Renn Butler, Erica Jones, James Moran
Discuția din 28 martie 2018 după care s-a făcut traducerea este disponibilă aici.
RENN BUTLER: Am deosebita plăcere de a le ura bun venit lui James Moran și Ericăi Jones. Astăzi vom discuta pe marginea unui subiect foarte “contemporan”. Vom discuta harta natală a lui Rajneesh, mai bine cunoscut după numele pe care și l-a luat mai târziu în viață, Osho. De asemenea, vom interpreta harta Sheelei, faimoasa și, ar spune unii, josnica lui secretară și mână dreaptă în operațiunile din America.
Vom arunca o privire asupra sinastriei lor apoi le vom studia și harta compusă pentru a înțelege cum s-au potrivit de fapt și ce chimie astrologică au avut cei doi. Vom urmări tranzitele lor din anii ’80, mai precis din 1984, când povestea a atins punctul culminant, așa cum ne prezintă documentarul Wild Wild Country, serialul de 6 episoade de pe Netflix. Este foarte vizionat, îl recomand cu căldură, e o creație extraordinară, cu atât mai mult cu cât întâmplările prezentate sunt reale. Nici dacă am vrea nu ne-am putea imagina un scenariu mai șocant și bizar.
Îi salutăm pe cetățenii din Oregon care au luat parte la evenimentele din acei ani și totodată pe neo-sanyasinii care au trăit în Rajneeshpuram. Nu o să luăm partea nimănui în această poveste. Încercăm să privim întâmplările dintr-o perspectivă arhetipală, psihologică, și să vedem ce putem înțelege mai bine cu ajutorul astrologiei.
Salutări și prietenilor mei.
ERICA JONES: Mulțumim pentru această introducere. Într-adevăr, dacă vrem să înțelegem ce s-a întâmplat cu adevărat acolo din punct de vedere arhetipal, trebuie să fim echidistanți.
RENN BUTLER: Vă propun să începem cu analiza hărții lui Rajneesh. Cine vrea să înceapă?
Bhagwan Shree Osho Rajneesh, 11 decembrie 1931, 17:13, Kuchwada, Madhya Pradesh, India
JAMES MORAN: Mi-ar plăcea să încep cu acel careu în T dintre Saturn, Uranus, Pluto și Luna. Nici Venus nu e departe. Ca să clarificăm, harta natală poate fi înțeleasă fie ca un instantaneu al vieții sau al momentului nașterii. Fiind un instantaneu al momentului nașterii, ea reprezintă tranzitele globale de la acel moment. Rajneesh s-a născut în perioada de colaps economic de la începutul anilor ’30.
RENN BUTLER: Ce mi se pare interesant este că Osho s-a născut la doar patru-cinci luni după Stanislav Grof, în 1931, așa că vom observa asemănări foarte pregnante în hărțile lor. Le vom analiza în paralel și vom vedea că există similarități acute dar și diferențe majore, mai cu seamă în ceea ce privește încercările și realizările de pe firul vieții lor.
ERICA JONES: Sună minunat.
JAMES MORAN: Mă gândeam la același lucru, mai ales după ce am văzut videoclipurile filmate în grupurile de meditație (encounter groups) din ashram.
RENN BUTLER: Careul Uranus-Pluto mi se pare elementul cu amprenta cea mai puternică în harta lui Rajneesh. Să ne amintim că și Freud s-a născut cu aceeași configurație, mai precis cu o conjuncție Soare-Uranus în careu cu Pluto. N-ai cum să nu vezi “Id”-ul lui Freud, ceaunul clocotind al instinctelor, în aceste clipuri filmate în ashramul din orașul indian Puna. Par scoase din filmul Cele Zece Porunci al lui Cecille B. DeMille.
Se vede o dezlănțuire totală a energiilor sălbatice dionisiace, o abolire totală a frâielor ego-ului occidental. Această depășire a limitărilor ego-ului era și scopul lor acolo, în Puna. Meditația de acest fel (encounter group) a fost precedată în anii ’50 de mișcarea potențialului uman. Unii dintre liderii ramurii acestei mișcări occidentale au fost în Puna, iar Rajneesh i-a primit cu brațele deschise și le-a făcut loc în grupul său.
În clip se văd oameni care se manifestă sexual, ce-i drept nu până la capăt, însă au gesturi puternic sexuale. Sunt agresivi, se lovesc, țipă, plâng, se dau cu capul de pereți și toate astea complet dezbrăcați. Și pare că Rajneesh accepta, ba chiar susținea aceste lucruri. Doctrina lor era că ne reprimăm inconștientul și psihicul în general, iar ei încercau să construiască un mediu în care oamenii să se simtă în largul lor și provocați să își lase conținutul inconștient să iasă la suprafață. Multă lume ar fi de acord cu această idee. Însă problema este felul în care scoți la suprafață acest material inconștient. Cred că felul în care organizezi scoaterea la suprafață a inconștientului e foarte important și poate afecta mult eficiența muncii de integrare, tot așa cum starea mentală și mediul înconjurător (set and setting) afectează experiența psihedelică.
Camera se focalizează la un moment dat pe o tânără de origine germană. Se vede că cei din jur încearcă să o facă să treacă dincolo (break through), iar ea opune o oarecare rezistență. Și la un moment dat unul dintre bărbații de acolo sare în fața ei și e clar că face totul ca să o provoace, să o enerveze. Nu o să vedeți niciodată într-o ședință de psihoterapie așa ceva, însă așa erau aceste grupuri de integrare. Se provocau și încălcau orice fel de granițe pentru a favoriza retrăirea conținuturilor inconștiente. Femeia se opune din toate puterile și parcă e o întruchipare a reacției “luptă sau fugi”. E clar că nu era pregătită pentru ce trăia.
Apoi camera surprinde alte scene de-a dreptul sălbatice din aceeași încăpere. Iar după câteva momente o vedem iar pe tânara de mai înainte, întinsă pe jos, zbătându-se. Partea asta mi s-a părut foarte perinatală. Aceeași descărcare energetică și același catharsis apar într-o sesiune bună de respirație holotropică. E impresionant că au lăsat-o să se întindă. Grof susține că terapia Gestalt de exemplu este mai eficientă atunci când facilitatorii (facilitators) îi lasă pe pacienți să se întindă pe jos, dacă procesul de integrare le cere asta.
Cred că până la urmă ea a ajuns la acea eliberare energetică. Nu cred că a fost ceva retraumatizant pentru ea. E important că au lăsat-o să se adune și să înțeleagă acele energii vulcanice ale psihicului, intim asociate cu combinația arhetipală Uranus-Pluto.
În general, însă, mi se pare periculos să aduni în același loc mai mulți oameni care lucrează cu inconștientul lor. Faptul că se lovesc, se manifestă unii peste ceilalți și așa mai departe, favorizează apariția unei noi traume. Mai mult, într-o astfel de situație, oamenii o să încerce să se protejeze, să se opună, și cu siguranță nu o să se lase în voia procesului. Nu mai bine îi pui să stea întinși pe jos de la bun început, să aibă fiecare spațiul său personal în care să poată integra în siguranță orice s-ar ivi pe parcursul experienței?
ERICA JONES: Mă gândeam la cum ai descris aspectele Uranus-Pluto ale acestui proces, ca descătușare a ceea ce este reprimat. Însă dacă vorbim despre limite, granițe și siguranță, atunci avem în vedere elementul saturnian al careului în T din harta lui Osho. La momentul nașterii sale, Saturn forma o opoziție perfectă cu Pluto, de la 21°Capricorn la 21° Rac. În hartă, ambele planete sunt în careu cu Uranus din Berbec.
Saturn se poate manifesta ca o problemă, ceva ce pune probleme, ceva care te încetinește și îți dă tot felul de sarcini și greutăți. Privind videoclipul, am remarcat că tânara aceea era parcă blocată când încerca să se exprime, să vorbească. Ceilalți o tot presau, dar ea rămânea stană de piatră. Se pare că această reacție de înghețare/încremenire se înscrie în categoria “luptă sau fugi”. Încremenirea e o propunere relativ recentă, însă această reacție de a rămâne nemișcat este încrustată în biologia instinctelor umane.
Dacă ne gândim că această femeie era singură într-o încăpere plină de bărbați dezbrăcați și agresivi, e clar că simțea pericol și că nu se putea exprima în voie. Această reacție de încremenire este cât se poate de normală din punctul de vedere al evoluției, așa am să supraviețuiesc. Probabil simțea că dacă ar confrunta violența masculină din jur, ar fi ucisă, având în vedere raportul de forțe.
Pe de altă parte, pot să înțeleg ce încerca să spună facilitatorul, că scopul era de a contacta și aduce la suprafață agresivitatea reprimata pe care subiectul, și femeile în general, o au îngropată adânc în subconștient. Însă cred că era mai benefic să-i fi acceptat reacția de a rămâne blocată (freezing) și să nu o forțeze. Până la urmă, reacția ei de încremenire era normală, e un instinct de supraviețuire. Sigur, persoana respectivă avea o furie reprimată, dar cu ce i-a fost de ajutor că a fost pusă într-o situație percepută ca fiind pe viață și pe moarte?
Exemplul ne scoate la iveală o manifestare dublă a lui Saturn: pe de-o parte vedem ceva problematic, opresiv, unii par să îi forțeze pe alții să facă anumite lucruri, însă pe de altă parte scopul grupului este crearea unui loc în care oricine își poate trăi procesul de integrare în siguranță. Așa cum spuneai și tu Renn, e foarte bine că facilitatorul a lăsat-o să se întindă și să se concentreze pe procesul interior. Așadar, aici Saturn este și procesul de creștere.
Dacă ne gândim puțin, totul era foarte nou și pentru ei. Explorau teritorii virgine și e normal să faci greșeli când ai de-a face cu ceva absolut nou. Saturn-Uranus este adesea “greșeala”, acel moment când încerci ceva nou și îți dai seama că poate ți-au scăpat din vedere anumiți factori. Acesta cred că ar fi aportul lui Saturn în această metodă de explorare și eliberare a forțelor vitale.
