim, și [oftează] de aceea vreau să facem tot ce ne stă în puteri și să lucrăm împreună. Când propria voastră energie nu vă ajută, chemați în ajutor energia altora. Personal, am speranțe foarte mari pentru viitor. Nu știu ce formă va îmbrăca acest viitor, însă am încredere și credință în cosmosul în care trăim și în această comunitate magnifică a Terrei și în marele experiment uman care a adus împreună toate ființele care trăiesc astăzi cu un scop. Vă mulțumesc că m-ați ascultat în această seară.
 
 
Alte articole despre Saturn-Uranus
“Everything’s Amazing and Nobody’s Happy” — Complexul arhetipal Saturn-Uranus
2021: Reflections and Strategies for our current world transits
Perechea planetară Saturn-Uranus
 
 
Alte articole de Richard Tarnas în limba română:
Introducere în analiza astrologică arhetipală
Doi pețitori: o parabolă
Făurirea Sinelui, Dezvrăjirea Universului

Ciclul Saturn-Pluto: Războaiele Mondiale, Războiul Rece și 11 Septembrie
Ciclul Saturn-Pluto: Ascensiunea conservatorismului
Ciclul Saturn-Pluto: Contraste și tensiuni istorice
Ciclul Saturn-Pluto: Divizare, rău și teroare
Ciclul Saturn-Pluto: Determinism istoric, Realpolitik și apocalipsă
Ciclul Saturn-Pluto: Curaj moral, înfruntarea Umbrei și tensiunea contrariilor
Moby Dick și adâncimile naturii
Ciclul Saturn-Pluto: Opere de artă paradigmatice
Ciclul Saturn-Pluto: Făurind structuri profunde

Însemnări asupra atacului de la World Trade Center

Rolul astrologiei într-o civilizație aflată în criză
Suflet și Cosmos
Cosmologia Arhetipală: scurtă descriere

Note asupra Dinamicilor Arhetipale și Cauzalității Complexe în Astrologie (I)
Note asupra Dinamicilor Arhetipale și Cauzalității Complexe în Astrologie (II)
Note asupra Dinamicilor Arhetipale și Cauzalității Complexe în Astrologie (III)

Idealul și Realul (I)
Idealul și Realul (II)

Sfaturi pentru astrologi
Sincron și Diacron: Rick Tarnas despre Cosmos și Suflet
 
 

4 comments

  1. Este un privilegiu să putem împărtăși ce ne încredințează acest Om.
    O perspectivă foarte înaltă ne oferă această prezentare.
    Ce emoționat și plin de speranță este finalul.
    Mulțumim

    1. Ma bucur mult ca va place Tarnas.
      Și pentru mine este un privilegiu sa împărtășesc perspectiva lui cu cine este deschis.

  2. Exceptional, emotionat!!! Pentru mine, aceste viziuni sunt adevarate ancore de curaj si oaze de reechilibrare. Suntem si noi, oamenii, o particica a marelui viu al universului, de cum vom intelege asta, va face diferenta.
    Namaste!

    1. Ma bucur ca impartasiti viziunea lui Tarnas, este intr-adevar splendida.
      Tocmai de aceea am tinut sa fac accesibile ideile lui in limba romana. Cititi si celelalte traduceri din el, sint epocale!

Leave a Reply to pjanina Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.