JAMES MORAN: Cred că observațiile tale sunt foarte bune, mai ales că Saturn urmează să intre în configurație cu careul Uranus-Pluto [discuția a avut loc în martie 2018, înaintea conjuncției Saturn-Pluto din 2019-2020 n. tr.]. Au picat la țanc.
RENN BUTLER: Într-adevăr. Mă gândeam acum la o paralelă dintre hărțile lui Osho și Grof. Sanyasinii care au fost în Puna și persoanele care au participat la cercurile de meditație (encounter) așa cum se practicau atunci ar putea crede că metodele respective le-au adus un beneficiu. Aceste energii vulcanice există fără îndoială în inconștient, și într-adevăr este o problemă că le reprimăm, așa cum demonstrează convingător și Grof. Cele mai puternice argumente ale lui se bazează pe observații ale sentimentelor agresive activate în timpul nașterii. În canalul nașterii are loc o adevărată luptă pe viață și pe moarte. Situația este realmente periculoasă. Unii bebeluși mor. Se constelează energii agresive, instinctuale, dionisiace, chiar sexuale.
Grof propune o abordare diferită a acestor energii. În cadrul metodei lui terapeutice, fiecare persoană își vedea de procesul de integrare separat, nu se întâmpla totul la un loc. În sesiunile de psihoterapie psihedelică, fiecare client avea câte doi facilitatori. Oamenii erau lăsați să stea întinși cu căștile pe cap și cu ochii acoperiți, și aveau permisiunea de a aborda orice conținut care s-ar fi ivit din inconștient, nimic nu era tabu. Iar în aceste sesiuni ieșeau la iveală conținuturi care par foarte asemănătoare cu ce vedem în filmările din Puna. Diferența e că oamenii nu se provocau unii pe ceilalți (acting out). În documentar vedem o filmare în care o femeie traversează alergând încăperea și se năpustește cu pumnii asupra unei alte femei. Nu e nimic terapeutic în asta. Găsești așa ceva în orice bar din America sau din lume.
Grof vorbea despre niște protocoale stricte care trebuiesc respectate dacă deschidem vulcanul energetic inconștient asociat lui Pluto. Din punctul său de vedere, un astfel de protocol maximizează beneficiile și minimizează riscurile. Așa că sunt de acord cu ce spunea Erica. Cei din Puna sondau în necunoscut, făceau experimente și, evident, au făcut anumite greșeli. De fapt, aceleași greșeli au fost repetate de nenumărate ori în cercurile de integrare din America și Europa.
Mi se pare interesant că, unul dintre co-fondatorii Institutului Esalen, Dick Price, a fost în ashramul din Puna și s-a ales cu o mână ruptă după o sesiune cu ușile închise care a durat mai bine de opt ore. Evident, s-a întors la Esalen foarte dezamăgit de ce văzuse și pățise acolo și s-a lecuit de această formă de integrare. De atunci, accentul s-a mutat pe o abordare mai degrabă intrapersonală decât interpersonală. Ideea de bază este că fiecare are înăuntrul său atât problema cât și uneltele necesare pentru a o rezolva. Fiecare avem în noi înșine energia vulcanică a “id”-ului și energiile perinatale, și mai avem și tiranul lăuntric care ține aceste energii blocate, așa că fiecare trebuie să intre în contact pe cont propriu cu aceste elemente.
JAMES MORAN: Aș vrea să continui discuția de la ideea de mai devreme a Ericăi. Avem acest careu în T (Uranus-Pluto-Saturn), în care Uranus este eliberatorul energiilor instinctuale și al impulsurilor ascunse, adânc îngropate în inconștient (Pluto). Erica a scos în evidență faptul că Saturn ar putea să apară drept ceea ce este problematic în legătură cu forma de terapie practicată în Puna, ori cu consecințele negative ale acesteia. Pe de altă parte, Renn a observat că Stanislav Grof s-a născut cu exact aceeași combinație arhetipală, însă iată că Grof îl integrează pe Saturn în metoda sa terapeutică sub forma protocolului său foarte strict. Astfel, Grof îl onorează pe Saturn, integrând calitățile pozitive asociate acestui arhetip: strictețea, protocolul, regulile, maturitatea.
RENN BUTLER: Bine zis. Pare că Osho și cei care i-au stat prin preajmă aveau impresia că pot scăpa cu totul de Saturn și de ce înseamnă el în Univers. Cred că aceasta e o manifestare a trigonului major Soare-Uranus-Jupiter din harta lui Osho, o configurație foarte puternică. Oamenii cu Soare-Uranus sunt deja foarte inovativi, deschiși la experimente și progresiști. Se identifică puternic cu arhetipul rebelului, sunt spirite libere care vor să meargă pe propriul drum. Iar când Jupiter se alătură acestei configurații, toate aceste calități sunt amplificate peste limită. Mai mult, Jupiter aduce succes planetelor cu care intră în configurație.
Osho este un personaj care se identifică până în pânzele albe cu arhetipul rebelului. Harta lui poartă amprenta unei necuviințe extreme. Vă recomand să citiți articolul despre Osho de pe Wikipedia. E foarte bine scris și clarifică anumite ambiguități din serial.
Osho era cunoscut drept un mare iconoclast, un combatant al scripturilor tradiționale hinduse și al marilor religii. De asemenea, era cunoscut pentru un simț al umorului foarte fin și aș zice că asta e o manifestare a careului său Mercur-Uranus. În timpul discursurilor pe care le ținea era foarte glumeț, spre deosebire de alți guru care se iau foarte în serios. Obișnuia de asemenea să facă unele glume mai crude sau rasiste, ceea ce el și adepții săi considerau că e un fel de a-i provoca pe oameni, de a-i face să simtă ceva. Conjuncția Mercur-Marte vine să sprijine această tendință, oferindu-i o limbă ascuțită și o inteligență tranșantă.
JAMES MORAN: Într-adevăr, mai ales că această conjuncție este în Capricorn.
În general, trigonul este văzut ca un aspect benefic. Într-o înțelegere simplistă a astrologiei, aspectele tensionate aduc dificultăți, pe când cele armonice sunt benefice. Cu toate acestea, felul foarte yin al acestor aspecte și faptul că nu cheamă la efort poate deveni o provocare în sine. Apropo de trigonul major pe care tocmai l-ai evidențiat, Renn, Osho a devenit un idol aproape fără să ridice un deget. Cred că asta e o marcă a combinației Soare-Jupiter-Uranus. Totul s-a întâmplat aproape de la sine, pare că s-a pomenit deodată cu covorul roșu la picioare. În documentar ne este prezentat valul uriaș de admirație care pare că îl copleșește și pe el. Conjuncția Marte-Mercur, acea limbă ascuțită de care spuneai, este în legătură și cu Neptun. Iar uneori, Neptun se manifestă ca înșelăciune sau ca o implicare în lucruri neclare. Să nu uităm că Neptun este arhetipul spațiilor nemărginite, care nu au sus și jos, fără stânga sau dreapta și astfel, mai ales în combinație cu Marte, poate predispune nativul la situații în care acțiunile sale (Marte) nu sunt delimitate foarte clar, sau în care intenția lor nu este vizibilă imediat (Neptun). Nici acum nu știm care a fost intenția lui Osho.
Aș vrea să mai subliniez un aspect din harta lui Osho. Nu știu care e ora exactă a nașterii, însă pare că axa IC-MC se suprapune perfect peste punctul median Jupiter și Neptun. Altminteri, configurația ar fi prea largă ca să poată fi considerată o conjuncție, însă cred că această suprapunere cu punctul median este semnificativă. Se remarcă o calitate foarte specifică combinației Jupiter-Neptun în discursurile sale. Cred că felul în care le vorbea oamenilor în discursurile sale vizionare l-a ajutat să strângă un număr atât de mare de adepți. În serial, nu prea îl vedem pe Osho vorbind. Nu i-am citit cărțile, așa că nu pot să mă pronunț definitiv, dar din fragmentele în care vorbește observăm cât de bine reușește să capteze atenția publicului cu viziunea lui nouă. De exemplu, spunea despre America că avea să devină lumina ce va ghida lumea întreagă, însă nu în starea ei de atunci, și nu fără o transformare din temelii. Mie mi s-au părut foarte Jupiter-Neptun discursurile lui, nu știu dacă și voi ați simțit același lucru.
RENN BUTLER: Absolut. Aș mai vedea aici o legătură cu capcanele spirituale și materialismul jupiterian din jurul învățăturilor sale. Omul s-a lăsat purtat de val de-a dreptul. Unii îl numeau “guru-ul Rolls Royce-urilor”.
JAMES MORAN: Și hainele acelea pline de brizbrizuri pe care le purta te fac să te gândești mai degrabă la o spiritualitate disco.
RENN BUTLER: Aș mai vrea să aduc în discuție conjuncția Lună-Venus – vă amintiți acele bonete și pălărioare pe care le purta. Avea un fel de latură dulce, drăguță, și îi plăcea să fie în fața camerelor. Înțeleg de ce femeile erau atât de atrase de el. Însă în această configurație se află și Saturn: avem o conjuncție triplă Saturn-Luna-Venus. Era foarte introvertit, petrecea foarte mult timp în singurătate și chiar în tăcere. Am citit că a avut o sănătate destul de precară toată viața. Avea diabet și alte boli cronice. Se vedea că suferă. Probabil că nu făcea absolut deloc mișcare. Îmi pare rău să spun ceva atât de trivial. Poate că așa li s-ar părea celor care îl iubesc în continuare pe Osho. Dar să fim serioși, toată viața și-a petrecut-o într-o casă, în ashram și apoi în mașini Rolls Royce. S-a protejat de exterior. Aceasta ar fi dimensiunea saturniană a conjuncției Luna-Venus.
JAMES MORAN: Renn, cum ai descrie simbolismul arhetipal al conjuncției Luna-Venus?
RENN BUTLER: Luna și Venus sunt, tradițional, planete feminine, yin. Împreună conferă amabilitate, atractivitate, un caracter suav, tandru. Iată că acum, după 30-35 de ani, ideile sale despre sexualitate nu mai par atât de extreme cum păreau atunci, de exemplu poliamoria. Avea o perspectivă foarte pozitivă asupra sexualității, iubirii și capacității oamenilor de a se conecta. Careul Venus-Uranus se potrivește foarte bine cu această idee de iubire fără limite. Emma Goldman (conjuncție Venus-Uranus), faimoasa anarhistă de la începutul secolului XX, susținea și ea aceste idei.
Din punctul meu de vedere, poliamoria e pentru oameni care au foarte mult timp liber și le place să se încurce cu tot felul de necazuri și probleme. Sigur, e o diferență între poliamorie și a înșela pur și simplu, faptul că oamenii discută despre asta și nu-și ascund celelalte relații. În acest sens, calitățile Venus-Uranus pe care Osho le manifesta și de care oamenii erau foarte atrași pot fi de asemenea descrise ca o forță eliberatoare (Uranus). Însă mi se pare că s-au lăsat purtați de val cu totul.
Personal, nu vreau atâtea probleme, îmi ajunge o singură relație. Sigur, alți oameni sunt predispuși la alte feluri de a fi. Combinația Soare-Jupiter-Uranus este asociată cu această calitate de a te lăsa purtat de val. E un impuls către exces, cum spunea Frances Sakoian. E interesant că această combinație Soare-Jupiter-Uranus are o manifestare foarte publică în persoana lui Donald Trump. El are conjuncție Soare-Uranus în trigon cu Jupiter. Iată un om care, la fel, se vede ca un rebel. Întregul discurs al lui Trump se învârte în jurul ideii că el o să facă lucrurile altfel, că acționează pe cont propriu și nu la comanda altora.
Jupiter conferă această inflație și excesivitate, și îi predispune pe nativi să încalce orice normă, constrângere sau limită. Un alt personaj cu Soare-Jupiter-Uranus, mai precis cu o conjuncție Soare-Uranus în careu cu Jupiter, este William Shatner. În cazul său, configurația s-a manifestat făcându-l foarte plăcut. Cu toții cunoaștem replica faimoasă a căpitanului Kirk din Star Trek: “Să mergem unde n-a mai fost nimeni!”. Shatner era foarte popular, emana un farmec solar exuberant și un puternic optimism. Trump trebuie să fi fost la fel în tinerețe. Și Rajneesh avea aceeași strălucire, același farmec. Oamenii spuneau că se simțeau inspirați când erau prin preajma lui. În comunitate atmosfera clocotea mereu de emoție.
Mai departe, Pluto conferă putere lui Uranus prin acest careu foarte semnificativ. Arhetipul lui Uranus s-a manifestat puternic în harta lui Rajneesh și, implicit, în viața oamenilor pe care i-a atras. Însă cred că până la urmă calitatea lui Jupiter-Uranus de a se lăsa purtat de val, de a merge prea departe, i-a venit de hac și a dus la prăbușirea întregii comunități. Dar nu atât această calitate singură, cât prezența lui Saturn. Ne amintim careul Saturn-Uranus din harta lui Rajneesh. Așa cum spunea și Erica mai devreme, Saturn se manifestă drept consecințele acțiunilor noastre, urmările. Uranus experimentează, își asumă riscuri, explorează locuri neumblate. Comunitatea adunată de Rajneesh a avut un oarecare succes, dar s-au lăsat purtați de val, au devenit aroganți (Soare-Jupiter-Uranus), iar aerul lor de superioritate i-a ofensat foarte tare pe vecinii lor.
O altă corelație interesantă cu acest trigon major: se estimează că 20% dintre adepții lui neo-sanyasini aveau studii superioare. Nu cred că mulți guru se pot lăuda cu așa ceva. Avea o personalitate de rockstar. Vorbea mereu despre o viziune a omului nou, care depășește barierele și convențiile sociale. Mulți au observat asemănarea cu supraomul lui Nietzsche din Dincolo de Bine și de Rău. La fel, Nietzsche s-a născut cu Jupiter-Uranus, în opoziție.
Ireverența sau necuviința lui avea ceva revigorant pentru cei din comunitate. Ironia este că acest individualism dus la extrem este corectat de careul Saturn-Uranus. Paradoxal, doctrina individualismului și a împlinirii, eliberării și descoperirii de sine era însoțită de un conformism ieșit din comun: toți purtau aceleași haine și pandantive cu poza lui. Iată o juxtapunere interesantă a temelor lui Saturn și Uranus.
Doctrina lui Osho pretindea că încurajează sufletul omului să crească, iar sanyasinii lui spuneau că este ca soarele care ajută florile să se deschidă. Însă, pe partea de umbră, observăm o grandomanie excesivă și vanitate. De asemenea, în comunitatea lui Osho plutea sentimentul pământului făgăduit. Se considerau ei înșiși oamenii noi care construiesc o lume mai bună – iată o descriere de manual a inflației. Când trăiești asemenea sentimente ajungi să îi alienezi pe cei din jur și să pierzi esența aspectelor pozitive ale tradiției. Ashramul Puna și comunitatea din Oregon puneau foarte mare accent pe creativitate, de asemenea ceva specific lui Soare-Jupiter.
JAMES MORAN: Aș vrea să discutăm în continuare harta lui Ma Anaand Sheela, dar înainte de asta aș mai avea ceva de subliniat apropo de manifestările trigonului major Soare-Jupiter-Uranus. De exemplu, adepții lui Osho se lăudau că au cucerit orașul Antelope (Oregon). La un moment dat ajunseseră să facă sex pe străzi, în văzul tuturor. E clar că acestea sunt expresii ale unei inflații exagerate. Interpretarea mea e că ele provin dintr-o lipsă de identificare cu Saturn, care este implicat în configurații importante: careul în T cu Uranus și Pluto, apropierea de Lună și toate celelalte planete care practic formează un stelium în Capricorn: Marte, Mercur, Venus.
Prezența Lunii în această configurație, mai ales legăturile cu Saturn și Pluto ne sugerează că anumite procese funcționau inconștient, iar ele sunt forțate la suprafață de trădarea lui Ma Anaand Sheela, această femeie plutonică (Luna-Pluto), însetată de putere (Luna – feminitate, Pluto sete de putere), dar și foarte paranoică (Saturn-Pluto). Plecarea ei din ashram pare să-i fi activat o rană arhetipală lui Osho, și nu e de mirare având în vedere că ea era însărcinată cu tot ce ține de Pluto în harta lui. Careul Saturn-Uranus se corelează cu separări (Saturn) neașteptate, bruște (Uranus), iar în acest caz ar putea fi vectorul prin care a ieșit la suprafață rana arhetipală a întregii combinații (cu Luna și cu Pluto). Separarea bruscă (Saturn-Uranus) de femeia puternică (Luna-Pluto), Ma Anaand Sheela, purtătoarea energiei lui plutonice, îl transformă total.
Vedem o izbucnire puternică de furie la un individ care până atunci fusese calm tot timpul și nu-și pierduse niciodată cumpătul. Faptul că această femeie îl părăsește îl face să ardă de furie, iar ceea ce spune este foarte grăitor: “Povestea de dragoste continuă la nesfârșit, dar se poate schimba în poveste de ură.” Practic recunoaște că era vorba de o poveste Luna-Pluto și Venus-Pluto cu Ma Anand Sheela, dar în documentar se vede că el proiecta această obsesie asupra ei, mai ales că zicea mereu că ea era cea obsedată. Marte și Mercur sunt și ei prezenți, iar Pluto vine cu acest impuls de răzbunare criminală, care până la urmă provine din atașament (Luna). Trădarea atașamentului i-a scos la suprafață complexe arhetipale foarte puternice adânc îngropate în psihic, iar interacțiunea lui Rajneesh cu Ma Anaand Sheela ajunge să se joace pe o scenă globală.
ERICA JONES: Foarte interesant că ai menționat și Luna. Cu toții putem să negăm o parte din noi înșine sau din cosmos, și așa cum ați spus și voi, în acest caz este negat Saturn – limitele. Saturn-Pluto se poate manifesta foarte autoritar, în contrast cu acea ireverență și pretenție de noutate absolută: “noi suntem diferiți de înaintașii noștri care au eșuat, noi suntem pasul înainte”. Saturn-Pluto poate fi foarte conservator și obsedat de siguranță până la paranoia. În măsura în care aceste calități sunt prezente în harta astrologică, ele se manifestă în psihic și în lume. Senzația mea e că Rajneesh i-a delegat și calitățile saturniene lui Ma Anaand Sheela, nu doar energia plutonică, lucru vădit prin abilitățile și responsabilitățile ei de lider.
Sheela a devenit noua secretară a lui Osho când avea 30 de ani, adică la Revoluția lui Saturn. Prima ei sarcină a fost aceea de a găsi un loc potrivit. Autoritățile conservatoare din India îl voiau plecat, așa că ashramul din Puna trebuia mutat cu totul. Fosta secretară nu reușise să găsească niciun loc potrivit, dar ea s-a dovedit mai pricepută. Această primă sarcină este una foarte importantă și pune o responsabilitate foarte grea pe umerii ei (Saturn-Pluto). Și nu doar atât, pentru că apoi, ca secretară, devine purtătoarea lui de cuvânt și cea care orchestrează totul în comunitate.
Cred că o manifestare pozitivă a lui Saturn-Pluto, dincolo de viziunea utopică, este efortul extraordinar de a construi acel oraș, orele de muncă voluntară dedicate înființării unei așezări umane în pustiu. E uimitor cum au transformat un pământ arid într-o oază de viață, iar Osho e cel care i-a strâns pe toți laolaltă. În războaiele mondiale, petrecute pe configurații Saturn-Pluto este manifestată aceeași energie: ne vom pune împreună și vom face ceva.
JAMES MORAN: De acord, și pe mine m-a impresionat efortul lor. Au creat pur și simplu un oraș în pustiu, cu buldozere și tot felul de utilaje.
ERICA JONES: Saturn reprezintă societatea, este o planetă interpersonală. Cred că un element important pentru cei din Rajneeshpuram a fost transformarea ideii sociale de bine, a scopului și idealului de funcționare al ei. În al doilea rând, nu pot să nu remarc câte planete are Osho în Capricorn. Sunt cinci și printre acestea unele personale.
Planetele interioare sau personale în Capricorn se preocupă adesea cu conformismul social, ideea de proprietate, faptul de a aparține. Iconoclasmul, măreția și ruperea cu tradiția, specifice trigonului major Soare-Jupiter-Uranus sunt însoțite de calitățile saturniene ale Capricornului, tendința de a te considera mai bun decât ceilalți, de a-i judeca și a te pune pe un piedestal. M-am tot întrebat cum a ieșit la suprafață această energie a Capricornului în comunitatea lui Osho, pentru că observ că se corelează adesea cu un sentiment de a aparține de un grup social. Cred că vedem foarte clar unde și cum a ieșit la suprafață această energie în conflictul cu Ma Anaand Sheela. Atunci când cineva foarte apropiat l-a trădat, vedem cât se poate de clar cum această energie saturniană era delegată câtorva oameni din cercul său interior. Însă comunitatea din Rajneeshpuram ajunge să-și aroge o superioritate și autoritate exagerată și să se delimiteze de cei care nu erau îndeajuns de “evoluați” ca să ia parte.
Aș avea o mențiune de făcut pentru cititorii noștri. Dacă vedeți că spunem că arhetipul X face nu știu ce sau se comportă într-un fel, să știți că noi descriem doar un potențial al acelui arhetip. Dacă aveți același aspect, de exemplu, nu înseamnă că potențialul pe care îl descriem se aplică neapărat și în aceeași formă în cazul dvs. E perfect posibil să nu se aplice deloc sau să se manifeste într-un fel foarte diferit.
RENN BUTLER: Cred că aveți dreptate cu această interpretare. Pare că Osho încerca să scape de Saturn. E clar cel puțin că Saturn nu avea loc în doctrina lui, spre deosebire de metoda lui Grof, unde se pune accent pe importanța acestui arhetip, pe importanța unui spațiu sigur—set & setting in terminologia psihedelică – și a respectării unui protocol atunci când lucrezi cu forțele inconștientului. Iar faptul că Osho l-a trăit pe Saturn prin intermediul femeilor din viața lui se potrivește perfect cu simbolismul conjuncției triple Luna-Venus-Saturn. Pe de-o parte, femeile vin cu o influență eliberatoare—Luna-Venus în careu cu Uranus și Pluto—dar pe de altă parte aduc o amprentă puternic saturniană. Vă amintiți ce expresie deznădăjduită și ce privire pierdută avea când a plecat Sheela, și cum și-a exprimat furia. Imaginile sunt foarte tragice, iar momentul plecării ei este șocant și pentru privitori.
Știm din psihologia abisală că tot ce reprimăm tinde să se întoarcă împotriva noastră din exterior. Cum spunea și Erica, Osho a delegat femeile din jurul său cu acest conținut reprimat, mai cu seamă pe Sheela, care devenise figura de autoritate și liderul comunității. În orice caz, Saturn s-a întors și l-a pedepsit într-un fel extrem de trist. Nu mi-a plăcut deloc să văd prin ce suferințe a trecut când l-au arestat. Totul părea scos dintr-o tragedie greacă. Au fost câteva idei bune în comunitatea lui Osho, și au făcut unele greșeli.
Acum aș vrea să aduc în discuție una dintre sursele mai adânci ale energiei saturniene din psihicul nostru. Este un element din cercetarea clinică a lui Grof.
Forța constrângătoare a uterului și canalul foarte strâmt al nașterii prin care bebelușul este propulsat cu o forță extremă întruchipează natura arhetipurilor Saturn, Uranus și Pluto. E foarte interesant că Grof s-a născut cu același careu în T între aceste planete ca și Rajneesh. Atunci când cineva își retrăiește nașterea accesând nivelul perinatal al psihicului, el trăiește amintiri obstetricale dar în același timp iese la iveală energia reprimată în procesul de atunci, prin descărcări bruște de agresivitate și impulsuri dionisiace. Un impuls puternic către o libertate utopică, transcendentă, este resimțit simultan cu integrarea morții și naturii muritoare a omului. Dar Saturn este prezent în acest proces sub forma forței constrângătoare, iar cei care participă la sesiune trebuie să fie pregătiți să simtă presiunea lui. De aceea protocolul este atât de important. Unii oameni se pot îneca sau simt că se sufocă când procesează această energie.
La nivel ideal, trebuie să recunoaștem că avem cu toții același impuls către libertate pe care Rajneesh și adepții săi îl afișau. Totuși, suntem în același timp și oamenii simpli din Antelope care vor ca totul să se desfășoare în siguranță. Nu vrem ca procesul de integrare să ne ia pe sus. Cred că reprimându-l pe Saturn și încercând să-l păcălească cu uniformele lor și să-l depășească cu manifestările aproape maniacale de sexualitate și exuberanță, cei din Rajneeshpuram au invitat practic replica dură a acestui arhetip. Divinul sau zeii au fost constrânși să reacționeze, un răspuns saturnian, cu limite și consecințe. Povestea înfățișează o puternică ascensiune și decădere și cu siguranță localnicii ar spune că arhetipul “crimă și pedeapsă” explică perfect totul. Pe de altă parte, sanyasinii probabil ar interpreta povestea mai degrabă ca o revelație (Uranus) urmată de reprimare (Saturn). Ambele puncte de vedere descriu perfect careul Saturn-Uranus.
JAMES MORAN: Energiile arhetipale experimentate în timpul nașterii revin sub forma unor complexe arhetipale care se manifestă și pe care le retrăim pe parcursul vieții în încercarea de a le integra, de a ne împăca cu ce s-a întâmplat atunci. E clar că dacă ceva revine mereu, dacă repetăm o acțiune la nesfârșit, avem un rest neintegrat în psihic. Am observat un tipar în legătură cu asta. Când era în Puna, Osho a avut o perioadă în care s-a retras în tăcere și singurătate, iar acest lucru se repetă și când ajunge să-și creeze lumea ideală în America. Se retrage și se închide în sine, apoi intră într-un fel de dispută cu autoritățile indiene, cu Saturn conținătorul (the container), care îl alungă.
Se vede nevoit să plece și se mută în Oregon, dar repetă apoi același tipar. Construiește un fel de lume ideală (Soare-Jupiter, Jupiter-Neptun), separată de lumea exterioară rea, dar apoi se retrage din nou în singurătate. Și pe măsură ce tensiunile cu vecinii se intensifică, drama care se naște la hotarele comunității, în același timp se intensifică propria dramă din sânul locului său ideal prin conflictul cu Sheela. Observ aici un tipar în ceea ce privește limitele, care se repetă mereu, aceste conflicte, începând cu cele de la granița comunității cu cei din afară, Luna ca punct de legătură, Luna-Saturn, Luna-Pluto și apoi cele dinăuntrul spațiului său de retragere care se intensifică din ce în ce mai tare până când Sheela îl părăsește și apoi energiile arhetipale se revarsă cu totul. Încă nu am pus toate piesele cap la cap, dar dacă aș fi participat la o sesiune de terapie cu LSD împreună cu Osho, îmi imaginez cum ar reproduce totul într-o oră și cum ar trece imediat de la “trebuie să construim lumea ideală, lumea rea din exterior ne presează” la “vai, m-ai trădat, mă simt trădat”. Vouă cum vi se pare?
RENN BUTLER: Cred totuși că ar dura o oră și jumătate. [râsete]
Mi-ar plăcea să mai revenim asupra hărții lui Osho, dar vă propun să analizăm câteva elemente din harta Sheelei acum. Ce personaj interesant. E vedeta serialului, nu-i așa? Și-a găsit menirea la bătrânețe, să distreze lumea. Mi s-a părut extraordinară în documentar. Să trecem în revistă câteva aspecte importante din harta ei.
Ma Anand Sheela 28 decembrie 1949, Vadodara, India
Opoziția Jupiter-Pluto: aroganță uluitoare, inflație. Pluto intensifică principiul jupiterian al expansiunii și elitismului. Primul lucru pe care îl spune Sheela în documentar este încă își poartă coroana, Jupiter fiind asociat cu regalitatea. Însă aroganța ei e proverbială. La un moment dat spune: “are vreunul dintre acești fermieri succesul pe care îl avem noi?”. Aproape că-l imploră pe Saturn să vină și să corecteze aceste impulsuri.
Opoziția Venus-Pluto: umbra acestui arhetip este femeia fatală, dar are și foarte multe dimensiuni pozitive, pasiune profundă, intensitate dionisiacă , vindecare a traumelor sexuale – acestea sunt teme des întâlnite la persoanele cu opoziție Venus-Pluto.
Conjuncția Venus-Jupiter: Sheela zâmbea mereu și am putea spune că asta o făcea atât de fermecătoare. La un moment dat în serial e arestată în Germania și așteaptă să fie extrădată, iar polițiștii germani îi cer autografe pe poza ei nud. Pozase nud pentru o revistă de acolo care-i luase interviu. Îi plăcea foarte mult să fie în centrul atenției, era foarte atrăgătoare.
Trigonul Venus-Neptun: lumea unei operete de vis. Până și ea recunoaște că în Rajneeshpuram trăiau într-un fel de vis, într-o fantezie. Cumva, frumusețea ei a fost unul dintre elementele centrale în această fantezie. Aș mai menționa gelozia, una dintre umbrele lui Venus-Pluto sau Luna-Pluto, manifestată atât de pregnant. Nu voia să fie înlocuită cu niciun chip, cum de altfel și ea o înlocuise pe fosta secretară a lui Osho. De aceea cred că i-a fost foarte greu să suporte implicarea din ce în ce mai puternică în comunitate a acelei femei de la Hollywood.
ERICA JONES: Și eu am observat aroganța intensă asociată lui Jupiter-Pluto. Careul în T Soare-Marte-Uranus îi conferă curajul de a se bate pentru ideile sale, de a provoca status-quo-ul. Pe de-o parte e lucrul pe care îl admir cel mai mult la ea, dar în același timp e și cel mai respingător, pentru că ajunge să depășească orice limită. E admirabil cum și-a susținut ideile, dar la un moment dat ajunge să recurgă la fapte extreme și observăm paranoia, manipulare, lupte de putere—toate mărci distinctive ale lui Pluto. O vedem paranoică în legătură cu sfera socială (Venus-Pluto), nu poate avea încredere în nimeni, toată lumea e un potențial dușman. E interesant cercul intim pe care-l avea Sheela, oamenii ei de bază care o ajutau să țină totul sub control. Acești oameni erau atât de vrăjiți de ea încât erau gata să ucidă dacă cineva s-ar fi opus planului ei de expansiune. Să ne amintim că unul dintre punctele de fricțiune ale orașului lui Rajneesh cu localnicii a fost exploatarea pământului și legile legate de asta. Și așa ajungem să decantăm un impuls specific Soare-Marte-Uranus: “Lege? Nu există lege, eu sunt legea”.
Este o reacție posibilă cu acest complex arhetipal, însă nu e neapărat ca oricine să se manifeste așa sau să aibă planuri malefice. Dimpotrivă, acest aspect are foarte multe manifestări nobile, lucru pe care îl observăm chiar la Sheela. Până la urmă, a reușit să facă foarte mult din ce și-a propus. Soarele în Capricorn poate fi foarte devotat și muncitor. Însă, din nou, esențial este felul în care e manifestat, este firesc să apară probleme atunci când recurgi la gesturi extreme pentru idealul tău.
Iar aceste probleme (Saturn) se pot manifesta ca o disfuncție la nivelul relațiilor. Cred că asta ne ridică problema sursei puterii. Ce este puterea și de unde vine ea? Definiția pe care o dă Rollo, un filosof existențialist, puterii, este “capacitatea de a provoca sau preveni schimbarea”. Am modificat puțin această definiție pentru că mi se pare un pic aridă. Cred că puterea este capacitatea de a provoca sau preveni schimbarea, iar schimbarea este posibilă numai prin faptul comuniunii, prin faptul că suntem înrudiți cu tot ce există. Nu cred că cineva deține propriu-zis puterea și cred că e absurd să ne batem pentru putere, pentru că tocmai interacțiunea noastră o produce. În cazul ei, cu Venus-Pluto și Jupiter-Pluto, era foarte preocupată să ducă la bun sfârșit ce și-a propus și să-i facă pe plac lui Osho cu orice preț. Trăia sub o presiune extraordinară, iar oamenii sub presiune au tendința să facă alegeri foarte proaste. Harta ei este cu adevărat fascinantă, însă trebuie să precizăm că nu avem ora exactă a nașterii. Cine o știe, vă rugăm să ne dați și nouă de veste.
Neavând ora exactă, nu știm unde se află Ascendentul și Mijlocul Cerului. Cu toate astea, știm că are Luna în Berbec. Berbecul este asociat cu Marte, așa că avem o femeie luptătoare, puternică, o femeie-lider. Calitățile ei de lider sunt o mărturie a Lunii în Berbec.
JAMES MORAN: Într-adevăr, Luna în Berbec îi conferă o motivație arzătoare și o capacitate de a-i motiva pe ceilalți. Acum, ca o poveste personală pe marginea serialului, prin anii ’80 nu eram deloc la curent cu întâmplările. Eram doar un copil pe atunci. Mai târziu, prin anii ’90, am plecat în India pentru a explora și practica spiritualitatea indiană și îmi amintesc că cineva m-a întrebat dacă nu cumva interesul meu pentru spiritualitatea indiană are vreo legătură cu Osho. Eu nici nu știam despre cine vorbea. Mi-a explicat că era vorba despre un guru care își înființase un ashram în Oregon și avea foarte multe mașini Rolls Royce. Am zis “ok, interesant” și mi-am văzut de ale mele. Nici prin cap nu mi-a trecut cât de interesant era de fapt. Documentarul ne scoate la iveală o dramă de proporții epice, gen Cezar și Cleopatra.
La prima vedere, harta Sheelei mi se pare că iese în evidență prin două aspecte: opoziția Venus-Pluto și opoziția Luna-Neptun, cea din urmă exactă aproape la minut. Recunoaștem Luna-Neptun în idealizarea lui Osho și în scenele de la început când Sheela se prosternează în fața lui și izbucnește în lacrimi. Sheela pare să calce pe nori și să aibă experiența unei uniuni spirituale extatice cu el, însă în același timp relația stă sub semnul Venus-Pluto, de exemplu prin posesivitatea ei extremă. Luna-Neptun reprezintă înălțimile, iar Venus-Pluto adâncurile, instinctele adânci ale iubirii. La un moment dat vedem că Osho îi dă niște trandafiri de pe parbrizul mașinii lui unei alte femei, fapt care aparent este interpretat greșit de Sheela. Ulterior o vedem pe acea femeie spunând că ar fi fost otrăvită de Sheela doar pentru acest gest. Iată o manifestare puternică a cazanului clocotind al instinctelor (Pluto) de iubire (Venus). Sheela avea Soarele în Capricorn, deci această planetă se suprapune cu steliumul lui Osho în sinastrie.
Un alt aspect semnificativ al ei mi se pare Marte-Saturn, chiar dacă e un pic mai larg. Sheela ajunge să comită fapte foarte grave, aproape criminale. Iar inflația este desigur specifică lui Jupiter-Pluto.
În general, filmul mi s-a părut ca o biografie a Sheelei. E o scenă la început, în perioada când abia devenise secretara lui Osho, care mi-a atras atenția. Îndrăgostită și căsătorită de curând, trebuie să se confrunte cu moartea soțului. E cutremurătoare scena în care niște oameni iau trupul neînsuflețit al lui, probabil să îl ducă la crematoriu. Totul e decorat în stilul ceremoniilor indiene, cu mult fast. Ca să dăm un pic de context, în anumite cercuri spirituale din India, moartea este numită moksha și reprezintă o eliberare de acest tărâm imperfect al morții. Un cadru apropiat o arată zâmbind cu o expresie aproape maniacală: sunt așa de bucuroasă că a scăpat și în același timp inima mea e zdrobită! M-a cutremurat acest cadru și m-am întrebat tot: oare a avut perioada ei de doliu pentru acest om? Osho i-a spus atunci că trebuie să se dedice cu totul muncii, și iată că ani întregi nu a făcut altceva. Asta mă face să mă întreb dacă a reușit oare să integreze acea experiență. La exterior, Sheela se remarcă desigur prin acea inflație extraordinară, atât de Jupiter-Pluto, dar mă întreb dacă a reușit să se vindece după acea experiență.
RENN BUTLER: Apropo de moartea ca sărbătoare, un moment semnificativ în acest sens este pe la finalul serialului, când vedem trupul neînsuflețit al lui Osho la ceremonia de înmormântare și oamenii prezenți acolo se ridică și încep să cânte și să bată din palme.
Să continuăm cu alte aspecte importante din harta Sheelei. Unul dintre ele ar fi conjuncția largă Marte-Neptun, însă Marte este pe punctul median dintre Saturn și Neptun, așa că avem ca o conjuncție slabă Saturn-Marte-Neptun. Marte-Saturn îi dă spiritul răzbunător. Sheela avea un impuls puternic de a lovi înapoi pe cei pe care îi percepea ca dușmani. Ne amintim că adepții lui Osho au otrăvit un oraș întreg cu salmonella, cu scopul de a-i face să nu se prezinte la vot, folosind niște dispozitive de pulverizare ascunse pe sub mânecă. Au strâns vagabonzi de prin toată țara ca să-și îngroașe numărul votanților, doar ca mai apoi să se descotorosească de ei când au aflat că nu erau eligibili pentru a vota. Le-au pus Haldol (medicament pentru schizofrenie n.tr.) în bere ca să scape mai ușor de ei. Toate aceste manevre necurate, otrăvirea orașului, faptul că i-au drogat pe vagabonzi cu Haldol, s-ar înscrie la manifestările negative ale configurației Marte-Saturn-Neptun. Sigur că sunt și unele manifestări pozitive.
Erica vorbea mai devreme despre careul în T format de Soare-Uranus-Marte. Arhetipul descoperirii, al nelegiuitului, ce energie sfidătoare! Oamenii cu această configurație iubesc viața până în pânzele albe, sunt de nestăpânit, foarte aventuroși și nu dau socoteală nimănui. Așa era și Sheela. Patrula prin comunitate cu arma la șold de parcă ar fi fost în Vestul Sălbatic.
O altă calitate specifică lui Soare-Uranus este vivacitatea, dar acești oameni sunt de asemenea foarte plini de ei (self-centered quality). Un exemplu este Donald Trump. William Shatner (Capitanul Kirk) era văzut la fel pe vremuri. Marte adaugă o anumită volatilitate configurației: Sheela avea izbucniri dese de furie. În harta ei, Mercur este în trigon cu Marte, ceea ce stă mărturie pentru limba ei ascuțită și înjurăturile pe care le arunca în stânga și dreapta. Am observat că pe parcursul evenimentelor din serial, a avut un tranzit de la Pluto la Mercur (careu) și se vede că n-o deranja să apară la știrile naționale și să înjure pe toată lumea. Simțea un imbold puternic să facă asta.
ERICA JONES: Da, era ca un tăun. Uneori pare că se gândea cum ar putea să spună cel mai deranjant și provocator lucru. Mi s-a părut și mai uimitor faptul că această calitate nu s-a diminuat odată cu înaintarea în vârstă. Nu-mi dau seama dacă a jucat un rol în acest documentar sau dacă așa e ea într-adevăr la bătrânețe, dar pare că încă și-a păstrat ireverența și tendința de a călca pe cadavre, fără remușcări. Pe undeva, este remarcabilă această calitate. Mi se pare că e ceva mai mult decât un ego puternic, e clar că trece în aroganță. Până la urmă, a fost închisă pentru acte de terorism. Otrăvirea orașului Dalles din Oregon rămâne cel mai grav act de terorism biologic din istoria Americii. E șocantă maniera în care era gata să omoare oameni ca să-și îndeplinească scopurile, fără vreo urmă de empatie.
Mi se pare foarte bună observația ta, James. Cred că ce i-a spus Osho atunci a însemnat foarte mult pentru ea, și poate că acest sfat de a se dedica cu totul muncii, spre deosebire de a ține doliu pentru moartea soțului ei, a făcut diferența.
Voiam să mai adaug că nu știm dacă opoziția Luna-Neptun este exactă, având în vedere că nu-i știm ora exactă a nașterii. Dar cu siguranță aspectul e operativ, și poate că o manifestare a lui este iluzia grandorii. Neptun se poate manifesta ca amăgire, iluzie, înșelăciune atunci când este constelat în inconștient. Sheela credea puternic în idealurile comunității, dar poate s-a lăsat purtată de “misiunea spirituală”. Privind documentarul, înțelegem cum idealismul se poate transforma foarte ușor în dictatură. Atunci când te concentrezi prea tare pe Frumos, Bine și Adevăr, cum făceau cei din Rajneeshpuram cu viziunea lor spirituală, ai tendința să-ți pierzi capacitatea de a discerne consecințele acțiunilor tale (Saturn). Însăși gândirea tinde să se scindeze.
Aceste dinamici pot fi asociate complexului arhetipal Saturn-Pluto, iar pe tot parcursul evenimentelor din Rajneeshpuram, pe cer Saturn și Pluto formau o conjuncție în Balanță. Saturn-Pluto s-a suprapus în anumite momente cu Neptun și probabil și cu Luna din harta Sheelei. Această scindare asociată unui atașament prea puternic față de un ideal ne poate face să nu mai ținem cont de oamenii din jurul nostru și de consecințele acțiunilor noastre. Putem deveni extrem de fixați pe scopul nostru, iar evenimentele înfățișate în serial sunt un avertisment pentru noi toți, e o tendință căreia îi putem cădea pradă cu toții, mai ales în perioade ce stau sub semnul configurației Saturn-Pluto. Iar această tendință nu se manifestă doar ca paranoia, ci și ca o frică sănătoasă. Important este ce facem cu această frică.
Am prezentat acest exemplu despre Saturn-Pluto la o conferință astrologică în Chicago, iar după prezentare, cineva din public m-a întrebat dacă frica a fost elementul care a transformat comunitatea din Rajneeshpuram. Saturn se poate manifesta ca frică, moarte, finaluri și așa mai departe, și într-adevăr frica i-a făcut pe cei din ashram să ia arma în mână. Dacă la început vorbeau numai de iertare, iubire și dăruire, spre final ajung să aibă propria lor miliție. Cred că asta e o manifestare a fricii de celălalt, o temă foarte specifică complexului arhetipal Saturn-Pluto. Această dinamică arhetipală favorizează experiența distanței de netrecut față de celălalt și ne îndeamnă să încercăm să ajungem cumva la celălalt, însă dacă intervine frica, iar deciziile noastre sunt făcute sub semnul fricii, distanța se lărgește. Frica a transformat comunitatea, însă mai bine spus ar fi că frica a deformat-o, pentru că Pluto poate aduce transformarea prin deformare și desfigurare.
RENN BUTLER: Bună observație! Este interesant că Rajneesh s-a născut cu un trigon Luna-Neptun, iar Sheela avea o opoziție Luna-Neptun. În sinastria lor, pare că Neptunul ei era în careu cu Luna lui, așa că temele asociate acestor planete au revenit în mod recurent, de exemplu prin tema pământului făgăduit. Să nu uităm că idealul lor era să construiască o societate agrară utopică, o nouă grădină a edenului. Din punctul lor de vedere, probabil era șocant că întâmpină atâta rezistență, dar careul Saturn-Uranus din harta lui Osho o explică perfect, la fel cum explică punctele de cotitură de pe parcursul întregului fir narativ. Povestea ne prezintă trecerea de la sentimentul de nou și incitant (Uranus) la constrângeri și frică (Saturn). Un punct de cotitură foarte important este atentatul cu bombă de la motelul din Portland. Putem spune că atunci frica s-a instalat puternic în comunitate și a început să le alimenteze paranoia, iar comunitatea s-a transformat într-un loc extrem de saturnian.
Sheela și Rajneesh: Harta compusă
Vă propun să analizăm acum harta compusă a Sheelei și a lui Rajneesh. O hartă compusă este obținută calculând punctele mediene dintre planete. Mai întâi se calculează punctul median dintre Soarele unei persoane și Soarele celeilalte persoane și se obține Soarele hărții compuse, și tot așa cu restul planetelor. Aceasta e o tehnică consacrată de astrologie relațională.
Primul element care iese în evidență în harta lor compusă e un trigon major între Venus, Uranus și Neptun: iubirea dintre ei este una de basm. Așa cum a subliniat și James mai devreme, este foarte grăitor momentul când Sheela se prosternează în fața lui. Tatăl ei o adusese la Rajneesh, care era văzut drept cel mai mare lider spiritual al Indiei la acea vreme. Apoi i-a devenit secretară, adică parte din cercul său intim. O tânără ca ea nu și-ar fi închipuit nici în cele mai frumoase vise așa ceva. Pentru ea, a fost cea mai frumoasă poveste de dragoste posibilă. Venus-Uranus se potrivește cu ideea de iubire fără limite și promiscuitate sexuală. Sigur că aceste elemente ar putea fi subsumate și lui Venus-Pluto, aspect pe care amândoi îl aveau în harta lor. Pentru ei, era o revărsare de energie dionisiacă, pe când alții ar fi interpretat asta doar ca promiscuitate, poate chiar ca ceva amenințător, cum îi vedeau localnicii. Apoi avem Venus-Neptun: iubirea spirituală. Cu siguranță cei doi au trăit momente frumoase pe la începutul poveștii și e trist cum s-a transformat totul.
În harta lor compusă vedem și o opoziție Venus-Pluto. Nu doar că amândoi aveau acest aspect natal, dar îl întâlnim și în harta compusă, ceea ce înseamnă că temele asociate acestui aspect revin foarte frecvent. Iubirea și intimitatea sunt confruntate cu umbra: întoarcerea refulatului. E o situație tip Frumoasa (Venus) și Bestia (Pluto). In mod evident, ea a întrupat aceste calități specifice lui Venus-Pluto.
Careul Soare-Neptun se poate corela cu idealismul lor, cu faptul că se considerau spirituali, cu ideile lor utopice și așa mai departe.
Apoi avem o conjuncție triplă foarte strânsă între Jupiter, Marte și Saturn. Partea Marte-Jupiter se potrivește cu entuziasmul lor debordant, insolența și curajul de a transforma un pământ arid într-o oază. Marte transpune în acțiune idealurile lui Jupiter. Pe de altă parte, la nivel de umbră, Marte-Jupiter se poate manifesta ca militantism, inflație exagerată, înclinația de a-și impune forțat voința (might makes right). E clar că Sheela întruchipează aceste calități în film, de exemplu atunci când se laudă că au mai multe arme decât vecinii lor sau că au mai mult succes. Această tendință poate fi recunoscută în dictonul lui Chesterton “Țara mea, bună sau rea”, unde se insistă pe oamenii trebuie să se lupte pentru țara lor. Chiar și Grof consideră că lupta e singura cale atunci când ai de confruntat dictatori precum Stalin sau Hitler, dar asta nu înseamnă că trebuie să fim patrioți într-un fel arogant tot timpul. Este o formă de auto-iluzionare să crezi că ești mai bun decât alți oameni doar pentru că aparții unui grup, pentru că suntem cu toții făcuți din același aluat.
Consecințele reprezintă elementul saturnian în această configurație. Pe de-o parte, consecințele au venit din exterior, dar pe de altă parte și le-au administrat unul celuilalt. Mai cu seamă Osho a avut replici foarte tăioase la adresa Sheelei, cel puțin așa transpare din documentar. Probabil că aceste replici au de-a face cu aspectul său natal Mercur-Marte, de exemplu: “Un lucru e cert. Știam de ce mi-am impus să nu mă culc niciodată cu o secretară.” M-a șocat replica asta. E ceva ce oamenii își spun între ei, dar cât sarcasm!
Jupiter-Saturn se potrivește cu dezumflarea radicală. Nu au insistat foarte mult pe această parte a poveștii în serial. Totuși, spre final dispar câteva milioane de dolari. Saturn poate să diminueze prosperitatea lui Jupiter, să aducă lipsuri. E ca și cum energia militantă și progresistă s-ar fi lovit de un perete.
ERICA JONES: Mi se pare foarte instructivă această analiză a hărții compuse și aș adăuga că Uranus se află în opoziție cu această triplă conjuncție Marte-Jupiter-Saturn. O altă temă care revine în mod frecvent cu Saturn-Uranus, care știm că e asociat cu începuturi și finaluri bruște sau neașteptate, e întrebarea: va rezista ceea ce construim; cât va rezista?
Marte-Jupiter împreună cu Uranus conferă curajul de a-ți asuma riscuri. O replică rostită de Ma Anaand Sheela în trailerul pentru Wild Wild Country mi se pare foarte semnificativă. Sheela spunea că pentru ei, America era pământul făgăduinței și că era convinsă că nu vor avea probleme aici—un idealism radiant, optimist, care până la urmă ajunge să fie tras la răspundere, iar opoziția Saturn-Uranus are un cuvânt de spus în acest sens. Saturn trebuie să se manifeste în această lume, iar aici a evidențiat conflictul dintre ceea ce ne dorim să creăm, idealul nostru, și realitatea conflictului cu lumea existentă și cu tradiția, sau cu localnicii conservatori ai sătucului Antelope, care cu siguranță s-au simțit invadați.
Iată ce experiență profund Saturn-Pluto au trăit cei din Antelope, totul în timp ce Saturn și Pluto formau o conjuncție pe cer! Și mai mult, liderul ashramului, Osho, avea și el Saturn-Pluto natal, ceea ce l-a făcut să fie perceput ca un invadator. De aici, ambele tabere s-au simțit chemate să ia arma în mână și să se confrunte cu idealul și valorile taberei opuse. Ambele tabere au văzut situația într-un fel “care pe care”.
JAMES MORAN: Observațiile voastre despre harta compusă sunt foarte bune. Aș face o precizare legată de sinastria lor. În harta sinastriei, am observat o conjuncție exactă între Soarele ei și Mercurul lui, și cred că am putea spune că Sheela a fost purtătoarea de cuvânt (Mercur) a lui Osho (Soare). Practic, era vocea lui în lume. N-am fost acolo ca să văd cum au stat lucrurile, dar cel puțin din documentar reiese că ea era portavocea lui, pe el nu-l vedem vorbind prea des.
RENN BUTLER: Revenind la Saturn-Uranus și Saturn-Jupiter din harta compusă, aceste aspecte trimit la ideea de recul sau reacție potrivnică (backlash), excese urmate de represalii. Privind evenimentele la rece, unele dintre tehnicile lor de integrare și vindecare au funcționat, iar altele nu, mărturie stând brațul rupt al lui Dick Price. Probabil că ar fi ajuns mai bine dacă puneau mai mult accent pe procesarea materialului inconștient. Cred că asta le-ar fi controlat excesele. Până la urmă puteau să încerce măcar să nu-i enerveze încontinuu pe vecinii lor.
Osho avea unele idei bune, dar a fost într-un mediu în care ideile sale nu prea puteau prinde la publicul larg. Un pericol pentru tipologia de guru a lui Osho, Soare-Jupiter-Uranus genul “autodidact” (self-made) este că au tendința să perceapă societatea ca ostilă față de practicile și doctrinele lor, așa că decid să își creeze propria organizație. E clar că asta e o tendință periculoasă, pentru că nu putem trăi într-o cameră de ecou. Avem nevoie de grija semenilor noștri în călătoria noastră spirituală, avem nevoie de polenizare încrucișată, de oameni care să ne atragă atenția dacă facem ceva greșit. Unui guru cum era Osho nu îi atrage nimeni atenția, nimeni nu-i ține socoteala greșelilor, așa că totul înaintează din inerție și cred că astfel impactul asupra publicului larg este mult diminuat.
Din punctul meu de vedere, soluția este o abordare terapeutică în care oamenii aflați în stări modificate de conștiință să poată să-și integreze rănile biografice, perinatale și transpersonale din adâncimile psihicului. Pe de-o parte, pare că în grupurile de integrare ale lui Osho erau atinse unele elemente biografice și perinatale, dar felul în care reușeau asta nu era foarte eficient și nici sigur. Așa cum spuneam și mai devreme, toate conținuturile neprocesate s-au întors împotriva lor din exterior.
Revenind, Osho a fost cu siguranță un om foarte inteligent. Am aflat multe lucruri noi despre el din articolul de pe Wikipedia de care vă ziceam. De exemplu, a fost unul dintre pionierii ideii de integrare a științei și spiritualității. Nu era un ascetic, spre deosebire de majoritatea maeștrilor spirituali din India. Cred că meditațiile lui dinamice sunt o marcă a conjuncției Soare-Marte, și am observat că este frecventă paralela dintre tehnica sa de meditație și ideile lui Wilhelm Reich, care avea un careu natal Soare-Marte. Ambii par să insiste pe ideea de a elibera energia reprimată de orice fel, inclusiv energia sexuală. Totuși, spre deosebire de Reich și Osho, care văd societatea drept forța represivă care duce la reprimarea acestor energii, Grof subliniază că adevărata forță represivă este introiecția canalului nașterii. Experiența interiorizată a nașterii dă elementul saturnian constrângător al psihicului nostru. Prin urmare, nu te poți elibera cu adevărat de aceste energii revoltându-te împotriva societăți, fiind un excentric și opunându-te cu aroganță celorlalți. Oamenilor nu le place asta și riști să cazi într-o buclă de auto-iluzionare. Trebuie să confrunți rezistența din propriul psihic, nu neapărat cea din exterior.
O altă marcă interesantă a lui Saturn-Uranus este paleta largă de divergențe cu privire la moștenirea lui. Ca un exemplu de întoarcere a refulatului, locul comunității lui Osho a fost cumpărat de organizația Young Life Christians, iar acum sunt interzise relațiile sexuale în acel perimetru.
ERICA JONES: Da, (râde) cred ca au un fel de legăminte de castitate sau ceva.
RENN BUTLER: Un alt element interesant din hartă este semi-sextilul Jupiter-Pluto: pe lângă ambițiile grandioase, era prezentat ca un rege. Apoi aspectul se corelează și cu ideea că scopul scuză mijloacele. Sheela are o opoziție Jupiter-Pluto. Pe de-o parte, Jupiter este idealul progresist, dar Pluto intensifică atât de tare acest ideal încât oamenii își pierd moralitatea, e o cauză atât de importantă încât sunt gata să ucidă pentru ea.
Cred că era mai bine ca Osho să fi rămas profesor. Putea să nu se ajungă la asta și să aibă niște prelegeri extraordinare, pentru că toată lumea îl considera un vorbitor fără egal. Unii nu cred că a fost un guru autentic, ci că totul a fost o mascaradă orchestrată pentru a prinde mai bine la publicul occidental. Pe de-o parte, nu și-a luat în serios atribuțiile clasice ale unui guru. Nu era un ascet și așa mai departe.
Însă pe de altă parte, cred că s-a luat în serios. Totuși, nu văd cum toată colecția de mașini Rolls Royce se justifică prin faptul că voia să scoată în evidență materialismul lumii occidentale. Mai degrabă el a căzut pradă materialismului occidental când a ales să-și cumpere toate aceste mașini. Dar asta nu e tot, pentru că avea bijuterii și ceasuri de milioane de dolari. Cred că această latură decadentă este o marcă a combinației Luna-Venus și a legăturilor lui Jupiter cu Uranus și Soarele.
Umorul este o marcă a careului Mercur-Uranus, la fel accentul pe gândirea liberă. Avea un adevărat talent de comediant. Mi-ar plăcea să văd asta mai des la liderii spirituali.
Unul dintre cei care au luat parte la evenimente îi descria pe cei din comunitate ca fiind obsedați sexual, iar Osho era supranumit “guru-ul sexului”. El considera căsătoria o instituție eșuată, și cred că asta e o manifestare a careului Venus-Uranus (ideea de iubire liberă, fără inhibiții), dar și Luna-Venus-Saturn are un cuvânt de spus. Căsnicia părinților lui Osho nu a fost cea mai fericită, iar el și-a petrecut timpul mai mult cu bunicii, ceea ce explică de ce vedea căsătoria ca o forță constrângere. Nu știu dacă a avut relații sexuale cu cei din comunitate, Osho nu spune nimic legat de asta în documentar, așa că tind să cred că asta era partea lui de ascetism.
O altă amprentă a careului Venus-Uranus sunt manifestările spontane ale sanyasinilor, dansurile și îmbrățișările lor.
JAMES MORAN: Foarte bune observațiile tale, Renn. Te refereai mai devreme la succesul tehnicilor lor de integrare. Percepția mea e că Sheela nu și-a dedicat foarte mult timp integrării. Nu știu în ce măsură Osho sau ea au participat la sesiunile lor de integrare, însă mie mi s-a părut că și felul în care procesau conținuturile era mai degrabă o proiecție în viața de zi cu zi. Cu alte cuvinte, nu procesau propriu-zis conținuturile, ci le manifestau în viața curentă. Eu cred că în situațiile de acest fel, în ceremoniile și sesiunile de terapie în care se urmărește o confruntare temporară cu sinele inconștient, trebuie să fii cu totul prezent. Trebuie să îți cristalizezi întreaga viață și complexele arhetipale aferente într-o fereastră foarte restrânsă de timp, astfel încât să parcurgi cu adevărat procesul și să nu ai nicio reținere. Mie mi se pare că au tras de timp cumva, au prelungit acest proces, transformându-l într-o dramă de proporții epice, la care a participat în cele din urmă întreaga lume. Pe de altă parte pare că toată frenezia mediatică intrase în mintea Sheelei și a lui Rajneesh. E ca și cum toată lumea ar fi fost hipnotizată și atrasă într-o dramă a inconștientului acestor oameni, ceea ce este ironic, dacă ne gândim că scopul lor declarat era să conștientizeze, să-și potențeze conștiința. N-am văzut niciun om care să fi integrat ceva în tot filmul. Poate că mulți au avut de câștigat de pe urma experiențelor de acolo, dar e clar că Sheela și Rajneesh erau mai degrabă posedați de complexele lor arhetipale.
Mi-au atras atenția însă interviurile de la finalul serialului, când îi întrebau pe sanyasini cum a fost plecarea din ashram, momentul când visul s-a destrămat. Mulți au spus lucruri foarte grăitoare, însă cel mai mult m-a impresionat femeia care era gata să ucidă pentru Sheela. Amuzant, e vorba de o doamnă foarte plăpândă și slăbuță. Dar ce spune e foarte tare: abia când totul s-a destrămat a avut momentul ei de transformare. Și pare că mulți au trăit procese similare, pentru că descriau plecarea din ashram cu aceleași cuvinte. Se pare că mulți au trăit o epifanie după ce toată psihodrama s-a consumat. Poate că fiecare a avut un moment de maturitate saturniană care i-a ajutat să cristalizeze lăuntric experiența.
ERICA JONES: Serialul Wild Wild Country schițează personajele într-un fel foarte simplist (cartoonish), iar asta e o marcă a lui Saturn-Pluto, tendința de a vedea totul în alb și negru: țăranii ignoranți versus ciudații hipioți militanți. Sigur, pe măsură ce povestea înaintează, lucrurile devin un pic mai nuanțate, însă cred că foarte multe povești importante au fost lăsate pe dinafară. Căutând pe Internet poveștile oamenilor care au fost acolo și încercând să văd cum s-au simțit de fapt, am văzut că unii s-au bucurat la maxim de timpul petrecut în ashram. Poate că nici nu au fost în ashram, ci într-una din nenumăratele comunități internaționale din rețeaua adepților lui Rajneesh/Osho, însă mulți mărturisesc că au plecat de acolo vindecați și eliberați de traume, mai integrați, mai disponibili pentru viață și mai recunoscători. Sigur că au fost și aspecte negative, pentru că nimic nu este doar bun sau doar rău, nici viața nu poate fi numai roz într-un fel. Doi oameni pot avea experiențe diametral opuse ale aceluiași eveniment. Mi se pare unul dintre cele mai ciudate aspecte ale conștiinței și realității și o marcă distinctivă a lui Saturn-Pluto. Experiența mea este total diferită de a altcuiva. Sau să ne gândim la experiența războiului. Unul îl invadează pe celălalt. Unul se consideră îndreptățit să atace, celălalt, cel invadat, evident că nu vrea să fie invadat. Astfel, deși este vorba de același eveniment, cele două părți au experiențe total diferite. Cred că e important să discutăm acest raport cu celălalt pentru că urmează o conjuncție Saturn-Pluto în Capricorn [discuția a avut loc în martie 2018, înaintea conjuncției Saturn-Pluto din 2019-2020].
Încă un detaliu astrologic uluitor: atunci când serialul era lansat pe Netflix, Pluto se afla la 21° Capricorn, în conjuncție exactă cu Saturn din harta lui Osho și în opoziție cu Pluto natal (de la nașterea lui Osho până la momentul lansării serialului Pluto a parcurs exact o jumătate de ciclu).
Care este moștenirea lui Osho? Ce a lăsat el în urmă? Este ceva bun sau rău? Acest proces saturnian de revizuire a vieții este intensificat de Pluto, care vine și scoate la suprafață toate lucrurile urâte ce erau ascunse. Nu cred că putem tranșa foarte ușor situația lui Osho. Nu ar fi corect nici să îl descalificăm ca un guru malefic, dar nici să îl ridicăm în slăvi ca un suflet prea nobil. De fapt, ființa umană poartă în sine o dualitate profundă prin care binele și răul sunt intim legate.
RENN BUTLER: Poate că sunt eu prea strict, dar cred că ar trebui impusă o limită la 20 de mașini Rolls Royce pe cap de cetățean. Cred că sunt de modă veche, nu? (râsete)
Aș mai vrea să aduc în discuție un detaliu legat de Sheela. Pe lângă valoarea serialului ca formă de divertisment, mă bucur extraordinar că nu a fost nimeni ucis până la urmă. Cred că se ascunde o karma pozitivă în intențiile lor criminale eșuate, tocmai prin faptul că au fost eșuate. Una dintre victimele otrăvirii cu salmonella a fost o femeie însărcinată, dar în rest nu au făcut victime. Au avut mare noroc că n-au avut o karma mai grea și că n-au ucis pe nimeni. Dar dincolo de asta, Sheela mi s-a părut un personaj extraordinar. Întreg serialul pare un studiu al personalității ei și îi scoate în evidență carisma Venus-Jupiter-Pluto. Pare o persoană cu care nu te-ai plictisi la o discuție, mai ales că ai putea să afli detalii din interior, de pildă în ce măsură s-a implicat Osho în deciziile ei. Poate că deloc. Totuși, un lucru rămâne cert: n-aș servi o salată cu ea și probabil că aș refuza politicos dacă mi-ar oferi o bere. (râsete)
Am cunoscut mai mulți sanyasini la Esalen. Unul dintre co-fondatorii Institutului Esalen, Dick Price, a fost sanyasin, așa cum am mai spus. Mulți trăiau acolo și mulți veneau “în pelerinaj”. Prin anii ’80, am cunoscut niște sanyasini la restaurantul Highlevel Diner din Edmonton. Erau oameni foarte plăcuți, plini de viață. Le plăcea să danseze și să se distreze. Am observat la mulți adepți ai lui Osho entuziasmul, optimismul și căldura sufletească specifică lui Soare-Jupiter-Uranus. De asemenea, după 1984-1985, am văzut foarte multă tristețe în rândul sanyasinilor. Cei pe care îi cunoșteam din Edmonton erau răvășiți [de moartea lui Osho], arătau de parcă ar fi avut inima smulsă din piept. Un spectacol absolut dezolant. Însă, așa cum spunea și James mai devreme, uneori deziluzia sau depășirea fixației față de guru pot fi mult mai relevante pentru creșterea spirituală.
Voiam să mai adaug câteva cuvinte despre legătura din sinastria Sheelei și a lui Rajneesh. Saturnul ei era conjunct cu Neptunul lui, iar Neptunul ei forma un careu cu Saturnul lui. Avem visul de basm, viziunea utopică, comunitatea new-age (Neptun), iar apoi sfârșitul trist, pierderea idealului (Saturn). Când vezi cum pleacă toată lumea din ashram, n-ai cum să nu remarci cât efort s-a consumat aproape în zadar. Totuși, ce dramă de proporții epice.
Mărturisesc că nu i-am citit cărțile lui Osho, așa că nu pot să comentez pe marginea filosofiei lui. Însă cu siguranță ar fi un subiect bun pentru un episod viitor. În această discuție ne-am rezumat la ce am văzut în documentarul de pe Netflix. Ca spectator, pot să empatizez cu sentimentul de triumf al localnicilor care au reușit să oprească expansiunea Rajneeshpuramului, însă în același timp empatizez și cu suferința sanyasinilor, cu profunzimea idealismului lor și cu iubirea lor sinceră. Mai cu seamă avocatul din serial mi s-a părut foarte sincer și plăcut, am empatizat mult cu suferința lui. Documentarul surprinde foarte bine natura umană și devine foarte emoționant pe alocuri. Mi s-a părut foarte bine realizat.
JAMES MORAN: De acord. Apropo de tema disoluției visului (Saturn-Neptun), Neptun este viziunea spirituală iar Saturn prăbușirea, realitatea cruntă. Mi se pare interesant cum s-a manifestat această pierdere a idealului, sfârșitul visului, în relația celor doi protagoniști, Sheela și Rajneesh. Să trecem în revistă aspectele tehnice ale despărțirii lor. Renn a trasat harta tranzitelor Sheelei din ziua în care a plecat din ashram, și vedem că avea un tranzit de la Uranus în careu cu Saturn natal. Așa cum spuneam și la începutul emisiunii, Uranus-Saturn se manifestă ca despărțire bruscă. La câteva momente după plecare, documentarul ne arată câteva scene cu Sheela stând la masă undeva în Germania, iar pe fața ei se citește o expresie de șoc. Părea că încă procesează întâmplările, că încă nu-și dă seama de gravitatea lor.
Pe de altă parte, Rajneesh avea un tranzit de la Neptun la Marte (conjuncție) și un tranzit de la Marte la Neptun. Astfel, el a resimțit plecarea ei ca o înșelare, ca o înjunghiere pe la spate și reacția a fost una foarte agresivă. Pe undeva mă bucur că personajele au fost atât de simpliste (cartoonish). Documentarul a fost creat de așa natură încât toți să fie personaje, aproape caricaturi umane. Mă bucur că nu a murit nimeni și poate tocmai datorită felului lor caricaturizat de a fi nu au reușit să omoare pe cineva. Lucrul acesta a făcut documentarul mai savuros, cu toate ciudățeniile incredibile, aproape ireale ale poveștii. Totul pare absolut ireal. Nu-ți vine să crezi că evenimentele s-au petrecut cu adevărat.
Apropo de ce spuneai tu, Erica, referitor la non-dualitate și la acceptarea necondiționată a tuturor oamenilor, eu înțeleg astrologia ca pe o mare călătorie (avenue). Cum spunea și Renn, cu toții suntem făcuți din același aluat, suntem guvernați de aceleași arhetipuri, chiar dacă ele se amestecă în configurații extrem de diverse. Cazul studiat astăzi ne-a dat un exemplu de manifestare a trigonului major Soare-Jupiter-Uranus și am observat cum Osho s-a lăsat pradă unei grandomanii excesive. Uneori vedem cum aproape pierde orice fel de control, iar asta se întâmplă tocmai pentru că trigonul i-a facilitat această grandomanie și tendința către excese, bijuterii și așa mai departe. În felul cum înțeleg eu astrologia, nu putem să spunem că Osho a fost rău pentru că acea combinație Soare-Jupiter-Uranus l-a predispus la vanitate sau grandomanie. Pur și simplu așa s-au manifestat arhetipurile, aceleași arhetipuri pe care cu toții le avem în noi [, și care ne pot face și pe noi să acționăm în feluri stranii dacă nu le integrăm].
RENN BUTLER: Vă mulțumesc pentru participare. Sper că vi s-a părut interesant. Am fi putut să abordăm multe alte teme, dar cred că ne-am rezumat cu succes la cele mai importante. Vă mulțumim pentru atenție și sperăm că ideile noastre vă vor fi de folos.
[…]
Chiar dacă nu am discutat explicit matricile perinatale ale lui Grof, aș vrea să subliniez contribuția extraordinară a lui Richard Tarnas. Studiile lui au creat o punte între cercetarea clinică a lui Grof și astrologia arhetipală. Cei care sunt interesați pot găsi pe YouTube videoclipuri în care Tarnas explică foarte bine aceste studii. În cărțile mele ofer o introducere și revizuire a acestor studii. De asemenea, în aceste cărți aduc și contribuția mea personală, sinteza mea dintre astrologia arhetipală și psihologia transpersonală.
Foarte bun articolul
👏👏👏
Parcă ne face spovedanie la toți
😊😊😊
Ce rafinați sunt: Au fost câteva idei bune în comunitatea lui Osho, și au făcut unele greșeli.
Doru